Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 26, 3-9.07.2025 г.

Спекулирам или правя предположение

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
03-07-2025
в Брой 26, 3-9.07.2025 г.
A A

Сия КОЛКОВСКА*

Глаголът спекулирам се употребява в българския език с основно значение ‘занимавам се с търговска дейност, целяща бързо забогатяване, т.е. със спекула’. Напоследък в интернет пространството забелязваме употреби на този глагол, които говорят за възникването на ново значение ‘правя заключения за съществуването на нещо, без да имам достатъчно доказателства за това; предполагам, правя предположение’. Например с такова значение е използван глаголът спекулирам в следното изречение: Зарядната станция в Града под тепетата е с четири колони за зареждане. Изданието спекулира, че те ще бъдат от предходното поколение на технологията.

В някои текстове, особено отнасящи се към научната сфера,

наблюдаваме употреби на глагола спекулирам, които са показателни за появата и на нюанса ‘изказвам хипотеза за нещо’ към посоченото ново значение, например: Учените спекулират, че активността на вулканите може да зависи от нивото на ледената им покривка – или по-скоро от липсата ѝ.

Като се има предвид силното англоезично влияние в последните десетилетия,

може да се предположи, че възникването на отбелязаното значение и на нюанса към него се дължи на влиянието на семантиката на еквивалентния английски глагол speculate, който се употребява и в значение ‘предполагам, правя предположение’.

Семантично развитие, подобно на отбелязаното при глагола спекулирам,

забелязваме и при съществителното спекулация, което в интернет комуникацията се среща напоследък и в ново значение ‘предположение’. Това значение обикновено се реализира при специфични граматически и контекстни условия за съществителното – то най-често е в множествено число и в съчетание с глагола правя, например: В отсъствието на трайно решение на проблема с вируса едва ли някой може да даде точно предвиждане. Не бих искал и аз да правя спекулации.

Новите значения на глагола спекулирам и на съществителното спекулация изцяло дублират значенията на домашни думи в българския език, поради което се налага изводът, че появата им не е резултат от комуникативна необходимост, а е проява на ненужно копиране на чуждоезиков модел.

*Д-р Сия Колковска е професор в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

За произхода на думата спа Кромид лукът или кромидият лук? Благополучието само материално ли може да бъде? Какво означава политическа турбуленция?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: англоезично влияниеД-р Сия Колковскакопиране на чуждоезиков моделНаписаното оставаново значениеспекулацияспекулирам

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Къде се осигуряваме, когато работим зад граница?

Следваща статия

Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система

Следваща статия
Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система

Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система

Млади спасители в действие

Млади спасители в действие

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2024, година XLXI
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2023, година XLX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Подай ръкопис
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"