EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT /
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Образование под натиск: Паралели между количество и качество
[Education Under Pressure: Parallels Between Quantity and Quality] /
Евгения Пенкова, Александър Вълков / Evgenia Penkova, Alexander Valkov – 575
Нов модел на университетско управление
[A New Model of University Management] /
Петър Иванов / Peter Ivanov – 590
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
За необходимостта от приложение на теориите за социално учене и образование в българското училище
[The Need for Application of the Theory of Social Learning and Education in tne Bulgarian School] /
Румяна Милкова / Rumyana Milkova – 812
Корелацията между публично управление, професионална компетентност и обучението по публична администрация
[The Correlation Between Governance, Professional Competence and Public Administration Education] /
Поля Кацамунска / Polya Katsamunska – 630
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Литературни образи в контекста на съвременния български печат – резултати от анкетно проучванеw
[Literary Characters in the Context of Contemporary Bulgarian Press – Results of a Survey] /
Надя Кантарева-Барух / Nadia Kantareva-Baruh – 649
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Функции на тестването и оценяването по чужди езици
[Functions of Foreign Language Testing] /
Димитрина Гергова / Dimitrina Gergova – 660
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – 669
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS /
ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“ – 674
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 676
ОБРАЗОВАНИЕ ПОД НАТИСК: ПАРАЛЕЛИ МЕЖДУ КОЛИЧЕСТВО И КАЧЕСТВО
Евгения Пенкова, Александър Вълков
Университет за национално и световно стопанство – София
Absract. Статията дава икономически прочит на актуални проблеми на образованието. В нея се представят резултати от изследвания на авторите за връзката между количествени и качествени параметри на образователната система в България. Въз основа на анализ на емпирични данни се идентифицират основни фактори, които оказват натиск върху системата на училищното образование: демографски, финансови, кадрови. Във връзка с тях се разглеждат и резултатите от функционирането на сектора, обобщени в три направления – в количествен и качествен аспект и като социални въздействия. Съпоставянето на тези две изследователски перспективи изисква както политически интервенции, така и реформиране на системата „отвътре“. Защитава се тезата, че двигател на образователната реформа е развитието на кадровия потенциал, в т.ч. и неговото стимулиране.
Keywords: educational achievement, quality of education, teacher’s salaries, product and social impact of education
EDUCATION UNDER PRESSURE: PARALLELS BETWEEN QUANTITY AND QUALITY
Abstract. The article is an economic reading of the current problems in education sector. It presents the results of a research of the relationship between quantitative and qualitative indicators of the educational system in Bulgaria. Based on the analysis of the empirical data major factors are identified that put pressure on schooling systems: demographic, financial, human resources. In this context the results of the functioning of the sector are summarized in three groups – in quantitative and qualitative terms, and social impact. The comparison of these research perspectives requires both political interventions and reform of the system from “inside”. The article argues that the driving force of educational reform is the development of human resource potential including and its motivation/stimulation.
1) Dr. Evgenia Penkova, Accos. Prof.
2) Dr. Alexander Valkov, Accos. Prof.
University of National and World Economy
8th Dekemvri Str.
1700 Sofia, Bulgaria
НОВ МОДЕЛ НА УНИВЕРСИТЕТСКО УПРАВЛЕНИЕ
Петър Иванов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Absract. В настоящото изследване е анализирано управлението на висшите училища в България. Дефинирани са управленските модели на университетите в страната и e анализирана степента им на иновативност и на съпоставимост към добрите практики в европейските политики за модерно университетско управление. Разработен е комплекс от мерки за модернизиране и усъвършенстване на тези модели и на базата на тяхното апробиране в практиката е идентифициран модел, наречен в това изследване „нова модел на университетско управление“, чието въвеждане в системата на висшето образование в България би довело до подобряване на управленските процеси и да генерира резултати, които ще имат положително влияние върху образователната и научноизследователската функция на университетите и до засилване на т.нар. „трета мисия“ – ролята им в местните икономики и значението им в социален и културен аспект.
Keywords: higher education, university management, innovation models
A NEW MODEL OF UNIVERSITY MANAGEMENT
Abstract. This article analyzes the management of the Bulgarian universities. The governance models of the universities are defined and their level of innovation and comparability to best practices in European policies for modern university management is considered. A complex of measures to modernize and improve these models is developed. On the basis of the approbation of these measures in practice, „a new model of university governance“ is identified.The introduction of this model in the system of higher education in Bulgaria would lead to the bettering of management processes, would contribute to improvement of the educational and research functions of the universities, as well as to strengthening their “third mission”.
Mr. Petеr Ivanov
University of Sofia
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504 Sofia, Bulgaria
ЗА НЕОБХОДИМОСТТА ОТ ПРИЛОЖЕНИЕ НА ТЕОРИИТЕ ЗА СОЦИАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ
Румяна Милкова
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Резюме. В статията се разглеждат проблеми, свързани със социалните теории за учене и образование, намерили място в образователните системи на мощните в икономическо, социално и културно отношение държави.
Застъпва се позицията за необходимостта от приложение в практиката на българското училище на тези теории, тъй като е налице сериозно изоставане, в национален план в областта на интелектуалното, нравствено-естетическото и иновативното развитие на младите поколения.
В новите условия на развитие на цивилизацията през XXI век тези теории са важен фактор за преодоляване на съществуващите проблеми в нашата образователна система и заслужават да намерят място във възпитателно-образователния процес в българското училище – в сферата на преподаване, усвояване и контрол, проверка и оценка на знанията, уменията и степента на развитие на компетентността на младите поколения. Те са мощен фактор за развитие на познавателните сили и способности на обучаемите, на психика и съзнание, модели и форми на мисловна дейност, иновационни, творчески качества и нагласи на личността.
Keywords: theories, social learning, training, education, education system, personality development, intellectual and social development
THE NEED FOR APPLICATION OF THE THEORY OF SOCIAL LEARNING AND EDUCATION IN The BULGARIAN SCHOOL
Abstract. The article examines issues related to social theories of learning and education, which found a place in the education systems of economically, culturally and socially powerful countries. The article emphasizes the need for practical implementation of these theories in the Bulgarian school, as there is a serious gap on national level in the area of intellectual, moral, aesthetic and innovative development of young generations. Under the new conditions of the development of the civilization in the XXI century they are an important factor in overcoming the existing problems in our educational system and deserve to find a place in the educational-learning process in Bulgarian school – in the field of teaching, learning and control, inspection and assessment knowledge, skills and level of competence development of young generations. They are a powerful factor in the development of cognitive strengths and abilities of students, of psyche and consciousness, models and forms of mental activity, innovative, creative qualities and attitudes of the individual.
Prof. Dr. Rumyana Milkova
Faculty of Pedagogy
Department of Social Pedagogy
University of Shumen
115, Universitetska Str.
9712 Shumen, Bulgaria
КОРЕЛАЦИЯТА МЕЖДУ ПУБЛИЧНО УПРАВЛЕНИЕ, ПРОФЕСИОНАЛНА КОМПЕТЕНТНОСТ И ОБУЧЕНИЕТО ПО ПУБЛИЧНА АДМИНИСТРАЦИЯ
Поля Кацамунска
University of National and World Economy
Absract. Публичното управление днес изисква ефективна публична администрация и способни публични администратори, които знаят и могат да отговорят на съвременните предизвикателства. Това води до увеличаване търсенето на добре подготвени, компетентни и професионално обучени публични администратори, което, на свой ред, повдига въпроса за качеството и стандартите при обучението по публична администрация. Опитът на водещи страни в Европа и САЩ показва, че доброто публично управление е в тясна връзка с добрата подготовка по публична администрация, поради което институциите, които обучават и подготвят кадри за системата на публичната администрация се стремят към високо качество и съвършенство.
Keywords: governance, government, public administration, civil service, civil servants, professional competency, public administration education, quality of public administration program, standards of excellence
THE CORRELATION BETWEEN GOVERNANCE, PROFESSIONAL COMPETENCE AND PUBLIC ADMINISTRATION EDUCATION
Abstract. The paper is focused on the correlation between governance, professional competence of civil servants and public administration education. In particular, it deals with two separate but very closely related issues – professional competence in public sector and public administration education – that, taken together have a profound impact on the quality of governance. No doubt, the quality of leadership found in any government can be significantly enhanced by effective education and training in public administration. The twin issues of achieving greater excellence in public administration education and enhancing government leadership have become wide-spread and moved beyond the academic community.
The first part of the paper explores the concept of competency and the implication of competency management in the public sector. The second part underlines the role of public administration education for achieving professional competence. The growing concern about the quality of public administration education has led to numerous joint activities and initiatives of international organizations and institutions in USA and Europe. As a result of this standards of excellence in public administration education were created, which can be used to assess the quality of public administration education and institution’s progress.
Dr. Polya Katsamunska, Assoc. prof.
Department of Public Administration
Faculty of Management and Administration
University of National and World Economy
1700 Sofia, Bulgaria
ЛИТЕРАТУРНИ ОБРАЗИ В КОНТЕКСТА НА СЪВРЕМЕННИЯ БЪЛГАРСКИ ПЕЧАТ – РЕЗУЛТАТИ ОТ АНКЕТНО ПРОУЧВАНЕ
Надя Кантарева-Барух
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Absract. Настоящата статия има за цел чрез анализ на резултати от анкетно проучване да установи нагласите на младите хора за присъствието на литературни образи в съвременния български периодичен печат.
Keywords: literary characters, media discourse, contemporary Bulgarian newspapers
LITERARY CHARACTERS IN THE CONTEXT OF CONTEMPORARY BULGARIAN PRESS – RESULTS OF A SURVEY
Abstract. This article aims, through analysis of the results of a survey, to identify the attitudes of young people to the presence of literary characters in modern Bulgarian periodicals.
Mrs. Nadia Kantareva-Baruh, PhD. student
University of Shumen
115, Universitetska Str.
9712 Shumen, Bulgaria
ФУНКЦИИ НА ТЕСТВАНЕТО И ОЦЕНЯВАНЕТО ПО ЧУЖДИ ЕЗИЦИ
Димитрина Гергова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Absract. В статията са изследвани функциите на изпитването, тестването и оценяването и рамковите условия, които трябва да се спазват. Изпитването, тестването и оценяването по чужди езици си поставя като основна цел проверката на езиковите компетентности. Концепцията за компетентностите е в центъра на образователната политика, на ученето и преподаването, както и на педагогическите и дидактическите изследвания в европейските държави. Чрез ориентация към компетентностите трябва да се подпомогне и подобри ученето в училище. За ученето и преподаването на чужди езици решаващо значение има Общата европейска езикова рамка, в която за първи път са описани диференцирано чуждоезиковите умения и са определени нивата на компетентност. Използването на изпити, тестове и оценяването може да имат различни функции. Като се има предвид колко важно действие има оценката на постиженията за развитието и шансовете за успех в живота на всеки учащ, практиката на оценяването винаги е централна тема при обсъждане на проблемите на образованието. Научните изследвания в областта на измерването на постиженията по чужди езици през последните десетилетия не се ограничават до фундаментална критика или интерпретация на настоящите практики, а имат за цел да допринесат за това преподавателите и бъдещите учители да получат представа за различните аспекти на оценяването и чрез познаването на факторите и източниците на грешки да намерят педагогически подходящата практика. В този контекст настоящото изследване разглежда темата от различни перспективи.
Keywords: foreign language testing and assessment, foreign language competencies, foreign language examination, Common European Framework of Reference for Languages
FUNCTIONS OF FOREIGN LANGUAGE TESTING
Abstract.The article explores the functions of examinations, testing and assessment and the framework conditions that must be observed. The principal aim of foreign language examination, testing and assessment is language competency verification. The concept of competencies lies at the heart of educational policy, teaching and learning and pedagogic and didactic research in Europe. The Common European Framework of Reference for Languages, being the first instrument that contains a differentiated description of foreign language skills and the corresponding competency levels, has key significance for foreign language teaching and learning. Competency orientation must facilitate and improve learning in a school setting. The use of examinations, testing and assessment can serve different functions. In view of the importance of recognising achievement for development and enhancing the odds of each learner achieving success, assessment practice has always been a central theme in the discussion of educational matters. Research in the area of measuring foreign language achievement in recent decades is not limited for fundamental critique or interpretation of current practice but aims to contribute to both current and future teachers gaining a broader understanding of the different aspects of assessment and – through an ability to identify the factors for and sources of mistakes – the necessary skills to select and apply an appropriate pedagogic practice. The current study examines the topic from different perspectives.
Mrs. Dimitrina Gergova
Centre for Control and Assessment of the Quality in School Education
Ministry of Education and Science
125, Tsarigradsko Chaussee Blvd., bl. 5
1113 Sofia, Bulgaria