"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Chuzhdoezikovo obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board
  • Contents
  • Guide for Authors
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board
  • Contents
  • Guide for Authors
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Chuzhdoezikovo obuchenie-Foreign Language Teaching Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.

Чуждоезиково обучение, книжка 2, година XLIII, 2016

in Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2016 г.

СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

Невронауките в помощ на преподаването на чужди езици
[Neurosciences in Favor of Foreign Language Teaching]
/
Таня Димитрова / Tanya Dimitrova – стр. 127

icon Open the full text

 

Преводът – процес на транскодиране
[Translation: a Process of Transcoding
/
Ирена Кръстева / Irena Kristeva – стр. 137

icon Open the full text

 

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Тенденции в развитието на образованието по класически езици и класическа древност на Балканите (Гърция, Македония, Сърбия, Румъния)
[Teaching Classical Languages and Classical World in the Balkans (Republic of Greece, Macedonia, Serbia, Romania)]
/
Борис Вунчев, Мирена Славова, Йоана Сиракова, Люба Радулова / Boris Vounchev, Mirena Slavova, Yoana Sirakova, Luyba Radilova – стр. 146

icon Open the full text

 

Comparative Analysis of the Textual Competence of Bulgarian Students in English as a Foreign Language, and in Bulgarian /
Albena Nikolova – стр. 171

 icon Open the full text

 

LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY /
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY

 

Българските елементи в роднинската терминология при гагаузите
[Bulgarian Elements in Kinship Terminology in Gagauz] /
Емил Боев / Emil Boevn –
page. 182

icon Open the full text

 

PORTRAITS / ПОРТРЕТИ

Стефана Димитрова [Prof. Stefana Dimitrova, Dr. Honoris Causa at 80] /
Донка Мангачева / Donka Mangacheva – стр. 185

icon Open the full text

 

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Актуалните тенденции в лингвистиката в полза на чуждоезиковото обучение
[Current Trends in Linguistics Enhancing Foreign Language Teaching] /
Красимира Алексова / Krasimira Aleksova – стр. 191

icon Open the full text

 

Нов ценен лексикографски труд
[New Valuable Lexicographical Work] /
Гинка Георгиева / Ginka Georgieva – стр. 205

icon Open the full text

 

EVENTS / ХРОНИКА

Патронeн празник в профилиранатa гимназия с интензивно изучаване на румънски език „Михай Еминеску“
[Patron’s Day in Romanian Language High School „Mihai Eminescu“] /
Нина Котева / Nina Koteva – стр. 208

icon Open the full text

 

IN MEMORIAM

Татяна Михайловна Николаева
[In Memoriam: Tatyana Mikhaylovna Nikolayeva] /
Стефана Димитрова / Stefana Dimitrova – стр. 212

icon Open the full text

 

OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ

Концепт как лингводидактическая категория
[Concept as Linguodidactic Category]
/
Аглая Маврова / Aglaya Mavrova – стр. 217

icon Open the full text

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 225

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 227

нагоре


НЕВРОНАУКИТЕ В ПОМОЩ НА ПРЕПОДАВАНЕТО НА ЧУЖДИ ЕЗИЦИ

Таня Димитрова

Икономически университет – Варна

Abstract. Приложението на новите технологии в невронауките допринесе за революционни открития, които предоставят възможност за привеждане на методите на обучение в синхрон с функционалните възможности на мозъка. Огледалните неврони, звученето на всеки език на различна честота на звука, ролята на хипоталамуса – „емоционалния мозък“, за запаметяването, са научно доказани факти. Те могат да отключат резервите на мозъка, като го използват цялостно, балансирайки неговия аналитичен и творчески потенциал. Най-иновативният метод, който ги използва – сугестопедията, е все още далеч от полезрението на традиционалистите. 

Кеywords: mirror neuron, audiogram, suggestоpedic method, emotion, peripheral perceptions

NEUROSCIENCES IN FAVOR OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING

Abstract. The application of new technologies to neurosciences contributed to revolutionary discoveries which allow to synchronise the methods of teaching with brain’s functional abilities. The mirror neurons, the sound of every language on a different sound frequency, the role of hypothalamus – ’the emotional brain” of memorizing – all these are scientifically proven facts. They can unleash brain’s reserves by using it completely, balancing its analytical and creative potential. The most innovative method that uses the brain reserves – suggestopedic method is still far away from the vision of traditionalists.

Ms. Tanya Dimitrova

University of Economics – Varna


ПРЕВОДЪТ – ПРОЦЕС НА ТРАНСКОДИРАНЕ

Ирена Кръстева

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Abstract. Статията анализира критично някои аспекти на семиотично-трансформационния модел на превода. Първата част проблематизира машинния превод, а втората представя залозите на науката за превода, така както я разбира българският семиотик Александър Людсканов.

Keywords: machine translation, science of translation, semiotics, transcoding

TRANSLATION: A PROCESS OF TRANSCODING

Abstract. The article analyzes some aspects of the semiotic-transformative model of translation. The first part problematizes machine translation. The second part presents the stakes of the science of translation, as it is understood by the bulgarian semiotician Alexander Lyudskanov.

Irena Kristeva, Assoc. Prof., DSc.

University of Sofia

нагоре


ТЕНДЕНЦИИ В РАЗВИТИЕТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО ПО КЛАСИЧЕСКИ ЕЗИЦИ И КЛАСИЧЕСКА ДРЕВНОСТ НА БАЛКАНИТЕ (ГЪРЦИЯ, МАКЕДОНИЯ, СЪРБИЯ, РУМЪНИЯ)

Борис Вунчев, Мирена Славова, Йоана Сиракова, Люба Радулова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Abstract.. Текстът представя резултатите от съвместно проучване на екип от преподаватели от Катедрата по класическа филология към Факултета по класически и нови филологии на Софийския университет на преподаването на класически езици и класическа древност в някои балкански страни. Изследването цели да очертае основни тенденции в развитието на образователните програми в различните културни и обществени контексти, които отразяват както разширяването на полето на класическата филология като научна област, така и спецификите на националните образователни системи. Показани са разнородни практики на присвояване и усвояване на античното езиково и културноисторическо наследство в средното и висшето образование в стремежа за хармонизиране на обучението с изискванията на новите поколения обучаеми и за създаване на чувство за общностна европейска идентичност при съхраняване на спецификите и на собствения национален профил. 

Keywords: education, Classics, ancient languages, identity, Balkans, secondary education, higher education

TEACHING CLASSICAL LANGUAGES AND CLASSICAL WORLD IN THE BALKANS (GREECE, MACEDONIA, SERBIA, ROMANIA)

Abstract. This paper shows the outcomes of a study carried out at the Department of Classical Philology at the Faculty of Classical and Modern Philology in Sofia University, dealing with latest trends in classical education in the Balkan area. It aims to outline some crucial characteristics of teaching and learning ancient languages, history and culture in secondary and higher education in the countries of the Balkan Peninsula. Emphasis is put on the different ways by which different educational systems face the challenges in harmonizing their own national features with both the new development and research tendencies in classics and the new generations’ requirements. In all the countries surveyed, a central issue comes to the fore: education in classics turns out to be a strong medium for actualizing both the common European identity of diverse nationhoods and the countries’ own national distinctiveness.

Prof. Mirena Slavova, DSc., Dr. Yoana Sirakova, Assoc. Prof., Dr. Boris Vounchev, Assoc. Prof., Dr. Luyba Radilova, Assist. Prof.

University of Sofia

нагоре


COMPARATIVE ANALYSIS OF THE TEXTUAL COMPETENCE OF BULGARIAN STUDENTS IN ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE, AND IN BULGARIAN

Albena Nikolova

University of Sofia

Abstract. This article aims to present a comparative analysis of the textual competence of Bulgarian students in English as a foreign language, and in Bulgarian. The corpus includes narrative and argumentative essays in English and Bulgarian, on the basis of which the tested persons’ skills in both languages are assessed. The texts are analyzed against criteria such as text structure, macrostructure and cohesion. Attention is paid to language facts such as vocabulary/lexis, grammar, phraseology and syntactic structures. 

Keywords: comparative study, textual competence, narrative competence, text structure, cohesion 


КОНЦЕПТ КАК ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКАЯ КАТЕГОРИЯ

Dr. Aglaya Mavrova

Софийский университет им. Св. Климента Охридского – Болгария

Abstract.. В статье концепт рассматривается как лингводидактическая категория, способствующая созданию межкультурной модели обучения иностранному (русскому) языку и культуре. С этой точки зрения акцент ставится на ментальные (когнитивные) процессы, что является оправданным в условиях специфического социокультурного и образовательного контекста преподавания и изучения русского языка в болгарской средней школе. Семантизируются тесносвязанные с лингводидактикой понятия образование и обучение. Выявляются основные характеристики (лингвокультурного) концепта, интерпретированные в лингводидактической перспективе. В заключение дается определение лингводидактического концепта.

Keywords: intercultural competence, education, learning, linguodidactic concept

CONCEPT AS LINGUODIDACTIC CATEGORY

Abstract. The article regarded a concept as a linguodidactic category. Concepts education and learning are defined in relation to linguodidactics. The text analyses the main characteristics of the linguocultural concept and interpret it in linguodidactic perspective. A definition of a linguodidactic concept is proposed.

Dr. Aglaya Mavrova, Assoc. Prof.

University of Sofia 

нагоре

 


shareTweetshare
Previous article

сп. "История", книжка 2, година XXIV, 2016

Next article

Новите учебници – под лупа

Next article

Новите учебници – под лупа

Силни изяви в бадминтона

Безплатна детска градина за всички

Безплатна детска градина за всички

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2020, Volume 47
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2019 г.
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2019, Volume 46
  • Towards Conceptual Frames
  • The Prefix Na- in Bulgarian Verbs: a Cognitive Linguistic Approach
  • Attitudes of Bulgarian Language Teachers to Digital Competence
  • Lexical Interference in the Bulgarian Written Language of Native Speakers of Russian
  • Translanguaging as a Norm in Multilingual Education: An Example from Poland
  • For Some Translations of the Novel „Tobacco“ by Dimitar Dimov
  • La mise en espace des formules stéréotypées dans le discours politico-médiatique: stratégie d’attraction
  • Nestor Markov and his Contribution to Foreign Language Learning in the Late 19th and Early 20th Centuries
  • On the Occasion of This Year‘s Edition of the International Comics Festival in Belgrade
  • Contribution to Foreign Language Training and Modern Grammar in the Bulgarian Language
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2019, Volume 46
  • Eine exemplarische Studie zur Nutzung von Anglizismen im Aufmacherartikel einer deutschen Tageszeitung
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board
  • Contents
  • Guide for Authors
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US