"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2018 г.

Чуждоезиково обучение, книжка 6, година XLV, 2018

in Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2018 г.

CONTENTS of issue 6/2018  /  СЪДЪРЖАНИЕ на брой 6/2018

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

Тюркологията в Софийския университет през ХХІ век
[Turkic Studies at The University of Sofia in 21st century] /
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 583
Log in to read the full text

 

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Чуждоезикова сугестопедия за възрастни: учебни материали и учебен процес
[Foreign Language Suggestopedia for Adult Learners: Teaching Materials and Teaching Process] /
Галя Матева / Galya Mateva – стр. 600
Log in to read the full text

 

LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА

Культурный облик слова: о составляющих лингвокультурного уровня
[The Cultural Face of the Word: about the Components of the Linguocultural Level] /
Григорий Токарев / Tokarev Grigoriy Valeriyevich – стр. 612
Log in to read the full text

 

LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY / ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ

За моя първи „стаж“ в Монпелие и още нещо…
[For my First „Internship“ in Montpellier and Even More…] /
Йорданка Добрева / Yordanka Dobreva – стр. 625
Log in to read the full text

 

IN MEMORIAM

В памет на проф. Хайрие Мемова-Сюлейманова
[In Memory of Prof. Hayriye Süleymanova] /
Милена Йорданова / Milena Yordanova – стр. 630
Log in to read the full text

 

EVENTS / ХРОНИКА

Семинар „Езикът на геополитиката в епохата на постистината“
[Seminar on the Topic of “The language of Geopolitics in the Post-truth Era”] /
Даниела Кох-Кожухарова / Daniela Koch-Kozhuharova – стр. 646
Log in to read the full text

 

Трета международна научна конференция „Компютърната лингвистика в България“ – традиции и перспективи
[Third International Scientific Conference “Computer Linguistics in Bulgaria” – Traditions and Perspectives] /
Светлозара Лесева, Ивелина Стоянова / Svetlozara Leseva, Ivelina Stoyanova – стр. 650
Log in to read the full text

 

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Незавършеният проект на идилията: пасторал и модерност
[The Unfinished Project of Idyll: Pastoral and Modernity] /
Владимир Сабоурин / Vladimir Sabourin – стр. 657
Log in to read the full text

 

Стилно за стилистиката
[About Stylistics, in Style] /
Йовка Тишева / Yovka Tisheva – стр. 662
Log in to read the full text

 

ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ – стр. 666

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS  – стр. 673

 

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 675

 нагоре


 

 ТЮРКОЛОГИЯТА В СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ ПРЕЗ ХХІ ВЕК

 

Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.

Sofia University „St. Kliment Ohridski“

 

Abstract. Целта на статията е да се представи съвременното състояние на изследванията в областта на тюркологията, реализирани в началото на ХХI век от Катедрата по тюркология и алтаистика към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Представянето на съвременното състояние на научното направление се осъществява чрез метода за анализ и оценка на академично признатата монографична продукция на българските тюрколози, като обективизиран ориентир за подема в българската филологическа наука. Публикациите с монографична стойност чертаят съвременните параметри на теоретико-приложните филологически проучвания, тъй като всяка монография може да се разглежда като филологическо свидетелство, фиксирало определен етап и аспект в развитието на тюркологията и алтаистиката в Софийския университет.

Keywords: Turcology; current situation; Turkic studies; 21st century; Altaic studies; analysis; assessment; contemporary state; theoretical philology; applied philology

 

TURKIC STUDIES AT THE UNIVERSITY OF SOFIA IN 21ST CENTURY

 

Abstract. The purpose of this study is to present the current situation in the field of Turkic Studies as of the beginning of the 21st century at the Turkic and Altaic Studies Department at Sofia University “St. Kliment Ohridski”. This presentation has been achieved due to the methods of analysis and assessment of the academically approved monographic production of Bulgarian specialists in Turkish Language and Culture, being an objective mark for the advancement in Bulgarian philological science. The publications with monographic value outline the contemporary state of theoretical and applied philological studies, as each monography can be seen as philological evidence which has fixed a definite stage and aspect in the development of Turkic and Altaic Studies at Sofia University “St. Kliment Ohridski”.

 

Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.

Faculty of Classical and Modern Philology

University of Sofia

Sofia, Bulgaria

 нагоре


 

 ЧУЖДОЕЗИКОВА СУГЕСТОПЕДИЯ ЗА ВЪЗРАСТНИ: УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ И УЧЕБЕН ПРОЦЕС

 

Dr. Galya Mateva

Sofia Technical University, Bulgaria

 

Abstract. Настоящата статия продължава аналитичния обзор върху сугестопедията, като поставя фокуса върху практическото ѝ приложение при обучението по чужд език на възрастни. Подробно се разглежда начинът на структуриране на учебните материали, определят се същността и ролята на глобалния урок в рамките на учебника-пиеса. Специално внимание се отделя на специфичните етапи и техники в учебния процес от класическия период на сугестопедията, като се добавят и нови развития от съвременната практика. Прави се опит да се откроят практическата насоченост и богатият потенциал на сугестопедичното обучение в рамките на комуникативния метод в съвременното чуждоезиково обучение.

Keywords: foreign language suggestopedia; adults; suggestopedic coursebook; global lesson; stages and techniques of learning; communicative language teaching

 

 

FOREIGN LANGUAGE SUGGESTOPEDIA FOR ADULT LEARNERS: TEACHING MATERIALS AND TEACHING PROCESS

 

Abstract. The present article continues the analysis of suggestopedia by focusing on its practical applications in the field of foreign language teaching to adults. It reviews in detail the structure of the teaching materials and defines the specific character and role of the “global lesson” in the artistically designed course books. Special attention is devoted to the classical stages and techniques of the teaching process. Some recent developments have also been given prominence.

An attempt is made to reveal the practical nature and rich developmental potential of suggestopedia within the framework of the Communicative Language Teaching in contemporary language education.

 

Dr. Galya Mateva, Assoc. Prof.

English Department

Technical University of Sofia

Cambridge CELTA and DELTA tutor

Sofia, Bulgaria

 нагоре


 

 КУЛЬТУРНЫЙ ОБЛИК СЛОВА: О СОСТАВЛЯЮЩИХ ЛИНГВОКУЛЬТУРНОГО УРОВНЯ

 

Григорий Токарев

Тульский государственный

педагогический университет им. Л.Н. Толстого

 

Abstract. В статье рассмотрены составляющие лингвокультурного уровня. Результатом интеракции языка и культуры становится специфическая семиотическая система. Знаки языка получают новую семиотическую функцию, становясь элементами культуры. К ним относятся базовые метафоры, символы, эталоны, меры, прецедентные имена, безденотатные единицы, обереги. Интегральными признаками семантики элементов лингвокультурного уровня являются антропоцентризм, прототипичность, образность.

Keywords: language; culture; sign; semantics; mentality; metaphor; symbol; standard

 

 

THE CULTURAL FACE OF THE WORD: ABOUT THE COMPONENTS OF THE LINGUOCULTURAL LEVEL

 

Abstract. The article tells about the components of the linguocultural level. A specific semiotic system becomes a result of the interaction of language and culture. The language signs get a new semiotic function, becoming elements of culture. They include basic metaphors, symbols, standards, measures, precedent names, non-denotational units, charms. Integral signs of semantics of the linguocultural level elements are anthropocentrism, prototypicality, figurativeness.

 

Prof. Dr. Tokarev Grigoriy Valeriyevich

Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University

300026 Tula, Russia

нагоре


 

shareTweetshare
Previous article

Професионално образование, година XX, книжка 6, 2018

Next article

Качествено образование за всеки

Next article
Качествено образование за всеки

Качествено образование за всеки

Облик, създаван от малките детайли

Облик, създаван от малките детайли

90% прием по първо желание

90% прием по първо желание

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49
  • Annual Contents of the Foreign Language Teaching Journal, 2021
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2021, Volume 48
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2021, Volume 48
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2021, Volume 48
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2021, Volume 48
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2021, Volume 48
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2021, Volume 48
  • Annual Contents of the Foreign Language Teaching Journal, 2020
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2020, Volume 47
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2020, Volume 47
  • Annual Contents of the Foreign Language Teaching Journal, 2019
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2019, Volume 46
  • Towards Conceptual Frames
  • The Prefix Na- in Bulgarian Verbs: a Cognitive Linguistic Approach
  • Attitudes of Bulgarian Language Teachers to Digital Competence
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US