RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Проблеми на социалната адаптация на пътуващи ученици от малки населени места
[Problems of Social Adaptation of Pupils Traveling from Small Villages] /
Траян Попкочев, Бонка Гергинова, Тереза Карамангалова / Trayan Popkochev, Bonka Gerginova,. Tereza Karamangalova – p. 169
Два съвременни отговора на въпроса: Може ли да се учи чрез съвременно изкуство?
[Two Modern Answers to the Question: Can you Learn through Contemporary Art] /
Вася Делибалтова, Десислава Морозова / Vasya Delibaltova, Dessislava Morosova – стр. 182
Устни продуктивни текстове в детската градина – теория и технология
[Verbal-Productive Texts in the Kindergarden – Theory and Technology] /
Ганка Янкова / Ganka Yankova – стр. 193
Тревожността в педагогическия процес
[Anxiety in the PedagogicalProcess] /
Здравка Костова / Zdravka Kostova – p. 208
Интерактивните методи и похвати на обучение в контекста на конструктивистката образователна парадигма
[Interactive Methods and Techniques of Teaching in the Context of Constructivist Education Paradigm] /
Божена Такворян-Солакян /Bozhena Takvorian-Solakian – p. 229
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Философия на мениджмънта на класа
[Philosophy of Classroom-Management] /
Кристоф Айххорн / Christoph Eichhorn – стр. 244
New System of Teachers’ Professional Development in Kazakhstan Universities /
Gulnaz Akhmetova, Gulnar Balakayeva – стр. 257
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Делегираните бюджети в средното образование в България – за и против
[Delegated Budgets in Secondary Education in Bulgaria – Pros and Cons] /
Йоана Минова, Yoana Minova – page 263
GOOD PRACTICES: HEALTHY LIFESTYLE AND SPORT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS /
ДОБРИ ПРАКТИКИ В ОБЛАСТТА НА ЗДРАВОСЛОВНИЯ НАЧИН НА ЖИВОТ И СПОРТА В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
Иновативни политики и практики в спорта като социални продуктиот взаимодействието между местна власт, образователни институции и спортни организации
[Innovative Sport Policies and Practices as Social Products of the Interaction Between Local Authorities, Educational Institutions And Sport Organisations] /
Иван Сандански / Ivan Sandanski – page 275
Здравословен начин на живот за ученици, родители и учители на 51. СОУ
[Healthier Lifestyle for Students, Parents and Teachers of 51 Secondary School] /
Асен Александров / Asen Alexandrov – стр. 286
Турнир по канадска борба
[Arm Wrestling Competition] /
Д. Евтимова, Е. Павлова, И. Радославова, Б. Иванов / D. Evtimova, Е. Pavlova, I. Radoslavova,B. Ivanov – стр. 290
Ползотворно взаимодействие и партньорство между ЧСОУ „Дрита“ и НСА „В. Левски“ при реализиране на дейности в областта на физичес-кото възпитание и спорта
[Cooperation and Partnership between Private Secondary School and Kindergarten “Drita” and National Sports Academy “Vasil Levski” in the Implementation of Activities in the Field of Physical Education and Sport] /
Ирена Недялкова / Irena Nedyalkova – стр. 292
Детска лятна олимпиада
[Summer Olympic Games for Kids] /
Нели Бъчварова, Десислава Дургова / Neli Bachvarova, Desislava Durgova – стр. 297
Здравословно хранене и спорт в 136. ЦДГ „Славия“ – София
[HealthyFeeding And Sport in Kindergarten 136 “Slavia” – Sofia] /
Даниела Матеева / Daniela Mateeva – стр. 302
Спортът и туризмът в живота на децата от 137. ОДЗ „Калина Малина“ – София
[Sports and Tourism in Kindergarten 137 “Kalina Malina” – Sofia] /
Снежанка Богданова, Росица Генова / Snezhanka Bogdanova, Rositsa Genova – стр. 310
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 315
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 317
ПРОБЛЕМИ НА СОЦИАЛНАТА АДАПТАЦИЯ НА ПЪТУВАЩИ УЧЕНИЦИ ОТ МАЛКИ НАСЕЛЕНИ МЕСТА
Траян Попкочев, Бонка Гергинова, Тереза Карамангалова
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Изследването е фокусирано към социалната адаптация на пътуващи ученици от малки населени места. Социалната адаптация се разглежда в два аспекта: личностен и училищен. Проверява се хипотезата за влиянието на социокултурните условия върху всеки от двата аспекта. Изследването обхваща 51 пътуващи ученици от Благоевградска област, а емпирична информация e получена чрез самооценяваща анкета. Резултатите показват липса на особени адаптационни трудности на пътуващите ученици. Високият училищен успех на пътуващите е силен фактор, който благоприятства социалната интеграция на пътуващите учениците в новото училище. Момичетата са по-адаптивни. Училищният успех благоприятства интегрирането. Открояват се елементи на „ефект на ученическо оценяване на учителите“ относно обективността и справедливостта на последните в оценяването на учебните постижения на учениците.
Keywords: social adaptation, travelling students, personal security, interpersonal behavior, school social adaptation
PROBLEMS OF SOCIAL ADAPTATION OF PUPILS TRAVELING FROM SMALL VILLAGES
Abstract.The study is focused on social adaptation of pupils traveling from small towns and villages in Blagoevgrad region to study at schools in Blagoevgrad. The social adaptation is considered in two aspects: in personal aspect and in school aspect. The hypothesis of how sociocultural conditions infl uence each of the two aspects of the study is being checked. Empirical information is obtained by self-assessment survey of 51 pupils traveling to schools in Blagoevgrad. The results show absence of specifi c adaptation diffi culties of the traveling pupils. The high Grade Point Average (GPA) of the traveling pupils fosters their social integration in the new school. It can be said that girls are more adaptable. Also, there are elements of the “effect of pupils’ assessment of teachers” concerning the objectivity and fairness of the latter in the assessment of the pupils` learning achievements.
Dr. Trayan Popkochev, Assос. Prof.
South-West University “Neofi t Rilski”
Mrs. Bonka Gerginova, Mrs. Tereza Karamangalova
South-West University “Neofit Rilski”
ДВА СЪВРЕМЕННИ ОТГОВОРА НА ВЪПРОСА: МОЖЕ ЛИ ДА СЕ УЧИ ЧРЕЗ СЪВРЕМЕННО ИЗКУСТВО?
Вася Делибалтова, Десислава Морозова
Sofia University
Absract. Разработването на проблема за възпитанието/образованието чрез изкуство у нас има дългогодишна и сериозна традиция. В това огромно и сложно по произход и реализация изследователско поле интересът в тази статия е съсредоточен само върху възможностите на съвременното изкуство, като са представени две гледни точки – тази на Артиста и на Педагога. Основни пунктове за изграждането на позициите са изведени на основата на отговорите на няколко въпроса: какви са границите на отношението традиция/съвременност, каква е ролята на действащите лица, как е конструирано и как се поддържа взаимодействието между тях.
Keywords: education, contemporary art
TWO MODERN ANSWERS TO THE QUESTION: CAN YOU LEARN THROUGH CONTEMPORARY ART?
Abstract. The study of the problem of education through art in our country has a long and strong tradition. In this vast and complicated by origin and realization fi eld of research, the interest in this article focuses only on the possibilities of contemporary art. There are presented two points of view – the Artist’s and the Educator’s. Main points for the construction of the positions are lead on the ground of the answers to several questions: what are the borders of the relationship between tradition and modernity, what is the role of participants, how is constructed and how is maintained their interaction.
Dr. Vasya Delibaltova, Assoc. Prof.
Sofia University
Sofia, Bulgaria
Mrs. Dessislava Morosova, PhD Student
УСТНИ ПРОДУКТИВНИ ТЕКСТОВЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ТЕОРИЯ И ТЕХНОЛОГИЯ
Ганка Янкова
Шуменски университет „Константин Преславски“
Absract. Целта на представения текст е да подреди видовете устни продуктивнитекстове в една парадигма, в която основен критерий е доминиращата им функция. Такава типология е изключително наложителна с цел еднозначност на езика на учебния дискурс, по-голяма терминологична точност и лингвистична прецизност. В изложението са експлицирани два аспекта – теоретичен и практико-приложен.Първият представя съдържателните, структурните и функционалните характеристики на устните продуктивни текстове, а вторият включва методически решения,илюстриращи теоретичните постановки.Настоящият текст би бил полезен на учителите (настоящи и бъдещи), на специалистите в областта на предучилищното възпитание, на всички, които проявяват интерес към детското текстопроизводство.
Keywords: communicative competence, productive verbal texts, descriptive essay, narrative essay, essay techniques
VERBAL-PRODUCTIVE TEXTS IN THE KINDERGARDEN – THEORY AND TECHNOLOGY
Abstract. The present text sorts the types of oral texts in a productive paradigm in which the main criterion is their dominant function. This typology is extremely essential to ensure uniformity in the language of learning discourse, greater terminological precision andlinguistic precision. In the statement are explicit two aspects – theoretical and practical.
Dr. Ganka Yankova, Assoc. Prof.
University of Shumen “Konstantin Preslavski”
Shumen, Bulgaria
ТРЕВОЖНОСТТА В ПЕДАГОГИЧЕСКИЯ ПРОЦЕС
Prof. Zdravka Kostova, DSc.
Sofia University
Absract. С помощта на теоретичен анализ са синтезирани постиженията впсихологията и педагогиката за разкриване на същността, класификацията и ролята на емоциите в образованието. Проучена е тревожността като част от системата на емоциите и нейното влияние върху ученето и успеваемостта при интровертни и екстровертни ученици. С помощта на контент-анализ, наблюдение и собствен педагогически опит са потърсени възможности за преодоляване на високата тревожност и за създаване на комфорт в класната стая. Обърнато е внимание на личностната, ситуативната и социалната тревожност и на факторите, които ги предизвикват. Направени са изводи за необходимостта от промяна на акцентите в образованието с отчитане на значимостта на емоционалната интелигентност за повишаване на качеството на учебния процес и за подготовката на учениците за справяне с предизвикателствата на живота в рисково общество.
Keywords: emotions, anxiety, emotional intelligence, education and learning
ANXIETY IN THE PEDAGOGICAL PROCESS
Abstract. On the basis of theoretical analysis the achievements of psychologyand pedagogics were synthesized in order to reveal the nature, classification andoles of emotions in education.Anxiety was studied as part of the system of emotions and attention was drawnon its impact on learning and success in introverted and extroverted students. Withhe aid of content analysis, observations and personal experience opportunities weresought to overcome high anxiety and create a comfortable classroom. Attention wasdrawn to personal, situational and social anxiety and the factors causing them. Con-clusions were made about the need to change the emphasis in education, taking intoaccount the importance of emotional intelligence to improve the quality of teachingand to preparing students for the challenges of life in the risk society.
Dr. Zdravka Kostova, Assoc. Prof.
Department of Information and In-serviсe Training
University of Sofia
ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ И ПОХВАТИ НА ОБУЧЕНИЕ В КОНТЕКСТАНА КОНСТРУКТИВИСТКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПАРАДИГМА
Божена Такворян-Солакян
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. През последните десетилетия концепцията за перманентното образование, за ученето през целия живот се превръща във водещ принцип за функциониране на образователната ни система. Динамичните промени изискват формиране на многофункционална грамотност чрез осигуряване на единство и приемственост между класическите и интерактивните методи на обучение. Новата култура на учене, основаваща се на конструктивистката образователна парадигма, трансформира позицията на учащия се от пасивен участник в активен субект на диалоговото, интерактивното обучение, при което учителят не е главно източник на информация, асъизследовател в процеса на конструиране на новите знания и опит.
Keywords: permanent education, new culture of learning, functional literacy, interactive educational model
INTERACTIVE METHODS AND TECHNIQUES OF TEACHING IN THE CONTEXT OF CONSTRUCTIVIST EDUCATION PARADIGM
Abstract. Over the last decades the conception of permanent education, about lifelonglearning, becomes a leading principle in our educational system. Dynamic changes require formation of functional literacy by securing unity and succession between classicaland interactive methods of learning. New culture of learning based on constructivismeducational paradigm transforms the position of the learner from passive to active subjectof dialogic interactive learning in which the educator is not only source of informationbut also facilitator – rather than teacher in the process of creation of new knowledge andexperience.
Dr. Bozhena Takvorian-Solakian, Assist. Prof.
University of Shumen „Episkop Konstantin Preslavski“
Shumen, Bulgaria
ФИЛОСОФИЯ НА МЕНИДЖМЪНТА НА КЛАСА
(Част 1)
Кристоф Айххорн
Център за психологическа подкрепа на деца – Граубюнден, Швейцария
Absract. В основата на мениджмънта на класа стоят добрите взаимоотношения между учители и ученици, добрият климат в класа, предварителното планиране и организацията на учебните часове. Статията представя един пример за това какво да разбираме под предварително планиране и организация на учебните часове.
Keywords: classroom-management, rituals, discipline in classroom, good relationships “teacher – students”, parents, scale for observation
PHILOSOPHY OF CLASSROOM-MANAGEMENT
Abstract. The classroom-management makes the work of the teacher easier.Its application leads to the improved discipline in the classroom and helps building good relationships between teacher and students. Many studies demonstrate thatgood relationships between teachers and students decrease by more than 30% thediscipline problems in classroom.The article explains the philosophy of the classroom-management as a preventive-oriented organization of lessons and overviews the most important instruments ofthe classroom-management. The article also focuses on how using rituals during the lessons leads to maintaining of quietness in classroom and to reduction of conflictsamong students. A Scale for observation is introduced, by means of which theteachers will raise their competence regarding the classroom-management.
Prof. Christoph Eichhorn
Centre for Рsychological Support for Children
Graubünden, Zwizerland
NEW SYSTEM OF TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN KAZAKHSTAN UNIVERSITIES
Prof. Dr. Gulnaz Akhmetova
President JSC NCPD “Orleu”
Prof. Dr. Gulnar Balakayeva
Director at RIPD
Abstract. The paper considers a new system of teacher’s professional developmentin Kazakhstan universities. Also paper shows activities of the Republican Institute,cooperation with university partners abroad and wide description of RIPD programsfor educational community of Kazakhstan.
Keywords: professional development, SMART-learning, N-Learning, U-Learning,State polylingual project
ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ В СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ –ЗА И ПРОТИВ
Йоана Минова
Sofia University
Absract. Статията има за цел да разгледа системата за финансиране насредното образование в България и положителните и отрицателните страниот въвеждането є. Тя разглежда инструмента на делегираните бюджети катосравнително нов механизъм за разпределение на средствата за образование наниво средно и предучилищно такова.Системата на делегираните бюджети стартира с идеята за оптимизиране на модела на разпределяне на финансовите средства в системата на средното образование. Този инструмент се организира на база законови и подзаконови разпоредби и организационна структура. Базата на въвеждането на този инструмент е законът забюджета, който определя като първостепенен разпоредител съответното министерство, към което принадлежи съответното училище. На училища и обслужващите звена в системата на народната просвета, прилагащи системата на делегираните бюджетиq се предоставя правото на второстепенни разпоредители с бюджетни кредити със самостоятелни бюджети, по решение на общинските съвети.
Постигната е:
1. Децентализацията в сферата на образованието. Тя е организирана на 3 равнища на предоставяне на права, отговорности и ресурси на управление – централна – местна власт, местна власт – училище, училище – настоятелство.
2. Ясен механизъм за разпределяне на общинския бюджет, което създава условия за регламентиране на отношенията между общините и училищата.
3. По-големи правомощия за вземане на решения от училищните власти. Те поемат отговорността за поддържане на материалната база.
4. Създаване на стимули за търсене на алтернативни източници за финансиране, защото приходите на училищата се разходват от тях.
Keywords: secondary education, finance, delegated budget, results, effect
DELEGATED BUDGETS IN SECONDARY EDUCATION IN BULGARIA –PROS AND CONS
Abstract. The purpose of this article is to make an overview of secondaryeducation funding in Bulgaria as well as the positive and negative impacts ofits implementation. The tool of delegated budgets is considered relatively newmechanism for allocating funds to secondary and preschool education.Delegated budgets system emerges from the idea to optimize distributing financial recourses in secondary education. This mechanism is based on legal and sub-legislative regulations and organizational structure. The implementation of this tool is founded on budget law; it determines the Ministry, which superintends the school, as the primary distributor of funds. Schools and operational departments in public education, applying delegated budgeting, have the right to be distributors of secondary importance with budget credits and independent budgets, by decision of municipality councils.
Achievements:
1. Decentralization in the fi eld of education. It’s organized on three levels of delegating rights, responsibilities and governing resources: central – local authority, local authority – school, school – board of trustees.
2. Clear mechanism of allocating municipality budget, creating conditions for regulated relations between municipalities and schools.
3. Greater power of decision making by school authorities. The last take responsibilities for maintaining the material equipment.
4. Creating incentives for searching for alternative funding sources, as school income is dependent on them.
Dr. Yoana Minova
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
ИНОВАТИВНИ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ В СПОРТА КАТО СОЦИАЛНИ ПРОДУКТИ ОТ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО МЕЖДУ МЕСТНА ВЛАСТ, ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИНСТИТУЦИИ И СПОРТНИ ОРГАНИЗАЦИИ
Иван Сандански
National Sports Academy “Vassil Levski”
Absract. Докладът разглежда формирането и взаимодействията между различни институционални субекти („загрижени общности“), които са в основата на процеса на създаване на потенциални социални ползи от участието в спортни дейности за насърчаване на здравословния и активен начин на живот сред подрастващите. Това е контекстуално обусловен процес, чиито особености са повлияни от действието на редица социални, психологически, културно-поведенчески, структурни и ресурсни фактори. Постигането на устойчивост на практическата реализация на политиките и целите изисква създаване на цялостна система за управление на колективни усилия, ресурси, усилия и баланс на интересите между субектите в междуинституционалната мрежа. В центъра на усилията на институциите в партньорската мрежа са интересите, потребностите, различията, възможностите и компетенциите на децата и учениците. Разкрито е, че мотивацията за спортуване и водене на здравословен и активен начин наживот представлява комплексен социален пъзел, при който разбирането на единаспект не води автоматично до решаването на друг. Също така става ясно, четова е съвместно начинание и равнопоставено ресурсно вложение между детската градина / училището / спортната организация и крайния бенефициент – детето / ученика. Самата полза не се съдържа в предлаганите спортни дейности, а по-скоро в начините, по които децата и учениците се възползват от тях в своя живот. Подобна интерпретация разглежда образователните институции и спортните организации не като основни доставчици на ползи, а като създатели на подходяща среда и условия, за да се случи процесът на социални взаимодействия. Подрастващите, от своя страна, се разглеждат едновременно като източник на субективни възприятия и медиатори на ресурси от социален тип. Представени са основните области за постигане на социална промяна на индивидуално, групово и институционално ниво чрез участие в спортно-образователни дейности. Докладът предлага и дискусия относно стратегическата роля на местната власт при формиране на взаимодействия с образователни институции и спортни субекти за активиране на социални и ресурсни партньорски мрежи. Осъществяването на политики за насърчаване на активния и здравословен начин на живот сред подрастващите, посредством формиране на специфична социална среда и култура, следва да се разглежда като непрекъснат процес и вид социален продукт от взаимодействието между различни публични, обществени и частни интереси, институционални субекти, визии за развитие и алтернативи за действия. Институцията община е интерпретирана едновременно като: стратегически терен за формиране на политики; генератор на политики, стратегии, програми;възлагател, ресурсен партньор и инвеститор на публични средства; „мораленпредприемач“, в качеството си на създател на социални правила за регулиране иконтрол на други субекти в „загрижената общност”.
Keywords: sport activities, policy, concerned communities, partnerships, social benefits, educational institutions, local authorities, interactions
INNOVATIVE SPORT POLICIES AND PRACTICES SOCIAL PRODUCTS OF THE INTERACTION BETWEEN OCAL AUTHORITIES, EDUCATIONAL INSTITUTIONS AND SPORT ORGANISATIONS
Abstract. The paper examines the formation of and interactions between differentinstitutional actors (‘concerned communities’), which are the basis of the establishmentof potential social benefi ts from the participation in sports activities aimed at promotinghealthy and active lifestyles among adolescents. It is a contextually conditioned processwhose characteristics are infl uenced by the action of a number of social, psychological,cultural, behavioral, structural and resource factors. Improving the sustainabilityof the practical implementation of policies and objectives requires the creation of acomprehensive system for the management of collective efforts, resources, efforts andbalance of interests between various actors in the inter-institutional network. In the centerof the efforts of institutions in the partner network are the interests, needs, differences,and competencies of children and school students. It is unveiled that the motivation for ahealthy and active lifestyle is a complex social puzzle where understanding of one aspectdoes not automatically solve another. It also becomes clear that it is a joint venture andequal resource investment between kindergarten / school / sports organisation and the end benefi ciary – the child / the school student. The benefi t itself is not contained in theproposed sport activities, but rather in the ways children and school students benefitfrom them in their lives. Such an interpretation presents educational institutions andsport organisations not as the primary deliverers of benefi ts, but rather creators of asuitable environment and conditions enabling the process of social interaction to becomepossible. Adolescents, in turn, are considered simultaneously a source of subjectiveperceptions and mediators of resources of social type. The basic areas to achieve socialchange at individual, group and institutional level, through participation in sporting andeducational activities are also presented. In addition, the paper provides a discussionon the strategic role of local authorities in shaping the interactions with educationalinstitutions and sports providers enabling for activation of social and resource partnershipnetworks. The implementation of policies to promote active and healthy lifestyle amongadolescents, by creating specifi c social environment and culture should be seen as acontinuous process and kind of social product of the interaction between different public,social and private interests, institutional actors’ development visions and alternativesfor action. The institution of municipality is interpreted as: strategic terrain for policymaking; generator of policies, strategies, programmes; resource partner and investor ofpublic funds; and ‘moral entrepreneur’ being a creator of social rules aimed to regulateand control of the rest of the organisations within the ‘concerned community’.
Dr. Ivan Sandanski, Assoc. Prof.
Department of Management and History of Sport
National Sports Academy “Vassil Levski”
ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ ЗА УЧЕНИЦИ, РОДИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ НА 51. СОУ
Асен Александров
51. СОУ „Елисавета Багряна“
Absract. Ученици, родители и учители на 51. СОУ са си поставили амбициозната задача да намалят с 2% годишно броя на учениците с наднормено тегло и да увеличават с 4% годишно броя на спортуващите. Целта на специално разработен двугодишен проект е борбата с наднорменото тегло и затлъстяването – проблем, от който страдат и малки деца.
Keywords: overweight, obesity, project, sports, reduce, students
HEALTHIER LIFESTYLE FOR STUDENTS, PARENTS AND TEACHERS OF 51 SECONDARY SCHOOL
Abstract.Students, parents and teachers of 51 Secondary School have setthemselves the ambitious task to reduce by 2% per year the number of students withoverweight and increase by 4% per year the number of those, who play sports. Aspecially designed two-year project aims to fi ght overweight and obesity – problemsfrom which suffer also young children.
Mr. Asen Alexandrov
51. Secondary School “Elisaveta Bagriana”
Sofia, Bulgaria
Д. Евтимова, Е. Павлова, И. Радославова и Б. Иванов
Професионална гимназия по електротехника и автоматика
Absract. Разработката представя проекта „Турнир по канадска борба“,реализиран от Професионална гимназия по електротехника и автоматика.Този проект е пример за добра практика в областта на здравословния начин наживот, физическото възпитание и спорта.
Keywords: sport, physical education, health, good practices
ARM WRESTLING COMPETITION
Abstract. The paper presents the project “Arm wrestling Competition” realized byProfessional School of Electrical Engineering and Automation. This project is an exampleof good practice in the fi eld of healthy way of living, physical education and sport.
D. Evtimova, Е. Pavlova, I. Radoslavova, B. Ivanov
Professional School of Electrical Engineering and Automation
ПОЛЗОТВОРНО ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ И ПАРТНЬОРСТВО МЕЖДУ ЧСОУ „ДРИТА“И НСА „В. ЛЕВСКИ“ ПРИ РЕАЛИЗИРАНЕ НА ДЕЙНОСТИ В ОБЛАСТТА НА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТА(Обогатяване на учебното съдържание по физическо възпитание и спорт чрез въвеждане на спортове, изискващи специални спортни съоръжения)
Ирена Недялкова
Частно училище и детска градина „Дрита“
Absract. Статията представя резултатите от ползотворно взаимодействиеи партньорство между Частно средно общообразователно училище и детскаградина „Дрита“ и Национална спортна академия „Васил Левски“ при реализиране на дейности в областта на физическото възпитание и спорта.
Keywords: physical education, sport, private education, problems, optimization, experience
COOPERATION AND PARTNERSHIP BETWEEN PRIVATE SECONDARY SCHOOL AND KINDERGARTEN „DRITA“ AND NATIONAL SPORTS ACADEMY „VASIL LEVSKI“ IN THE IMPLEMENTATION OF ACTIVITIES IN THE FIELDOF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT
Abstract.The article presents the results of the fruitful cooperation andpartnership between Private Secondary School and Kindergarten “Drita” andNational Sports Academy “Vasil Levski” in the implementation of activities in thefield of physical education and sport.
Mrs. Irena Nedyalkova
Private Secondary School and Kindergarten “Drita”
Нели Бъчварова, Десислава Дургова
85. Целодневна детска градина „Родина“ – София
Absract. Разработката представя проекта „Детска лятна олимпиада“, реализиран от Целодневна детска градина № 85 „Родина“ – София. Този проект е пример за добра практика в областта на здравословния начин на живот, физическото възпитание и спорта в детската градина.
Keywords: kindergarten, physical education, health
SUMMER OLYMPIC GAMES FOR KIDS
Abstract. The paper presents the project “Summer Olympic Games for Kids”realized by Kindergarten “Rodina” – Sofi a. This project is an example of goodpractice in the fi eld of healthy way of living, physical education and sport in thekindergarten.
Mrs. Neli Bachvarova, Mrs. Desislava Durgova
Kindergarten “Rodina”
ЗДРАВОСЛОВНО ХРАНЕНЕ И СПОРТ В 136. ЦДГ „СЛАВИЯ“ – СОФИЯ
Даниела Матеева
136. Целодневна детска градина „Славия“
Absract. Статията представя работата на педагозите от ЦДГ 136 „Славия“за създаване на предпоставки за балансирано хранене на децата, за неутрализиране на създадените вредни навици в семейството и за формиране на култура на хранене на малкото дете.
Keywords: healthy life, kindergarten, children’s nutrition
HEALTHY FEEDING AND SPORT IN KINDERGARTEN “SLAVIA” – SOFIA
Abstract. The article presents the efforts of the teachers from Kindergarten“Slavia” – Sofia, aimed at creating conditions for a balanced diet for children andneutralizing the negative habits, established in the family.
Mrs. Daniela Mateeva
Kindergarten “Slavia”
СПОРТЪТ И ТУРИЗМЪТ В ЖИВОТА НА ДЕЦАТА ОТ 137. ОДЗ „КАЛИНА МАЛИНА“ – СОФИЯ
Снежанка Богданова, Росица Генова
137. Обединено детско заведение „Калина Малина“ – София
Absract. Физическата активност е от особено значение за правилното развитие на децата. Разработката представя различни форми на физическо възпитание, прилагани в 137. ОДЗ „Калина Малина“ – София.
Keywords: physical activity, children, physical education
SPORTS AND TOURISM IN KINDERGARTEN „KALINA MALINA“ – SOFIA
Abstract. Physical activity is essential for the proper development of children.The paper presents various forms of physical education implemented in kindergarten№ 137 „Kalina Malina“ – Sofia.
Mrs. Snezhanka Bogdanova, Mrs. Rositsa Genova
Kindergarten “Kalina Malina”