СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
130 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ /
130 YEARS PRESCHOOL EDUCATION IN BULGARIA
Дружество „Майчина грижа“ и първите детски градини в Пловдив
[The association „Mother’s Care“ and the first kindergartens in Plovdiv] /
Пламен Радев / Plamen Radev – стр. 583
ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛТУРА, РЕЛИГИЯ / EDUCATION, CULTURE, RELIGION
Образованието на бъдещето [The Future of Education] /
Боян Лалов / Boyan Lalov – стр. 595
Напразни или ненапразни са усилията на любовта? Преподаване на Шекспир посредством театър в Софийския университет
[Abours Lost or Labours Won? Teaching Shakespeare Through Performance At Sofia University] /
Георги Няголов / Georgi Niagolоv – стр. 608
Взаимодействието на образователни, религиозни и интеркултурни ценности в историята на румънския народ
[Interaction of Educational, Religious and Intercultural Values in The History of Romanian People] /
Дорин Опри / Dorin Corneliu Opriş – стр. 617
ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED RESEARCHES
Мениджмънт на ученическия клас – една значима тема с продължение
[Classroom Management – A Topic for Further Consideration] /
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva – стр. 627
Използване на електронното портфолио на учащия в процеса
на обучение [Use of Learner’s e-Portfolio in Instruction] /
Галина Георгиева / Galina Georgieva – стр. 648
Значение на детската игра
[The Importance of Children’s Play] /
Ася Велева / Asya Veleva – p. 660
Още една идея
[Another Idea] /
Галина Стоянова / Galina Stoyanova – стр. 666
Българското народно творчество – извор на красота и родолюбие
[Bulgarian folklore – a source of beauty and patriotism] /
Анна Иванова / Anna Ivanova – стр. 672
ДИСКУСИОННО / DISCUSSION
Към дискусията за електронните учебници
[To the discussion of electronic textbooks] /
Вася Делибалтова / Vasya Delibaltovа – стр. 679
АКТИВНО УЧИТЕЛСТВО: ОПИТЪТ НА ИНСТИТУТА „OТВОРЕНО ОБЩЕСТВО“ ОТ ПРИЛАГАНЕТО НА ИНОВАЦИОНЕН МОДЕЛ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ В БЪЛГАРИЯ / TEACHER LEADERSHIP: THE OPEN SOCIETY INSTITUTE EXPERIENCE
IN IMPLEMENTATION OF AN INNOVATIVE MODEL OF TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN BULGARIA
Активното учителство като подход „отдолу нагоре“ към образователната реформа
[Teacher leadership as a bottom-up approach to the educational reform] /
Дейвид Фрост / David Frost, Боян Захариев / Boyan Zahariev, Петя Кабакчиева /
Petya Kabakchieva, Марияна Георгиева / Mariana Georgieva, Марияна Банчева /
Mariana Bancheva, Илко Йорданов / Ilko Yordanov – стр. 686
Развитие на учителското лидерство в Турция
[Building Teacher Leadership in Turkey through Teacher Led Development Works] /
Айтач Гьогюш / Aytac Gogus – стр. 701
Професионалното развитие на учителите
[Teachers Professional Development] /
Марияна Георгиева / Mariyana Georgieva – p. 706
Адаптиране на учителя към първокласниците
[Teacher’s Adapting to the First Grade Students] /
Славка Борисова / Slavka Borissova – стр. 715
Децата обичат да бъдат обичани
[Children Love Being Loved] /
Иванка Николова / Ivanka Nikolov – стр. 719
СПОДЕЛЕНО / SHARED EXPERIENCE
Финландия – образованието като национална ценност
[Finland – Education as a national Value] /
Дина Димитрова / Dina Dimitrova – стр. 725
ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ / FUTURE EVENTS
Национална конференция „Хуманизъм и прагматизъм в образованието на ХХІ век“
[National Conference Humanism and Pragmatism in XXI Century Education] – стр. 732
ДРУЖЕСТВО „МАЙЧИНА ГРИЖА“ И ПЪРВИТЕ ДЕТСКИ ГРАДИНИ В ПЛОВДИВ
Пламен Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Abstract.. В статията е показано възникването и развитието на детските градини в Пловдив, открити и ръководени от дружество „Майчина грижа“ в града. Направен е сравнителен анализ на разкритите фрьобелови детски градини в света и позицията на българските детски градини в този процес.
Keywords: Plovdiv, kindergartens, Maternal care Society, Friedrich WilhelmAugust Fröbel, the first Bulgarian kindergarten teacher, first kindergartens
THE ASSOCIATION „MOTHER’S CARE“ AND THE FIRST KINDERGARTENS IN PLOVDIV}
Abstract. The article concerns with the opening of the first kindergarten in lovdiv in 1884 by the association „Mother’s Care“. The article also mentions the name of the first kindergarten teacher Ekaterina P. Dessimirova. Here for the first time the thorough history of the start of the association and its first creators can be read. A contrastive analysis is presented depicting the creation of the Froebel kindergartens and the place of the Bulgarian kindergartens in this process.
Prof. Dr.Sc. Plamen Radev Ivanov
Plovdiv University „Paisiy Hilendarski“
Боян Лалов
Technical university – Sofia
Българска академия на науките и изкуствата
Abstract.. Важна роля за преодоляване на формалните методи и старата парадигма ще има въвеждането на нови подходи и методи в процеса на обучение като развитие на интуицията, ейдетика, ранно обучение, състезания, мотивиране на учещите за високи постижения, специална работа с надарените ученици – всичко това ще бъде широко азпространено в образованието през бъдещите десетилетия.
Keywords: ethics, empathy, eidetics, intuition
THE FUTURE OF EDUCATION
Abstract. An important role for overcoming the formal methods and the old paradigm could be played by introducing new approaches to the process of learning like development of intuition, eidetics, early learning, competitions, initiation of more students to high achievements, special work with gifted students – all these should become common and widespread in future education.
Professor, D.Sc. Boyan Lalov
Technical University – Sofia
НАПРАЗНИ ИЛИ НЕНАПРАЗНИ СА УСИЛИЯТА НА ЛЮБОВТА? ПРЕПОДАВАНЕ НА ШЕКСПИР
ПОСРЕДСТВОМ ТЕАТЪР В СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ
Георги Няголов
Sofia University
Abstract.. През последните тридесет години преподаването на Шекспир посредством театър се установява като полезен дидактически подход по целия свят. Досега той не се използва систематично в Софийския университет. За да се запълни тази празнина катедрата по англицистика и американистика проведе експериментален проект с цел да се провери ефективността на най-съвременните методологии, становяване на интердисциплинарно сътрудничество, както и да се изследва потенциалът на всички тези средства за повишаване на качеството на обучението, което получават студентите. Конкретната цел на проекта е поставянето на аматьорски спектакъл по пиесата „Напразни усилия на любовта“, като студентите бъдат въвлечени колкото е възможно във всички творчески процеси, свързани с реализирането на продукцията: адаптиране на текста, създаване на декора, костюмите, реквизита, специалните ефекти, режисурата на постановката и др. Настоящата статия представя резултатите от работата по проекта и ги разисква в контекста на така наречената криза в хуманитаристиката (поне такава, каквато я познаваме в Софийския университет) и необходимите промени в образователната парадигма: от пасивно към активно обучение с по-голям акцент върху развиване на творчески умения, основателно самочувствие и социалната интелигентност – едновременно с преподаването на съдържание.
Keywords: teaching Shakespeare through performance, active learning, changing educational paradigms
ABOURS LOST OR LABOURS WON? TEACHING SHAKESPEARE THROUGH PERFORMANCE AT SOFIA UNIVERSITY
Abstract. Over the last thirty years teaching through performance has established itself as a useful approach to Shakespeare’s dramatic works all over the world. So far, this approach has not been used systematically at Sofia University. To fill this gap an experimental workshop was launched in 2011 to test up-to-date performance-based classroom practices and establish interdisciplinary collaborations, as well as to explore the potential of these activities for enhancing student learning. The more immediate objective of the workshop was to stage an amateur production of Love’s Labour’s Lost involving students as much as possible in theatre-related decision-making processes, such as adapting the play text, designing costumes, props, special effects, directing individual scenes as well as the whole production, etc. The paper reports on the achievements of the workshop and invites discussion in the more general context of the modern crisis in the humanities as we know them (at least at Sofia University) and the necessary paradigm shift from passive to active learning with a stronger emphasis on using creative pedagogies for fostering healthy self confidence, developing transferable skills and gaining social intelligence alongside teaching content.
Senior Assistant Professor Dr. Georgi Niagolоv
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИ, РЕЛИГИОЗНИ И ИНТЕРКУЛТУРНИ ЦЕННОСТИ
В ИСТОРИЯТА НА РУМЪНСКИЯ НАРОД
Дорин Опри
Университет „1 декември 1918“ – Алба Юлия, Румъния
Abstract.. Един от приоритетите на съвременната ера е достъпът до различни ценности, който определя интереса към разбирането на мястото им в действителното обществено пространство. Изправени сме пред нов културен модел, зададен от средата и от още по-силно изразеното изпитание на съжителството на културите, което доскоро беше в състояние на дълбок антагонизъм. Един от големите въпроси в този контекст е как религията като основен фактор в историята на човечеството допринася за достигането на този етап. Това проучване цели да представи най-важните приноси на румънския православен клир от ХVІІ–ХІХ в., който приема да усвои модерността не само поради личната или обществена употреба на по-разнообразни модели, утвърдени при среща с хора и общества от различен културен произход, но и от гледна точка на образованието. Училищата стават не само средоточие на ценностите от историческия период, но среда, в която традиционните ценности се интегрират и се представят на света с новите формиращи ценности, основани на разнообразните очертания на идентичностите. От гледна точка на историята много румънски митрополити днес са определяни като истински предтечи на днешните интеркултурни разгръщания чрез настойчивостта си за издигането на училищата и ориентирането им към актуалните национални и европейски ценности.
Keywords: education, religion, values, interculturality, church
INTERACTION OF EDUCATIONAL, RELIGIOUS AND INTERCULTURAL VALUES IN THE HISTORY OF ROMANIAN PEOPLE
Abstract. Increasing current interest in understanding the place of values in society nowadays comes from contemporary access to variety of values as dominant priority of our era. Therefore we face a new cultural model resulting in meeting and more pronounced testing of cohabitation of cultures located in a deep antagonism just until recently. One of key issues in that context is how religion as a major problem throughout mankind’s history, contributed to that shift. This study aims to present main contributions of Romanian Orthodox Church clergy from XVII-XIX centuries, who agreed to assume modernity not only in personal or social exploitation of more diverse models, validated after meeting with people or different cultural models, but especially in the educational plan. School as focal point of values of a historic period also provided environement for integration of those values and to their presentation to the world together with new formative values based on various identity contours. Therefore we can identify many Romanian metropolitans from the past, some of them being also considered scholars and cannnonised saints, as true precursors of recent intercultural achievements, through their insistence on development of schools and on placing education them on the opening lines to national and European values.
Preot, lector universitar Dr. Dorin Corneliu Opriş
Catedra de Pedagogie, Psihologie şi Didactică,
Facultatea de Drept si Stiinte Sociale Universitatea “1 Decembrie 1918“
МЕНИДЖМЪНТ НА УЧЕНИЧЕСКИЯ КЛАС – ЕДНА ЗНАЧИМА ТЕМА С ПРОДЪЛЖЕНИЕ
Силвия Николаева
Sofia University
Abstract.. В статията се представя авторска позиция относно актуалните концептуални и приложни измерения на мениджмънта на класа като относително нова за България сфера на рефлексия и практика. Представена е кратка хронология на първите изследвания и постижения в световен и български контекст. На основата на акумулираните през последните осем години собствени изследователски данни, анализи и оценки се систематизират основните постижения, „бели петна“ и възможни перспективи за бъдещо развитие в тази тематична област. За целта се използва системно-екологичен анализ на философските, теоретичните и емпиричните измерения на мениджмънта на класа не само като реалност, но и като изследователска територия, в която съжителстват различни гледни точки и подходи.
Keywords: classroom management; learning environment; system approach;system typologies; ecology
CLASSROOM MANAGEMENT – A TOPIC FOR FURTHER CONSIDERATION
Abstract. This paper presents an original approach towards the current conceptual and empirical implementations of the classroom management which is relatively new area of investigation and good practices in this country. A short chronology of the first studies and developments in both Bulgarian and worldwide context is introduced. On the basis of own research data and results gathered during a period of eight years the author summarizes main achievements, questions and perspectives in this thematic area. An ecological approach towards classroom management is emphasized based on its system analysis.
Silvia Nikolaeva, PhD
Associate Professor
Faculty of Education, Department of Social Work
Sofia University „ST. Kliment Ohridski“
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЕЛЕКТРОННОТО ПОРТФОЛИО НА УЧАЩИЯ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ
Dr. Galina Georgieva, Assist. Prof.
Sofia University
Abstract.. Ефективността на електронното портфолио все повече се свързва по-скоро с активния процес на неговото създаване, отколкото с продукта – крайния резултат. Е-портфолиото позволява да се запишат резултатите от автентичното обучение и разкрива възможности за събиране на различен тип доказателства под формата на текст, аудио, видеоклипове, графики, снимки и др. Настоящата статия1) представя резултати от контент-анализ на студентски есета относно използването на електронното портфолио на учащия в обучението. Изясняват се основните му функции и се прави опит да се установи значимостта, която студентите им придават с оглед разкриване ефективността на електронното портфолио по отношение на реализирането на различни цели в обучението. Най-съществените предимства на е-портфолиото на учащия според получените резултати се отнасят за: подпомагането и проследяването на прогреса в ученето; осигуряването на възможности за атрактивно представяне в различен контекст; осигуряването на по-пълна и точна представа за качеството на подготовката; осъществяването на формиращо оценяване, както и за развитие на редица значими умения.
Keywords: e-portfolio; portfolio; formative assessment
USE OF LEARNER’S E-PORTFOLIO IN INSTRUCTION
Abstract. The effectiveness of e-portfolios is to a greater extent a result of the active process of their development than with the final product itself. The e-portfolio allows recording the outcomes of authentic instruction and reveals opportunities for collecting different types of proofs such as a text, audio, video records, graphics, photos and other types of presentations. The current study aims to determine the significance of e-portfolios in the learning process based on the students’ opinions. The results of content analysis of 38 students’ essays about use of student’s e-portfolio for learning purposes are presented in this paper. The paper clarifies e-portfolio’s basic functions in instruction. The results indicated that the greatest advantages of student’s e-portfolio are related to supporting and following the progress of learning, assuring attractive presentation in different contexts, providing the overall picture of knowledge acquisition, implementing formative assessment and developing different kind of important skills.
Assist. Prof. Galina Georgieva, PhD
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
Ася Велева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Abstract.. Педагогическата перспектива към играта има дълга история, обуславяща се от факта, че ученето е особено ефективно, когато протича в игрова форма. Но при поставяне на акцента върху дидактическата стойност на феномена специфичното му развиващо значение като че ли остава на заден план. Във връзка с това настоящата статия прави опит да разкрие общопсихологическото значение на детската игра, обосноваващо я като дейност с фундаментален принос в онтогенезиса. Анализира се ролята на феномена за пълноценното физическо, емоционално, когнитивно, креативно и личностно развитие; лансира се тезата за необходимостта от осигуряване на повече възможности за свободни, самоинициирани от децата игри като предпоставка за успешна адаптация към училищния тип обучение.
Keywords: benefits of play, play and development, preparation for school
THE IMPORTANCE OF CHILDREN’S PLAY
Abstract. The pedagogical perspective to play has a long tradition since knowledge can be most effectively learned through play. However because of focusing on didactic value of play its specific developmental benefits remain in the background. Therefore current paper aims to bring to light the crucial importance of play as an activity with fundamental contribution in ontogenesis. There is analyzed the role of playing in regard to physical, emotional, cognitive, creative and personal development. It is concluded that providing more opportunities for children to play is essential for successful adaptation to school education.
Dr. Asya Veleva, PhD
„Angel Kanchev“ University of Ruse
Галина Стоянова
Обединено детско заведение 6 „Еделвайс“ – Казанлък
Abstract.. Математиката като наука има изключително важно място в живота на хората, а изучаването є и овладявнето на нейните закони оказва ползотворно влияние върху умственото развитие на децата. Затова за педагозите е изключително важно да намерят такива начини и средства за представянето є пред децата, които да предизвикат у тях траен интерес и любов към тази наука. Това кара педагозите да търсят все по-нови и интересни технологии за представяне на математическите знания. В тази статия се предлага още една идея, която да обогати арсенала от педагогически техники на предучилищните педагози.
Keywords: interactive methods, pedagogical situation, mathematical knowledge.
ANOTHER IDEA
Abstract. Mathematics as a science is extremely important place in people’s lives, and studying it and mastered its laws has beneficial effect on mental development of children. Therefore, for teachers is extremely important to find such ways and means to present the children to create their continued interest in and love for this science. This causes teachers to seek more new and exciting technologies to present mathematical knowledge. This article offers an idea to expand the arsenal of techniques for teaching preschool teachers.
Galina Stoyanova
Kindergarten № 6 „Edelvais“
КЪМ ДИСКУСИЯТА ЗА ЕЛЕКТРОННИТЕ УЧЕБНИЦИ
Вася Делибалтова
Sofia University
Abstract.. Въпросът за създаването и използването на електронни учебници като част от изграждането на нова образователна среда, адекватна на промените в общeството, заема особено място в общата дискусия за необходимостта от повишаване на качеството на образованието. Тук са представени изследвания, насочващи вниманието към необходимостта от психолого-педагогическо обосноваване на технологичните нововъведения и извеждане на педагогически критерии за качество и ефективност.
Keywords: education, textbook, electronic textbook
TO THE DISCUSSION OF ELECTRONIC TEXTBOOKS
Abstract. The question about the establishment and use of electronic textbooks as a part of building a new educational environment, adequate to the changes in the society, occupies a specific place in the general discussion of the need of improving the quality of education. Below are stated studies, which refer to the need of psychological and pedagogical justification of technological innovations and the development of pedagogical criteria for quality and efficiency.
Associate professor Vasya Delibaltovа,PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
АКТИВНОТО УЧИТЕЛСТВО КАТО ПОДХОД „ОТДОЛУ НАГОРЕ“ КЪМ ОБРАЗОВАТЕЛНАТА РЕФОРМА
Дейвид Фрост
Университет в Кеймбридж – Факултет по педагогика, Великобритания
Екип от институт „Отворено общество“ – София,
програма „Активно учителство“ – България,
(Боян Захариев, Петя Кабакчиева, Марияна Георгиева, Марияна Банчева, Илко Йорданов)
Abstract.. Инициативата за насърчаване на учителското лидерство подкрепя професионалното развитие на над 1000 учители в около 150 училища. Тя се реализира от изследователска образователна мрежа с екип от над 50 експерти от 15 страни. В настоящата статия е представен пътят от възникването на идеята и въвеждането на модела „Активно учителство“ в България, както и целите на модела и специфични въпроси на прилагането му в разнообразни културни контексти. Разгледани са възможностите за подпомагане на професионалното развитие на учителите в рамките на възприемането на учителя като лидер в развитието на учителската общност и училището. В резюме е представена и методологията на подхода, както и примери за конкретни дейности и постигнати резултати.
Keywords: teacher leadership, teachers’ professional qualification, school education, school management, international cooperation in school education
TEACHER LEADERSHIP AS A BOTTOM-UP APPROACH TO THE EDUCATIONAL REFORM
Abstract. International Teacher Leadership (ITL) project is an established research and development initiative with a team consisting of over 50 experts from 15 countries supporting around 1000 teachers in around 150 schools. This article explains the origins and aims of the project and explores the cultural contexts in which this distinctive approach to supporting teacher leadership was implanted. It goes on to discuss teacher leadership as a concept and the distinctive approach used in this project. Furthermore, the authors discuss the idea and circumstances of implementation of the adapted teacher leadership model in Bulgaria. The methodology of the project is presented in outline and the project activities are made visible through presented evidence of impact.
Professor David Frost
University of Cambridge Faculty of Education
OSI team:
Boyan Zahariev
Programme Director
Governance and Public Policies Programme
Open Society Institute
Petya Kabakchieva,
Senior Researcher, „International Teacher Leadership“ – Bulgaria
Open Society Institute – Sofia
Mariyana Georgieva
Coordinator Project „International Teacher Leadership“ – Bulgaria
Open Society Institute – Sofia
Mariyana Bаncheva
Consultant, „International Teacher Leadership“ – Bulgaria
Open Society Institute – Sofia
Ilko Yordanov
Consultant, „International Teacher Leadership“ – Bulgaria
Open Society Institute – Sofia
РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛСКОТО ЛИДЕРСТВО В ТУРЦИЯ
Айтач Гьогюш
Център за индивидуално и академично развитие
към Университета Сабанчи – Истанбул, Република Турция
Abstract.. Д-р Айтач Гьогюш и Йозгюр Болат координират реализацията на проекта за насърчаване на учителското лидерство в Турция. Осъществяването на проекта започва през 2009 г. под надслов „Новото поколение учители“. Участие в проекта вземат 100 учители от 15 начални и основни училища в истанбулския район „Малтепе“. Проектът се фокусира върху начина, по който педагозите развиват уменията си за учителско лидерство по метода на водените от учителите дейности за развитие на училището в 15 училища. В своята статия д-р Айтач Гьогюш споделя два примера на инициирани и водени от учителите проекти, осъществени в едно начално училище и една гимназия.
Keywords: Teacher Led Development Work, teacher leadership, classroomactivities, students learning style
BUILDING TEACHER LEADERSHIP IN TURKEY THROUGH TEACHER LED DEVELOPMENT WORKS
Abstract. Dr. Aytaç Göğüş and Özgür Bolat led Teacher Leadership Project in Turkey since 2009 as “New Generation Teachers“ project. 100 teachers from 15 elementary and primary schools have joined to the project since 2009 in Maltepe district of Istanbul. The project focused on the way teachers have been developing teacher leadership through the establishment of Teacher Led Development Work (TLDW) in 15 schools. In this article, Aytac Gogus provides two examples of teachers’ own projects from one elementary and secondary school.
Aytac Gogus
Sabancı University
Center for Individual and Academic Development
ПРОФЕСИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ НА УЧИТЕЛИТЕ
Марияна Георгиева
Координатор на проект „Активно учителство“ в България,
институт „Отворено общество“ – София
Abstract.. Професионалното развитие на учителите чрез клубовете „Активно учителство в България“ е част от международна мрежа по модела „Учителско лидерство“, създаден от проф. Дейвид Фрост от Университета в Кеймбридж, Великобритания. Моделът е адаптиран за България от екип на институт „Отворено общество“, София. Пилотният проект стратира през 2010 г. в Лясковец и Велико Търново. Изследва се качеството на сегашната политика за професионална квалификация на учителите и релевантността на предлаганите професионални форми и съдържание спрямо реалните нужди на учители, училища и ученици. Първите резултати и анализ показват, че ефективното професионално развитие е това, при което учителите споделят и обсъждат предизвикателствата, с които се сблъскват във всекидневието си. Те се нуждаят от насоки и инструменти, за да структурират дискусиите за своето и на екипа професионално развитие, както и напредъка на училището като цяло. Подобряването на работата на учителите изисква по-високо ниво на доверие към тях, засилване на вътрешните комуникации в рамките на педагогическите екипи, участие в развиваща се професионална общност, изследователски дейности, описване на резултатите в учителско портфолио.
Keywords: teachers’ professional development, teacher’s portfolio, professional support in school education system, in-service training
TEACHERS PROFESSIONAL DEVELOPMENT
Abstract. Teachers professional development through “Active Teachers“ Clubs in Bulgaria is part of the International Teacher Leadership Network founded by prof. David Frost, University of Cambridge, UK and adopted in Bulgaria by the Open Society Institute team. The pilot projects was launched in 2010 in Lyaskovets and Veliko Tarnovo. This article explores the quality of current professional qualification policy and the relevance of the teachers’ in-service training courses to the genuine needs of teachers, schools and students. The first results and analyses showed that the teachers need to share and discuss the challenges they face in the everyday school life. They need guidelines and tools to structure the discussions for school improvements and individual and team’s professional development. The improvements of teachers’ work and results require higher level of trust, measures to enhance the internal communications within the pedagogical teams and enhanced involvement in professional research activities and development of teachers’ portfolio.
Mariyana Georgieva
Coordinator Project
„International Teacher Leadership“ – Bulgaria
Open society Institute – Sofia
АДАПТИРАНЕ НА УЧИТЕЛЯ КЪМ ПЪРВОКЛАСНИЦИТЕ
Славка Борисова
СОУ „Максим Райкович” – Лясковец
Abstract.. Славка Борисова, преподавател в СОУ „Максим Райкович” – Лясковец, представя откъси от своето портфолио, разработено като част от работата в рамките на клубовете „Активно учителство” в района на Велико Търново. Представената „винетка“ на учителя описва педагогическите подходи, използвани за идентифициране и удовлетворяване на потребностите на първокласниците: участие на учениците в учебните занятия, насърчаване чрез положителна стимулация и интерактивна работа в класната стая.
Keywords: classroom activities, teachers’ behavior, constructivism, students’cognitive development
TEACHER’S ADAPTING TO THE FIRST GRADE STUDENTS
Abstract. Slavka Borissova, teacher in Maxim Raykovich School Lyaskovets presents excerpts of the portfolio developed as part of her participation of “Active Teachers” Clubs in the region of Veliko Tarnovo. The teacher’s vignette describes the pedagogical approaches used to identify and address the first grade students’ needs: students’ participation, students’ encouragement and positive stimulation and interactive work in the classroom.
Slavka Borissova
Maxim Raykovich School
ДЕЦАТА ОБИЧАТ ДА БЪДАТ ОБИЧАНИ
Иванка Николова
СОУ „Вела Благоева“ – Велико Търново
Abstract.. Иванка Николова, учител по изобразително изкуство в СОУ „Вела Благоева“ – Велико Търново, е участник в клуб „Активно учителство“. През учебната 2011/2012 година тя разработва портфолио, насочено към прилагане на иновативни подходи в часовете по изобразително изкуство с цел да се подобрят участието на студентите в клас и постиганите от тях резултати. В представения откъс от портфолиото на учителката се подчертава ролята на изобразителното изкуство и изпълнението на практически задачи за поведението на учениците. Подчертава се необходимостта от подобряване на комуникацията между училището и родителите, както и в рамките на педагогическите екипи.
Keywords: fine art, classroom activities
CHILDREN LOVE BEING LOVED
Abstract. Ivanka Nikolova, fine art teacher in Vela Blagoeva School – Veliko Tarnovo is an active member “Active Teachers“ Clubs. During the 2011/2012 school year she worked on the portfolio aimed at developing innovative fine art approaches to improve students’ participation and results. This excerpt of the teacher’s portfolio points out the role of fine art and practical tasks for students’ behavior. It underlines the need of improved communication between the school and parents and within the pedagogical teams.
Ivanka Nikolova
Fine art teacher
„Vela Blagoeva School“ – Veliko Tarnovo, Bulgaria
ШУМЪТ В УЧИЛИЩЕ – ОПИТ ЗА НАМИРАНЕ НА ПОДХОД ЗА НАМАЛЯВАНЕТО МУ
Розалия Димкова
СОУ „Вела Благоева“– Велико Търново
Abstract.. Розалия Димкова, учител по биология в СОУ „Вела Благоева“ – Велико Търново, представя откъси от разработеното от нея портфолио за намаляване на шума в училище. Тя споделя накратко своя опит в намирането на подходящи начини за намаляване на шума в училището и класните стаи, като представя примери и доказателства за най-ефективните мерки за ограничаване на шума, открити и приложени като част от дейността на учителите в рамките на клубовете „Активни учители“ в района на Велико Търново.
Keywords: noise, classroom activities, biology and health education
THE NOISE IN THE SCHOOL – EXPERIENCE IN FINDING AN APPROACH TO REDUCE IT
Abstract. Rozalia Dimkova, biology teacher in Vela Blagoeva School – Veliko Tarnovo presents excerpts of the portfolio on the noise reduction in the school. The experience in finding ways to reduce the noise in the school and classrooms is presented in brief with evidences from most effective measures discovered and implemented as part of the teacher’s activities within the “Active Teachers“ Clubs in the region of Veliko Tarnovo.
Rozalia Dimkova
Biology teacher
Vela Blagoeva School
Veliko Tarnovo, Bulgaria
ФИНЛАНДИЯ – ОБРАЗОВАНИЕТО КАТО НАЦИОНАЛНА ЦЕННОСТ
Дина Димитрова
Регионален инспекторат по образованието – Сливен
Abstract.: Настоящата статия насочва вниманието към важни характеристики на финландската образователна система, които я правят успешна и социална, към механизмите за ефективното й функциониране и управление от ранно детство до завършване на XII клас, а по-нататък – и на висше образование. Разработката акцентира върху екипната работа, свързана с изискванията и практиката на индивидуалното стимулиране и развитие на всяко дете и ученик в детските градини и училищата във Финландия на базата на оценка на потенциала и интересите му; ефективността от ученето и социалната справедливост в образованието; гарантирането на равно качество на услугите.
Keywords: Finnish educational system, individual stimulation and support forchildren and students, teamwork, efficiency, social justice in education
FINLAND – EDUCATION AS A NATIONAL VALUE
Abstract. This article draws the attention to some important features of the Finnish educational system that make it successful and socially oriented; to the mechanisms for its effective functioning and management from infancy to graduation of 12th grade and further to higher education as well. The article focuses on teamwork connected to the practice of individual stimulation and development of each child and student in kindergartens and schools in Finland, based on an assessment of the potential and interests; the effectiveness of learning and social justice in education, ensuring equal quality of services.
Dina Dimitrova
Senior expert of preschool education
Regional Inspectorate of Education