"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система

Много е важно преди новата учебна година да поставим фокуса върху предучилищната възраст и обхвата на децата, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

Зина Соколова от Zina Sokolova
03-07-2025
in Новини 2025
A A
Снимки БТА

„Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система. Незабавно възстановяваме ангажираността на най-високо ниво на централната държавна власт за справяне с този проблем и продължаваме устойчивото развитие, започнато през 2017 г.“ Това заяви министър-председателят Росен Желязков в началото на свиканата от него среща в Министерския съвет на Координационното звено по Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане, включване и предотвратяване на отпадането на деца и ученици от образователната система.

В нея участваха също вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, заместник-министри, областни управители, ръководители на агенции, представители на Националното сдружение на общините в България и на други институции.

Премиерът заяви, че се възстановяват редовните заседанията на Координационното звено

по Механизма за обхват, последното от които е било през 2023 г. И обяви пълна мобилизация на институциите по темата.

„Сега е моментът, за да започне работа Механизмът, когато учениците са във ваканция“, заяви Росен Желязков.

Той коментира, че министърът на вътрешните работи трябва да насрочи национално съвещание на областните директори на полицията по темата с конкретни задачи относно работата по Механизма за обхват и подкрепата за дейността на другите институции. Министерството на труда и социалната политика пък започва национална кампания за превенция на ранната раждаемост, която е основен фактор за липса на образователен процес в някои общности.

По думите на премиера

МОН трябва да засили мониторинга на реалната посещаемост на учениците в училище,

като бъде възстановен строгият контрол върху фиктивното записване.

Относно липсата на ключови данни като настоящия адрес на децата и децата, които пребивават в чужбина, Росен Желязков разпореди Министерството на регионалното развитие и благоустройството да осигури редовно обновяване на националната база данни за населението с много ясен обмен на надеждна и своевременна информация с общините,  регионалните управления по образованието и екипите за обхват.

По отношение на областните управители

министър-председателят каза, че честата им смяна е направила работата на регионално ниво хаотична. Сега всяка област ще има конкретен план за действие с ясни срокове и ще прави реален мониторинг.

„Още от днес трябва да започне изпълнението на мерките“, категоричен бе Росен Желязков.

За взаимодействието между институциите ще отговаря вицепремиерът Томислав Дончев.

Той  отбеляза, че Механизмът съществува вече осем години, което е доказателство, че не става дума за кампанийно мероприятие. По думите му, за да се постигне неговата максимална ефективност, трябва да има пълен синхрон в работата на различните институции, което означава във всички точки на страната с еднаква интензивност да се прилагат всички набелязани мерки.

„Брутно върнати или записани в клас са близо 116 хиляди деца, нетно – 75 хиляди, защото част от върнатите деца отпадат повторно“, коментира вицепремиерът Дончев. По думите му, ще бъде обсъдено доколко е ефективна информационната система по Механизма за обхват, доколко информацията в нея е актуална, тъй като имало случаи, в които държавните органи не разполагат с адекватни документи, като актове за раждане на децата например. Ще бъде обсъдено още адекватно ли се включват всички служби, които е предвидено да участват в мобилните екипи, като Агенцията за социално подпомагане, Министерството на вътрешните работи, местната власт, областната администрация.

Просветният министър Красимир Вълчев подчерта, че много е важно преди новата учебна година фокусът да бъде поставен върху предучилищната възраст и върху обхвата на децата, тъй като ранната образователна интеграция е ключова.

„Знаем кои са тези детски градини и райони с концентрация на деца от уязвими групи.

Ако погледнем образователните резултати след IV и след VII клас, виждаме училищата, в които са отишли тези деца, които не знаят български език. Слабите ни резултати по български език и литература са най-вече концентрирани в тези училища и населени места, като в много висока степен те са зависими от това дали децата са били обхванати в детска градина“, подчерта Красимир Вълчев.

Той припомни, че през години задължителната предучилищна подготовка последователно е обхванала шестгодишните, петгодишните и на четиригодишните деца.

„Всички изследвания показват, че за образователните възможности на децата, особено в семействата, в които не се говори български език и липсва отговорност към образованието, има значение дали са били обхванати рано в детска градина и дали това е станало на четири, пет или шест години. Такива деца са по-подготвени на входа за I клас, постигат по-добри резултати и достигат до по-горен клас“, отбеляза министърът на образованието.

По думите му,

резултатите от усилията за обхват на всички деца и ученици от 2017 г. насам са видими

и през миналата година „Евростат“ за първи път отчита за България, че е под средния процент на Европейския съюз за преждевременно отпаднали от образователната система. Но сега е важно тези усилия да продължат, за да се намали още този дял, тъй като 9,3%, колкото отчита ЕС, означава, че 5000 деца от всеки набор все още не завършват училищно образование.

„Цел на всяка образователна система е всички деца да завършват XII клас. Положителните процеси са, че се увеличи средният брой години, в които учат децата, основно от ромските общности. Ако преди отпадаха основно след VIII клас, сега отпадат средно в X клас. Това е и заради получаването на шофьорска книжка, но и заради промените в нагласите към образованието“, заяви образователният министър.

Красимир Вълчев подчерта, че образованието и за отделния индивид, и за обществото, е най-важният фактор за социално-икономическото развитие и за просперитета на всеки.

„Годишно 100 000 души се пенсионират, а 60 000 са младите хора, които ги заместват като работна сила. Това е 40 000 годишно недостиг. Образователната система не може да произведе повече деца, но може да направи така, че да има по-малко преждевременно отпаднали и непригодни за пазара на труда“, заяви министърът на образованието и науката.

В тази връзка той обяви, че

на дневен ред са законодателни промени, чрез които постепенно да се развие концепцията

за териториална отговорност на директорите на училища и детски градини за обхвата на децата в прилежащите им района, тъй като тя е по-ефективна.

Подчерта още, че за да работи ефективно Механизмът за обхват в детските градини, е много важно да бъдат ангажирани кметовете и областните управители, както и МВР и Министерството на труда и социалната политика да дадат ясни сигнали на своите структури по места, тъй като техни представители са включени в екипите за обхват.

Не на последно място, министър Вълчев отбеляза и ролята на образователните медиатори, финансирането на чиято дейност бе защитавано от МОН през последните години.


Your Image Description

Свързани статии:

С промени в учебните програми освобождават време за учителите и учениците По-малко места за студенти в държавна поръчка Родните таланти откриват сезона с 9 медала по математика Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags връщане на деца в училищеДенятдеца от учзвими групизаконодателни промениМеханизъм за обхватМеханизъм за съвместна работа на институциитепосещаемост на учениците в училищесоциална политика

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Спекулирам или правя предположение

Next article

Млади спасители в действие

Next article
Млади спасители в действие

Млади спасители в действие

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Лесотехническият университет обучи 110 горски служители

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"