"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025

Държавата ще финансира обучение и след първо висше образование

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-03-2025
in Новини 2025
A A
Снимка УНСС

Държавата ще финансира придобиването и на втора и следваща образователно-квалификационна степен във висшето образование. Това предвижда законопроект за изменение на Закона за висшето образование, внесен на 20 март от председателя на паралментарната здравна комисия и член на комисията по образованието и науката Костадин Ангелов и народните представители Йорданка Фандъкова, Даниела Дженева, Христина Георгиева, Фиданка Кацарева и Десита Петкова, които също са членове на образователната комисия в НС.

С изменението се отменя разпоредбата в Закона за висшето образование, според която трансфери от държавния бюджет не се предоставят за издръжка на обучението на студенти и докторанти, които се обучават за придобиване на същата или по-ниска образователно-квалификационна степен.

Според вносителите отпадането на ограничението е възможност и мярка, за да се разшири достъпът до качествено висше образование в България.

„Осигуряване на средства от държавния бюджет и за тази категория студенти и докторанти ще даде възможност повече хора да се насочат към кандидатстване по държавна поръчка и това ще увеличи конкуренцията, ще има по-голям и по-добър подбор за местата в университетите“, се посочва в мотивите за промяната.

Отбелязва се още, че според анализи около 10% от приема по държавна поръчка всяка година остава нереализиран и ако има повече кандидат-студенти, този прием ще може да се изпълни.

Вносителите смятат още, че предлаганата мярка би довела до

увеличение на интереса към висшето образование,

като се очаква в държавните висши училища, които до момента не са запълвали местата за държавна поръчка, да постъпят допълнителни приходи вследствие на евентуалния по-голям брой обучавани студенти.

Освен това изменението цели да се повиши достъпът до качествено образование на всички лица без значение на техния социално-икономически статус и финансовите средства да не бъдат пречка за включването в образователната система на всички граждани. Разширява се и възможността за свободен избор от страна на кандидатите на специалност в областта на висшето образование, въз основа на личните им предпочитания и способности, без да се налага да се съобразяват със социално-икономическия си статус. По този начин

повече хора ще бъдат стимулирани да разширяват квалификацията си,

като продължават обучението си във висшите училища в страната. Така те ще увеличат своята компетентност и конкурентоспособност при последваща професионална реализация, посочват вносителите на проекта. В същото време висшите училища ще се утвърдят като институции за учене през целия живот.

С нормативната промяна се очаква да се подпомогне напредъка и изпълнението по приоритетни области, цели и дейности от Стратегията за развитие на висшето образование в Република България за периода 2021 – 2030 г. Част от тях са осигуряване на достъп до висше образование и учене през целия живот с високо качество, което подпомага личностното развитие и професионалната реализация; осигуряване на финансови стимули за развитие на качествено образование и научноизследователска дейност; повишаване ролята на висшите училища като активен фактор за регионално развитие.

В проекта се посочва, че подобно изменение

ще наложи осигуряването на допълнителни средства

от държавния бюджет за държавните висши училища и научни организации, с които да бъде финансирано обучението на повече студенти и докторанти. Те ще бъдат разчитани в хода на бюджетната процедура за съответната година като разходи/трансфери за издръжка на обучението на студентите и докторантите. Във връзка това се предвижда промяната да влезе в сила от 1 януари 2026 г.

Идеята държавата да финансира придобиване на втора и последваща образователно-квалификационна степен бе анонсирана преди дни от министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред Съвета на ректорите. Той обясни, че това означава държавата да може да финансира както придобиването на втора и следваща бакалавърска степен, така и на магистърска или магистърска след бакалавърска степен.

Към момента

студентите у нас имат право да се обучават в т.нар. държавна поръчка

при придобиването на една бакалавърска, една магистърска или магистърска след бакалавърска и една докторска степен. Всяка следваща беше достъпна само в платена форма на обучение.

По думите му подобна мярка

би повишила интереса към професионални направления,

в които имаме ниско търсене от страна на студентите, но в същото време високи потребности на пазара на труда. В същото време динамичното съвремие предполага висока вероятност хората да сменят професиите си по време на своята трудова кариера, което предполага те да имат възможности да се преквалифицират.

„Ако някой реши да се преквалифицира, такива случаи има, ние имаме основание да го финансираме от гледна точка на рентабилността на тези средства“, коментира министър Вълчев.

Той коментира още, че за следващата академична година се предвижда леко намаление на приема само в две направления. Става дума за „Педагогика на обучението по…“, където прекомерно се е разраснало предлагането на обучение за учители по спорт за сметка ва подготовката на учители по математика и физика, за които няма много кандидати. Другото е „Комуникационна и компютърна техника“, където бройките са се увеличили за сметка на инженерните специалности, в които местата ще бъдат завишени.

Your Image Description

Свързани статии:

Не позволявайте на зависимости да отнемат бъдещето ви. С тези думи служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков се обърна към близо 400 ученици в ГабровоНаркотиците отнемат бъдещето Институциите в Кюстендил с мерки срещу отпадането на ученициИнституциите в Кюстендил с мерки срещу отпадането на ученици Компенсирането на разходите за електроенергия на детски градини и училища продължава до края на март 2025 г. В 25 училища създават малки изследователски общности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags второ висшеДенятдържавна поръчкаСтратегия за развитие на висшето образование

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Бургаският държавен университет открива фармацевтичен факултет

Next article

309 училища изграждат нови кабинети за работа с деца със специални потребности

Next article
309 училища изграждат нови кабинети за работа с деца със специални потребности

309 училища изграждат нови кабинети за работа с деца със специални потребности

Държавата има нужда от силно училище

Държавата има нужда от силно училище

Зам.-министър Николай Витанов отличи изявени инвеститори в знанието

Зам.-министър Николай Витанов отличи изявени инвеститори в знанието

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"