"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Образованието е приоритет за децата в Европейския съюз

Подрастващите искат и мерки за психичното здраве, срещу малтретирането и насилието, както и повече възможности за работа или обучение

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
31-05-2024
in Новини 2024
A A
Снимка UNICEF

Образованието е сред най-важните приоритети за децата в Европейския съюз. А на въпроса какво биха искали да учат в училище, 75% от децата посочват на първо място житейски умения. Това показва допитването „Нашите права. Нашето бъдеще. Европа, в която искаме да живеем“, в което се включват 9265 деца от 10 до 18 години от 26 държави от ЕС (без Латвия).

Проучването е инициирано от пет организации за правата на детето

– Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ. Без да претендира за изследователска представителност за целия Съюз анкетата посочва най-големите притеснения на децата и препоръките, които те отправят към политиците.

Най-големите притеснения на децата са войни и конфликти, посочени от 82%, психичното здраве – 79%, намирането на работа или възможност за обучение – 76%, образованието – 76%, тормозът и малтретирането – 71%. В отговор на въпрос какво ЕС трябва да приоритизира, за да подобри живота на децата

анкетираните поставят на първо място образованието – 64%,

следвано от психичното здраве – 59%, малтретирането и насилието над деца – 51%, повече възможности за работа или обучение – 42%, и предприемане на действия срещу войни или конфликти – 39%.

За съжаление, децата имат усещането, че образователната система не отговаря на потребностите им и не ги подготвят адекватно за бъдещето.

Само 14% от децата намират обучението в училище за много полезно, докато 51% го намират за полезно до известна степен. Цели 33% не намират обучението в училище за полезно за бъдещето си.

На въпроса какво биха искали да учат в училище,

децата от целия ЕС поставят на първо място „житейски умения“ (75%),

последвани от цифрови умения (67%), социални умения (56%), емоционални умения (55%), как да участват във вземането на решения (44%), здравословен начин на живот (42%), права на детето (37%), изменение на климата (24%) и нищо различно (7%).

Посланието на децата като цяло е ясно: в допълнение към академичните умения, училищата трябва да подготвят децата за прехода към пълнолетие и отговорностите, които идват с него.

Относно това какво биха желали да променят в училище, децата отговарят – по-голяма свобода да избират какво да учат (66%), по-голяма практическа насоченост на обучението и развитието на умения (59%), по-малко домашна работа (53%), повече работа в група и по-интерактивно обучение (44%), повече време за игра или спорт (43%), повече възможности за учениците да споделят своите идеи (41%), по-добри училищни сгради (40%), по-малко наказания (25%), по-голяма безопасност в училище (24%) и по-малки класове (22%).

Освен това

децата препоръчват да се окаже подкрепа на учителите, за да преосмислят начина си на преподаване

и да останат мотивирани – това може да включва например подкрепа за психичното здраве, добри работни условия и възможност да преминат допълнително обучение. Децата често имат усещането, че учителите са претоварени, уморени и нещастни.

Децата очакват още да се повиши осведомеността относно съществуващите програми, които подкрепят децата и младежите да придобият нов опит, например програмата „Еразъм“.

Предлага се още определена годишна тема, върху която да се фокусират всички училища в държавите в ЕС, въз основа на приоритетите на децата, за да им се помогне да намерят заедно решения за проблемите в цяла Европа.

Подрастващите искат да се разширят възможностите да взаимодействат със свои връстници от други държави в ЕС,

като например се създадат програми за обмен, за да се улесни съвместното развитие на образователните системи.

Методите на преподаване трябва да станат по-приобщаващи и да се адаптират към нуждите на децата със специални потребности. Учителите следва да са добре подготвени да общуват с деца със специални потребности и увреждания и да разработят цели на обучението, които съвпадат с нуждите им. А ЕС трябва да разработи стандартни цели за обучение на деца с увреждания във всички държави в Съюза.

Проучването показва още, че

две от всеки три деца (66%) усещат, че натискът в училище има отрицателен ефект върху психичното им здраве.

Социални трудности като самота (56%), несигурност за бъдещето (52%), тормоз (51%) или дискриминация (46%) също са значителни фактори, които допринасят за проблемите с психичното здраве при децата и младежите.

Безопасността, особено на обществени места и в онлайн пространството, е друг належащ проблем за децата, показват данните от допитването. Само 50% от децата се чувстват в безопасност онлайн, а по-малко от половината участници в прочуването се чувстват в безопасност в училище.

Изменението на климата е друго основно притеснение, което много деца споделят за бъдещето си,

а 69% от тях имат чувството, че политиците не правят достатъчно, за да се справят с климатичните промени.

Проучването е инициирано от пет организации за правата на детето – Child Fund Alliance, Eurochild, Save the Children, SOS Детски селища и УНИЦЕФ. Процесът е ръководен от специално създаден Детски консултативен съвет, състоящ се от десет деца от шест европейски държави (Германия, Гърция, Испания, Румъния, Сърбия и Хърватия), номинирани от организациите, които провеждат консултациите.

Съветът разработва онлайн анкета на 15 езика с 21 въпроса, която е разпространена в Европа от ноември 2023 г. до януари 2024 г. Освен това 47 деца участват в дискусии във фокус групи, които с е проведоха в България, Нидерландия, Малта и Хърватия.

Възрастовият профил на участниците показва, че анкетираните от 10 до 13 години са 20%, от 14 до 17 години – 64%, и на 18 години – 12%. най-много са участниците от Полша – 3089, Румъния – 1876, Хърватия – 1570, Испания – 923. Най-малко са включените от Малта – 6, Словакия – 5, Финландия – 4, Естония – 3, и Литва – 2. От България са участвали 100 деца и младежи.

318 от участниците се определят като част от етническо малцинство, други 195, като лица, търсещи убежище, бежанци или мигранти.

Лицата под приемна грижа са 490, определящите се като ЛГБТКИ+ – 1115, деца с увреждания – 325, деца, живеещи в бедност – 200, членове на друга група – 631.

5076 от респондентите са се определили като момиче, 3340 – като момче, 178 са посочили „други“, 312 са предпочели да не казват, а 359 не са посочили отговор.

Your Image Description

Свързани статии:

Двойно повече деца от уязвими групи завършват училище Деца от 25 училища и детски градини представят ръчно изработени мартеници на базар в МОН Дeца от 26 училища и детски градини се включиха в първомартенски благотворителен базар в МОН Над 5000 занимания и събития в лятната ваканционна програма

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags децаЕвроновиниЕвропийски съюзобразованиеприоритети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Заместник-министър Наталия Митева: Започва нов модел на преподаване, ориентирано към умения за живота

Next article

Кодове на езика

Next article
Кодове на езика

Кодове на езика

Пчеличката Биззи спасява Земята

Пчеличката Биззи спасява Земята

Песнопения за духа и вярата

Песнопения за духа и вярата

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"