"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Проф. д-р Ангел Учиков, ректор на Медицинския университет – Пловдив: Практиката в реална среда и иновациите са гаранция за ефективно обучение

Висшето училище разработва стратегия за културно-социално интегриране на чуждестранните студенти

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
17-01-2024
in Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
Проф. д-р Ангел Учиков
е сред водещите специалисти по гръдна и коремна хирургия в България. Специализирал е във Франция и Австрия. Има над 130 публикации в български и чужди издания,
от които 101 са включени в базите данни Web of science и Scopus, а 24 са публикациите с импакт-фактор. Той е част от авторските колективи на 6 учебници и монографии.
Проф. Учиков е републикански консултант по хирургия и гръдна хирургия, началник на Втора клиника по хирургия и заместник-председател на Съвета на директорите на УМБАЛ „Св. Георги“.
На 2 ноември 2023 г. е избран за ректор на Медицинския университет – Пловдив.

Интервюто взе
Бистра ИЛИЕВА

Проф. Учиков, вече два месеца сте начело на Медицинския университет – Пловдив, кои от основните приоритети, заложени в мандатната ви програма, започнахте да реализирате приоритетно?
– В същността си мандатната програма е резултат от моя и на екипа ми дългогодишен академичен, административен и клиничен опит. През следващите години Университетът трябва да продължи да поддържа високо ниво на образователния процес, но и да разширява ефективно интегрирането ни в международни мрежи за иновации и разработки в приоритетни за висшето училище професионални направления. Като ректор, ще направя всичко възможно за осигуряването на възможности за развитие на академичния състав чрез адекватна, справедлива и прозрачна кариерна политика, разширяване на научноизследователската и проектната дейност, подобряване на сътрудничеството с базите за практическо обучение и разбира се, високо качество на обучение в реална среда.
Важен акцент е и финансовата политика, свързана с адекватни инвестиции за модернизиране на учебната, научната и информационната инфраструктура, която трябва да гарантира и цялостната стабилност на Университета.
През последните няколко години, като условие за академично развитие в Университета, бе въведено задължителното владеене на английски език. Да, високото ниво на чуждоезикова подготовка е изключително важно, но не мога да приема поставянето на това условие като пречка за кариерното развитие на някои преподаватели. Има колеги, които не преподават на англоезичните студенти, и не смятам за необходимо да бъде поставяно такова изискване към тях. Ректорският съвет вече гласува предложението ми това изискване да отпадне. Бързам да уточня, че това не е занижаване на критериите, тъй като не бих допуснал недобре подготвени в езиково отношение преподаватели да обучават нашите чуждестранни студенти, чийто брой вече надвишава този на българските.

– За шеста поредна година МУ – Пловдив, запазва лидерството в професионално нап­равление „Медицина“ според данните на 13-ото издание на Рейтинговата система на вис­шите училища. Обмисляте ли осъвременяване на учебни дисциплини с цел гарантиране на високо качество на обучение?
– Изключително сме удовлетворени от факта, че заемаме първо място, като със същия брой точки – 73, е и Медицинският университет – София.
В направление „Стоматология“ сме на второ място, заедно с МУ – Варна, ще работим за изкачване по-горе в класацията на професионално направление „Фармация“, където се нареждаме на трето място. Анализите показват, че най-ниската безработица (под 1%) се наблюдава именно сред завършилите „Медицина“, „Дентална медицина“ и „Фармация“. Това няма как да не ни носи удовлетворение, тъй като всичките ни усилия са насочени към качествената подготовка и успешната реализация на нашите студенти, подобряване на образователната и изследователската инфраструктура, подпомагане на кариерното развитие на преподавателите.
Що се отнася до осъвременяване на учебните дисциплини, категорично е необходимо. Колегите следят всички новости в преподаваните от тях дисциплини и доста често правят промени. Затова много разчитам на тях да поддържаме високо ниво на преподаване чрез съвременни учебни програми. Винаги има какво ново да се покаже на студентите и какво старо да се надгради и осъвремени.
Бих приветствал всяко иновативно предложение за промяна, което да повиши качеството на обучението и да отговори на високите изисквания на нашите студенти. За мен е особено важно обучението в реална среда – в клиниките и отделенията, в лекарските и денталните кабинети, в операционните, в спешните отделения към университетските болници с цел повишаване качеството на практическите знания и формиране на умения за адекватно упражняване на професията.
Трябва да се използват пълноценно и възможностите на новите информационни технологии, текстово базираните учебни материали да се допълват с визуални такива, по-широко да навлязат интерактивните методи на обучение. Държа много да се поддържа обратна връзка със студентите. Затова в мандатната програма бях заложил съвместни работни срещи и текущи анкети за нивото на преподаване.

– Радвате се на огромен интерес от страна на чуждестранните студенти. Младежи от колко държави обучавате?
– Така е, чуждестранните студенти са 60% от общия брой на обучаващите се 6500 в
МУ – Пловдив. Това са младежи от над 50 държави от Европа, Азия, Америка и Африка. Нашите дипломи се признават в ЕС и по света, а обучението по всяка дисциплина е съобразено с международните стандарти. Не отстъпваме и по отношение на материално-техническата база (модерни аудитории, учебни зали, лаборатории и специализирани кабинети, информационен център за студенти и специализанти), разполагаме с Медицински симулационен тренировъчен център с тренажори с виртуална и добавена реалност, а бъдещите фармацевти „консултират“ пациенти в нова виртуална аптека.
За осъществяване на електронно и дистанционно обучение
МУ – Пловдив, разчита на Moodle уеббазирана система за изпити и образователно съдържание, както и на софтуера за облачни услуги Microsoft 365. Това, което ни отличава, е силно застъпеното практическо обучение.
В момента разработваме стратегия за културно-социално интегриране на чуждестранните студенти на МУ  – Пловдив. Предвиждат се тематични курсове – „Опознай античния Пловдив“, „Мозайките на Пловдив“, срещи с пловдивски творци, с реставраторите на Епископската базилика на Филипопол, запознаване с колекцията на Градската художествена галерия, посещение на репетиция на Опера Пловдив и зад сцената на фестивала Hills of rock. Идеята е да опознаят историята и културата на града и да участват активно в обществения живот.

– Какви са участията на Университета в международни мрежи, програми и проекти?
– В МУ – Пловдив, се управ­ляват и реализират повече от 80 национални и международни проекта. Той е сред десетте в страната със статут на изследователски университет. Завърши проект ПЕРИМЕД за изграждане на Център за компетентност по персонализирана медицина, а в момента усилията ни са насочени към амбициозната Програма за стратегически изследвания и иновации за развитие на
МУ – Пловдив, с бюджет 28 млн. лева по Националния план за възстановяване и устойчивост.
Не по-малко амбициозна цел, която сме си поставили, е включването в Европейския университетски алианс с други медицински висши училища. В резултат на проект ОМНИА са разкрити съвместни магистърски програми с партньорски университети – „Биостатистика“, „Медицинска микробиология и лабораторна имунология за медико-диагностични лаборатории“, „Спортна физиология, травматология и кардиология“ и „Диететика“. Продължава обучението на студенти и в единствената засега у нас специалност по медицински аспекти на речевата патология, както и на парамедици в Центъра за професионално обучение с партньори от Университета в Тексас.

Your Image Description

Свързани статии:

Това, което ни събира, е повече от онова, което ни разделя Бъдещето на България е много обещаващо Образователната миграция засилва демографския проблем Н.Пр. Алфредо Атанасоф, извънреден и пълномощен посланик на Република Аржентина у нас, пред вестник „Аз-буки“: Българската общност в Аржентина е една от най-големите в страната

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Героите от „Косачи“ на Елин Пелин оживяват върху белия лист

Next article

Време за нови идеи

Next article
Време за нови идеи

Време за нови идеи

ВСУ „Черноризец Храбър“ обучава турски пожарникари

ВСУ „Черноризец Храбър“ обучава турски пожарникари

Бъдещи юристи решават административни казуси

Бъдещи юристи решават административни казуси

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"