"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 43, 26.10 - 1.11.2023

Всяко дете блести, когато му дойде времето

„Доверието и комуникацията са ключови в работата ни с родителите“, казва директорката на 171. ДГ „Свобода“ в столицата Евелина Станчева

Елена Василева от Елена Василева
25-10-2023
in Брой 43, 26.10 - 1.11.2023
A A
Музикотерапията може да върши чудеса. В това са убедени и специалистите, и родителите. Ритмичният компонент в музиката подпомага когнитивните способности на децата

Тук се отглеждат и възпитават 294 деца. Те са в 12 групи – по две за всяка възрастова група, включително три яслени, и една група за специални деца“, разказва директорката Евелина Станчева. Ключовите думи в работата за нея са „доверие“ и „комуникация“. „Когато родителите разберат, че са ни партньори, и се вслушат в съветите на специалисти, се получават страхотни резултати“, казва тя.
А родителите разбират това още в началото – когато за първи път децата им постъпят на градина и видят как действа моделът за адаптация на малчуганите в детското заведение.

„Адаптацията е строго индивидуален процес за всяко дете. Тя може да е в лека, средна или тежка форма, като за определянето ѝ имат значение емоционалното състояние на детето, отношението му към възрастните и връстниците, състояние на съня и апетита и др.“, казва директорката. Тя обяснява, че към всяко дете се подхожда индивидуално – едно може веднага да свикне с новата обстановка, друго да се нуждае поне от месец. За да стане преходът по-лек, в деня на постъпването на детето в градината родителят идва с него на площадката или в занималнята. „Учителят подканва новопостъпилото дете да се заиграе с останалите. Те му подават ръчичка и се опитват да му разкажат как минава денят в градината – че има много играчки, че се пеят песнички. Идеята ни е детето да се почувства като у дома си“, казва тя.
Станчева посочва, че родителите могат да прекарат толкова време в детското заведение, колкото е нужно детето да свикне. „Ако детето се заиграе, то се оставя постепенно без родител до 30 минути, ако позволи – и до 1 час. Ако виждаме, че се е успокоило, го оставяме повече време, но ако е много разстроено, се обаждаме на родителя да се върне. Това се прави, докато детето се почувства сигурно, че е на хубаво място, и се заиграва без подканване с децата“, разказва тя. Моментът за сън в детската градина също настъпва „тогава, когато детенцето даде сигнал, че е спокойно“. „Методите, които се използват при различните деца, са различни. Ние сме винаги на разположение, за да може нашите деца да се чувстват спокойни“, казва Станчева.

„Всичко позволяваме на родителите“, казва с усмивка тя. Действително, екипът ѝ обръща сериозно внимание на активното взаимодействие с родителите, благодарение на което са спечелили няколко проекта. Наскоро градината печели втори проект по програмата на Столична община „Спорт за деца и ученици“. Името му ясно показва и каква е целта му – „Спортът развива“. Той е насочен към децата от специална група „Дъга“, в която миналата година са записани около 12 деца от 3 до 7 години.
В основата му е иновативна програма за интеграция на примитивните рефлекси чрез спортни занимания и преодоляването на дефицити в моториката.

„При децата в норма примитивните рефлекси, които помагат за сигурността непосредствено след раждане, се интегрират с времето по естествен път чрез движение. При децата със затруднения в развитието много от примитивните рефлекси остават напълно или частично неинтегрирани“, обяснява Мария, майка на дете от градината, участвала в изготвянето на проекта. По думите ѝ, липсата на интеграция на примитивните реф­лекси е знак за незряла централна нервна система и основен проблем пред развитието на по-сложни движения. Целта на Проекта е интегриране на основни примитивни рефлекси чрез адаптирани спортни занимания и подобряване двигателната култура на децата. По него ще бъдат създадени и възможности за включване на децата в нови спортни занимания, които да им помогнат за изграждане на навици.
Два пъти седмично има специализирани спортни занимания, които се провеждат от професионалисти, подготвени за работа с деца със специални потребности. Упражненията за интегриране на рефлексите се комбинират с обща подготовка и усъвършенстване на координацията. За да се подобрят концентрацията и уменията им за имитация, се използват и анимирани клипове със спортни упражнения. Предстои да бъде организиран и спортен празник с участието на родителите.

Една от големите придобивки по Проекта, който е за 2400 лв., са закупените по него уреди, с каквито детските градини у нас по принцип не разполагат. „Имаме страхотни уреди, които се срещат предимно в терапевтичните центрове. Купихме вибрационна платформа, степер, терапевтичен скутер борд, тежки елечета за вестибуларния апарат, тежко одеяло, гимнастически дюшеци, гимнастическа топка ролер и др.“,
изброяват родителите. От предходната година пък градината разполага и с уреди за баланс.
„Хората имат общо 8 сетива – освен познатите допир, вкус, мирис, зрение и слух, има и други три по-слабо познати“, обяснява Мария. По думите ѝ, проприорецепцията е осъзнаването и движението на тялото в пространството, което включва мускулите и ставите в тялото, които изпращат сигнали до мозъка, за да ни помогнат да разберем къде се намира тялото и какво прави. Вестибуларната система е свързана с усещането за баланс – тя се намира във вътрешното ухо, което означава, че се активира с движение на главата и промени в позицията ѝ. Това сетиво се координира от зрителната система – по отношение на разбирането къде се намира тялото със или без използването на зрението и поддържането на баланс, когато главата (и следователно очите) се движат. Третото сетиво е интероцепцията – чувството за разбиране как се чувстваме. Това включва физически чувства като глад, необходимост от ползване на тоалетна и болест.

„Децата с проблеми срещат затруднения с обработката на сигналите, които сетивата им подават. Конкретно за вестибуларния апарат, за усещането на тялото в пространството са подходящи такива уреди като вибрационната платформа – вибрацията помага да усетиш тялото си. Всички уреди за равновесие, като балансиращите дъски, развиват вестибуларната система. По същия начин действат тежките жилетки и специалните люлки. Терапевтичният борд също – лягаш на него, отблъскваш се с крака и ръце“, споделя майката.

За интеграция на обичайните сетива пък се използват сензорните стаи. Столичната 171. ДГ разполага с малка, но прекрасна сензорна стая, в която има различни уреди и материи (грапаво, гладко, студено), игри със светлини и др., които помагат на децата да се научат да познават сетивата си, да не са свръхчувствителни към тях и да обработват по-добре сензорната информация.
Пак по инициатива на родителите на децата от специалната група „Дъга“ веднъж в седмицата за тях се провежда и музикотерапия от сертифициран клиничен музикотерапевт. Те са изключително благодарни за финансовата помощ на сдружение „Подай ръка /
Заедно за по-добро бъдеще“, благодарение на което родителите плащат съвсем достъпна такса за сесиите (по 10 лв.).

„Силата на музиката да лекува, е известна от векове, а от над половин век музикалната терапия се развива като самостоятелно клинично лечение, провеждано от обучени професионалисти“, пише Лилия Ахтарова, която се занимава с научно изследване на музикотерапията. По думите ѝ, музикалната терапия може да отговори на редица сензорни нужди на децата със специални потребности, защото осигурява мултисензорна стимулация (слухова, визуална и тактилна). Ритмичният компонент на музиката например са от полза за когнитивната организация на сензорните системи на децата, диагностицирани с аутизъм. Чрез музикална терапия могат да бъдат подобрени слуховата обработка и други сензорно-моторни, перцептивни/моторни, груби и фини двигателни умения.

Затова и целта на Проекта е да подпомогне емоционалното и социалното развитие на децата със специални потребности чрез сесии по музикотерапия. Като основен подход се използва музикалната терапия на Нордоф-Робинс. При нея базов метод на взаимодействие между децата и терапевта е музикалната импровизация. Сесиите започват с песен за „Здравей“ и завършват с песен за „Довиждане“. Темите на импровизации и готови песни са за активация на тялото, за отделни части на тялото, песни с движения, музикални игри за начало и край, танц и движения, песни за регулация на възбудата и за успокоение.

Сесиите се провеждат от квалифициран музикален терапевт. В тях има елемент на практическо обучение, но най-важното е, че участниците биват посрещани и оценявани такива, каквито са. „Децата няма нужда да показват способности за музика, за да участват в сесиите“, казват родителите. Защото основната цел е да се създадат възможности за социално взаимодействие и подобрени взаимоотношения с другите.
Уникална както за градината, така и за цяла София, е солната стая. Тя обаче е затворена от РЗИ – по формални причини.

„В Наредбата за детските градини са описани точно помещенията, които може и трябва да има една градина. Не фигурира солна стая, затова и нашата е затворена, макар да отговаря на изискванията“, обяснява директорката. И без нея обаче децата очевидно ходят с желание на градина, включително и тези със специфични потребности, които отбелязват голямо развитие.
„Колегите, които са неподготвени, изолират децата със специални потребности, което е пагубно за тях. Много е важно да разполагате с хора, които знаят в каква ситуация ще попаднат, и имат желание да работят. Нашите учители в специалната група са завършили „Специална педагогика“. Да, бавно се отбелязва напредък, но и най-малката стъпка носи огромно удовлетворение“, казва директорката. „Специалните деца, също като останалите, много обичат да се забавляват. Вече имаме няколко, които са изведени в масова група и масово училище“, радва се Евелина Станчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Морето през обектива Е-бележките влизат и в детските градини Антарктиците отплават в началото на ноември Време за герои

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Профили

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Проф. Радостина Александрова, Институт по експериментална морфология, патология и антропология с музей: „Ловци на вируси“ търсят срещи с непознати видове

Next article

Децата трябва да визуализират това, което учат

Next article
Децата трябва да визуализират това, което учат

Децата трябва да визуализират това, което учат

Заедно работим, учим и се радваме на успехите

Заедно работим, учим и се радваме на успехите

Иновации в облака

Иновации в облака

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"