Създаването на изцяло нов Закон за насърчаване на научните изследвания и на иновациите предлага Министерството на образованието и науката. Законодателната инициатива произтича от планираната в Националния план за възстановяване и устойчивост реформа „Изпълнение на обща политика за развитие на научните изследвания, иновациите и технологиите в полза на ускорено икономическо и обществено развитие на страната“. В тази връзка е поет ангажимент да бъде разработена и приета законодателна рамка, която да определи новата обща политика за развитие на научните изследвания, технологиите и иновациите в България, пише в мотивите към законопроекта. Освен това действащата към момента национална законова рамка в областта показва редица слабости, като в нея липсва и регламентация на трансфера на технологии и на иновационната дейност.
Научноизследователската дейност, финансирана с публични средства, ще се основава на принципа на отворена наука и достъпът до резултатите и данните от проведените фундаменталните и приложните научни изследвания със средства от държавния бюджет ще бъде открит. Това е заложено в проекта за Закон за насърчаване на научните изследвания и на иновациите, публикуван за обществено обсъждане до 5 юни 2023 г. Документът трябва да влезе в сила от 1 януари 2024 г.
Въвеждането и популяризирането на принципа на отворена наука се прави с цел повишаване ефективността на научноизследователската система, осигуряване на лесен достъп, съхранение и надеждна повторна употреба на научни данни, свободен читателски достъп до резултатите от научните изследвания, финансирани с публични средства, става ясно от мотивите към предложението.
Проектозаконът предвижда още, че всяка следваща година размерът на публичните средства, с които се насърчават научните изследвания и иновациите, не може да бъде по-малък от средствата за предходната. От доклада за цялостна предварителна оценка на въздействието на Закона е посочено, че съгласно Националната стратегия за развитие на научните изследвания в Република България 2017 – 2030 година (НСРНИ) България възнамерява постепенно да увеличава публичните разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД), като до 2025 г. те трябва да достигнат 1% от БВП. Това ще бъде четворно увеличение на средствата. Според авторите на доклада анализът на наличните данни показва, че през последните години държавното финансиране остава непроменено и е в рамките на под 0,25% от БВП.
В проекта са разписани начините за финансиране на политиката за насърчаване на научните изследвания и иновациите.
Финансирането на конкурсен принцип на фундаменталните и приложните научните изследвания на висшите училища и научните организации ще се осъществява от Фонд „Научни изследвания“ (ФНИ), а на проектите за приложни изследвания и иновации – от Националния иновационен фонд (НИФ). Редът, по който ще се провеждат конкурсите – от обявяването им до оценяването и класирането, е описан в Закона.
И двата фонда имат право да предоставят финансови средства без провеждане на конкурсна процедура в определени случаи. Когато става дума за фундаментални и приложни научните изследвания на висшите училища и научните организации, финансиране може да се осъществява без конкурс за национални научни програми по решение на Министерския съвет или за научноизследователски проекти на български висши училища или научни организации, получили оценка над прага в одобрените насоки за кандидатстване по процедури на Рамковата програма за научни изследвания и иновации на Европейския съюз. Националният иновационен фонд може да предоставя финансови средства без провеждане на конкурс в следните случаи: национални програми в областта на иновациите по решение на Министерския съвет, проекти на български предприятия, получили оценка над прага в одобрените насоки за кандидатстване по процедури на Рамковата програма за научни изследвания и иновации на Европейския съюз; иновационни проекти от стратегическо значение за страната след решение на държавни органи или в изпълнение на международен договор; дейности по технологичен трансфер.
Законопроектът помага за разрешаването на друг от посочените в мотивите проблеми – липсата на регламентация и адекватни стимули за трансфера на знания и технологии и на иновационната дейност в страната. В него е посочено, че насърчаването на технологичния трансфер включва дейности, чрез които се създават условия за развитие на жизнения цикъл на технологията от идеята за нейното създаване до индустриалната и пазарната ѝ реализация, както и публично финансиране и мерки за закрила на интелектуалната собственост и за нейната стопанска реализация.
Средствата, предоставени и на Фонд „Научни изследвания“, и на Националния иновационен фонд, могат се разходват за придобиване и поддържане на права на интелектуалната собственост върху обекти, които са в резултат съответно на научноизследователска или на иновационна дейност. Разходите могат да бъдат свързани и с придобиване или поддържане на патенти.
Придобиването на права на интелектуална собственост върху обекти, чието създаване е в резултат от научно изследване или иновационна дейност, финансирана със средства на фондовете, се урежда с договор между страните, получили финансиране.
Важно е да се отбележи, че в законопроекта е посочено, че наличието на правилник за закрила и управление на интелектуалната собственост върху научноизследователски резултати и обекти на интелектуална собственост, създадени във висшите училища, както и приемането на правила за реализация на резултатите от научни изследвания и закрила на интелектуалната собственост върху научноизследователски резултати и обекти на интелектуална собственост, създадени в научните организации, е условие за получаване на публични средства за изпълнение на проекти и програми, свързани с научни изследвания или иновации.
При висшите училища има особеност – те създават структури за реализацията на резултатите от научните изследвания и на други обекти на интелектуалната собственост, от които може да се осъществява технологичният трансфер. Законът предвижда, че те могат да създават и търговски дружества за целите на стопанската реализация на резултати от научни изследвания и обекти на интелектуална собственост.
Наличието на правилник или правила за технологичен трансфер и на структура за реализация на резултатите от научни изследвания и на други обекти на интелектуалната собственост пък е условие за получаване на публични средства от Националния иновационен фонд за технологичен трансфер.
Придобиването на права на интелектуална собственост от физически лица върху обекти или продукти, за чието създаване са използвани публични средства, се урежда с договор между автора или съавторите, от една страна, и научната организация или висшето училище, или представител на бизнеса, от друга. Договорът не може да противоречи на правата и правилника за закрила на интелектуалната собственост.
Законопроектът за насърчаване на научните изследвания и на иновациите регламентира и разпределението на приходите от реализацията на правата на интелектуалната собственост – между автора или съавторите и висшето училище или научната организация. Висшето училище или научната организация използват приходите за насърчаване на научноизследователска и иновационна дейност, както и за административни разходи на структурата за реализация на резултатите.
С новия закон се създава и Съвет по иновации като консултативен орган към министъра на образованието и науката и министъра на иновациите и растежа. Съветът ще осъществява връзка между научните изследвания и иновациите. Ще подпомага разработването и изпълнението на националните стратегически документи и програми в областта на научните изследвания и иновациите, както и координацията между политиките, насочени към научните изследвания и иновациите и другите национални или секторни стратегии.
Законът ще регламентира създаването, обхвата, оценката и съгласуваността на стратегичес-
ките и оперативните документи, чрез които се изпълнява политиката за насърчаване на научните изследвания и на иновациите. Насърчаването на научните изследвания и иновациите ще се извършва чрез изпълнението на Рамковата програма за научни изследвания и иновации, която ще се приема от Министерския съвет и ще определя обхвата, областите и дейностите за насърчаване и финансиране на научните изследвания и на иновациите в съответствие с националните стратегически документи.
С оглед публичност и прозрачност се въвеждат нормативни изисквания към научните организации и висшите училища за предоставяне на данни в Регистъра на научната дейност в Република България. Той ще съдържа актуална информация за научната дейност, учените, научноизследователските инфраструктури и националните и международните научни програми и проекти.
Финансовите средства, предоставени от Фонд „Научни изследвания“ и от Националния иновационен фонд, се одитират най-малко веднъж на три години от Сметната палата, предвижда още законопроектът.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg