Бургаската френска е носител и на знак за качество в билингвалното обучение
Донка ТЪНКОШИЕВА
Гимназията за романски езици в Бургас е наследник на едно от най-старите училища в града. Историята ѝ започва през 1888 г. със създаването на трикласно училище „Г. С. Раковски“. От 1916 г. е Мъжка гимназия. През миналия век се утвърждава като училище, предоставящо високо качество на класическо средно образование. Сред випускниците му има както учени в различни области, така и известни артисти и представители на културата на Бургас.
През тази година училището има своеобразен „юбилей“ – 40 години от развитието на гимназията като езиково училище. Първите паралелки с разширено изучаване на френски език се разкриват през 1982 година. Десет години по-късно, през 1992 г., гимназията е преименувана на Гимназия за романски езици „Г. С. Раковски“ с изучаване на френски, испански и италиански език.
„Стремим се да бъдем в крак с новите тенденции, като залагаме на качествено обучение по езиците и по отделните предмети, като някои от тях се изучават и на съответния профилиращ език. Носители сме на знак за качество в билингвалното обучение Label France Education от френска страна“, казва директорката на училището Радостина Георгиева.
ПГРЕ „Г. С. Раковски“ е едно от първите училища в област Бургас, което започва работа по европейски проекти в сферата на образованието още от 2000 година. Само в последните пет години са реализирани 10 проекта с партньори от различни европейски страни и Канада. 30 преподаватели и ученици са участвали в различни мобилности.
„Почти всяка година училището ни подава предложения в конкурсните процедури към Центъра за развитие на човешките ресурси и често получаваме много висока оценка и одобрение за тях. Гимназията е търсен партньор. Като безспорен лидер в дейностите по европейски образователни програми, в ПГРЕ „Г. С. Раковски“ – Бургас, получава висока оценка и признание от Европейската комисия и ЦРЧР. Имаме множество присъдени награди за различни проекти. Последното отличие, което получихме, е престижната награда e-Twinning School за периода 2021 – 2022 година, с която училището ни е удостоено за втори път. Гордеем се с постиженията си и с поздравителния адрес на госпожа Мария Габриел – европейски комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж. Благодарим и на екипа на e-Twinning в България – наши ментори и партньори в стремежа ни към европейско качество на образованието“, казва директорката.
Училището участва и в реализацията на проекти и по национални програми на МОН – „Иновация в действие“, „С грижа към всеки ученик“. А най-новият проект, в който ще участва като училище лаборатория, е „Отворено и приобщаващо за всички училище“ OES (Open and Empathic School), с координатор от българска страна РУО – Бургас. Това е децентрализиран проект по програма „Еразъм+“,
насочен към превенция на отпадане на ученици, приоритетна тема на Европейския съюз.
„В този проект с участието на РУО и управляващи органи на образованието от Франция, Испания, Италия, Финландия и Турция експерти и учители ще работят по проблема три години. България ще сподели своя опит и ще изработи интелектуален продукт за последната година от Проекта“, разказва Георгиева.
Във Френската гимназия, както е известно училището сред бургазлии, работят и различни клубове за извънкласни дейности. В тях се развиват креативното мислене, спортните и артистичните заложби на учениците. Разширява са кръгозорът им по различни злободневни теми на обществото, като екологична култура, финансова грамотност и зелено предприемачество. Участници в Клуба за творческо писане на английски език вече две години поред издават книга с творбите, написани от тях, които се разпространяват сред техните връстници и родители.
През последните години фокусът в образованието се измества към STEM направлението.
Въпреки че профилът на училището е чуждоезиков и децата, които постъпват, имат по-скоро хуманитарана нагласа, през последните години се предлага и избор в XI и XII клас на профили от природните науки: математика с информационни технологии, биология и химия и профил изобразително изкуство и информационни технологии, който е част от STEАM направлението.
„От учебната 2021/2022 г. приехме ученици и в една паралелка с профил „Предприемачество“, към която чувстваме, че има интерес сред родители и деца. Затова тази година увеличаваме приема с още една паралелка. Голямо предимство в този профил е, че той се реализира със сътрудничеството на Бургаския свободен университет и преподаватели от висшето училище участват в учебния процес“, обяснява директорката.
Почти всяка година ученици от ПГРЕ „Г. С. Раковски“ се класират на националните кръгове на олимпиадите по френски, испански и италиански език. Има и в призовата тройка и в първите десет от всички участници от страната. Учениците се включват и в различни конкурси, организирани от културните институти на Франция и Испания. Това са маратон по писане на френски език, франкофонски кариери и международният конкурс „Златното перо“.
„През миналата година Василена Димитрова от XI клас стана първа в света по френски език на престижния конкурс „Златното перо“. За нас нейното отличие е признание за нивото на обучение, което предоставяме“, споделя директорката. И допълва, че има ученици, които печелят награди в областта на философията, историята, българския език и литература, в конкурси за рисунки и спортни състезания.
През последните години се наблюдава тенденция учениците да се ангажират с различни доб-
роволчески инициативи – благотворителни коледни базари, като събраните суми се даряват за конкретни инициативи. Другите се реализират от абитуриентите. Средствата, които се набират по време на заключителния им концерт, с който ги изпращат от училището, се даряват на нуждаещи се от операция и рехабилитация деца или на домове за деца. Випуск 2020/2021 дарява на децата на Центъра за настаняване от семеен тип „Ронкали“ ученически пособия за 3000 лв.
Учителският колектив в ПГРЕ „Г.С. Раковски“ е със средна възраст 49 години. От 69 преподаватели 25 са възпитаници на гимназията и това са хора, които преподават както чужди езици, така и общообразователни предмети. Предпочитат се бивши възпитаници при избора на учители, тъй като с тяхна помощ може да се предоставя билингвално обучение по различни предмети: география и икономика, биология, история, физика и други.
Първоначално обучението от разстояние в електронна среда по време на пандемията е възприето като предизвикателство от страна на всички. Учителите трябва бързо да се ориентират в дигиталните ресурси и повечето от тях се справят прекрасно. „Благодарение на различните проекти, които имахме преди това, този процес навлезе доста плавно и с много подкрепа от ръководството на училището и учителите по информационни технологии – казва Георгиева. – Част от учителите вече използваха различни платформи и възможности за представяне на дигитално съдържание и обучиха останалите колеги. Имаме прекрасни продукти от учители и ученици в електронната библиотека на сайта на училището от този период.
С помощта на програмите на МОН осигурихме техническа поддръжка на всички преподаватели и ученици, които нямаха устройства за работа.“
За съжаление, това, че ситуацията се проточва във времето, несигурността и непредвидимостта довеждат до спад в мотивацията на учениците и загуба на навици за учене. Това затруднява работата на учителите, на които се налага да проявяват много гъвкавост и диференциран подход към всяко от децата. Това ги натоварва допълнително и се отразява на психическото им състояние.
„Постарах се да влизам в положението на учители, ученици и родители, които трябваше за кратко време да се адаптират към ОРЕС, да организираме курсове, открити уроци и други форми на квалификация, насочени най-вече към развитие на дигиталните умения на учителите – подчертава директорката. – Опитвам се да ги мотивирам със създаване на библиотеки и масиви с различни уроци и дигитални ресурси, които да са в помощ на преподаватели от различни дисциплини. Работата с учениците беше силно затруднена, но на тях предоставих отворена линия с възможност за споделяне и задаване на въпроси, които ги вълнуват и тревожат“, говори за новата реалност Георгиева.
Училището е изпитен център за изпити DELF Scolaire за ниво на владеене на френски език, на изпити DELE по испански език и на международно признати изпити за Pearson English International Certificate. Това подпомага учениците и техните семейства, на които не се налага да пътуват до други градове. От своя страна, това е свързано с квалификация и изпити на изпитващите учители на всеки четири години. И още едно доказателство за качеството на педагозите в гимназията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg