"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 41, 2021

(Дез)информация на един клик разстояние

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-10-2021
in Брой 41, 2021
A A

Антоанета НАЙДЕНОВА

Цифровата грамотност e от първостепенна важност в борбата с дезинформацията. Образованието и критичното мислене могат да дадат на младите хора повече възможности за информиран избор и са в основата на борбата с фалшивите новини. „Учителите имат ключова роля за повишаване на техните способности да оценяват и работят с онлайн съдържание. Ето защо създавам нова експертна група за справяне с дезинформацията и насърчаване на цифровата грамотност чрез образование и обучение”, обяви българският еврокомисар Мария Габриел.
В групата влизат 25 експерти с богат опит в областта на образованието, социалните медии, технологиите и журналистиката от 17 държави членки. Задачата им ще бъде да определят обхвата на проб-
лема и да направят преглед на най-добрите практики. До септември 2022 г. те ще разработят конкретни насоки за учителите и преподавателите за борбата с дезинформацията и за развитие на цифровата грамотност на учащите. България е представена от Вени Марковски – председател на „Интернет общество – България“ и участник в експертната група за борба с фалшивите новини от 2018 г.
Мария Габриел обяви и данни от скорошно проучване на „Евробарометър“, според което 37% от отговорилите европейци всекидневно срещат новини, за които смятат, че представят погрешно действителността или дори са неверни. Затова цифровата грамотност трябва да се разшири извън придобиването на умения за работа с компютри и други „умни“ устройства. И това се отнася за всички от златния триъгълник „учители – родители – деца“.
„Живеем в свят, в който океан от информация е на един клик разстояние. Интернет пространството крие много рискове за младите хора – неподходящо съдържание, сексуален тормоз, онлайн насилие и т.н. Планът за действие в областта на цифровото образование трябва да се приложи и да се дадат практически указания на учителите, след като се види какво работи и какво не. Предизвикателство е младите хора да имат повече сигурност в онлайн пространството чрез умения за работа с информацията в него – да придобият умения за разпознаване на фалшивите новини, да мислят критично, да си задават въпроси, да проверяват източника на информация, да овладеят инструменти за проверка на съдържанието, да работят с данни и т.н. Дигиталната грамотност е и в основата на положителните възможности от цифровата трансформация, от които бихме искали да се възползват младите хора“, коментира Мария Габриел.
Българският еврокомисар представи двама от членовете на експертната група – Дивина Фрау-Мейгс, професор по медии и социология на информационните и комуникационните технологии в Университета Сорбона Нувел, Франция, и Оно Хансен-Сташински – председател на фондация, която предоставя на младежи и родители в неравностойно положение инструменти за постигане на психосоциална интеграция, тоест чувство за принадлежност, автономия и постижения. Сташински подчерта, че е въпрос на отговорност да се намерят практически пътища и инструменти за решаване на проблема с дезинформацията. Дивина Фрау-Мейгс пък изрази надежда, че проучванията на опита и добрите практики в образователната система ще помогнат на експертната група да намери общ подход и да изработи насоки за работата на учителите срещу дезинформацията.
Новата експертна група ще проведе четири заседания. Представените от тях насоки ще надградят постигнатото от редица други инициативи на българския еврокомисар, като резултатите от работната група на високо равнище за борба с фалшивите новини от 2018 г., Плана за действие за борба с дезинформацията и Кодекса за поведение във връзка с дезинформацията.

Your Image Description

Свързани статии:

Всички с равен достъп до бъдеща ваксина Стартира онлайн платформа за образование за климата Начало за „Еразъм+“ и у нас ЕС обещава 1,7 млрд. евро за глобалното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Младежите с идеи за многоезичието

Next article

За една употреба на кавичките

Next article
Защо „мекането“ е толкова заразно?

За една употреба на кавичките

В ход е дигиталното обучение

От позицията на конструктивен диалог

В ход е дигиталното обучение

Виртуално обучение в ЦЕРН

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"