Разработили са план за действие във всякаква епидемична обстановка
Яни УЗУНОВ
Наш кореспондент
в Брюксел
На 3 септември над 12 000 ученици от Европейските училища (ЕУ) в Белгия започнаха новата учебна година присъствено. Първият учебен ден беше намален, за да могат децата да се адаптират след пандемията и лятната ваканция.
За да се сведе до минимум рискът от заразяване, са ограничени максимално контактите с външни лица. Отменени са обичайните предварителни родителски срещи, целящи да запознаят родителите на новозаписаните деца с особеностите на учебния процес и реда в сградите. Това е направено от учители, които показват класните стаи и дават подробни обяснения на най-малките деца. А консултациите между родители и учители предстои да се извършат дистанционно по интернет.
Присъствието на децата е задължително и към нас-
тоящия момент не се предвиждат и допускат никакви други алтернативни форми на обучение. Изключения се правят само за специални случаи, които трябва да са подкрепени с необходимите медицински документи, като всеки от тях ще бъде разглеждан отделно.
След като, притиснати от извънредните обстоятелства, през изминалата учебна година децата бяха принудени да завършат в изолация чрез дистанционно обучение, за новата 2020/2021 г. са взети изключително сериозни мерки за подобряване на учебния процес.
Ръководствата на европейските учебни заведения са разработили план за действие, съобразен с препоръките на белгийското правителство.
Той предвижда множество предписания за различните възможни промени на епидемичната обстановка. Обозначени с различен цвят (зелен, жълт, оранжев и червен), те съответстват на четирите нива на риск (определени като нулев, минимален, повишен и висок), за които са разписани конкретни мерки, които имат пряко отношение към учебния процес.
Това са условията за провеждането на изпити и записвания на нови деца, допустимият брой ученици в клас и учебни дни, кога може да се въведе дистанционно обучение, носенето на индивидуални предпазни средства, спортни занимания, училищни екскурзии и др.
Цялата информация е изпратена предварително на родителите заедно с детайлни пояснения за първия учебен ден.
Например отсъствието на учениците заради наложена карантина след завръщане от лятната им ваканция трябва да бъде удостоверено със специален стандартизиран сертификат. Той се издава от съответния личен лекар и в него задължително са посочени срокът на карантината и причината за нейното налагане, проведени тестове и др.
Носенето на маски от началния курс в ЕУ няма да е задължително, но е позволено, ако родителите настояват за това. За учениците от горните курсове обаче то е задължително, а осигуряването на предпазните средства е отговорност изцяло на родителите, като изрично е посочено, че всеки ученик трябва да разполага с по няколко маски на ден.
Изключения от правилото се допускат само в столовата и по време на междучасие, но само при условие че учениците от горния курс спазват дистанция от 1,5 м и са на открито.
Носенето на предпазни маски е задължително и за учителите и останалия персонал, докато се придвижват на територията на училището. Защитните средства остават и в час, когато не е възможно да се спазва необходимото разстояние.
В класните стаи е препоръчително прозорците да се държат отворени и по време на час, в зависимост, разбира се, от метеорологичните условия. В помещенията, в които няма мивки, ще са налични дезинфектанти, а родителите ще се насърчават да осигуряват на децата си и такива за лична употреба.
Задължение на всички учители е да спазват социалната дистанция при разговори с колеги и деца. Предстои въвеждането на специални процедури и формуляри за оповестяване в случай на заразяване на дете с СOVID-19. Те ще са стандартизирани за територията на цялата страна. Вече са разпратени и мерки, които родителите трябва да спазват, в случай че детето им не се чувства добре. Част от тях включват задължително мерене на температурата всяка сутрин, преди училище, както и следене за характерни симптоми. При наличието им се предвижда задължителна консултация с лекар и по негова преценка – правене на тест.
Това са само част от основните ограничителни мерки, които се въвеждат на територията на петте Европейски училища в Белгия.
Важно е да се посочи, че хигиенните мерки в различните ЕУ не са еднакви. Те зависят от препоръките на съответните национални органи на територията на държавата, в която се намира училището.
Като една от най-либералните страни по отношение на тези мерки може да се посочи Холандия. В Европейското училище в град Берген например новата учебна година започна на 2 септември. По информация, публикувана на официалната страница на училището, носенето на маски от учениците не е задължително, но там се проверява температурата им и те трябва да спазват социална дистанция.
По същото време присъствено започна и учебната година в Италия, Испания и в двете Европейски училища във Франкфурт на Майн и Карлсруе в Германия. Там, в съответствие с предписанията на немските власти, се предвижда децата да учат без промяна в броя на учебните дни и обичайните програми. Единствено изключение се прави за третото училище в Мюнхен. По информация от кабинета на Генералния секретар на Европейските училища в това учебно заведение учениците трябва да са разделени на две групи, като всяка от тях ще учи на място, но по различно време. Това се налага заради предприетите от местните власти предпазни мерки.
Няма предвидени предпазни мерки за училището във Великобритания. След излизането на страната от ЕС в края на месец август учебното заведение вече е закрито.
По този начин общият брой на ЕУ става 13, разположени съответно на територията на Белгия, Германия, Испания, Италия, Холандия и Люксембург.
Отделно от това, в още пет държави от ЕС съществуват сертифицирани учебни заведения, които работят по европейски програми и стандарти. Но те са част от националните образователни системи на страните членки и не са обвързани правно, административно и финансово със системата на ЕУ.
Създадени още през далечната 1953 г. в Люксембург, Европейските училища повече от шейсет години доказват на практика ефективността на своя универсален подход и система на обучение. Основната идея е в тях да се създаде специфична среда за обучение на децата на техния матерен език по програма, съобразена със стандартите в съответната държава и подчинена на европейските ценности.
Подобен подход има много предимства и предоставя значителни възможности. Така например, заради специфичната среда и методи на обучение, при завършване учениците владеят по три и дори повече чужди езици. Притежават и доб-
ре развити комуникативни умения в условията на културно многообразие, с приятели от цяла Европа, които остават за цял живот.
Формално статутът на ЕУ е регламентиран с два документа. Първоначално това е Уставът на Европейското училище, подписан на 12 април 1957 г., а пет години след това идва и Протоколът за създаване на учебните заведения, изготвен във връзка с Устава на ЕУ и подписан отново в Люксембург.
В България Министерството на образованието и науката обнародва през 2008 г. Конвенция за определяне устава на Европейските училища.
Важно е да се отбележи че обучението в ЕУ е безплатно за децата на служители на ЕС, като съществуват още две категории учащи се, които заплащат такси. Съответно това са деца на служители на НАТО и външни лица. За последните приемът е силно ограничен, а таксите са доста високи. Независимо от това конкуренцията за достъп до качествено европейско образование е много силна.
Бюджетът на ЕУ се попълва основно от държавите членки. Тяхна отговорност е и регулярното изплащане на възнаграждения на командированите учители. Така също има вноски от Европейския съюз, като условията за предоставянето им са предмет на специално споразумение между Управителния съвет на ЕУ и ЕК.
На практика има финансиране от организации, които не спадат към институциите на ЕС. С всяка от тях Управителният съвет на Европейските училища сключва отделни споразумения.
Организацията на процеса на обучение в ЕУ обхваща цялостния курс до завършване на средно образование, като включва ясли, детски градини, петгодишно начално образование и седемгодишно средно образование. Завършването му става с полагане на Европейски зрелостен изпит. Провеждането му е в съответствие с постигнатото между държавите членки споразумение от 1984 г.
При успех учениците получават европейска бакалавърска диплома, която заедно с всички сертификати за придобити компетентности се признават на територията на ЕС, но след изрично съгласуване с компетентните национални власти.
Така при кандидатстване в университетите в ЕС випускниците на ЕУ имат всички права и могат да бъдат допускани при същите условия както и гражданите на съответната държава.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg