"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2017 г.

Педагогика, година LXXXIX, книжка 1, 2017

от
10-02-2017
in Съдържание на сп. „Педагогика“, 2017 г.
A A

CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Качественият детски учител: личностен и професионален профил
[Quality Kindergarten Teacher: Personal and Professional Profile] 
Розалина Енгелс-Критидис / Rozalina Engels-Kritidis – стр. 8
icon Open the full text

 

Педагогически умения за преподаване на български език в интеркултурна среда
[Teaching Skills for Teaching Bulgarian in intercultural Environment]
Евгения Тополска / Evgeniya Topolska – стр. 21
icon Open the full text

 

Фактори за успешно прилагане на смесено обучение
[Factors for Successful Applying of Blended Learning]
Стоянка Георгиева-Лазарова, Лъчезар Лазаров / Stoyanka Georgieva-Lazarova, Lachezar Lazarov – стр. 33
icon Open the full text

 

Педагогическото общуване и хуманизирането на взаимоотношенията в училище
[Pedagogical Communication and Humanization of Relationships in School]
Валентина Василева / Valentina Vasileva – стр. 48
icon Open the full text

 

INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ

An Analysis of the Barriers to inclusion of Children with Behavioural, Emotional and Social Difficulties (BESD) in the Contexts of greece and England /
Katerina Lykourgioti – стр. 61
icon Open the full text

 

FOREIGN EXPERIENCE / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ

 

The Effect of Problem Solving instruction on Mathematical Thinking
/ Yildirim Bayazit – стр. 80
icon Open the full text

 

Развитие индивидуальных способностей на уроках искусства
[The Development of the individual Abilities in the Art Lessons]
Гульнар Кайдаровна / Gulnar Kaydarovna– стр. 90
icon Open the full text

 

NEW RESEARCH / НОВИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

 

Усвояване на процеса четене и свързани фактори
[implementation of the Process of Reading and Associated Factors]
Катерина Щерева / Katerina Shtereva – стр. 98
icon Open the full text

 

DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Рефлексия на учениците от начална училищна възраст в процеса на формиране на изследователски умения по „Човекът и природата“
[Reflection of Primary School Aged Students in the Process of Formation of Research Skills in “Man and nature” Subject]
Цветомира Иванова / Tsvetomira Ivanova – стр. 117
icon Open the full text

 

NEW BOOKS / КНИЖНИНА

За стоплените пътеки към литературното познание
[For the Warm Paths to Literary Knowledge]
Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Guergieva-Теneva – стр. 125
icon Open the full text

нагоре


КАЧЕСТВЕНИЯТ ДЕТСКИ УЧИТЕЛ: ЛИЧНОСТЕН И ПРОФЕСИОНАЛЕН ПРОФИЛ

Розалина Енгелс-Критидис
Sofia University

 

Резюме. Проучвайки предучилищния педагог в ролята му на ключов субект в процеса на образователно взаимодействие в детската градина, настоящата публикация представя част от резултатите от по-голямо изследване, целящо проучване на представата за „добър/качествен детски учител“ у студентите, подготвяни за предучилищни и начални училищни педагози във Факултета по начална и предучилищна педагогика на СУ „Св. Климент Охридски“. В статията се маркират някои основни моменти от личностния и професионалния профил на качествения детски учител – такъв, какъвто той е видян през погледа на 72 студенти педагози. Използваният основен метод на изследване е анализ на съдържанието на студентски есета на тема „Моята представа за добър/качествен детски учител“. Посочените от студентите твърдения относно същността на понятието „добър/качествен детски учител“ са разпределени в 136 семантични категории, условно разделени на две големи групи: общоличностни и професионални качества, умения, отношения, нагласи и др.

Keywords: quality in preschool education, good kindergarten teacher, preschool teacher’s profile, personal and professional qualities

 

THE QUALITY KINDERGARTEN TEACHER: PERSONAL AND PROFESSIONAL PROFILE

Abstract. Exploring the preschool pedagogue in his/her role of a key subject in the process of educational interaction, the current publication presents part of the results of a wider study researching the notion of the “good/quality kindergarten teacher” in students preparing to become preschool and primary teachers in the Faculty of Primary and Preschool Education of the Sofia University “St. Kliment Ohridski”. Some key moments of the personal and professional profile of the quality kindergarten teacher have been marked, as seen by the 72 students who took part in the research. The main method used for research is analysis of the students’ individual written essays on the subject “My idea of a good/quality kindergarten teacher”. The collected essays were subjected to analysis aimed at distribution of the contained opinions regarding the essence of the notion of “good/quality kindergarten teacher” into 136 semantic categories, provisionally divided into two main groups: 1) general personal qualities, skills, attitudes, etc.; and 2) specialized professional qualities, skills, attitudes, etc.

 

Dr. Rozalina Engels-Kritidis, Assoc. Prof.
Faculty of Primary and Preschool Education
Sofia University

нагоре


ПЕДАГОГИЧЕСКИ УМЕНИЯ ЗА ПРЕПОДАВАНЕ НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В ИНТЕРКУЛТУРНА СРЕДА

 

Dr. Evgeniya Topolska
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo – Branch Vratza

Резюме. В статията се конкретизират педагогически умения (познавателни и практически), които студентите бъдещи педагози трябва да имат, за дa преподават официалния за страната (български) език в условия на интеркултурна образователна среда. В теоретичната част е направен кратък анализ на нормативни документи, специализирана лингвистична, педагогическа и методическа литература. Формулирани са конкретни педагогически умения съобразно Европейската квалификационна рамка за учене през целия живо и Националната квалификационна рамка на Република България за ниво 6 подниво 6Б – т.е. за студенти бакалаври. На тази теоретична основа е представен технологичен модел за изграждане на педагогически умения у студентите за преподаване на български език в интеркултурна среда. Споделен е опит за обучението на студенти бакалаври от специалност „Предучилищна и начална училищна педагогика“ и „Предучилищна педагогика с чужд език“ във Филиал Враца към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“.
Keywords: pedagogical skills, language teaching, intercultural environment

 

TEACHING SKILLS FOR TEACHING BULGARIAN IN INTERCULTURAL ENVIRONMENT

 

Abstract. The article specifies pedagogical skills (cognitive and practical) which students-future teachers must have for teaching the official for the country (Bulgarian) language in terms of a multicultural educational environment. The theoretical part is a brief analysis of regulatory documents specialized linguistic, pedagogical and methodological literature. it formulates specific pedagogical skills according to the European Qualifications Framework for Lifelong Learning and the national Qualifications Framework of the Republic of Bulgaria for level 6, subsection 6B – i.e. for bachelor students. On this theoretical basis a technological model is presented to build pedagogical skills of students in language training in intercultural environment. Experience is being shared in training bachelor students from the “Preschool and Primary School Education” and “Preschool Education and Foreign Language” at the Branch Vratsa to the University “St. St. Cyril and Methodius”.

 

Dr. Evgeniya Topolska, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo – Branch Vratza

нагоре


ФАКТОРИ ЗА УСПЕШНО ПРИЛАГАНЕ НА СМЕСЕНО ОБУЧЕНИЕ

 

Стоянка Георгиева-Лазарова
Лъчезар Лазаров
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

 

Резюме. Методът смесено обучение е сравнително нов, но интересът към него се засилва, тъй като съчетава традиционните с иновативните практики. В настоящата статия анализираме научната литература в областта за последните три години с цел търсене отговор на основния въпрос: кои са най-важните фактори за успешното използване на смесени курсове за обучение? Според нас успехът на смесеното обучение зависи от: организацията на обучение, качеството на виртуалната среда и степента на готовност на ученици и учители във виртуалната среда.
Keywords: blended learning, face to face education, e-learning

 

FACTORS FOR SUCCESSFUL APPLYING OF BLENDED LEARNING

Abstract. The method blended learning is relatively new but interest in it is fast growing. This is mainly due to the fact that it combines in one traditional and innovative practices. in this article we analyze the pedagogical literature in this sphere for the last three years for the sake of finding an answer of the main question: Which are the most important factors for the successful use of blended learning courses? We think that the success of blended learning depends on the learning organization, the quality of the virtual environment and the extent of readiness of students and teachers to work in the virtual environment.

 

Dr. Stoyanka Georgieva-lazarova, Assoc. Prof.
Dr. lachezar lazarov, Assist. Prof.
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo

нагоре


ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ОБЩУВАНЕ И ХУМАНИЗИРАНЕТО НА ВЗАИМООТНОШЕНИЯТА В УЧИЛИЩЕ

 

Валентина Василева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

 

Резюме. В съвременни условия хуманизирането на взаимоотношенията в училищната среда между всички участници в учебно-възпитателния процес се превръща в първостепенна задача. За нейното успешно решаване допринасят различните форми и технологии на педагогическото общуване.
Keywords: pedagogical communication, humanization, autonomy of the school

 

PEDAGOGICAL COMMUNICATION AND HUMANIZATION OF RELATIONSHIPS IN SCHOOL

 

Abstract. in modern conditions humanization of relationships within the school environment between all participants in the educational process becomes paramount. For its successful solving contribute different forms and technologies of pedagogical communication.

 

Dr. Valentina Vasileva, Assist. Prof.
University of Russe “Anguel Kanchev”

нагоре


AN ANALYSIS OF THE BARRIERS TO INCLUSION OF CHILDREN WITH BEHAVIOURAL, EMOTIONAL AND SOCIAL DIFFICULTIES (BESD) IN THE CONTEXTS OF GREECE AND ENGLAND

 

Katerina lykourgioti
Second Unified Lyceum & Gymnasium of Rethymno, Greece

Abstract. Children with Behavioural, Emotional and Social Difficulties (BESD) are at high risk of experiencing exclusion in both England and greece. However, this particular category of Special Educational needs (SEn) has so far received relatively little academic or political attention in comparison to other SEn. This paper attempts to point out the barriers that may prevent the inclusion of children with BESD both in terms of the theoretical conceptualisation of the category itself and in terms of the policies and practices that England and greece may implement. in order to achieve a further yet coherent picture of the current situation, this paper has identified three different types of factors that may negatively influence inclusion. Therefore, by discussing the possible ideological, structural, and practical challenges, the paper aims to highlight the crucial need for further theoretical insight that would be able to inform and promote the establishment of a more cohesive and efficient legislative framework for pupils with BESD in both countries.

Keywords: behavioural, emotional and social difficulties, England, greece, inclusion, BESD

нагоре


THE EFFECT OF PROBLEM SOLVING INSTRUCTION ON MATHEMATICAL THINKING

 

Yildirim Bayazit
Trakya University – Turkey

 

Abstract. This research aims to examine the effect of problem solving instruction on mathematical thinking. The participants of the study include 213 university students (prospective teachers). The participants were required to answer 10 problems before they took “Mathematics Teaching” and “irregular Problem Solving” courses. After the students successfully completed these courses they were required to answer 10 similar problems. During the data analysis t-test for related sampling and t-test for unrelated sampling were used. The difference in problem solving techniques has also been examined in terms of gender. The study findings show that the courses that the participants took resulted in mathematical thinking changes. The prospective teachers in the study learned the irregular problem solving techniques and successfully applied them in problem solving.
Keywords: Mathematical thinking, reasoning, problem solving strategies, mathematics education

нагоре


РАЗВИТИЕ ИНДИВИДУАЛЬНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ НА УРОКАХ ИСКУССТВА

 

Гульнар Кайдаровна
Казахской Национальной Академии искусств им. Т. Жургенова, Казахстан

 

Pезюме. Использование времени на развитие способностей каждого ученика, обращая внимание только на положительные стороны возможностей ребенка.
Кeywords: individual approach to person, time, features of the person

 

THE DEVELOPMENT OF THE INDIVIDUAL ABILITIES IN THE ART LESSONS

 

Abstract. The article presents the use of time on the development of abilities of
each student, paying attention only on the positive aspects of the child’s capabilities.

 

Ms. Gulnar Kaydarovna
T.T. Zhurgenov Kazakh national Academy of Arts

нагоре


УСВОЯВАНЕ НА ПРОЦЕСА ЧЕТЕНЕ И СВЪРЗАНИ ФАКТОРИ

 

Катерина Щерева
Sofia University

 

Pезюме. Четенето включва различни процеси, които водят от зрителната идентификация на написаното до разбирането на съдържанието и контекста. Основната цел на настоящото изследване е да се установи процесът на първоначалното усвояване на четенето (декодиране и разбиране) при ученици от първи и втори клас. Използвани са следните тестове: бързо серийно назоваване (предмети и букви), фонологично осъзнаване (манипулиране и римуване), картинен речник, декодиране на думи и четене с разбиране. В изследването са констатирани статистически значими различия по всички наблюдавани компоненти при двете възрастови групи – ученици от първи и от втори клас. Декодирането на думи е в най-силна взаимовръзка с бързото назоваване на букви, фонологичното осъзнаване и с бързото назоваване на предмети. Разбирането при четене е в най-силна корелация с речника, фонологичното осъзнаване и декодирането на думи. Наблюдава се статистически значима разлика между двата пола по отношение на фонологичното осъзнаване, речниковия фонд и разбирането при четене. Предиктори за декодирането на думи за българските ученици от първи и втори клас са: скоростта, с която те четат, бързото назоваване на букви и нивото на фонологичното им осъзнаване. Предиктори за четенето с разбиране са: речниковият фонд, способността за сегментиране и бързото назоваване на букви.
Keywords: decoding, reading comprehension, phonological awareness, rapid naming, vocabulary, literacy

 

IMPLEMENTATION OF THE PROCESS OF READING AND ASSOCIATED FACTORS

Abstract. Reading involves various processes that range from visual identification of writing to understanding the content and context. The main objective of this study is to fathom out the initial process of learning to read (decoding and comprehension) for students from first and second grade. The following tests were used: rapid serial naming (objects and letters), phonological awareness (manipulation and rhyme), picture vocabulary, decoding of words and reading comprehension. This study found statistically significant differences in all components observed in both age groups – students from first and second grade. Decoding of words has strongest correlation with the rapid naming of letters, phonological awareness and rapid naming of objects. Reading comprehension has strongest correlation with vocabulary size, phonological awareness and decoding of words. There was a statistically significant difference between the sexes in terms of phonological awareness, vocabulary size and reading comprehension. Predictors for the decoding of words for Bulgarian students from first and second grade are: the speed at which they read, rapid naming of letters and their level of phonological awareness. Predictors of the reading comprehension are: vocabulary, ability of segmentation and rapid naming of letters.

 

Ms. Katerina Shtereva, PhD student, Assist. Prof.
Department of Special Education and Speech / Language Therapy
Faculty of Preschool and Primary Education
University of Sofia

нагоре


РЕФЛЕКСИЯ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНА УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ В ПРОЦЕСА НА ФОРМИРАНЕ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ УМЕНИЯ ПО „ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА“

 

Цветомира Иванова
South-West University “Neofit Rilski”

 

Pезюме. Статията разглежда рефлексията в контекста на конкретно педагогическо изследване относно формирането на изследователски умения у учениците чрез обучението по „Човекът и природата“. Разглеждат се методики за установяване равнището на развитие на конкретни изследователски умения и в частност тези за установяване равнището на развитие на умение за извършване на адекватна оценка на протичането на експеримент и умение за съотнасяне на получения резултат с предварително формулираното предположение. Представя се анализ на базата на осъщественото емпирично изследване и се формулират изводи.
Keywords: reflection, research skills, method

 

REFLECTION OF PRIMARY SCHOOL AGED STUDENTS IN THE PROCESS OF FORMATION OF RESEARCH SKILLS IN “MAN AND NATURE” SUBJECT

 

Abstract. The article examines the reflection within the context of a specific pedagogical study on the formation of research skills in students by teaching the subject of “Man and nature”. Methods to establish the level of development of specific research skills have been discussed, particularly those to establish the level of development of the ability to carry out an adequate assessment of the experiment’s conduct and the skill of relating the result with pre-formulated assumption. An analysis has been presented being based on an empirical research that has been done and there have been drawn relevant conclusions.

 

Ms. Tsvetomira Ivanova
South-West University “Neofit Rilski”

нагоре


ЗА СТОПЛЕНИТЕ ПЪТЕКИ КЪМ ЛИТЕРАТУРНОТО ПОЗНАНИЕ

 

Dr. Ognyana Georgieva-Teneva, Assoc. Prof.
New Bulgarian University

 

FOR THE WARM PATHS TO LITERARY KNOWLEDGE

 

Dr. Ognyana Guergieva-Теneva, Assoc. Prof.
New Bulgarian University

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXIX, книжка 5, 2017 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXIX, книжка 6, 2017 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXIX, книжка 9, 2017 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2017 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сейввам или сейфвам?

Next article

Mathematics and Informatics, Number 1/2017, Volume 60

Next article

"Математика и информатика", книжка 1, година LX, 2017

Foreign Language Teaching, Number 1/2017, Volume 44

Как се печели „Млади преводачи“

Как се печели „Млади преводачи“

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"