Маргарита Маринова, Бисера Желязкова
СУ „Пейо Кр. Яворов“ – Варна
https://doi.org/10.53656/voc21-67novi
Absract. Днес, всички ние живеем в изключително динамичен свят, който поставя богата и пъстра палитра от предизвикателства, свързани не само със здравето, но и с образованието и социалната изолация.
Оказва се, че много младежи имат мотивация и амбиция да участват в моделиране на собственото си бъдеще, придобивайки опит и увереност още в училище. Много техни идеи имат творчески и рационален заряд, който се трансформира в полезни, обществено значими инициативи и проекти на регионално, национално и международно равнище. Включването в екологични проекти, доброволчество и обществени каузи, като комбинация от учене и практически дейности, подобрява качеството на образованието и разчупва неговия традиционен характер. А когато в тази комбинация има и елементи на иновативност, то резултатът е предопределен и печеливш.
В СУ „Пейо Крачолов Яворов“ – първото екоучилище във Варна и региона, на основата на интегрирана система за екологично управление вече над 20 години се насърчава участието на ученици, учители и родители в инициативи, които водят до повишаване на екологичната култура и подобряване на заобикалящата среда.
Акцентирайки върху образованието за околна среда и устойчиво развитие в неговите различни измерения, се осигурява осмисляне на екологичните проблеми в тяхното локално и глобално значение. Чрез използване на различни подходи се залагат ценности, които носят екологичен привкус при развитие на ключовите компетентности, а впоследствие водят до активно и природосъобразно поведение.
Дейностите с екологична насоченост са доказали своята ефективност като средство за повишаване на чувствителността и отговорността, като предпоставка за промяна в отношението – към себе си, към околните, към заобикалящата ни действителност.
Keywords: екологично образование и възпитание; екоучилище; екологични дейности; ключови компетентности