ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
VOCATIONAL EDUCATION
JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
ГОДИНА XVI, 2014 / VOLUME 16, 2014
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENTS
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 112
Number 2 / Книжка 2: 113 – 224
Number 3 / Книжка 3: 225 – 344
Number 4 / Книжка 4: 345 – 456
Number 5 / Книжка 5: 457 – 560
Number 6 / Книжка 6: 561 – 680
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
10 – 16: Взаимоотношенията между образователните институции и бизнеса – състояние, перспективи и предложения [The Relationship between Educational Institutions and Businesses – Current State, Perspectives, Proposals] / Недялко Колев / Nedyalko Kolev
17 – 23: Валидирането на професионална квалификация – нова възможност за всеки [Validation of Professional Skills and Knowledge – a New Opportunity for Everyone] / Пенка Ганова / Penka Ganova
197 – 198: ECVET подкрепя политиките за учене през целия живот [ECVET Supports Lifelong Learning Initiatives] / Пенка Николова / Penka Nikolova
199 – 210: Икономика, компетенции и прогнози за изискванията към работната сила – един възможен практически подход [Economy, Competences and Prognosis for the Requirements to the Labour Force – a Possible Practical Approach] / Кирил Желязков / Kiril Jelyazkov
211 – 217: Reforming the VET System in Bulgaria / Iliana Taneva
308 – 311: Интелектуалните карти Mind Maps – динамичен и проспериращ подход в обучението по „Бизнес комуникации“ [The Mind Maps – a Dynamic and Progressive Method in Business] / Венета Кичукова / Veneta Kichukova
312 – 319: Националният център за информация и документация в услуга на професионалната мобилност [National Center for Information and Documentation – in Favor of Professional Mobility ] / Ваня Грашкина, Костадин Тонев / Vanya Grashkina, Kostadin Tonev
395 – 404: Общински празник на етносите – толерантен мултикултурен диалог за превръщане на училището в желана територия на ученика (добри практики от училището за обществен мир) [ Community Celebration of Ethnic Groups – Tolerant Multicultural Dialogue for Students
(Good School Practices for Public Peace) / Калинка Гайтанинчева, Мехмед Имамов / Kalinka Gaytanincheva, Mehmed Imamov
405 – 416: Разбиранията за качеството на човешкия ресурс в системите на корпоративно управление [Understanding the Quality of Human Resources in the Corporate Governance System] / Юлия Юрдекова / Julia Yurdekova
573 – 588: Електронно обучение и компютърен дизайн (CAD) на подвързии [E-Learning and Computer-Aided Design (CAD) of Bookbinding and Paper Conservation of Antique Books, Albums and Documents] / Росен Петков, Елица Личева, Даниела Атанасова / Rosen Petkov, Elitsa Licheva, Daniela Atanasova
589 – 599: Тенденции в специалното обучение на децата с увреден слух в съвременните условия [Present Tendencies in Special Education for Children with Hearing Impairments] / Неда Балканска / Neda Balkanska
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
24 – 35: Професия „Координатор на индивидуална образователна програма“? [Profession ‘Coordinator of Individual Educational Program’?] / Моника Богданова / Monika Bogdanova
36 – 45: Интерактивна среда с видеоуроци за изучаване на специализиран английски език в инженерни специалности / [Interactive Learning Environment Including Video Lessons for Training English for Specific Purposes in Engineering] / Таня Панчева, Сеня Терзиева / Tanya Pancheva, Senia Terzieva
46 – 58: Възможности на учебната документация и учебното съдържание за прилагане на информационни технологии в професионалната подготовка на учениците (придобиване на професия „машинен техник“) / [Capacity of Training Documentation and Content for Application of Information Technology in the Professional Training of Students (Acquisition of the Profession „MechanicalTechnician“)] / Златьо Боев / Zlatyo Boev
59 – 64: Наука и нравственост в обучението по физика [Science and Morals in Physics Education] / Весела Димова / Vesela Dimova
65 – 71: Взаимодействие детска градина – семейство [The Interaction Kindergarten – Family] / Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova
119 – 123: Професионално образование и обучение – проблеми и възможности за решаването им [Vocational Education – Problems and Ways to Solve Them] / Кирил Саксанов / Kiril Saxanov
124 – 128: Ролята на интерактивните връзки в професионалното обучение (специалност „Селски туризъм“, професия „Организатор на туристическа агентска дейност“) [The Role of Interactive Connections in Vocational Training (Subject: Rural Tourism, Profession: Tourist Agent)] / Мариана Йорданова, Даринка Бойчева, Десислава Иванова / Mariana Yordanova,Darinka Boycheva, Desislava Ivanova
129 – 139: Класните проекти – един нов начин за сътворяване на вълнуващ, нестандартен и креативен свят за учениците [Class Projects – A New Way for Creating Exciting, Unusual and Creative World for Students] / Елизабет Влаева / Elizabet Vlaeva
140 – 142: Ролята на бита и традициите в обучението в училище [The Role of Culture and Traditions in Training at School] / Нина Тарева / Nina Tareva
143 – 146: Проектното обучение като иновационен метод в професионалната подготовка по икономическите дисциплини [Project Training as an Innovation Method for Vocational Training in Economy Subjects] / Пенка Тодорова / Penka Todorova
147 – 162: Оценяване постиженията на учениците в обучението по модула „Металорежещи машини и инструменти“ [Evaluation Of Students’Achievements in the Teaching of “Metalworking Machines and Tools”] / Златьо Боев / Zlatyo Boev
163 – 175: Problems of Training Update Qualitative Specialists in Condition of Innovations in Education of Kazakhstan / F.N. Zhumabekova, M.P. Asуlbekova, A.Zh. Salieva, A.N. Zhumadilova
233 – 242: Изграждане на училищни системи за управление на качеството – практически насоки [Building Quality Management Systems at School – Practical Guidelines] / Лилия Стоянова / Lilia Stoyanova
243 – 254: Специалност „Архивистика и документалистика“ и професионалните профили на дипломираните архивисти в информационното мрежово общество [Archives and Document
Studies Degree and the Professional Profiles of the Graduated Archivists in the Information Network Society] / Андриана Нейкова / Andriana Neykova
255 – 262: Професията на архивиста – перспективи за развитие [The Archivist as a Profession – Development Prospective ] / Ивелина Караилиева-Димитрова / Ivelina Karaivlieva-Dimitrova
263 – 278: Типология на ролевата игра като игров метод на обучение на студенти в семинарните упражнения по „Туристическо екскурзоводство“ [Typology оf Role Play as a Play Method оf Education оf Students in the Seminar Workshops of “Tourist Guiding”] / Захарий
Дечев / Zachariy Dechev
376 – 383: Педагогически особености при извеждане на практическо занятие на тема „Механизирана технология за съхранение на зърно в полиетиленовите ръкави“ [Pedagogical Features in “Power Technology of Grain Storage in Plastic Sleeve Bags” Practical Teaching
Lessons] / Виктор Дуганец, Димитър Иринчев / Viktor Douganec, Dimitar Irinchev
384 – 394: Приложение на интерактивните методи на обучението по професионална подготовка в специалност „Селски туризъм“, професия „Организатор на туристическа агентска дейност“ [Application of Interactive Teaching Methods in Vocational Training in “Rural Tourism” – “Organizer in Tourist Agency Activities” Specialist] / Мариана Йорданова / Mariana Yordanova
479 – 488: Защо е необходимо използването на българския жестов език при обучението на децата с проблеми на слуха [Why we need to use the Bulgarian sign language for education of students with hearing problems ] / Миряна Мошева / Miryana Mosheva
600 – 604: Приказки, предания и легенди на различните етноси и народи в езиково-литературното обучение на децата от началното училище [Tales and Legends: the folklore of the Different Ethnoses in Bulgaria in the Language Education of the Pupils in Primary School] / Мариета Димитрова / Marieta Dimitrova
FORESHORTENING / РАКУРС
176 – 180: 115 години от рождението на акад. Иван Стефанов [115th Anniversary of Acad. Ivan Stefanov] / Величко Петров / Velichko Petrov
330 – 333: Холистичен и технологичен смисъл на интелигентния град [Holistic and Technological Sense of the Intelligent City] / Андрей Йорданов / Andrey Yordanov
EVENTS / ХРОНИКА
279 – 292: Българската университетска архивистика – теоретично равнище, учебно съдържание и професионални профили [Bulgarian University Archival Science – Theoretical Level, Educational Content and Professional Profiles] / Русалена Пенджекова / Rusalena Pendzhekova
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
72 – 88: Студентският педагогически стил – резултат от емпирично учене [Student Teaching Style – Result of Empirical Learning] / Соня Георгиева / Sonya Georgieva
351 – 362: Интересът към инженерните професии – познаваме ли го и как се формира? [The Interest in Engineering Professions – Do We Know it and How is it Formed?] / Силвия Трайкова, Сеня Терзиева / Silvia Traykova, Senia Terzieva
363 – 375: Прилагане на алгоритъма на Гейл-Шапли при формиране на приема в средните и висшите учебни заведения [Using Gale-Shapley Algorithm in the Formation Enrollment in Secondary and Higher Education Institution] / Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov
470 – 478: Автентичният фолклор – основа за ситуационно обучение – предизвикателство или възможност за стимулиране на професионалната компетентност на съвременния учител по музика в началното училище [Authentic Folklore – a Foundation for Situated Learning – Challenge or Opportunity for Stimulation Professional Competency of the Contemporary Music Teacher in Elementary School] / Пенка Марчева / Penka Marcheva
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
89 – 90: Предизвикателството на активното общуване в училище [The Challenge of Active Communication at School] / Ваня Кастрева / Vanya Kastreva
91 – 95: Добри практики за преодоляване на конфликтните ситуации в училище. Ролята на дискусионно-консултативните срещи [Good Practices for Managing the Conflict Situations at School. The Impact of Deliberate and Consultative Meetings] / Елка Велкова / Elka Velkova
96 – 102: Как да разбираме поведението на детето с предизвикателно поведение [How to Understand Children’s Challenging Behavior] / Звездица Пенева-Ковачева / Zvezditsa Peneva-Kovacheva
103 – 106: Ефективна намеса от страна на възрастните при агресивно поведение на децата [Effective Intervention by the Adults in Children’s Aggressive Behavior] / Генадий Матвеев / Genady Matveev
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
181 – 183: Environment and Innovation / Tonya Georgieva
184 – 185: Традиция и съвременно обучение [Traditions and Modern Education] / Георги Гатев/ Georgi Gatev
186 – 187: Иновативни практики за намиране на образователни решения [Innovative Practices to Find Education Solutions] / Росица Генова / Rositsa Genova
188 – 191: Професионалното училище на земеделски регион с традиции [The Professional School of a Traditional Agricultural Region] / Светлана Калапишева / Svetlana Kalapisheva
192 – 196: ENTER in Bulgaria – Different Approach and New Horizon. An Interview with Jan-Willem Noom, Vice-President of ENTER / Jivka Getsova
293 – 300: Организация на научната работа на студентите в катедра от изследователски университет [Organization of Students’ Scientific Work in а Department of a Research University] / Мария Бондар, Димитър Иринчев / Maria Bondar, Dimitar Irinchev
301 – 307: ENTER Study Days 2014 – How to Use the Environment to Achieve Innovative Competences – а New Vision for Education / Galya Mladenova
417 – 419: Learning to Give Power to the People: Competences for Students and Young Professionals / Jeroen de Vries, Frans van den Goorbergh
420 – 421: The Green Pedagogy Learning Arrangement at a Tertiary Institution / Beate Kralicek
422 – 426: Green Pedagogy: Empowerment for Change / Wilhelm Linder
489 – 496: Activating Methods and Socratic Dialogue / Jan-Willem Noom, Ard Sonneveld
567 – 572: Успешни практики в професионалното образование и обучение: подготовка на младите хора за пазара на труда [Successful Practices in Vocational Education and Training: Preparation of Young People for the Labour Market] / Веселина Иванова / Veselina Ivanova
PROJECTS RESULTS / ПРОЕКТНИ РЕЗУЛТАТИ
320 – 329: Интегрирана консервация на архитектурно културно наследство, насочена към устойчиво развитие на територията – добри практики в областта на устойчивата интегрирана консервация и подобряването на възможностите за заетост и управление на територията [Integrated Conservation of Architectural Cultural Heritage, Focused on Sustainable Territorial Development – Good Practices in the Area of Sustainable Integrated Conservation and Improving the Employment Opportunities and Territorial Management] / Миглена Молхова, Зорница Станева и Силвия Иванова / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva, Silvia Ivanova
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМО ДО РЕДАКТОРА
334 – 337: Ученическа практика по счетоводство в реална работна среда [Students’ Practice in Accounting in a Real Surrounding] / Мария Петкова / Maria Petkova
447– 450: ЦЕРН – една сбъдната мечта [CERN – A Dream that Comes True] / Свежина Димитрова / Svejina Dimitrova
463 – 465 : Стенографията в ХХI век [The Stenography in the 21st Century] / Нина Иванова / Nina Ivanova
466 – 469: The challenge to become a young teacher / Stanislava Bazitova
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
427 – 432: Стратегическото планиране в българското училище – необходимост и инструмент за модернизация на образованието [Strategic Planning in the Bulgarian School – a Necessary Tool for Modernization of Education] / Неджат Кехайов / Nedjat Kehayov
433 – 439: Компютърът в часовете по математика [The Computer in Math Classes] / Даниела Груева / Daniela Grueva
440 – 446: Създаване на интерактивна образователно-предприемаческа среда за формиране на основните компетентности на учениците чрез използване на проектоориентиран подход [Creating Interactive Educational and Entrepreneurial Environment for the Formation of Key
Competences of Students Through Using Practice-Oriented Approach] / Людмила Рижук / Liudmula Ryzhuk
497 – 499: 130 години Държавна търговска гимназия ,,Димитър Хадживасилев“ – огнище на икономическото образование в България [130 years State High School “Dimitar Hadjivasilev” was an Outbreak of Economical Education in Bulgaria] / Альоша Кушлов / Alyosha Kushlov
500 – 504: Интегриране на технологиите и развиване на професионални
и ключови умения в процеса на обучение по „Счетоводство на предприятието“ [Integration of Technology and the Development of Professional and Key Skills/Competencies in the Teaching of Accounting and Enterprise] / Диана Илиева, Теодора Спасова / Diana Ilieva, Teodora Spasova
505 – 507: Интегративно практическо обучение на учениците от професия „Сътрудник в малък и среден бизнес“ [Integrative practical Training of Students by “Associate in Small Business“ Profession] / Здравка Пенчева / Zdravka Pencheva
508 – 511: Възможностите за прилагане на педагогически техники, методи и дидактически средства с интерактивен характер в обучението по математика [Opportunities for Application of Pedagogical Techniques and Teaching Methods with Interactive Tools in Mathematics] / Велина Атанасова / Velina Atanasova
512 – 516: Съвременни видове технологии – в помощ (или не) на образованието [Contemporary Types of Technologies – an Education Advantage (or Disadvantage)] / Цветелин Борисов / Tsvetelin Borisov
517 – 520: Център за кариерно ориентиране и предприемачество – възможност за развиване на личностния потенциал на ученика [Career Orientation and Entrepreneurship Center – Opportunity for the Student’s Individual Potential Growth] / Румяна Пенева / Rumyana Peneva
521 – 526: Успешни практики в професионалното образование и обучение по туризъм чрез практическо обучение в Турция [Successful Practices in the Vocational Education and Training in the Tourism Sector through Practical Training in Turkey] / Аделина Милинова, Моника Петрова / Adelina Milinova, Monika Petrova
527 – 536: Човешките ресурси – конкурентно предимство [The Human Resources – Competitive Advantage] / Румяна Иванова / Rumyana Ivanova
537 – 539: Иновативна форма на взаимодействие в образователно-възпитателния процес [Psychological and Pedagogical Advisory Teams] / Миланка Узунова / Milanka Uzunova
540 – 545: Оценяването по физическо възпитание и спорт [Evaluation of Physical Education and Sports in High School of Trade “D. Hadjivasilev“ – Svishtov] / Ангел Петков / Angel Petkov
546 – 549: Учебно-тренировъчните фирми – мост между училището и бизнеса [Educational-training Companies – a Bridge Between School and Business] / Цецка Станева / Tzetzka Staneva
550 – 554: Ученическият театър като модел за приобщаване [The School Drama Circle – a Cultural Awareness] / Цветанка Троянова / Tsvetanka Troyanova
607 – 635: Стратегия за развитие на Професионална гимназия по подемна, строителна и транспортна техника „Н. Й. Вапцаров“ – Ямбол [Vocational School “Nikola Vaptsarov” – Development Strategy for the Period 2014 – 2016] / Моника Петрова, Янка Божкова, Станка
Вълева, Милен Минков, Мима Неделчева / Monica Petrova, Yanka Bozhkova, Stanka Valeva, Milen Minkov, Mima Nedelcheva
628 – 631: Използване на предимствата на бинарния урок като средство за повишаване на качеството на обучението и осъществяване на междупредметни връзки [The Binary Lesson as a Tool for Increasing the Educational Quality and Building Interdisciplinary Links] / Моника Петрова / Monica Petrova
640 – 644: Варианти за организиране и провеждане на практическо обучение в реална работна среда на ученици от професионални гимназии [Options for Organization and Implementation of Practical Training in Real Working Environment for Students in Vocational Schools] / Моника Петрова, Мария Локманджиева, Милен Минков / Monica Petrova, Maria Lokmadjieva, Milen Minkov
645 – 652: Добри практики за взаимодействие в интеркултурна среда между родители, ученици и учители чрез формите на извънкласна дейност [Good Practices in the Intercultural Communication Environment Between Parents, Students and Teachers with the Formation of Extracurricular Activity] / Янка Божкова / Yanka Bozhkova
655 – 656: Празник на словото [The Holiday of the Word]
657 – 660: Спорт и здраве в 7. СОУ „Кузман Шапкарев“ – Благоевград. Здравословното хранене като начин на живот [Sports and Health in Secondary School “Kuzman Shapkarev”, Blagoevgrad. Healthy Diet as a Lifestyle] / Илияна Янева, Лилия Стоянова / Iliana Yaneva, Lilia Stoyanova
661 – 664: From Enterpise Classes to Yordan Radichkov’s “Sparrows” / Milena Todorova