"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Съдържание на сп. "Педагогика" Съдържание на сп. „Педагогика“, 2015 г.

Педагогика, година LXXXVII, книжка 4, 2015

от
19-05-2015
in Съдържание на сп. „Педагогика“, 2015 г.
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

 

RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ

Обучение чрез сътрудничество – Селестен Френе и неговата педагогика / 
[Training through Cooperation – Célestin Freinet and his Pedagogy]

Вяра Гюрова, Viara Gyurova – стр. 463

Log in to read the full text

 

За четенето, писането и езиковото образование на настоящето и бъдещето (I – IV клас) /
[About Reading, Writing and Language Education of Present and Future (1.- 4. School Year)]
/
Мариана Мандева, Mariana Mandeva – стр. 476

Log in to read the full text

 

Оценяване професионалните компетентности на бъдещия социален работник /
[Appraisal of the Professional Competencies of Future Social Worker]
/
Искра Петкова, Iskra Petkova – стр. 485

Log in to read the full text

 

Формиране  на  комуникативна  култура  у  децата  от  предучилищна възраст /
[Developing Communicative Culture in Preschool Children]
/
Боряна Иванова, Boryana Ivanova – стр. 497 

Log in to read the full text

 

Развитие на натуралистичната интелигентност чрез природонаучното обучение в началното училище /
[Development of Naturalist Intelligence through Primary Science Education]
/
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 502

Log in to read the full text

 

The Role of Teaching Assistants in Meeting Special Educational Needs at Mainstream Schools /
Blagovesta Troeva – стр. 512

Log in to read the full text

 

За междурелигиозния диалог, обществените нагласи и образователната промяна (Размисли върху една изгубена страница) /
[On Inter-Religious Dialogue, Public and Educational Change (Refl ections on a Lost Page)]
/ 
Румяна Неминска, Rumyana Neminska – стр. 522  

Log in to read the full text

 

Формиране на  метапредметни  универсални  умения  у  учениците /
[Formation of Metasubject Universal Skills in Students]
/ 
Христина Петрова, Hristina Petrova – стр. 533

Log in to read the full text

 

FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Educational Leadership and Activities Promoting Development-Oriented Community /
Norbert G. Pikuła, Joanna M. Łukasik – стр. 539

Log in to read the full text

 

POINT OF VIEW / ГЛЕДНА ТОЧКА
За  някои  нелепости  в  нашата  училищна  педагогика /
[About Some Incongruities in our School Pedagogy] /
Пламен Радев, Plamen Radev – стр. 550  

Log in to read the full text

 

SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ

Формиране  на  природосъобразен  начин  на  живот  при 3 – 4-годишните деца /
[Forming a Natural Way of Life in 3–4 Year Olds]
/ 
Любимка Габрова, Lyubimka Gabrovа – стр. 562

Log in to read the full text

 

BOOKS / КНИЖНИНА

Пламен Радев – „Обща дидактика“ / Plamen Radev – “General Didactics” /
Коста Герджиков, Kosta Guerdjikov – стр. 570

Log in to read the full text

 

Ново  изследване  за  българската  детско-юношеска  литература /
[New Research for Bulgarian Juvenile Literature]
/
Любомир Георгиев, Lyubomir Gueorguiev – стр. 573

Log in to read the full text

 

Представяне на монографията на Дорена Кароли, „Per una storia dell’asilo nido in Europa tra Otto e Novecento’’ /
[Dorena Caroli’s Monograph “Per Una Storia Dell’Asilo Nido in Europa tra Otto e Novecento”]
/
Милка Терзийска, Milka Terziyska – стр. 583  

Log in to read the full text

 

Ново теоретично изследване на играта /
[New Theoretical Study of Play]
/
Борис Минчев, Boris Minchev – стр. 589

Log in to read the full text

нагоре


 ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ СЪТРУДНИЧЕСТВО – СЕЛЕСТЕН ФРЕНЕ И НЕГОВАТА ПЕДАГОГИКА

 

Вяра Гюрова 

Sofia University

 

Absract. Статията разглежда основните аспекти на педагогическата система на френския педагог Селестен Френе – педагогиката на сътрудничеството: организацията на класа („класа-кооператив“), новитe организации на времето, на пространството, на учебния процес, на труда в една  мотивираща  образователна среда (ателиетата като форма за естествено обучение и възпитание), новия подход към оценяването на учебните постижения на учениците, алтернативни методи и средства за обучение и възпитание (кореспонденцията, „естествения метод“ на обучение, проектния метод, училищния вестник, учебните фишове, свободните текстове).

Keywords: сollaborative/сooperative pedagogy, education, teaching, methods of teaching

 

TRAINING THROUGH COOPERATION – CELESTIN FREINET AND HIS PEDAGOGY

 

Abstract. The article presents the key points of pedagogical system of Celestin Freinet – Pédagogie cooperée (Collaborative/Cooperative Pedagogy): Class organization (“class-cooperative”), new organizations of place, time, teaching and learning process, work in a motivating study environment, as well as the new approach to assessment of success and study achievement alternative methods and tools, used in educationcorrespondence, natural approach of learning, project method, school newspaper, study cards, “free texts’’, etc.).

Prof. Viara Gyurova, DSc

Faculty of Education

University of Sofia

нагоре


 ЗА ЧЕТЕНЕТО, ПИСАНЕТО И ЕЗИКОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА НАСТОЯЩЕТО И БЪДЕЩЕТО ( I – IV КЛАС)

 

Мариана Мандева

St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

 

Absract. Преосмислят се някои от утвърдените разбирания за формиране на четивни и писмени умения в начална училищна възраст. Очакването е да се насърчи функционалната грамотност още от първите години на детето в училище.

Keywords: reading and writing skills, functional literacy, primary school

 

ABOUT READING, WRITING AND LANGUAGE EDUCATION OF PRESENT AND FUTURE (1.- 4. SCHOOL YEAR)

 

Abstract. Some of the approved conceptions of formation of reading and writing skills in primary school are reconsidered. The expectation is to encourage functional literacy from the very fi rst years of a child in school.

 

Assoc. Prof. Mariana Mandeva, DSc

St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo 

Veliko Tarnovo, Bulgaria

нагоре


 ОЦЕНЯВАНЕ ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА БЪДЕЩИЯ СОЦИАЛЕН РАБОТНИК

 

Искра Петкова

Medical university – Pleven

 

Absract. Социалната работа е комплекс от подпомагащи дейности и в тази връзка основните професионални компетентности включват: знания, комуникативни и организационни умения. Целта на изследването е да се установи нивото на усвоените професионални компетенции в реална практическа обстановка.Проведено е проучване с авторска рейтингова скала за оценка и самооценка на студенти по време на преддипломен стаж в четири социални услуги. Разработени са четири критерия със съответните пет показателя за всеки от тях. Всеки показател се оценява със стойности от 2 („слаб“) до 6 („отличен“). Резултатите  от  проведеното  изследване  показват,  че  практическата  дейност на студентите в реална работна среда е условие за ефективно усвояване на професионални компетенции в областта на знания, комуникативни и организационни умения.

Keywords: appraisal, self-appraisal, skills, knowledge, competencies

 

APPRAISAL OF THE PROFESSIONAL COMPETENCIES OF FUTURE SOCIAL WORKER

 

Abstract. Social work is a complex of assisting activities and in this connection, the basic professional competencies include: knowledge, communicative and organizational skills. The aim of the study was to establish the level of acquired professional skills in a real practical situation. A study was conducted with author-rating scale for assessment and self-assessment of students during internship in four social services. Four criteria have been developed with the respective fi ve indicators for each one of them. Each indicator is being assessed with values from 2 (“poor”) to 6 (“excellent”). The results of the study show that the practical activity of students in a real working environment is a prerequisite for effective utilization of professional competences in the fi eld of knowledge, communication and organizational skills.

Dr. Iskra Petkova, Assoc. Prof.

Medical College – Social Activities

Medical University

нагоре


 ФОРМИРАНЕ НА КОМУНИКАТИВНА КУЛТУРА У ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ

Borjana Ivanova

Faculty of Mathematics and Informatics „Paisii Hilendarski“ University of Plovdiv

Absract. Във фокуса на статията се очертава значението на формирането на комуникативна култура у децата от предучилищна възраст. В този контекст се разглежда ролята на педагога като медиатор. Представени са и особености на конфликтни ситуации в детската градина. 

Keywords: communicative culture, preschool children, kindergarten, conflict situations, teacher, mediator

 

DEVELOPING COMMUNICATIVE CULTURE  IN PRESCHOOL CHILDREN

Abstract. The main focus of this article is the importance of developing a communicative culture in preschool children. The role of the teacher as a mediator is also considered in this context. The article presents characteristics of confl ict situations in the kindergarten.

Dr. Boryana Ivanova, Assoc. Prof.

Plovdiv University „P. Hilendarski”

нагоре


 РАЗВИТИЕ НА НАТУРАЛИСТИЧНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ ЧРЕЗ ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ

 

Иванка Кирилова

Union of Scientists in Bulgaria

Absract. В настоящата статия се разглежда теорията за множествените интелигентности на Хауърд Гарднър. Специално внимание е отделено на натуралистичната интелигентност, нейната същност, особености и развитие. Предложени са и варианти за развитието на натуралистичната интелигентност  в природонаучното обучение в началното училище.

Keywords: multiple intelligences, naturalist intelligence, primary science education

 

DEVELOPMENT OF NATURALIST INTELLIGENCE THROUGH PRIMARY SCIENCE EDUCATION

Abstract. The current article considers the theory of multiple intelligences, designed by Howard Gardner. Special attention is paid to the naturalist intelligence, its essence, features and development. Different options about the development of naturalist intelligence in primary science education are suggested. 

 

Dr. Ivanka Kirilova

Union of Scientists in Bulgaria

нагоре


 THE ROLE OF TEACHING ASSISTANTS IN MEETING SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS AT MAINSTREAM SCHOOLS

Blagovesta Troeva

New Bulgarian University

 

Abstract. Legislative developments endorsing inclusive education have led to an increased role of school support staff. The paper explores the policies and practices related to the deployment of teaching assistants as a means of facilitating the inclusion of pupils with special educational needs in England. A special attention is paid to the debate about the role of teaching assistants and their reportedly adverse effect on pupils’ academic achievements, as well as to some possible pathways to improvement. The analysis finds flaws in the deployment of teaching assistants, the training of school staff, the organization of classroom practice, and in the defi ning of roles within the teaching body. These findings, however, do not come to mean that the increasingly inclusive system of education can function properly without teaching assistants, but that important decisions have to be made concerning the way the system utilizes this resource.

Keywords: teaching assistants, England, academic achievements, inclusion

 

Mrs. Blagovesta Troeva

Department of English Studies

New Bulgarian University

нагоре


 ЗА МЕЖДУРЕЛИГИОЗНИЯ ДИАЛОГ, ОБЩЕСТВЕНИТЕ НАГЛАСИ И ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПРОМЯНА (РАЗМИСЛИ ВЪРХУ ЕДНА ИЗГУБЕНА СТРАНИЦА)

 

Dr. Rumyana Neminska, Assoc. Prof.

Trakia University -Stara Zagora

Резюме. В статията се разглежда проблемът за възпитателните и корективните възможности на междурелигиозното образование. Представят се световни  инициативи и тенденции в развитието на междурелигиозен диалог. Конструират се идеи за училищни практики и развитие на специфични умения за междурелигиозните педагози.

Keywords: interfaith dialogue and education, public and contemporary trends

 

ON INTER-RELIGIOUS DIALOGUE, PUBLIC AND EDUCATIONAL CHANGE (REFLECTIONS ON A LOST PAGE)

 

Abstract. The article examines the problem of educational and corrective possibilities of inter-religious education. Present global initiatives and developments in inter-religious dialogue. Construct ideas about school practices and the development of specifi c skills for interreligious educators.

 

Dr. Rumyana Neminska, Assist. Prof.

Department of Preschool and Primary Education

Trakia University

нагоре


 ФОРМИРАНЕ НА МЕТАПРЕДМЕТНИ УНИВЕРСАЛНИ УМЕНИЯ У УЧЕНИЦИТЕ

 

Hristina Petrova

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

 

Absract. Във фокуса на вниманието е идеята за превръщане на метапредметните универсални умения в централно и водещо звено на целия образователен процес. В тази връзка статията представя виждания за формирането им в обучението в училище.

Keywords: meta-subject, skills, universal, educational, actions, process

 

FORMATION OF METASUBJECT UNIVERSAL SKILLS  IN STUDENTS

 

Abstract. The focus of our attention is the idea of making meta-subject universal skills in central and leading division of the completely educational process. In this regard, we present our views on their formation in training school.

 

Dr. Hristina Petrova, Assist. Prof.

Department of Physics Education

University of Plovdiv

нагоре


 EDUCATIONAL LEADERSHIP AND ACTIVITIES PROMOTING DEVELOPMENT-ORIENTED COMMUNITY 

Norbert G. Pikuła

Joanna M. Łukasik

Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

 

Abstract. The presented article focuses on the climate prevalent among teachers. It indicates the consequences of destructive relations among teachers as having a negative infl uence on the qualitative development of school. The focus has been placed on the primary importance of constructive leadership in the qualitative development of school as it provides the chance to transform disintegrated groups of teachers into a community oriented towards qualitative development. 

 

Keywords: school climate, educational leadership, teacher community 

 

Dr. Hab. Norbert G. Pikuła, prof. UP

Pedagogical University of Cracow

Dr. Hab. Joanna M. Łukasik

Pedagogical University of Cracow

нагоре


 ЗА НЯКОИ НЕЛЕПОСТИ В НАШАТА УЧИЛИЩНА ПЕДАГОГИКА

 

Пламен Радев

Пловдивски университет „Паисий Хилендарски

 

Absract. В статията се представят някои несъобразности и типични грешки,  допускани  от  редица  автори,  пишещи  в  областта  на  педагогиката.  Обобщенията са на автора, не ангажират други мнения и се опират на конкретни примери. 

Keywords: pedagogy, criticism, lack of development, limited thinking, support of the old approaches

 

ABOUT SOME INCONGRUITIES IN OUR SCHOOL PEDAGOGY

 

Abstract. This article contains some critical remarks and incongruities made by some Bulgarian authors working in the fi  eld of school pedagogy. These incongruities refer to the approaches, defi nitions, interpretations, classifi cations and the usage of trivial phrases deprived of any content. Models and statements with claims for scientifi c significance are criticized because of having no scientifi c demarcation.

 

Prof. Plamen Radev, DSc

University of Plovdiv

нагоре


 ФОРМИРАНЕ НА ПРИРОДОСЪОБРАЗЕН НАЧИН НА ЖИВОТ ПРИ 3 – 4-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА

 

Lyubimka Gabrova

ЦДГ „Кокиче“ – Плевен

 

Absract. Авторът споделя идеи за формирането на природосъобразен начин  на  живот  при 3  –  4-годишните  деца  чрез  апробирана  технология  в  педагогическото взаимодействие „учене чрез преживяване“ и технологичен модел, включващ: правилно целеполагане, обосновка на приоритетите, избор на програма,  конкретизиране  на  задачи  и  дейности  за  осъществяване;  контрол. Ефективността на приложената методика се състои в това, че ориентирането на 3 – 4-годишните деца в природосъобразния начин на живот се реализира в познавателен, действено-практически и емоционално-естетически аспект.

Keywords: environmental education, practical work, attitude, behavior

 

FORMING A NATURAL WAY OF LIFE  IN 3–4 YEAR OLDS

 

Abstract. The author shares ideas for the formation of a natural way of life in 3-4 years, by approved technologies in pedagogical interaction “learning by experience” and technological models including: proper goal setting, a justifi cation of the priorities, program selection, specifi  cation of tasks and activities to implement, control, effectiveness of the methodology is that the orientation of 3-4 year olds in a healthy lifestyle is implemented in cognitive, actual practical and emotional, as well as aesthetical aspects.

Mrs. Lyubimka Gabrovа 

Kindergarten “Kokitche” 

нагоре


 ПЛАМЕН РАДЕВ – „ОБЩА ДИДАКТИКА“

 

Коста Герджиков

Sofia University

 

Absract.  Представена  е  новата  монография „Обща  дидактика“  на  проф. д.п.н. Пламен Радев, посветена на фундаменталните проблеми на обучението и науката, на която то е предмет на изследване.

 

Keywords: formal training, education, general didactics, school didactics, didactic models

 

PLAMEN RADEV – “GENERAL DIDACTICS”

 

Abstract. The new monograph “General Didactics” by prof. DSc. Plamen Radev is presented. The work is dedicated to the fundamental problems of education and science as the basis of its subject research.

Dr. Kosta Guerdjikov, Assoc. Prof.

Faculty of Primary and Preschool Pedagogy

University of Sofia

нагоре


 НОВО ИЗСЛЕДВАНЕ ЗА БЪЛГАРСКАТА ДЕТСКО-ЮНОШЕСКА ЛИТЕРАТУРА

 

Любомир Георгиев

 

NEW RESEARCH FOR BULGARIAN JUVENILE LITERATURE

Abstract. Presentation of the book “Civil ideas of Bulgarian poetry for children and adolescents”.

 

Prof. Lyubomir Gueorguiev

нагоре


 ПРЕДСТАВЯНЕ НА МОНОГРАФИЯТА НА ДОРЕНА КАРОЛИ „PER UNA STORIA DELL’ASILO NIDO  IN EUROPA TRA OTTO E NOVECENTO’’

 

Милка Терзийска

Sofia University

 

DORENA CAROLI’S MONOGRAPH “PER UNA STORIA DELL’ASILO NIDO IN EUROPA TRA OTTO E NOVECENTO”

 

Abstract. Dorena Caroli’s monograph “Per una storia dell’asilo nido in Europa tra Otto e Novecento” is the  fi rst study, based on a rich bibliography in several languages, investigating the birth and development of day nurseries in several European countries (France, England, Germany, Russia and Italy) within a century – from the mid-nineteenth to the eve of World War II.

 

Dr. Milka Terziyska

Faculty of Preschool and Primary School Education

University of Sofia


 НОВО ТЕОРЕТИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИГРАТА

 

Борис Минчев

Sofia University

 

NEW THEORETICAL STUDY OF PLAY

 

Abstract. The paper reviews the newly published book “Problems of the Theory of Play” (in Bulgarian), Asya Veleva, the author of it. The book studies the evolutionary roots of play activities in animal and human children. Nine theories of play are analyzed and a number of prototypical features of play activities are identifi ed. They are valid both for animal and human plays. An outline of a new conception of the play phenomenon is proposed. Dr. A. Veleva’s study is a valuable contribution to the understanding of child’s play.

 

Prof. Dr. Boris Minchev

University of Sofia

нагоре


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVII, книжка 5, 2015 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVII, книжка 7, 2015 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVII, книжка 8, 2015 Default ThumbnailПедагогика, година LXXXVII, книжка 9, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Самоковско школо е без изоставащи

Next article

Зрелостниците от професионалните гимназии също с две матури

Next article
Зрелостниците от професионалните гимназии също с две матури

Зрелостниците от професионалните гимназии също с две матури

С ново знаме за празника

С ново знаме за празника

Как да станем пет пъти по-богати?

Как да станем пет пъти по-богати?

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"