LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Управление на нагласите и мотивацията на учениците за учене / [Management of Students’ Attitudes and Motivation for Learning] /
Вяра Гюрова, Viara Gyurova – page 328
HISTORY OF PEDAGOGY / ИСТОРИЯ НА ПЕДАГОГИКАТА
Непознатият живот на младия Йохан Фридрих Хербарт / [The Unknown Life оf the Young Johann Friedrich Herbart] /
Пламен Радев, Plamen Radev – стр. 342
Училищният музей в София (1905 – 1945) / [The School Museum In Sofia (1905 – 1945)] /
Вера Бонева, Vera Boneva – стр. 354
SCIENTIFIC RESEARCH / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Образователни възможности за свободно писмено преразказване (4. клас) /
[Educational Opportunities for Free Written Retelling (4. Class)]
/ Мариана Мандева, Mariana Mandeva – page 362
Опит за прилагане педагогическите идеи на Учителя Бейнса Дуно / [Experience Implementing Pedagogical Ideas Master Beinsa Duno] /
Надка Иванова-Данкова, Nadka Ivanova-Dankova – стр. 376
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Kazakhstan Universities: Internationalization оf Curricula аs a Factor оf Competitiveness оf Universities /
Ane Tynyshbayeva – page 383
The Analysis of the Effects of Game and Movement Education Activities on Motor Skills of Mentally Retarded Individuals /
Yeşim Fazlıoğlu, Özgür Kurt – page 391
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Система за диагностика и оценка на познавателни и творчески умения /
[System for Diagnostics and Assessment of Cognitive and Creative Skills ] /
Боряна Тодорова, Boryana Todorova – page 401
Сравнителен анализ на физическата дееспособност при 10-годишни ученици от Велико Търново и Русе, занимаващи се с бадминтон /
[Comparative Analysis of Physical Capabilities of 10 year-old Students from Veliko Turnovo and Rousse, who Get Involved in Badminton Classes] /
Мирослава Петкова, Илиян Илчев, Miroslava Petkova, Ilian Ilchev – page 412
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Още нещо за преподаването на знания по правопис / [More about the Teaching of Spelling Knowledge] /
Веселка Велева, Veselka Veleva – page 419
Особености на занятията по СИП математика в първи клас /
[Specific Features of Teaching Math to First Grade Pupils, Attending Extra Math Classes] /
Йорданка Бодурова, Yordanka Bodurova – стр. 424
Обръщане към природата – сигурен успех за полагане на основите на екологична култура в предучилищна възраст /
[Studying the nature – a Certain Success in Laying the Foundations of Ecological Culture in Preschool Education] /
Милкана Мушанова, Milkana Mushanova – page 433
Портфолиото – иновационна технология в процеса на обучение за формиране на права и отговорности у 3 – 7-годишните деца в природата /
[The Portfolio – an Innovative Technology in the Training Process for Forming Rights and Responsibilities of 3 -7 years old Children in Nature] /
Любимка Габрова, Поля Григориева, Lyubimka Gabrovа, Polia Grigorieva – p. 442
Детските права и отговорности на 3 – 4-годишното дете в света на при-родата /
[Children’s Rights and Responsibilities of the 3 – 4 Year Old in the World of Nature] /
Виолета Златева, Violeta Zlateva – page 452
Начални стъпки в предприемачеството чрез дейността на клуб „Млад предприемач“ в III клас /
[First Steps in Entrepreneurship through the Activities of the Young Entrepreneur“ Club in Third Grade] /
Дарина Спасова, Darina Spasova – стр. 457
Образователно направление „Игрова култура за възрастни“ в детскатаградина /
[Educational Field “Game Arts For Adults” in the Kindergarten]
Анета Петрова, Яница Бочева, Aneta Petrova, Yanitsa Bocheva – стр. 464
BOOKS / КНИЖНИНА
Казахска етнопедагогика: методология, теория и практика / [Kazakh Ethnopedagogy: Methodology, Theory and Practice] /
Ирина Колева, Irina Koleva – стр. 469
IN MEMORIAM – page 473
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 474
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 476
УПРАВЛЕНИЕ НА НАГЛАСИТЕ И МОТИВАЦИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ ЗА УЧЕНЕ
Вяра Гюрова
Sofia University
Abstract.. Статията представя основни въпроси на управлението на нагласите и мотивацията за учене на учениците. Изясняват се базовите понятия, видовете мотивация и влиянието на различни фактори за мотивиране или демотивиране на учениците да учат. Процесът на мотивация е представен като следващи се един след друг (в цикъл) етапи. Представени са мотивиращите ефекти на интерактивното обучение. Очертана е ролята на учителя за мотивиране на учениците. Представена е ТРЕАМ стратегията към ученето и са изведени предимствата ù за управление на мотивацията на учениците.
Keywords: motivation, motives, attitudes, management, motivation for learning, students, motivation’s strategies
MANAGEMENT OF STUDENTS’ ATTITUDES AND MOTIVATION FOR LEARNING
Abstract. The article presents some important questions concerning students’ attitudes and motivation for learning. Basic notions are defined, types of motivation and the impact of different factors on students’ motivation or de-motivation for learning. The process of motivation is presented as stages in a motivating cycle. The motivation effects of interactive learning are discussed, as well as the role of the teacher for students’ motivation. The TREAM learning strategy is presented and its advantages for managing of students’ attitudes and motivation for learning are summarized.
Prof. Viara gyurova, DSc
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
НЕПОЗНАТИЯТ ЖИВОТ НА МЛАДИЯ ЙОХАН ФРИДРИХ ХЕРБАРТ
Пламен Радев
Съвременен последовател на Й. Фр. Хербарт и хербартианството
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Статията представя някои събития от живота на Йохан Фридрих Хербарт, които не са добре познати. Показани са неговите предци, родители, приятели и периодът му като учител в Швейцария.
Keywords: Johann Friedrich Herbart, Thomas Gerhard Herbart, Luzia Margareta, Herbartgymnasium, Karl Friedrich Steiger
THE UNKNOWN LIFE OF THE YOUNG JOHANN FRIEDRICH HERBART
Abstract. This article presents some of the events in the life of Johann Friedrich Herbart that are not well known. Below are his ancestors, parents, friends and period as a teacher in Switzerland.
Prof. Plamen Radev, DSc.
Contemporary Follower of J. Fr. Herbart and Herbartianism
Plovdiv University “Paisiy Hilendarski”
УЧИЛИЩНИЯТ МУЗЕЙ В СОФИЯ (1905 – 1945)
Prof. Vera Boneva
Университет по библиотекознание и информационни технологии – София
Pезюме. Статията проследява половинвековната история на Училищния музей в София – културна институция, основана през 1905 г. от министъра на народното просвещение професор Иван Шишманов. Структурата и управлението на Музея са представени в контекста на специфичния профил на споменатото културно средище, успешно съчетаващо образователни и музейни елементи в своя институционален профил. Политическата и икономическата нестабилност на страната е откроена като основна причина за упадъка на Музея след Първата световна война. Обстоятелствата, отнасящи се до закриването му като отделна административна структура (след 1944 г.), са поставени в логиката на политическите промени, разтърсили политическия пейзаж на България през посочения период.
Keywords: museum, educational politics, educational system, cultural heritage, Bulgaria, cultural modernization
THE SCHOOL MUSEUM IN SOFIA (1905 – 1945)
Abstract. The article traces the half-century history of the School Museum in Sofia – a cultural institution founded in 1905 by the minister of education professor Ivan Shishmanov. The structure and management of the Museum are described in the context of specific activities of this cultural center which combined educational and museum functions simultaneously. As the main reason for the decline of the Museum is pointed the political and economic instability of in the country after the First World War. The circumstances relating to the closure of the institution after 1944 are placed into the logic of radical political changes in Bulgaria in this period.
Prof. Vera Boneva, DSc
Cultural Heritage Department University of Library Studies and Information Technologies
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА СВОБОДНО ПИСМЕНО ПРЕРАЗКАЗВАНЕ (4. КЛАС)
Mариана Mандева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Abstract.. В контекста на личностноориентирания образователен процес в училище се аргументират предимствата на свободното писмено преразказване. Представя се вариант на обучение, апробиран в 4. клас. Амбицията е да се изградят надеждни основи за преднамерено изучаване на свободното писмено преразказване в следващия училищен етап.
Keywords: person orientated educational process, free written retelling
FREE WRITTEN RETELLING (4. CLASS) – EDUCATIONAL OPPORTUNITIES
Abstract. The advantages of free written retelling are argumented in the context of the person orientated educational process. An optional version approbated in the 4. class is provided . The aim is purposefully to build foundations for deliberate study of free written retelling during the next school period.
Dr. Mariana Mandeva, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
ОПИТ ЗА ПРИЛАГАНЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИТЕ ИДЕИ НА УЧИТЕЛЯ БЕЙНСА ДУНО
Надка Иванова-Данкова
Училище по астрономия
Abstract.. Целта на настоящата статия е да се изследва Словото на Учителя и да се определят общите принципи и закони на неговата възпитателна система, а също и някои дидактически принципи и методи на обучение, съгласно исторически формиралата се система от педагогически знания. Изложението е оформено в три части: педагогическите идеи на Учителя Бейнса Дуно; ди- на Учителя Бейнса Дуно; ди-на Учителя Бейнса Дуно; дидактически принципи и методи на обучение; науката и възпитанието.Съдържанието e подкрепено с цитати. Описан е опит на автора от прило- подкрепено с цитати. Описан е опит на автора от прило-подкрепено с цитати. Описан е опит на автора от приложението на идеите на Учителя. Като илюстрации са посочени уебстраници, разработени от ученици под ръководството на автора. Опитът показва, че педагогическите идеи на Учителя Бейнса Дуно са приложими в съвременната образователна система. Те обогатяват традициите в науката педагогика с нови методи и форми и повишават ефективността на работата на преподавателя.
Кeywords: еducation, training, upbringing, teacher, student, experience, methods, educational system, efficiency, applicability
A TRY FOR IMPLEMENTING THE PEDAGOGICAL IDEAS OF MASTER BEINSA DUNO
Abstract. The aim of this article is to explore the Word of Master Beinsa Duno, determine some general principles and codes of its educational system, and some didactic principles and methods of training to historically formed system of pedagogical knowledge. The content is arranged in three parts: pedagogical ideas of Master Beinsa Duno; didactic principles and methods of training; science and education. The content is supported by citations. The article describes a personal experience of the application of the ideas of the Master. Web-pages developed by students under the guidance of the author are given as illustrations. The experience shows, that the educational ideas of the Master Beinsa Duno are applicable in the modern education system. They enrich traditions in science pedagogy with new methods and forms, and increase the effectiveness of the teacher.
Dr. Nadka Ivanova-Dankova
School of Astronomy
KAZAKHSTAN UNIVERSITIES: INTERNATIONALIZATION OF CURRICULA AS A FACTOR OF COMPETITIVENESS OF UNIVERSITIES
Ane Tynyshbayeva
L.N.Gumilyev Eurasian National University
Abstract. This article considers one of the most important trends in contemporary process of internationalization of higher education, its basic forms
and characteristics such as the internationalization of programs and curricula, the establishment of regional and international university networks. The empirical basis of the study is grounded in sociological researches reflecting the process of reforming the social sector which were performed with the direct participation of the author. The algorithms of training professionals that possess varying levels of professional education and specialization were disclosed. The key competencies were analyzed and their typology developed. Maps of professions for each professional level of social workers as well as educational programs and working curricula for undergraduate and graduate degrees were developed in compliance with the European system and national standards of professional education.
Keywords: internationalization of universities, internationalization of the educational process, curriculum, professionalization of social area, training of social workers, professional competencies
Dr. Ane Tynyshbayeva, Assoc. Prof.
Head of the Psychology Department
L.N. Gumilyov Eurasian National University
THE ANALYSIS OF THE EFFECTS OF GAME AND MOVEMENT EDUCATION ACTIVITIES ON MOTOR SKILLS OF MENTALLY RETARDED INDIVIDUALS
Yeşim fazlıoğlu, Özgür Kurt
Trakya University
Abstract. This study aims to analyse the effect of game and movement educations on motor skills of mentally retarded individuals.
The sample of the study is composed by 32 students of Faika Erkut Special Education Primary School, Faika Erkut Special Education Elementary School and
Faika Erkurt Special Education Vocational Education Center. (nexperimentgroup =16, ncontrolgroup =16). The IQ level of the sample group ranges between 45 – 75 and their ages range between 17 and 18. In the research, Illionis agility test, stork balance test (eyes open) and sit-access flexibility test are used as assessment instruments. The students’ flexibility, balancing and agility features are assessed twice with Illionis agility test, stork balance test
(eyes open) and sit-access flexibility test; one is at the beginning of the study and one after 8-week game and movement education program. The findings of the research have been analysed using Wilcoxon test or Mann Whitney U test. At the end of the research, when pre-test and post-test averages of mentally retarded individuals in experiment and control groups were compared, it was found out that although experimental group showed a statistically significant
development (p<0.05) in flexibility, balance and agility features, the individuals who did not take part in game and movement education program showed a statistically significant difference in agility feature (p<0.05).
Keywords: mentally retarded, educational game, flexibility, agility, balance
СИСТЕМА ЗА ДИАГНОСТИКА И ОЦЕНКА НА ПОЗНАВАТЕЛНИ И ТВОРЧЕСКИ УМЕНИЯ
Боряна Тодорова
Русенски университет „Ангел Кънчев”
Abstract.. Разгледани са някои психологически и дидактически характеристики на познавателните и творческите умения. Отчетена е тяхната структурност и етапност на приложението им, които са база за прецизното им диагностициране и оценка. Предложена е обоснована система за диагностика и оценка на познавателни и творчески умения. Системата включва критерии и показатели за формираност и за равнище на формираност на познавателни и творчески умения.
Keywords: diagnostic and assessment system, cognitive skills, creative skills
SYSTEM FOR DIAGNOSTICS AND ASSESSMENT OF COGNITIVE AND CREATIVE SKILLS
Abstract. Some of the psychological and didactic characteristics of cognitive and creative skills have been considered. Their structure and stages of application have been put under review; those two are the basis for their precise assessment and diagnostics. A well-grounded system for diagnostics and assessment of cognitive and creative skills is offered. The system includes criteria and indicators about formation and level of formation of cognitive and creative skills.
Mrs. Boryana Todorova, PhD student
Faculty of Public Health and Health Care
University of Ruse “Angel Kanchev”
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА ФИЗИЧЕСКАТА ДЕЕСПОСОБНОСТ ПРИ 10-ГОДИШНИ УЧЕНИЦИ ОТ ВЕЛИКО ТЪРНОВО И РУСЕ, ЗАНИМАВАЩИ СЕ С БАДМИНТОН
Мирослава Петкова, Илиян Илчев
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Abstract.. Както е известно, бадминтонът е един от най-популярните ракетни спортове в света, който в най-голяма степен натоварва физически и психически организма на тези, които го практикуват. Отличава се с богатство от разнообразни движения. Всичко това поражда необходимостта от по-подробно и разширено познаване на влиянието му върху развитието на физическата дееспособност на учениците. Постепенно тази красива игра се превръща в масов спорт и навлиза като избираема дисциплина в училище.
Практикуването на бадминтон в начална училищна възраст способства за: укрепване на здравето на подрастващите; развиване на физическите им качества; повишаване на функционалните възможности на организма им; повишаване на функционалните възможности на организма им; формиране на култура на движенията, обогатяване на двигателния опит, както и възпитаване на морални ценности.
Много качества ни се дават от природата, но това не е достатъчно, за да се постигнат добри спортни резултати. Сама по себе си играта бадминтон спомага за усъвършенстването на физическите качества на обучаваните (Лившиц, Галицки, 1985).
Keywords: badminton, motor abilities, students, physical education
COMPARATIVE ANALYSIS OF PHYSICAL CAPABILITIES OF 10 YEAR-OLD STUDENTS FROM VELIKO TURNOVO AND ROUSSE, WHO GET INVOLVED IN BADMINTON CLASSES
Abstract. As we know, the badminton is the most popular racquet sport in the world, which gives a great deal of physical and mental exertion of those who practice it. Badminton is distinguishes by its diversity of movements. All this necessitates more detailed and advanced knowledge of the impact on the development of physical capability of students. Gradually this beautiful game turns into a mass sport and enters as an elective in school.
Practicing badminton in school age helps to: promote health of adolescents; improve their physical development skills; increase the functional capabilities of
their body, develop a fundamental movement skills, enrichment physical experience, and nurture of moral values. The nature endowed us with many qualities and abilities, but it is not enough to achieve good sports performance. Badminton itself helps to improve the physical condition of trainees (Livshits, Galitsky, 1985).
Dr. Miroslava Petkova, Assist. Prof.
Department of Theory and Method of Physical Education
University of Veliko Turnovo “St. Cyril and St. Methodius”
Dr. Ilian Ilchev, Assist. Prof.
Department of Physical Education and Sport
University of Rousse “Angel Kanchev”
ОЩЕ НЕЩО ЗА ПРЕПОДАВАНЕТО НА ЗНАНИЯ ПО ПРАВОПИС
Веселка Велева
Основно училище „Кочо честеменски“ –
с. Динката, обл. Пазарджик
Abstract.. Материалът представя един вариант на методика за овладяване на правописа на членуваните съществителни имена от м. род. Акцентира се върху необходимите, но достъпни, морфологични и синтактични знания в на чалната образователна степен. Предлагат се лесни стъпки за овладяване на подлога в изречението като гаранция за вярно членуване.
Keywords: version of the methodology, membership nouns since genus morphological and syntactic knowledge, easy steps to master of the subject
MORE ABOUT SPELLING KNOWLEDGE TEACHING
Abstract. The article presents a variant of the method for mastering the spelling of all definite masculine nouns. Emphasis is placed on necessary, yet affordable, morphological and syntactic knowledge in primary school. Concrete easy steps for understanding the role of the subject in the sentence are shown, as a guarantee for the correct use of the article.
Mrs. Veselka Veleva
Primary School „Kocho Chestemenski“
ОСОБЕНОСТИ НА ЗАНЯТИЯТА ПО СИП МАТЕМАТИКА В ПЪРВИ КЛАС
Йорданка Бодурова
СОУ за европейски езици „Св. Константин-Кирил Философ“
Abstract.. В статията се разглеждат видовете задачи, които се решават в група по СИП математика, годишното разпределение на учебния материал, структурата на едно занятие и трудностите, произтичащи от възрастта на учениците.
Keywords: didactic game, lesson structure, topic plan, topic content
SPECIFIC FEATURES OF TEACHING MATH TO FIRST GRADE PUPILS, ATTENDING EXTRA MATH CLASSES
Abstract. The present article examines all sorts of Math problems that are being solved in specialized Math classes. It also deals with the topic plan for a school year, the basic lesson structure and some difficulties, which arise from the young learners’ age.
Mrs. Yordanka Bodurova
Secondary School with the Study of European Languages
“St. Constantine Cyril the Philosopher”
ОБРЪЩАНЕ КЪМ ПРИРОДАТА – СИГУРЕН УСПЕХ ЗА ПОЛАГАНЕ НА ОСНОВИТЕ НА ЕКОЛОГИЧНА КУЛТУРА В ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Милкана Мушанова
2. ОДЗ „Звънче“ – София
Abstract.. Материалът разглежда необходимостта от връщането на съвременните децата към екологичния и природосъобразен начин на живот чрез една от дейностите за обикване на природата – туризъм и ориентиране сред нея. Целта на изложението е да очертае малка част от дейностите във връзка с изграждането на култура на поведение и възпитание на деизграждането на култура на поведение и възпитание на детето за обогатяване както на собствените му способности, така и на способностите му за взаимодействие с другите, с околната и с природната среда.
Екологичното възпитание на децата трябва да започне от най-ранна възраст и детската градина е призвана да формира ново качество – екологична възпитаност, като съвкупност от знания за връзките между живите организми и средата, мястото на човека там, за положително отношение и поведение към природата, да формира и развие умения за опазването и възпроизводството й.
Keywords: ecology, tourism, orientation in nature, environmental education, positive attitude towards nature
STUDYING THE NATURE – A CERTAIN SUCCESS IN LAYING THE FOUNDATIONS OF ECOLOGICAL CULTURE IN PRESCHOOL EDUCATION
Abstract. The material addresses the need to return today’s children to the ecological and natural way of living by one of the nature loving activities which is tourism and orientation in the nature. The purpose of the exhibition is to draw a small part of the activities related to the development of a culture of behavior and social education of the child enriching its own abilities to interact with others, with everything around and the natural environment.
The ecological education of children must begin at an early age and kindergarten is called upon to form a new quality – ecological education as a set of knowledge about the relations between living organisms and the environment, the role of the people in those relations, a positive attitude and behavior toward nature, to form and develop skills for her protection and reproduction.
Mrs. Milkana Mushanova, Headmaster
Kindergarten „Zvunche”
ПОРТФОЛИОТО – ИНОВАЦИОННА ТЕХНОЛОГИЯ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ПРАВА И ОТГОВОРНОСТИ У 3 – 7 -ГОДИШНИТЕ ДЕЦА В ПРИРОДАТА
Любимка Габрова, Поля Григориева
ЦДГ „Кокиче“ – Плевен
Abstract.. Авторите споделят опит за социализация на 3 – 7-годишните деца чрез апробиране на портфолиото като съвременна иновационна технология в процеса на обучение за формиране на права и отговорности у 3 – 7-годишните деца в природата.
Keywords: portfolio, nature, socialization
THE PORTFOLIO – AN INNOVATIVE TECHNOLOGY IN THE TRAINING PROCESS FOR FORMING RIGHTS AND RESPONSIBILITIES OF 3 -7 YEARS OLD CHILDREN IN NATURE
Abstact. The authors share experience for socialization of 3 – 7 years old chil-The authors share experience for socialization of 3 – 7 years old children through experimentation of the portfolio as modern innovative technology in the training process for forming rights and responsibilities of children in nature.
Mrs. Lyubimka Gabrovа, Mrs. Polia Grigorieva
Kindergarten “Snowdrop”
ДЕТСКИТЕ ПРАВА И ОТГОВОРНОСТИ НА 3 – 4-ГОДИШНОТО ДЕТЕ В СВЕТА НА ПРИРОДАТА
Виолета Златева
ЦДГ „Кокиче“ – Плевен
Abstract.. Авторът споделя опит за формиране на умения у децата да овладеят определен обем от знания, умения и отношение, свързани с отделните видове права и техните отговорности.
Keywords: children’s rights, responsibilities of the child; technology model, preservation and care of the immediate surroundings
CHILDREN’S RIGHTS AND RESPONSIBILITIES OF THE 3 – 4 YEAR OLD IN THE WORLD OF NATURE
Abstract. The author attempted formation of skills in children to master a certain amount of knowledge, skills and attitudes associated with different types of rights and their responsibilities.
Mrs. Violeta Zlateva
Kindergarten „Kokiche”
НАЧАЛНИ СТЪПКИ В ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВОТО ЧРЕЗ ДЕЙНОСТТА НА КЛУБ „ МЛАД ПРЕДПРИЕМАЧ“ В III КЛАС
Дарина Спасова
Начално училище „Илия Рашков Блъсков“ – Шумен
Abstract.. Пред всеки уважаващ себе си учител винаги е стоял въпросът как в съвременните бурни икономически и политически промени в страната ни да съхрани най-ценното от традиционното българско образование, да го обогати и разчупи с най-новите постижения в сферата на образованието на други страни, но така, че образователният процес да стане по-атрактивен, по-модерен и достъпен и в същото време да генерира пълноценни граждани с лична и професионална реализация в живота.Настоящата статия разкрива първите стъпки в обучението по предприемачество в III клас по програмите на „Джуниър Ачийвмънт България“.
Keywords: entrepreneurship, producer, architect, primary school, education
FIRST STEPS IN ENTREPRENEURSHIP THROUGH THE ACTIVITIES OF THE YOUNG ENTREPRENEURS’ CLUB IN THIRD GRADE
Abstract. Every teacher with self respect have always faced one issue – how in times of rapid changes in the economical and political system of a country to rescue the most important features of the traditional education; how to enrich it by applying modern techniques in the educational sphere which other countries are using. When such an approach is chosen it is important to make the education more attractive and appealing to students, more modern and accessible but at the same time the end result should be creating adequate citizens with personal and professional orientation in life. This article is about first steps in entrepreneurship education in third grade, which is part of the program Junior Achievement Bulgaria.
Mrs. Darina Spasova
Primary School „Ilia R. Blaskov“
ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ „ИГРОВА КУЛТУРА ЗА ВЪЗРАСТНИ“ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Анета петрова
Яница Бочева
ЦДГ „Незабравка“ – гр. Бяла Слатина
Abstract.. Образователно направление „Игрова култура за възрастни“ има за цел: партньорство с родителите за образователни цели и задачи: 1. Сътрудничество за образование в ценности, права и отговорности. 2. Родители и учители да познават и използват богат набор от методи, форми, средства за решаване на проблемни ситуации. Ситуирани са три ядра: „Игрова среда“; „От раклата на баба“; „Когато възрастният сгреши“.
Предложеното образователно направление е солидна основа за създаване на приобщаваща и позитивна образователна среда, която да стимулира процесите на пълноценна интеграция на децата от етническите малцинства.
Keywords: educational strand core, positive environment, partnership
EDUCATIONAL FIELD “GAME ARTS FOR ADULTS” IN THE KINDERGARTEN
Abstract. Educational field “Game art arts for adults” aims at: partnership with the parents for educational goals: 1. Cooperation on education in values, rights and responsibilities. 2. Parents and teachers know and use a wide range of methods, forms and means to solve problem situations.
Three cores are used: “Gaming Environment”, “On the chest of grandma,” “When an adult was wrong”.
Мrs. Aneta Petrova
Мrs. Yanitsa Bocheva
Kindergarten “Nezabravka”