"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 44, 6-12.11.2025 г.

Ръст на студентите в дефицитни специалности

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
06-11-2025
in Брой 44, 6-12.11.2025 г., Новини, Новини 2025
A A
Увеличение на броя на новоприетите студенти в инженерните технически професионални направления, в професионално направление „Физически науки“, в специалности „Медицинска сестра“ отчете министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия
Снимка Архив БТА

Увеличение на броя на новоприетите студенти в инженерните технически професионални направления, в професионално направление „Физически науки“, в специалности „Медицинска сестра“ отчете министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия.

„Има повишен интерес спрямо предходни години и запълнени бройки в професионалните направления и специалности, в които имаме най-голям очакван бъдещ недостиг. Това са и професионалните направления и специалности, които определяме като приоритетни и защитени, в които освобождаваме от такси за обучение, даваме допълнителни стипендии на студентите и финансиране на висшите училища, за да ги поддържат“, каза министър Вълчев пред народните представители.

Положителни са данните най-вече в инженерните технически професионални направления.

Има 10% увеличение на приетите в ПН „Общо инженерство“ и около 15% в „Електротехника, електроника и автоматика“. Като добра новина министърът посочи по-големия брой първокурсници в направление „Хидроинженерство“, което тази година бе отделено от ПН „Архитектура, строителство и геодезия“. При него увеличението на приема е 33%.

Около 34% повече са и приетите в ПН „Химични технологии“, а около 10 на сто – в ПН „Химически науки“.

„Това е едно от най-важните професионални направления за ръста на брутния вътрешен продукт. В същото време, най-трудно мотивираме учениците да учат химични технологии“, посочи Вълчев.

В ПН „Физически науки“ има над 15% увеличение на студентите.

Министърът даде за пример Софийския университет, където ръстът на новоприетите в направлението е над 30%. Там за първи път е запълнен приемът в специалност „Физика“, като над 40% от новоприетите са лица, които са се възползвали от възможността за безплатно второ висше образование по държавна поръчка на студенти и докторанти в защитени специалности и специалности от приоритетни професионални направления.

С 36% са се увеличили и новоприетите в специалност „Медицинска сестра“.

„По-големият брой приети студенти в тези направления се дължи и на това, че випускът е по-голям с 3%. Но ръстовете са от 10 до 40%. Има и ефект на допълнително мотивиране. Надявам се той да е по-траен и  да е в резултат на промяна на нагласите“, заяви министър Вълчев.

Той отбеляза още, че за разлика от предходни години сега

приемът в ПН „Икономика“ не е запълнен.

В тази кандидатстудентска кампания 15% от приема в направлението бе обвързан с резултат от положена матура или единен изпит по математика. От тях обаче са запълнени едва 4%. По думите на министъра това може да се дължи и на по-късното обявяване на мярката.

В ПН „Медицина“ пък част от приема бе обвързан с договори за реализация в български лечебни заведения.

„Приемът е изцяло запълнен. Можем да разширяваме през следващите години приема, обвързан с договори, и смятаме да го направим по-смело, за да остават лекарите в страната“, заяви просветният министър.

Народните представители поставиха и темата за ограничаването на достъпа до социални мрежи от деца.

Министър Вълчев обясни, че идеята за дебат по нея е повдигната покрай предложеното за ограничаване използването на мобилни устройства в училище за необразователни цели, което е заложено в проекта за промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Той съобщи, че ще бъде организирана дискусия по темата на 20 ноември.

На заседанието бе взето решение да бъде сформирана работна група във формата на Комисията, за да бъдат обсъдени постъпилите предложения за изменения и допълнения в приетия на първо гласуване законопроект за промени в Просветния закон.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН разширява приема в професионални паралелки Основните реформи трябва да бъдат направени от висшите училища. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на националния форум "Наука - висше образование - бизнес и общество"Министър Красимир Вълчев: Основните реформи трябва да бъдат направени от висшите училища Фантастичните умове на България В Министерския съвет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags актуални въпросиинженерни специалностимедицински сестриМинистър Красимир Вълчевновоприети студентиПарламентарна комисия по образованието и наукатаприемРепортерспециалности с очакван недостиг

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации

Next article

В Министерския съвет

Next article
В Министерския съвет

В Министерския съвет

Бранд, технологии и съвременен образователен мениджмънт: връзки и взаимодействия

Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies

Application of the International Classification of Functioning, Disability and Health for Children and Adolescents (ICF-CY) in the Context of Inclusive Education Policies

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Последни публикации

  • Foreign Language Teaching, Number 4/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"