"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 31, 07-13.08.2025 г.

Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа

Зина Соколова от Zina Sokolova
11-08-2025
in Брой 31, 07-13.08.2025 г.
A A
В училището са създадени различни работилнички за извънкласни занимания, които подпомагат развитието на фините двигателни умения на децата Снимки СУ „Димитър Талев“ – Добрич

Тази година за първи път бяха връчени националните награди за приобщаващо образование под патронажа на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. Целта на инициативата, организирана от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град, е да отличи личностите и образователните институции, които създават подкрепяща среда за всяко дете.

В този брой „Аз-буки“ разговаря с Павлета Димитрова от СУ „Димитър Талев“ в Добрич, която е тазгодишният носител на наградата в категория „Логопед на годината“.

 

Павлета Димитрова

Павлета Димитрова е утвърден професионалист с изключителен принос в областта на приобщаващото образование както на регионално, така и на национално ниво. Завършила е в Югозападния университет в Благоевград – магистър е по логопедия и специална педагогика. Тя е квалифициран „Валдорф-Щайнер“ педагог и сертифициран специалист в областта на диагностициране на дислексията. Упражнява професията си от 2001 г.

Освен че прилага съвременни и ефективни методи,

успява да съчетае индивидуалната терапия с участие в разнообразни проекти, насочени към развитие на речевите, социалните и емоционалните умения на децата, се казва в мотивите, с които е номинирана за наградата.
Павлета Димитрова е първият директор на Регионалния център за подкрепа на личностното развитие в Добрич. След около три години на този пост решава да се върне към работата си на логопед, за да бъде в пряка помощ на децата със специални потребности. Използва личностен подход и следва максимата – „Всяко дете е личност, която заслужава уважение и подкрепа!“

В Добрич е работила в различни учебни заведения и винаги се е чувствала на мястото си. Смята за привилегия да работи в училища и детски градини, където ръководствата дават възможност на съответните специалистите да правят това, което преценят за необходимо.

„В последно време логопедията става все по-търсена специалност – казва Павлета Димитрова. – Удовлетворена съм от това, което правя. Включвала съм много деца и родители в различни проекти, които съм реализирала най-вече в Средно училище „Димитър Талев“. От 2012 г. и до момента работя тук. Екипът от колеги е много добър. Всички заедно правим възможното децата да се чувстват на мястото си, да бъдат приобщени не само от специалните педагози, които работят заедно с мен, но и от учителите.“

Логопедичният кабинет ”Шарената стая”, в който работи Павлета Димитрова, е добре познат на децата.

През 2014 г. тя разработва проект, който се превръща в училищна политика. Всяка година се прави информационна кампания за хора с увреждания, за да бъдат информирани учениците как да постъпят в определени ситуации.

Ярък пример за нейната находчивост е и проектът „Играя, съобразявам, толерантен съм“ – първата инициатива на Павлета Димитрова, насочена към хората с увреждания, както и проектите по eTwinning за включване на учениците в съвместни дейности за изграждане на толерантна училищна среда.

„Работим най-вече с ученици от начален етап – казва тя. –  Те влизат, както се казва, в обувките на другия в различни ситуации, за да могат да видят и да усетят какво чувства този друг човек. Имахме и кампании като „Виждам те“, “Погледни през моите очи“ и други. За тях сме канили хора от различни институции и организации, чиято дейност е свързана с хора с увреждания. Това е пряка среща с такива хора, възможност за разговори, дискусии. Правили сме филми за информираността относно живота на хората с различни специфични трудности.“

Проектите, за които е работила и е реализирала с логопедичната група, са свързани и със създаването на различни работилнички за извънкласни занимания, които подпомагат развитието на фините двигателни умения на децата.

Споделя, че една от трудностите, с които се сблъсква в работата си, е голямата документация. Това изяжда доста от времето и силите, които иначе биха били вложени в разработването на различни материали в помощ на децата. За момента Павлета и нейните колеги се справят с това административно задължение, но се надяват в бъдеще тази тежест да бъде по-олекотена.

„Доста от децата идват с много тежка патология в I клас – споделя Димитрова.

– Като че ли в детските градини все още не се осъществява толкова ранна интервенция, колкото на нас ни се иска. Има редица деца, които постъпват в I клас с неразвити говорни способности и това пречи на тяхното ограмотяване. И това е може би една от най-големите трудности, с които се сблъскваме. Нещо, което е можело да бъде преодоляно в по-ранна детска възраст, трябва да се наваксва в I клас.“

По думите й това е много широка тема. Тя е свързана и с това дали родителите са поискали помощ навреме. Защото продължава да има родители, които не търсят помощ или я отказват, когато им се предлага. Макар тези случаи да са по-рядко вече.

„Децата при нас са с различни диагнози. Логопедът се включва в работата с тези, които са насочени към допълнителна подкрепа с ресурсен учител. Но работим и с всички останали ученици, които са на обща подкрепа“, казва тя.

Павлета Димитрова отбелязва и още нещо, което възпрепятства пълноценната й работа, и се споделя от нейните колеги. А това е, че има доста деца, които очакват да се работи с тях, но само един логопед е крайно недостатъчено, за да се откликне и на техните нужди. Развитието на ситуацията в тази посока също я притеснява, тъй като се повишава броят на децата, които имат нужда от логопед. Но един специалист в образователна институция не може да се справи с всичко.

Независимо от нейната натовареност в училище тя се включва и в много събития.

Участва например в заключителната конференция “Работа с деца със специални нужди“, организирана от фондация “Ръка за помощ“, където  представя свои успешни практики. Обучава в реална работна среда и студенти по логопедия. Участва с публикация в „Сборник с добри практики за приобщаване на деца със СОП“. Включва се и в международна конференция в София като презентатор.

Участва и в обучения на ресурсни учители по Програма „Еразъм+” и дейност еTwinning – отново като презентатор.

Организира срещи с председателите на „ХобиСклуб“ и фондация „Св. Николай Чудотворец“ в Добрич във връзка с информационни кампании, посветени на хората с увреждания. Представя своя разработка „В света на логопеда“ пред гости на училището по проекта на 20. ДГ ”Радост” – „Отворена Европа, отворени сърца“.

Организира различни спектакли – “Как талевци спасиха Коледа” , „Посланици на толерантност”, „Дарявам ти вълшебство”. Участва в Националия конкурс “На крилата на мечтите” и печели второ място в категория „Училища“, както и в националната кампания на „Спешъл Олимпикс България“. Организира конкурсите „Ако бях вълшебник”, „Малки изобретатели”, „Работилница за приказки” и други.

Инициатор е на информационни кампании по повод 3 декември – Международния ден на хората с увреждания, с ученици от начален етап.

И най-важното – работата на Павлета Димитрова води до конкретни и проследими резултати –

както в развитието на комуникативните умения на учениците, така и в повишаване на чувствителността и ангажираността на педагогическия колектив по въпросите на приобщаването. Много от нейните възпитаници постигат по-добра училищна адаптация и самоувереност благодарение на персонализирания ѝ подход. Освен това, като доказан лидер изгражда ефективни партньорства с учители, родители, ресурсни специалисти и институциите. Обучава и учители по теми, свързани със специалните образователни потребности, прилагането на индивидуален подход и изграждането на приобщаваща среда в училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Педагог по професия и по сърце Информацията не прави знанието Бранд „51. средно училище“ Образованието е право, а не привилегия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags допълнителна подкрепаиндивидуална терапиялогопедобща подкрепаПризнаниеранна интервенцияСУ „Димитър Талев“ – Добричучастие в проектиученици от начален етап„Логопед на годината“

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Един учебен час… по дантела

Next article

Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма

Next article
Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма

Ученичка от Математическата в Пловдив в топ 5 на най-престижната международна изследователска програма

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"