"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 23, 13-18.06.2025 г.

Учени създават умни молекули, поразяващи вируси

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-06-2025
in Брой 23, 13-18.06.2025 г.
A A
Илюстрация на MEDUSA (в бяло) във взаимодействие с целеви протеин (розово) Снимка PBL EPFL CC BY SA 4.0

Учени от Швейцарски федерален технологичен институт в Лозана са разработили нова технология за създаване на аптамери – синтетични молекули, способни прецизно да разпознават вируси, пише списание Nature nanotechnology, предава БТА.

Новата система MEDUSA (Multivalent Evolved DNA-based Supramolecular Assembly)

дава възможност за създаването на молекулярни „капани“,

които са 10 до 1000 пъти по-ефективни от традиционните аналози.

Иновацията се състои в прехода от случайно свързване към прецизно молекулярно съответствие. Докато конвенционалните аптамери действат хаотично, новата система създава триизмерни структури, които перфектно възпроизвеждат геометрията на вирусните протеини.

Методът се основава на използването на молекулярни скелети,

които имитират структурата на вирусните шипове, като тези на SARS-CoV-2 – причинителя на КОВИД-19. Тези скелети служат като основа за създаване на мултимерни аптамери, които се свързват с вируса в няколко точки едновременно. Този подход всъщност обръща собствената структура на вирусите срещу самите тях.

Разработката открива нови перспективи за диагностика и лечение на вирусни заболявания. Технологията предоставя възможност не само за по-прецизното откриване на патогени, но и за по-ефективното блокиране на вирусната инфекция.

Следващата цел на изследователите е да приспособят системата за борба с по-сложни вируси, като например причинителите на треска денга и антракс.

Your Image Description

Свързани статии:

Загадка от дълбините на Земята Строим модерна научна лаборатория на Антарктида Българин откри нова екзопланета Защо тийнейджърите не чуват мама

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Multivalent Evolved DNA-based Supramolecular Assembly (MEDUSA)аптамериНауканова технологияперспективи за диагностика и лечение на вирусни заболяванияШвейцарски федерален технологичен институт в Лозана

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Иван и Надя, пред които има широк хоризонт

Next article

Стартира надпреварата за наградите за наука „Питагор“

Next article
Приемат номинации за „Питагор 2025“

Стартира надпреварата за наградите за наука „Питагор“

Завесата се вдига за… Филип Филипов

Завесата се вдига за... Филип Филипов

Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“

Сечил Рустемова е новият стипендиант на „Аз-буки“

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"