"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.

Могат ли градовете да запазят местата за игри

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
14-01-2025
in Брой 1, 09 – 15.01.2025 г.
A A
Фондация „Калейдоскоп“ преобразява центъра на Варна с детски послания и рисунки, които изследват какъв трябва да е градът, но през перспективата на самите деца. Снимки Фондация „Калейдоскоп“

Може би помните криеницата по входовете, игрите на стражари и апаши в съседските дворове, скачането на ластик, стрелбата с фунийки, играта на ръбче? Помните ли как в I клас ходехте пеша до училище, как пазарувахте в кварталните магазини, как се уговаряхте с приятели пред блока…?

Ако сте от София, може би помните биренките или масльонки, наричани още „сирийчета“. Ако сте от Варна, е по-вероятно да им викате лимки, в Пловдив бяха джаменки, в Бургас – билички, в Габрово – дечки, в Шумен – бубички… Отворете Google и ще научите още 35 думи за добре познатите на някогашните деца стъклени топчета, с които можеха да прекарат часове в игра навън.

Как обаче нещо, което допреди тридесетина години бе толкова съществено, че да има специално име във всеки по-голям град, днес вече масово е непознато?

Едно поколение време: период, в който градските улици и площади в по-големите населени места в България сведоха гостоприемството си към децата до непознат преди това минимум. Възходът на колите и технологиите, растящите тревоги за безопасността и препълненият с училищни и извънучилищни ангажименти стил на живот доведоха до изчезването на децата от уличния пейзаж и „мигрирането“ им към закрити пространства.

Заедно с това се променят и социалните нагласи към децата.

Свободата им у дома нараства, но тази на открито прогресивно намалява. Пътеките на урбанизма все по-смело разделят поколенията: най-малките са в детски ясли и градини; учениците прекарват все повече часове в училище и занимални; играта става възможна само на площадки и детски кътове… Свиването на детската територия – местата, където могат да се придвижват и играят самостоятелно, рязко стеснява възможностите за участие на децата и за натрупване на местен опит, капацитет за екологично мислене и базови компетентности за живот сред младите хора.

Иначе казано, днешните деца губят града, но това върви със сериозни загуби за всички. И още – ако оставим градовете ни да се разрастват без мисъл за децата, рано или късно хората в тях може да спрат да просперират.

Какво е решението?

През декември 2024 г. центърът на Варна се преобразява с детски послания и рисунки, които изследват точно тези въпроси, но през перспективата на самите деца. Какви са моделите, в които възпитаваме обществото – модели на заедност или изолация, чувствителност или отхвърляне? Какви са невидимите очаквания, към които децата се приучават да живеят? Какви са ограниченията, които градската, но и образователната реалност поставят пред тях? И могат ли те да бъдат преодолени, ако самите деца действат като активен двигател за обновяването на града?

Инициативата за социална промяна се нарича „Деца на площада“ и се осъществява с финансовата подкрепа на фонд „Култура“ на Община Варна, която за втори път предоставя престижна трибуна за детските гласове. След като на 1 юни самата общинска сграда бе трайно преобразена от близо 50 деца в предучилищна възраст.

Основното послание, отпечатано на един от прозорците на варненската община тогава, е

„В града е важно да има въображение. Трябва хората там да могат да си представят разни неща“ (Мария-София, 6 г.).

Сега Варна отново се заявява като град с въоб­ражение и стремеж децата ѝ да бъдат активни граждани тук и сега, а не в бъдеще време.

„Правото на град е право на всеки, но то трябва да бъде осъзнато и отстоявано. Интелигентният град трябва да планира публични пространства, които умишлено заличават разделенията – места за живот, игра и органичен обмен между хора и поколения. Децата могат да са агенти на тази промяна, стига да започнем да придаваме видимост на начините, по които те опитват да си възвърнат града. В детските движения, рисунки и думи можем да видим как придават друг смисъл на физическата и образователната среда (защото каквото и да казва училището, двете са неразривно свързани!). Как деликатно критикуват и превеждат местата на свой език. Опитомяват ги към нуждите и ресурсите си. Играят си с ограниченията им. Преобръщат ги с главата надолу или ги трансформират във въображението си.

Детският поглед ни е необходим, за да преоткрием и възродим формите на свободно движение и игра,

да идентифицираме проблемите и решенията…

И да развием смели, радикални визии за социална промяна“, споделя Нора Гавазова – председател на фондация „Калейдоскоп“, която е организатор на „Деца на площада“.

Фондация „Калейдоскоп“ са събрали гласовете на 70 деца и младежи на възраст от 3 до 16 години, които задават посоката за по-красив, по-социален и по-игрив град – град, който е добър за всички хора. Те ви провокират да видите познати места през очите на дете, да поиграете на (с) тях или да се включите в отправянето на креативни предложения към градската управа за транс­формирането им…


Your Image Description

Свързани статии:

Седем добри практики при храненето в детската градина От агент Ванилия до Шерлок Холмс Учител създаде виртуален музей за Костинброд В Китай учат децата от 5-годишни как да чистят и да готвят основни ястия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Далекогледдетски площадки

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Министър Цоков: STEM е преживяване и изграждане на умения за живота

Next article

Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Next article
Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Кучета и изкуствен интелект заедно в борбата с рака

Учени прогнозират изригването на вулкани

Учени прогнозират изригването на вулкани

Ученици от Начално училище „Михаил Куманов“ в Пещера гостуваха на Министерството на образованието и науката по случай ромската Нова година, наречена още Василица или Банго Васил

Ученици сурвакаха в МОН за Василица

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"