"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 50, 12 – 18.12.2024 г.

Мисли зелено и твори

Центърът за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград предоставя безброй хоризонти за млади творци

Диляна Кочева от Диляна Кочева
12-12-2024
in Брой 50, 12 – 18.12.2024 г.
A A
Очарователните балерини от школата „Кроазе“. Снимки ЦПЛР – ЦЛТРДБ

Много от децата при нас посещават повече от една школа“, разказва за „Аз-буки“ директорката на Центъра за подкрепа за личностно развитие – Център за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград (ЦПЛР – ЦЛТРДБ) Богдана Костадинова. Тази година броят на възпитаниците в предлаганите близо 30 школи е над 1400.

„Центърът ни е в много силен подем в момента. Преди няколко години максимумът, който бяхме достигнали, бе 800, а сега броят им е почти удвоен“, добавя тя.

Причината за това се крие, на първо място, в многообразието от дейности, които предлагат. Истината е, че там почти няма занимание, за което да нямат група. Предлагат уроци по чужди езици, математика, театрално майс­торство, народно пеене и танци, балет, усвояване на музикални инструменти като пиано, цигулка, акордеон, гайда и тамбура.

Имат и клуб по екология, кариерно ориентиране, програмиране и изкуства – изобразително и декоративно-приложно.

От тази година могат да се похвалят и със собствено звукозаписно студио,

където децата, освен че записват песни, усвояват и умения как след това да обработят звукозаписа, който са направили. То е изградено със средства по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“.

От настоящата учебна година предлагат и три нови школи. Първата е „Журналистика и медийни изяви“. В нея, освен да научат тънкостите на професията – как се пишат новини, как се взима интервю и се отразява събитие, децата развиват и умения за комуникация с хора на различни обществени сфери.

Другата нова школа е в областта на езиците. Тя е по италиански и благодарение на нея ще могат да се докоснат не само до красивия език, но и до италианската литература и култура.

Интересна и различна е и новата група по кетъринг и предприемачество. Тя си е поставила за цел да даде практически умения на децата и младежите в света на кулинарията и бизнеса.

Продължавайки да търсим причината за все по-големия брой деца, посещаващи школите в Благоевград, стигаме и до прекрасния екип, с който работи Богдана Костадинова. Самата тя определя всеки един в него като изключително голям професионалист. Колективът се състои от 11 лектори, 26 педагогически специалисти и шестима кариерни консултанти.

На въпроса коя е школата, към която има най-голям интерес, директорката отговаря, без да се замисли – „Мисли зелено – екология“ с ръководител Ваня Цветанова. Тя е завършила екология и е педагог – по образование и по призвание.

В „зелената школа“ има записани над 250 деца и с всеки изминал ден стават все повече.

Положителна обратна връзка за дейността на клуба директорката получава както от родителите, така и от децата. Разказва, че често чува от майки и бащи, че очакват с нетърпение детето им да се прибере от детската градина, за да разберат какво са правили този ден в часа по екология. „С работата си тя привлича не само децата, но и самите родители“, посочва моята събеседничка.

Клубът „Мисли зелено – екология“ развива дейност предимно с малчуганите от детските градини в града.

„При нас е силно застъпено приобщаващото образование и работим много добре с детските градини“, посочва тя.

Сред тях е и такава, в която 100% от децата са от уязвимите групи. В нея освен заниманията по екология се провеждат и дейности в сферата на английския език, народните танци и публичните изяви.

Ръководителят на детското студио „Публични изяви“ Стоян Веселински възпитава децата на патриотизъм, учи ги как да се държат както на сцената, така и в обществото. Освен това се стреми да разширява техния мироглед и хоризонт, като им показва нови места. Обогатява общата им култура и познанията им чрез организиране на посещения на паметници на културата, музеи и емблематични места за града, в който живеят. Често в часовете учат стихотворения наизуст, след което им помага как най-изразително и с увереност да ги предс­тавят пред публика. Запознава децата с българските традиции и обичаи. И най-важното, създава у тях социални умения, които са така необходими в живота.

„За трета поредна година работим с тях и резултатите, които постигаме, са прекрасни. Получаваме добри отзиви и от колегите в училище, които ги поемат в I клас. Виждаме, че има смисъл в това, което правим“, обяснява моята събеседничка.

Школата по народни танци също се радва на изключително голям интерес.

Имат два фолклорни ансамбъла. Единият е Детско-юношеският фолклорен ансамбъл (ДЮФА) „Пиринска китка“, който през 2025 г. ще отбележи своята 60-годишнина. Децата и учениците през тази година са над 350.

Към ДЮФА „Пиринска китка“ има и школа по народно пеене, която се води от известната народна певица Димана Боянова. Тя работи като външен лектор и е солист в Ансамбъл „Пирин“. Оркестърът на Боян Боянов също е към ДЮФА „Пиринска китка“. Освен че е музикант и солист в Ансамбъл „Пирин“, ръководителят Боян Боянов е и композитор. Към Детско-юношеския фолклорен ансамбъл са и школите по акордеон, народни танци и пеене и по тамбура.

Другият ансамбъл, с който много се гордеят, е Фолклорният танцов ансамбъл (ФТА) „Пиринче“, който през 2024 г. отбелязва своята 30-годишнина. Там има над 200 деца и ученици, като освен по народни танци към Ансамбъла има и школа по народно пеене – „Марушка“. Тя се ръководи от друга известна народна певица – Кинча Вълчева.

Имат и школа по гайда с ръководител Камен Михайлов, макар директорката да отбелязва, че този инструмент не е толкова силно застъпен в техния регион. „За нас е по-характерен тъпанът“, обяснява тя. Към детското студио „Публични изяви“ имат група с тъпанджии и се получава много добра симбиоза между публични изяви и фолклорния ансамбъл „Пиринче“.

„Двете школи се събират и работят заедно. Във ФТА „Пиринче“ единият от хореографите работи допълнително с един от тъпанджиите. И докато свирят, учат и хореография“, пояснява Костадинова.

Директорката се гордее с всички свои ръководители и школи, но признава с усмивка, че има афинитет към новата школа по кетъринг и предприемачество. Самата тя през лятото води часове в нея. За топлите месеци догодина планира да направи нещо по-различно.

„През юни, когато Центърът се напълни и с деца, които през годината не са част от нашите школи, ще създадем няколко отбора, които ще изпълняват възложени проекти в сферата на предприемачеството, обвързани с кетъринга. Вярвам, че по този начин децата ще се чувстват значими и полезни“, завършва тя.

Богдана Костадинова, директор:

„Успехът на Центъра за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград се дължи на много труд и много работа. Всеки родител се радва, когато детето му прояви желание да посещава някоя от школите ни. Няма значение в коя област е, важното е, че то само е поискало да дойде на занимание в извънучебно време. А за да иска да го направи, със сигурност учителят му го е пленил. Успехът има много компоненти. Първият със сигурност е качеството на предоставяната услуга. Вторият е позитивната работна среда. За мен, като ръководител, е изключително важно колегите да идват с удоволствие и желание на работа. Но за да се случи това, със сигурност ръководството трябва да се опита да създаде приветливо работно място.

Другият компонент е дисциплина от страна на педагогическите специалисти. Разбира се, не трябва да забравяме и добрата комуникация с различни институции.

За мен формулата е преди всичко много труд, знания, постоянство, добра материална база и възможност за изяви. В работата си влагаме много любов и това се вижда. За нас резултатите също са изключително важни.

Успех е не само наградата, която получаваш, но и чувството, че можеш да се справиш с нещо, което преди те е затруднявало. Под благодарност разбирам разговорите с родители, в които споделят, че децата им вече все по-малко седят пред екрана и чакат с нетърпение да посетят занятията в школите.

Всичко това е резултат от много труд – от страна на учителя, детето и родителя.“



Your Image Description

Свързани статии:

Клубната дейност – съвременно интерактивно преподаване Летни приключения в библиотеката Маестро, музика! Безплатен уебинар за овладяване на гнева учи на контрол тийнейджъри

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags БлагоевградБогдана КостадиноваИзвън часоветеЦПЛР – ЦЛТРДБ

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Стипендии за 50 студенти с интерес към високите технологии

Next article

30 отбора в ученическото състезание „Звезди на знанието“ в Русенския университет

Next article
30 отбора в ученическото състезание „Звезди на знанието“ в Русенския университет

30 отбора в ученическото състезание „Звезди на знанието“ в Русенския университет

Gamification in Universities – Students' Satisfaction and Assurance of Learning

Laying, Outwitting, and Generative AI in the Academic Business Education

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"