"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Нов разговор за промени във висшето образование

Системата за акредитиране не работи добре, казва премиерът акад. Николай Денков

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A
Снимка от дискусия с участието на акад. Николай Денков и ректорското ръководствои членовете на академичния състав на Аграрния университет
След общата среща премиерът акад. Николай Денков проведе дискусия с ректорското ръководство и членовете на академичния състав на Аграрния университет.

„Системата за акредитация е изкривена и не работи добре. Сега повечето вис­ши училища получават оценка между 8 и 10 при скала от 0 до 10, а преобладаващите са между 9 и 10. Всички знаем, че това не е реално.“ Това заявява министър-председателят акад. Николай Денков по време на дискусия в Аграрния университет в Пловдив на тема „Нови акценти на изискванията за акредитация на висшите училища“, предава БТА.

В дискусията участват и проф. Елиза Стефанова – председател на Националната агенция за оценяване и акредитация, ректорите и академичните ръководства на висшите училища в Пловдив.

„Благодаря за поканата, защото дава възможност отново да отворим един разговор, който като че ли по някакъв начин прекъсна преди около две години. И мисля, че е дош­ло времето отново да го вкараме в дневния ред не само в дискусиите между ректорите, между МОН и Комисията по образование, а изобщо в дневния ред на обществото за това какво висше образование искаме и как можем да постигнем това, което сме си поставили като цели“, отбелязва премиерът.

Повишаване на качеството на образованието

Според него основна цел на всички идеи за промени е повишаване качеството на висшето образование в страната. По думите му, системата за акредитация трябва да бъде променена, като отправна точка за оценката на съответното висше училище са обективни показатели, анализирани по логика, сходна с Рейтинговата система на висшите училища в България – как се реализират студентите, колко е подготвен преподавателският състав, колко и каква научна дейност има.

Според премиера има проблеми и при атестирането на преподавателите, където също са необходими промени, както и актуализация на минималните изисквания за академично израстване. А също така и относно докторантите, защото на всеки петима записали се завършва само един. Акад. Денков отбелязва, че все още има нерешени проблеми и по отношение на финансирането и качеството на висшето образование. Има механизми на контрол, които могат да бъдат подобрени по отношение на акредитация, атестация, академично израстване. Те могат да бъдат свързани с по-добро финансиране на тези, които са добри, смята премиерът.

Акад. Денков: Системата на висшето образование трябва да бъде рестартирана

Според него са нужни промени и в Колективния трудов договор. И призовава системата на висшето образование да бъде рестартирана.

Акад. Денков коментира още Концепцията за коопериране на висшите училища, приета през 2022 г., и изтъква намаляващия брой студенти и нерешения въпрос с капиталовите разходи като причини висшите училища да мислят в тази посока. „Кой ще даде 15 – 20 млн. лева за нещо, за което не се знае след 10 години ще има ли студенти“, пита риторично премиерът. И уточнява, че става дума за доброволно обединение на висши училища.

„По препоръка на ЕК България има потенциал за 7 – 8 изследователски университета. Направихме го, а какво става с неизследователските“, пита още премиерът. Той отбелязва, че има отделени държавни средства за изграждане на обща информационна система за всички дейности, свързани с висшето образование и наука, като в момента се работи по дизайна и конструкцията относно събирането на данни.

Акад. Денков коментира още, че в следващите месеци ще има повече време да се фокусира върху тези теми и за всеки от проблемите в диалог ще се търси най-доброто възможно решение.

Your Image Description

Свързани статии:

Да оцелееш при инцидент в морето Първата студентка от Мароко в Бургас ще учи „Медицина“ Трифон Попов от Медицинския университет в София е „Студент на годината – 2023“ Безплатното висше – заедно с по-високи стипендии и заплати

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Аграрен университет - Пловдивакад. Николай ДенковАкадемична мрежаакредитациявисше образованиеколективен трудов договорНиколай Денковуниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да откриеш първи сигнали за шизофрения

Next article

Да оцелееш при инцидент в морето

Next article
Да оцелееш при инцидент в морето

Да оцелееш при инцидент в морето

Първата студентка от Мароко в Бургас ще учи „Медицина“

Първата студентка от Мароко в Бургас ще учи „Медицина“

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"