"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.

Опознай билките с интерактивна карта

Учениците в СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив изработват QR кодове за музейни експонати и растителни видове

Диляна Кочева от Диляна Кочева
02-08-2024
in Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.
A A

За трета поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.

Националното издателство „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната система.

Днес ви срещаме с учителя по природни науки в СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив Станислав Джапаров. Съвместната му педагогическа практика „Билките в България“ с учителите по география Габриела Георгиева и по информационни технологии Боряна Василева спечели специалната награда за екопрактика.

 „В нашето училище проекти като „Билките в България“ не са изолиран случай. Целият педагогически колектив работи по този начин. Много често изпълняваме мащабни проекти в малки или големи педагогически екипи. Понякога работим с цели паралелки, а друг път – с целеви групи в рамките на заниманията по интереси“, разказва за „Аз-буки“ учителят по природни науки в пловдивското СУ „Любен Каравелов“ Станислав Джапаров. През изминалата учебна 2023/2024 г. преподава биология и здравно образование VII и X клас, физика и астрономия в IX и X и химия и опазване на околната среда в IX клас. В училището все още няма STEM център, но имат специализирани кабинети по природни науки, където се случват чудеса и напълно съответстват на разбирането за модерна образователна среда.

Станислав Джапаров (вляво) със своите колежки Габриела Георгиена (вляво) и Борислава Василева по време на награждаването.

Вече една учебна година в СУ „Любен Каравелов“ се изучава нов предмет – „Животознание“.

Той е въведен в четири от паралелките в V и VIII клас в рамките на часовете както по природни науки, така и по математика, информационни технологии, география, музика и технологии и предприемачество. Идеята е през новата учебна година да обхване и учениците от още четири паралелки в VI и IX клас.

„В иновацията е заложено, че всяка урочна единица се преподава бинарно, т.е. в един и същи час влизат двама или трима учители в зависимост от темата“, обяснява моят събеседник. Идеята е в бъдеще този предмет да бъде включен в учебната програма на всички ученици от прогимназиален и първи гимназиален етап.

Джапаров разказва, че идеята за практиката „Билките в България“ е да се извърши ефективно затвърждаване на знания по два учебни предмета – биология и география, като обобщение на два дяла „Ботаника“ (биология) и „Природни зони“ (география). И всичко това, като краен продукт, да бъде дигитализирано посредством знанията им по информационни технологии. Екипът от учители насочва усилията си върху формирането на практически умения у учениците, като способност за работа в екип и развиване на презентационни умения.

Практиката е изпълнена в две цели паралелки в VII клас в рамките на изминалата учебна година.

Задачата на учениците е да представят интерактивна карта с растенията, които са хербаризирали и характеризирали от гледна точка на химичен състав и места, на които се разпространяват. Работата се извършва изцяло от учениците и се състои както от практическа дейност на открито, така и от дигитална дейност, като завършва с краен продукт – дигитална карта на билките в България. По време на целия процес учителите влизат в ролята на ментори на своите ученици, като по този начин стимулират лидерските им умения.

„В началото познанията на децата бяха само въз основа на знанията им от часовете от раздела „Многообразие на растенията“. Някои от тях имаха и странични познания от живота си – какъв чай са пили у дома или с какво са се лекували при някакво заболяване. Истината обаче е, че информацията, с която разполагаха, бе доста ограничена“, обяснява учителят. В края на проекта всички ученици са изключително мотивирани и ентусиазирани – вече знаят много неща и искат да научат още. Някои от групите дори представят в края на проекта повече билки, отколкото са им били възложени първоначално. „Така че образователният напредък, който се наблюдава, определено е доста голям“, обяснява Джапаров.

„Билките в България“ не е единственият проект, който реализират учениците в СУ „Любен Каравелов“. Деветокласниците изработват и QR кодове на експонати за две от залите в Регионалния природонаучен музей в Пловдив. Учениците съставят информация на български и английски език за конкретен експонат.

„При изпълнение на задачата всеки от тях работи по специално разписан алгоритъм. След това трябва да генерира QR код, с който да визуализира работата си“, обяснява Джапаров. Изработените кодове са предоставени на Музея и днес от тях могат да се възползват всички посетители.

В този проект се осъществява интердисциплинарна връзка между различни учебни предмети, като български език и литература, английски език, биология, информационни технологии и география.

Ученици изработват карти с хербаризирани растения

И ако деветокласниците изработват QR кодове, то десетокласниците представят развитието на еволюционната идея.

Темите, по които работят, са две – „Пътят на Дарвин“ и „От възникването на еволюционната идея до наши дни“. Като краен продукт учениците изработват филм, в който част от младежите представят информацията, а другата част им акомпанират под звуците на музика от различен инструмент. В рамките на този интересен проект се преплитат учебните дисциплини музика, философия, информационни технологии, биология и география.

Друг проект на учениците от Пловдив е иницииран от учителя по математика Георги Стоев. Във „Възстановяване на ивицата Газа“ децата трябва да приложат знанията си по математика, физика, химия, биология, география и информационни технологии. В часовете те изработват сайт и макети на сградите, които предлагат да бъдат реконструирани след войната. Всичко това се осъществява посредством 3D макети и виртуални игри.

„Много интересен и всеобхватен проект, който включва различни екипи и ментори. Децата бяха изключително мотивирани, работиха самостоятелно и изключително целенасочено“, обяснява Джапаров. В този проект той е ментор на екипа „Енергетика“.

Моят събеседник споделя, че като екип от учители, винаги се стремят да залагат на силните страни на учениците си. Категоричен е, че точно това е работещата стратегия при подрастващите: „Когато ученикът се чувства комфортно и в свои води, тогава показва изключително високи резултати и крайният продукт от работата му винаги е висококачествен и добре обмислен“.

Благодарение на прекрасния екип от учители в училището се осъществява

още една любопитна педагогическа практика – „Да предпазим Земята от падащ метеорит“.

За разлика от описаните по-горе този проект се провежда в рамките на цяла учебна година. Учителите по всички предмети работят с учениците от две паралелки, като всеки от тях намира начин как да обвърже учебния материал от дисциплината, която преподава със заложената тема.  Годината завършва с публично представяне и опит за разрешаване на казуса – „Има ли начин Земята да бъде спасена, или пък човечеството трябва да намери начин на живот на друга планета?“.

На въпрос към Джапаров как родителите приемат подобен тип обучение – доста по-различен от това, което те помнят, той ми отговаря с усмивка: „Имаше момент, в който родителите проявяваха неодобрение. Но ние, като преподаватели, напълно се придържаме към задължителната учебна програма и стриктно спазваме заложените държавни образователни изисквания. Просто целенасочено обвързваме учебния си материал към предварително зададената тема“. И когато родителите видят ефекта от работата на децата си остават безкрайно доволни и истински щастливи от резултата. „Мотивацията на учениците се повиши многократно и родителите ни повярваха. Смело мога да кажа, че работим в подкрепяща среда“, казва той. Всяка педагогическа практика в училището завършва с открит урок, на който присъстват родители. Освен това възпитаниците на СУ „Любен Каравелов“ в Пловдив са с много добра успеваемост на НВО в X клас и на матурите в XII клас. „Всички тези практики използваме за обобщаване на теоретичните знания и придобиване на практически умения“, завършва учителят.

Your Image Description

Свързани статии:

Стая със загадки в час по география и икономика „Ателие по фантазии“ в ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ Туристически беседи на ученици показват непозната София Стотици учители и директори се обучават през юли

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Good practicesпроектиСтанислав ДжапаровСУ Любен Каравелов Пловдив„Заедно в час“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

62 отличници в петия випуск на програмата „Обучение за ИТ умения и кариера“

Next article

Първи стъпки в нормативната уредба на бюджета и бюджетния процес в България: закон за отчетността по бюджета

Next article

Първи стъпки в нормативната уредба на бюджета и бюджетния процес в България: закон за отчетността по бюджета

The Burgraves of Nuremberg and The Crusade of Nicopolis (1396)

Early Modern Diplomatic Realities: Michael Starzer and Caspar Gratiani in the First Years of Their Acquaintance (1610 – 1614)

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"