Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 23, 06-12.06.2024 г.

Децата с дислексия ще учат с четящи уроците софтуери

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
10/06/2024
in Брой 23, 06-12.06.2024 г.
0
Децата с дислексия ще учат с четящи уроците софтуери
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Технически средства и софтуери за допълваща и алтернативна комуникация, както и подпомагащите технически средства и софтуери за деца и ученици със специфични нарушения на способността за учене – с дислексия, дисграфия и дискалкулия, ще могат да бъдат осигурявани при необходимост за обучението на учениците. Това предвиждат промени в Наредбата за приобщаващото образование, публикувани за обществено обсъждане.

Дислексията, дисграфията и дискалкулията са част от групата разстройства, които не са причинени от неадекватно обучение в училище, както и не са резултат от умствено изоставане, не се дължат на мозъчна травма или прекарано мозъчно заболяване.

„В този смисъл, ще бъде от голяма полза осигуряването на технологии за преобразуване на текст в реч или така наречените четци, както и софтуер, който чете текста на глас, като по този начин ще се улесни разбирането на писмени материали като учебници, училищни помагала и др. от ученици с дислексия чрез функцията за четене на глас“, се посочва в мотивите си към предложените промени.

В същото време, световният опит налага използването и на други съвременни подходи и технологии за допълваща и алтернативна комуникация от деца и възрастни със затруднения в комуникацията. Такива например са разработените помагащи технологии за комуникация чрез поглед, които се използват от деца и ученици с двигателни проблеми.

Тази година парите за техническите средства и софтуери ще се осигурят по Националната програма „Информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в системата на предучилищното и училищното образование“ – 2024 г., а за следващи бюджетни години – в рамките на норматива за създаване на условия за приобщаващо образование на дете/ученик на ресурсно подпомагане, както и от средствата за издръжка на дейностите по възпитанието и обучението на децата и учениците, утвърдени по бюджетите на детските градини и училища. При необходимост тези технически средства и софтуери ще могат да се осигуряват и по програми и проекти, съфинансирани със средства от европейските фондове.

По информация на МОН към 31.12.2023 г. децата и учениците със специални образователни потребности, които се обучават в системата на предучилищното и училищното образование (в това число и тези, които се обучават в специалните училища и в специални групи в детските градини) се подпомагат от 5526 педагогически специалисти и 124 души непедагогически персонал.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН подготвя промени в Наредбата за ученически пътувания Четири столични училища прилагат инструмент за социално включване в образованието Министър Галин Цоков връчи грамота на победителите от Националния фотоконкурс на „Аз-буки“ МОН развива партньорства в технологичния сектор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ДенятдислексияМОННаредбаприобщаващо образование

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

430 млн. лв. за научна инфраструктура

Next article

Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2024 г.

Next article
Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 23/2024 г.

Последни публикации

  • Foreign Language Teaching, Number 4/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.