"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 41, 12-18.10.2023

Прозорец към голямата наука

Всяка година 250 – 300 български ученици посещават ЦЕРН

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
11-10-2023
in Брой 41, 12-18.10.2023
A A

Около 250 – 300 ученици от България посещават всяка година централата на Европейската организация за ядрени изследвания (CERN, ЦЕРН) в Женева. В нея работят и над 100 български учени и инженери. С част от тях се срещна министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който присъства на откриването на новото съоръжение на ЦЕРН – Science Gateway. Той уважи церемонията по покана на генералния директор на ЦЕРН Фабиола Джианоти, съобщават от МОН. Сред гостите на откриването са още президентът на Конфедерация Швейцария Ален Берсе, главният архитект на съоръжението Ренцо Пиано, президентът на Съвета на ЦЕРН Елиезер Рабинович и Фабиола Джианоти.

По-късно проф. Цоков и зам.-министърът на образованието и науката проф. Генка Петрова участваха и в министерска кръгла маса за ролята на научните инфраструктури като платформи за развитие на таланти в науката, технологиите, инженерството и математиката (STEM).

Science Gateway е емб­лематично образователно и информационно съоръжение на ЦЕРН. Конструирано е по проект на световноизвестния архитект Ренцо Пиано, а целта му е да запознае хора от различни възрасти и с различно образование и професии с откритията и научните достижения на Европейската организация за ядрени изследвания. Сградата предлага пространства и дейности, включително изложби, обясняващи тайните на природата – от много малките елементарни частици до много големите като структурата и еволюцията на Вселената.

„Практическото експериментиране ще бъде ключова съставка в образователната програма на Science Gateway, което ще позволи на посетителите да получат опит от първа ръка“, коментира министър Цоков. По думите му, до него ще могат да се докоснат и българските ученици и учители, които посещават централата на ЦЕРН. „Всяка година по Националната програма на МОН „Квалификация на педагогическите специалисти“ в ЦЕРН се обучават по 60 учители. 30 от тях преподават физика, химия и човекът и природата, останалите 30 са учители по професионална подготовка от областите на образование „Техника“ и „Информатика“, каза още проф. Цоков.

За учениците, идващи на еднодневно посещение в ЦЕРН, се организира посещение на различни обекти като ускорители, детектори, зала за управ­ление на ускорителите, компютърен център, участие в практически експерименти, както и лекции и дискусии с български учени и инженери.
През миналата година български специалис­ти участваха активно в експерименти на двата най-големи ускорителя в ЦЕРН – SPS и LHC. Научна група от Софийския университет се включи активно в изпълнението на научната програма на експеримента ALICE. Една от задачите на експеримента е да се изследва раждането на нови леки частици, възникващи в ултрапериферни взаимодействия между протони и тежки йони.

През лятото на 2022 г. бе възобновена работата на фабриката за радиоактивни снопове и екзотични ядра ISOLDE, разположена на протонния инжектор PSB в ЦЕРН. Български учени от Софийския университет се включиха в провеждането на експерименти, свързани с изучаването на структурата на радиоактивните ядра 131Sb (IS697) и
130Sn (IS702).
Активно е участието на учени от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН в изследвания, свързани с изучаването на свойствата на твърдите тела чрез Мьосбауерова спектроскопия.

Your Image Description

Свързани статии:

Пътят на писмото МОН продължава подкрепата за дуалното По-високи заплати в университетите Двоен ръст на парите за спорт за учащи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Обявяват конкурс за образование по икономика в средните училища

Next article

Пътят на писмото

Next article
Пътят на писмото

Пътят на писмото

МОН продължава подкрепата за дуалното

МОН продължава подкрепата за дуалното

По-високи заплати в университетите

По-високи заплати в университетите

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"