Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2023 Брой 37, 14 - 20.09.2023

Приключението „Забавно лято“

В СУ „Цанко Церковски“ в с. Никола Козлево подкрепят по всякакъв начин децата в овладяването на българския език

Зина Соколова by Zina Sokolova
13/09/2023
in Брой 37, 14 - 20.09.2023
0
Приключението „Забавно лято“

Игрите с учебна цел увличат децата от СУ „Цанко Церковски“ в с. Никола Козлево и те неусетно трупат нови знания и умения

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Академия „Забавно лято 2023“ за учениците от СУ „Цанко Церковски“ в с. Никола Козлево, Шуменска област, се организира за втори път, казва директорът Катилиян Костадинов. Децата имат възможност да творят, изследват, учат и играят.
В рамките на програмата те търсят скритите тайни на стихиите – огън, земя, въздух и вода. Учат се да работят в екип, подобряват уменията си за комуникация.
Приключението „Забавно лято“ е част от програмата „Забавно лято, грижовна есен“ на фондация BCause, организирана и осъществена в партньорство с Народно читалище „Бъдеще сега 2006“ и финансовата подкрепа на „Филип Морис Интернешънъл“.

 

Игрите с учебна цел увличат децата от СУ „Цанко Церковски“ в с. Никола Козлево и те неусетно трупат нови знания и умения

Работим с неправителствената организация от миналата година – обяснява директорът. – Идеята е деца от I до IV клас да бъдат ангажирани през лятото. Това е вид забавление за тях, защото се използват атрактивни методи от страна на колегите, които ги обучават. Наш колега от училището само координира дейностите. Заниманията започват сутрин в 9 ч. и завършват в 17 ч. Осигурен е и топъл обяд. Това може да се определи като летен лагер, но с нощуване по домовете. На децата им е много интересно, участват в най-различни забавни игри. За тази цел се използва материалната база на училището – спортни площадки, стадион, парк. Децата са ангажирани, чувстват се много добре. Интересно им е, почти не отсъстват. Преди няколко дни минах да ги видя по време на занимание, и те просто не ме забелязаха – толкова се бяха отдали на игрите, някои от които са с учебна цел. За мен беше много важно те да се чувстват добре, и се радвам, че това е факт.“

Екипът на училището е готов да участва в организирането на подобни летни занимания всяка година, още повече че учениците нямат възможностите на връстниците си от големите градове. Затова е много важно какво могат да им предложат училището и читалището в селото.
Лятната академия извежда децата навън, на чист въздух, отделя ги от екрана на компютъра.
Това им позволява да общуват повече със своите връстници – нещата са по-различни, когато са заедно 25 деца. Това е много важно за целия учебен процес, подчертава директорът, защото по време на пандемията децата се отчуждиха в известна степен. В лятната академия се включват и деца от съседни села, които учат в училището в с. Никола Козлево.

СУ „Цанко Церковски“ е средищно училище. От I до IV клас идват деца от три населени места, а след VIII клас – от десет. Тук учат общо 270 ученици. Преди време са били и повече, но доста от тях заминават за чужбина с родителите си. До VII клас има по 1 паралелка във випуск, след VIII клас – по 2.
Училището е иновативно, а иновацията, която прилагат, е от много години. Но отскоро е официално обявена като такава и влиза в списъка на МОН.

„При нас се събират деца от много населени места – обяснява директорът. – Те идват с различни възможности и различна подготовка, от различни етноси са. За по-голямата част от тях майчиният език не е българският. Затова нашата иновация е в това да им помагаме да преодолеят пропуските, които имат.“
Това се налага, тъй като след 2000 г. училището предлага след VII клас и професия, и профил. Иновацията е учителите по техническите предмети, които се изучават в VIII клас в профилираната и професионалната паралелка, да използват възможностите за овладяване на българския език в тези часове чрез анализиране и осмисляне на непознатите технически термини.

„Или иначе казано, става дума за доограмотяване като терминология, като възможности за изразяване на децата – подчертава директорът. – Защото много често голяма част от тях се притесняват, когато не могат да се изразят на български език. В тези часове им даваме възможност да преодолеят това. Това е нашата иновация.“

Доскоро професията, която са изучавали в училището, е „Оператор в шевното производство“, за което са получавали свидетелство за II квалификационна степен.
В региона има доста фирми с такава дейност, в които учениците да прилагат наученото. Управители на предприятия споделят с директора, че кадрите с професията оператор в шевното производство са много нужни, защото завършилите са технически грамотни и имат базисни умения, които могат да използват. В училището има и добра база за изучаване на професията – две шивашки работилници, обзаведени с всичко необходимо.

Директорът на училището редовно посещава индустриалния парк в Шумен, където много фирми развиват своята дейност. Разговаря с техни представители, за да знае какво се търси на пазара на труда, и да може да го предложи на децата. От една година професията е променена и вече е „Моделиер технолог“, която е една степен по-висока и дава по-добри възможности на децата за реализация не само в шивашки фирми, уточнява директорът.

„За нас понякога и тройката е успех – казва Катилиян Костадинов. – Просто защото тръгваме от много ниска база. Разбира се, винаги очакваме по-високи резултати на НВО и ДЗИ и понякога сме разочаровани, тъй като сме положили много труд.

Тази година на НВО в IV клас постигнахме успех над 4,50 по български език и математика.
Имаме спортни успехи – наш ученик е европейски шампион по киокушин. Имаме и добър волейболен и футболен отбор на училището. Но най-голямото предизвикателство си остава овладяването на българския език. В момента в начален етап не може да се повтаря клас. Когато децата са обхванати още от 4-годишни в предучилищно образование, ни е много по-лесно.“

Директорът с болка признава, че има деца, които остават без дип­лома заради това, че не могат да положат успешно матурите. Част от причините са слабата мотивация за завършване на средно образование, нуждата от средства за препитание и възможността да започнат работа без диплома, завишените точки за получаване на оценка среден 3.00 и други. Педагозите се опитват да убедят учениците, че с по-висок ценз имат повече възможности, но невинаги успяват. Повечето родители са безработни, социално слаби и мотивацията за учене в семейството е много ниска.

„Винаги съм казвал, че с родителите сме от едната страна на бариерата – подчертава директорът. Опитвам се заедно с моите колеги да бъдем близо до тях, да виждаме и разбираме техните проблеми. Да се опитваме да им помогнем да ги разрешат, доколкото е възможно. Те са гласували доверие на училището и трябва да намерим най-добрия вариант за работа с тях. Имаме родителски клубове, провеждаме беседи. Опитваме се да излезем от шаблона „родителски срещи“. Винаги съм казвал на колегите да не ги товарим с проблемите, които имаме, а да се опитваме заедно да ги решаваме. Просто няма друг вариант. Ако се опитваме да вменяваме някаква вина на тях и на децата, няма да се получи. Това е моето виждане по въпроса.“

 

Огнище на просвета

Миналата година СУ „Цанко Церковски“ чества своята 140-годишнина. То е първото българско училище в населеното място. В началото има само две класни стаи, помещавало се е в къщата на свещеника Стоян Енчев. Според източниците през 1878 г. в този край се преселват много български семейства от Тракия. Преди това районът е с преобладаващо турско население, а образованието се осъществявало в турски училища, на турски език. Обучавани били само момчета. Първото желание след установяването на заселниците било да се разкрие българско огнище за просвета – за обучение на български език, от български учители. Открита е дори библиотека, където под инвентарен № 1 е вписана „История славянобългарска“. Започват занятия с деца от 6 до 16 години, обучението се провежда по звуковата метода, учи се от късна есен до ранна пролет, което е по-свободното от работа на полето време, като се има предвид, че по-големите деца са преки участници в селскостопанският труд.

Броят на учениците през първата година нараства и училището е премествано на два пъти в други сгради, докато през 1893 г. получава собствена сграда с три стаи. Тогава се сформира и първото училищно настоятелство. През 1897 г. се правят образователни реформи – учениците са разпределени в четири самостоятелни отделения, които дотогава са слети. През 1903 г. се разкрива вечерно училище и вече може да се говори за истински просветен център – паралелно с децата се обучават и родителите.

През учебната 1930/1931 г. първоначалното училище се слива с прогимназията и става основно. Тогава с доброволния труд на родители и ученици е построена нова училищна сграда, открита на 1 юни 1931 г. Това е сградата, в която и днес учат учениците, след пристрояване през 1961 г. и през 2008 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Тук агресията е непозната ПГ по механоелектротехника в Плевен в нова сграда Цветомир Николов, шеф готвач: Усъвършенстваме се и се учим всеки ден Подкрепа за българския език в Албания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

ПГ по механоелектротехника в Плевен в нова сграда

Next article

Търсят се нови училища посланици

Next article
Търсят се нови училища посланици

Търсят се нови училища посланици

Последни публикации

  • Foreign Language Teaching, Number 4/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.