"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 25, 2023

Как се възпитава емпатия

Крайният срок за кандидатстване по програмата „Стъпки заедно“ е 30 юни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-06-2023
in Брой 25, 2023
A A
Националният посланик на УНИЦЕФ в България актрисата Елена Петрова, която подкрепя програмата „Стъпки заедно“, разговаря с ученици за справянето с тормоза и насилието в училище

Училищата, които желаят да се справят с тормоза и насилието чрез успешна и изпробвана в други страни практика, все още имат шанс да го направят. Програмата за сигурна училищна среда и превенция на тормоза и насилието в училище премина пилотната си фаза и у нас чрез прилагането ѝ в 5 образователни институции. Името ѝ вече е познато. Става въпрос за „Стъпки заедно“ – съвместен проект на УНИЦЕФ България и МОН. В продължение на две години (2020 – 2022) методиката за сплотяване на училищната общност чрез изграждане на емпатия, съпричастност, развитие на социално-емоционални умения и възприемане на цялостен училищен подход „проходи“ и в българската образователна среда. Петте пилотни училища – 7. СУ – София, ПМГ – Кюстендил, СУ „Г. Бенковски“ – Тетевен, СУ „Хр. Смирненски“ – Искър, СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Завет, получиха сертификат за участието си в Програмата на Кръгла маса през ноември 2022 г. (бр. 47, в. „Аз-буки“) https://press.azbuki.bg/news/novini-2022/broj-47-2022/mirotvorczi-sreshhu-agresiyata-v-uchilishhe .

В момента от екипа на „Стъпки заедно“ подават ръка на нови училища, които през тази и следващата учебна година желаят да прилагат разработената методология против тормоза и насилието. Освен това могат да предоставят на учениците си ангажиращото предизвикателство – да се включат активно, като помагат на връстниците си в ролята на „миротворци“. Крайният срок за кандидатстване е 30 юни т.г. Линкът е отворен на интернет страницата на МОН, НП „Подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“, модул 2 „Училище без агресия за сигурна училищна среда“. https://web.mon.bg/bg/101253
„Да мислим как нещо, което казваме или правим, се отразява на другия човек, да бъдем емпатични.“ Това е най-важното, което учениците от пилотните училища в България, станали вече „миротворци“, споделят, че са научили от програмата „Стъпки заедно“.

Роза Димова – координатор на Програмата към УНИЦЕФ, разказва, че групи от „миротворци“ са създадени във всички пилотни училища с основната цел да подобрят уменията на учениците да се изслушват, да общуват и да разрешават конфликтите помежду си. Тази практика е адаптирана от Програмата в Република Хърватска, която се изпълнява с помощта на УНИЦЕФ от 2003 г. до 2011 г. „Нашата програма „Стъпки заедно“ надгражда добрите практики и опита в страната и в други държави. Хърватската „За сигурна и подкрепяща среда в училище“ се разраства за 11 години до 301 училища и обхваща над 150 000 ученици. Неин автор е Ясенка Преград – дългогодишен училищен психолог и директор, член на Хърватската асоциация по психотерапия. Българската адаптация и редакция са изготвени от Петя Петрова – консултант на УНИЦЕФ България по превенция на насилието, с помощта на първите ментори, които подкрепяха пилотните училища“, разяснява Роза Димова.

Въпреки че „Стъпки заедно“ следва алгоритъма на Механизма за противодействие на насилието и тормоза в институциите на предучилищното и училищното образование, училищата получават допълнителна подкрепа чрез методиките за работа с класа и групите „Миротворци“.

„В България пилотната фаза показа, че за навлизането в Програмата са нужни поне две учебни години. Но работата трябва да продължи и след това, защото ефектът е най-видим, когато децата порастват в Програмата заедно със своите учители и родители – уточнява Роза Димова. – Тогава наистина може да се види промяна в средата, в отношенията, нагласите и реакциите на училищната общност към насилието и тормоза. А това е най-важното – когато този феномен започне да се разпознава и реакциите на деца, учители и родители стават естествено нетолерантни към тормоза и насилието. Дори мълчаливите наб-
людатели стават активна страна.“

Димова споделя, че „миротворците“ развиват способности да се застъпват за промяната, и продължават да работят и да усещат ангажимент да предадат наученото на учениците си, които идват след тях, като постепенно помагат за включването на нови „миротворци“.

Но дейността на учениците „миротворци“ е само част от прилагането на цялостния училищен подход за справянето с тормоза и насилието. „Въпреки че насилието в училище е сериозно предизвикателство, образователната система, сама по себе си, не го предизвиква – казват от екипа на „Стъпки заедно“. – Тя отразява обществените норми и ги прави видими за всички. В същото време, дава възможности за справяне с този феномен, но само в партньорство между училищно ръководство, педагогически и помощен персонал, деца, родители и местната общност.“

За период от две години близо 3000 български ученици от I до XII клас участват в работилници за развиване на социално-емоционални умения по програмата „Стъпки заедно“. Част от тях преминават специалното обучение за „миротворци“. Обучени са и над 160 педагогически специалисти за прилагане на възстановителни подходи в училище. Допълнително те са подкрепени с тренинги за превенция на професионалното прегаряне. През обучения и емпатични родителски срещи и общностни събития са преминали над 500 родители. Главната цел е промяна на тъжната статистика. Според извадка от представително изследване за насилието над деца в България по поръчка на УНИЦЕФ, изготвено от Coram International в периода 2019 – 2020 г., едно от всеки 6 деца и млади хора съобщават, че са били подложени на физическо насилие в училище, над една трета (35%) – че са били подложени на унижение или обиди в училище. 90,2% от съобщените случаи на преживяно емоционално насилие са извършени от други ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Папагал на гости в детска градина 45 години ДГ „Мечта“ –Белене Пловдивският университет обучава учители от неделните ни училища Изложба игра създава еконавици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

45 години ДГ „Мечта“ –Белене

Next article

Вълшебна разказвачница

Next article
Вълшебна разказвачница

Вълшебна разказвачница

По килватера на времето

По килватера на времето

Земята е безценен дар

Земята е безценен дар

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"