"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 20, 2023

Правят нов списък на професиите

Приемът след VII клас за учебната 2026/2027 г. ще се извършва по него

Стела Маринова от Стела Маринова
17-05-2023
in Брой 20, 2023
A A
В Закона за професионалното образование са заложени и промени за дуалното обучение. Първата е свързана с изисквания за професионален опит на наставника,
а втората – с функциите, които изпълнява

Нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО) ще бъде разработен. В него няма да бъде включена класификация на професиите по специалности и ще бъдат добавени нови структурни елементи. Това е заложено в проект за изменение на Закона за професионалното образование и обучение (ЗПОО), публикуван за обществено обсъждане до 9 юни.

В момента в Списъка са посочени различните области за обучение и за всяка – изброени професионалните направления към нея, професията/професиите, по които се извършва обучение, и степента на професионална квалификация, на която отговарят, както и препоръчителни длъжности от Националната класификация на професиите и длъжностите (НКПД). Така действащият СППОО съдържа 588 специалности, групирани в 245 професии и 47 професионални направления, става ясно от мотивите в законопроекта.

В тях е посочено още, че логическата структура на сега действащия списък затруднява информирания избор на професия от страна на учещите.
В него има както професионални направления с множество професии и специалности (31 професии включват 243 специалности), така и други – само с една професия. Уточнено е, че половината от всички професии в списъка имат по една-единствена специалност, което прави специалността ненужна. Освен това в списъка са включени и специалности от различни професии, които имат еднакви наименования.
„Този дисбаланс в разпределението на специалностите създава множество проблеми, сред които риск от въвеждане в заблуждение на учащия за естеството на избраната специалност поради сходство или съвпадение в наименованията, както и ограничаване на възможността за реализация на обучаваните в твърде тесни специалности“, посочено е още в мотивите.

В проекта за изменение на ЗПОО е заложено професиите в Списъка да се класифицират по области на образование и по професионални направления, но няма да се посочва какви специалности се предлагат по дадена професия. В момента за всяка специалност от дадено професионално направление е отбелязана и нейната степен на професионална квалификация. С отпадането на специалностите от Списъка към всяка професия, за която се организира професионално обучение или професионално образование, ще бъдат посочени степените на професионална квалификация, които могат да бъдат придобити по нея. Няма промени в техния брой или в съответните изисквания спрямо сега действащата нормативна уредба. Степените могат да бъдат от първа до четвърта, като всяка професия трябва да съдържа поне една степен на професионална квалификация. В законопроекта е заложено още, че ако една професия има повече от една степен на професионална квалификация, то последователно могат да се придобиват всички степени в рамките на професията. Както досега, за всяка професия от Списъка ще се посочват и кодове на длъжностите, които могат да бъдат заемани съгласно Националната класификация на професиите и длъжностите. В Списъка ще има информация за нивата по Европейската квалификационна рамка и за нивата по Националната квалификационна рамка. Той трябва да бъде утвърден от министъра на образованието и науката в срок до 3 месеца от влизането на промените.

За първи път държавният план-прием и допълнителният държавен план-прием на учениците в училищното професионално образование и обучение ще се извършва по професии от новия Списък на професиите за професионално образование и обучение за учебната 2026/2027 г.
Това следователно се отнася до учениците, които сега са в IV клас. Следващите три учебни години (2023/2024 г., 2024/2025 г. и 2025/2026 г.) държавният план-прием на учениците в училищното професионално образование и обучение ще се извършва по професии и специалности от сега действащия списък. Гимназистите ще завършват обучението си по учебните планове и прог-
рами, по които са започнали да се обучават. От 1 януари 2027 г. започва пък обучението на лица, навършили 16 години, в центровете за професионално обучение и професионалните колежи по професиите от новия Списък.

Списъкът на защитените от държавата специалности от професии и Списъкът със специалности от професии, по които е налице очакван недостиг от специалисти на пазара на труда, вече ще се отнасят само до професии, след като в Списъка на професиите за професионално образование и обучение вече няма да има информация за различените специалности от професии. В проектозакона е предложено списъците със защитените професии и тези с очакван недостиг да се актуализират веднъж на две години, а не както сега всяка година.

Друга от предложените промени регламентира възможността за професионално обучение от разстояние в електронна среда за лица, навършили 16 години.
Предложения за промени има и около дуалното обучение. Едното е свързано с изисквания за професионален опит на наставника. Вече той ще трябва да има най-малко 2 години доказан професионален опит по професия от същото професионално направление, от което е професията, по която се извършва обучението, вместо най-малко 3 години доказан професионален опит по същата професия. Разширява се и обхватът професионална квалификация, която той трябва да притежава. Наставник вече ще може да бъде служител във фирмата, в която протича дуалното обучение, който притежава професионална квалификация от професионалното направление, от което е професията, по която се извършва обучението, вместо задължително да бъде по самата професия. Друга промяна, свързана с дуалното обучение, е създаването на възможност при обучение чрез работа функциите на учителя методик да могат да се изпълняват и от учител по професионална подготовка.

Според сега действащата законова уредба общата професионална подготовка е съвкупност от компетентности в областта на здравословните и безопасни условия на труд, на икономиката и на предприемачеството. С промените се включват и компетентности в областта на опазването на околната среда, като за целта ще бъде въведено обучение по допълнителни учебни предмети/модули в общата професионална подготовка. В специфичната професионална подготовка в изучаване на учебни предмети или модули ще могат да бъдат включени и информационни технологии, относими към спецификата на професията и в съответствие със степента на професионална квалификация.

В държавните образователни стандарти за придобиване на квалификация за всяка от професиите от списъка ще бъдат определени единици резултати от учене за придобиване на степени на професионална квалификация по професията, както и кредити, съответстващи на единиците резултати от ученето. Степен на професионална квалификация по професия ще се придобива, когато след оценяване или валидиране се установи, че са постигнати всички единици резултати от учене, съответстващи на степента, включени в държавния образователен стандарт за придобиване на квалификация по професията. Тогава се получава и свидетелство за валидиране на професионална квалификация. В проекта е посочено още, че удостоверение за валидиране на професионална квалификация по част от професия ще се получава, когато са установени поне три единици резултати от учене за съответната степен, като поне една от тях е от специфичната професионална подготовка.

Your Image Description

Свързани статии:

Четирима директори с награда „Св. Иван Рилски“ Рекорден брой номинирани в конкурса „Учител на годината“ Танцьорите от 140. СУ и магията на фолклора Панорама на средното образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Танцьорите от 140. СУ и магията на фолклора

Next article

Панорама на средното образование

Next article
Панорама на средното образование

Панорама на средното образование

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Гледаме токшоу, избираме олинклузив хотел…

Селскостопанската академия и университетите – с научна експертиза към държавата

Селскостопанската академия и университетите – с научна експертиза към държавата

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"