"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 51-52 2022

Тайните на Ченгене скeле’

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-12-2022
in Брой 51-52 2022
A A
Миналото на Бургас вълнува възпитаниците на ПГСАГ „Кольо Фичето“
и те разработват проект на историческа тема

Донка ТЪНКОШИЕВА

В деветата научна сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките участват над 50 проекта на ученици от 15 градове в страната.
Темите, които бяха представени, се състезават в няколко научни области: „Хуманитарни и обществени науки“, „Математика“, „Биология, биомедицина; биоразнообразие и екология“, „Информатика и информационни технологии“ и „Изобразително изкуство“ и др.
В раздела „Хуманитарни науки“ сред 10 ученически проекта е и този на учениците от ПГСАГ „Кольо Фичето“ – Бургас. Той е дело на Магдалена Стоянова, Румяна Драгнева и Стоян Добрев от ХІІ клас и Христо Химитлийски от Х клас. А темата „Остров Света Анастасия и Ченгене скеле – минало и настояще“ е интригуваща и интересна. Научни ръководители на младежите са Петя Кудева – старши учител по история и цивилизации, и Яна Иванова – уредник в Регионалния исторически музей в Бургас.
„През февруари, след края на едно занимание по интереси на клуб „Величието на България“ Стоян Добрев, Магдалена Стоянова, Румяна Драгнева ученици от ХІ клас и Христо Химитлийски от ІХ клас останаха и аз им споделих за защитата на проект към Ученическия институт на БАН, който направихме с други ученици през 2018 г. Разказах за часовете, прекарани сред книгите, подбирането на литература, обработването на текстовете и превръщането на всичко това в научна разработка. Те проявиха жив интерес и започнахме да обсъждаме евентуални теми, между които „Архитектурата на Бургас“ – такъв беше първият проект от 2018 г., „Видни личности на Бургас след Освобождението“, „Остров Света Анастасия“, „Ченгене скеле“ и др.“
За острова учениците имат вече достатъчно информация и от заниманията по интереси, и от проведени неформални разговори. След като обсъждат идеята за нов проект, Петя Кудева и Яна Иванова избират темата за острова и я озаглавяват „Остров Света Анастасия и Ченгеле скеле – минало и настояще“.
Проучват литературата и започват да работят по отделните глави. Към юни вече имат основата на проекта и събрани около 70 страници по темата. Критерият за разработката е 50 страници. Наново редактират и успяват да се вместят в посочения обем. Изпращат проекта в срок и чакат около месец за рецензия. Чакането си заслужава: получават много висока оценка и започват подготовка за представянето.
Последното предизвикателство пред екипа е, когато съкращават времето за презентиране и буквално трябва да започнат отначало с промяна на текстовете за защита и преработване на цялата презентация. Но когато екипът е изпълнен с желание да се справи, няма невъзможни неща. Така стигат до първото място в област „Хуманитарни науки“ и научен раздел „Социални отношения“, разказва за свършената работа Петя Кудева.
Бургаският проект е оценен високо от рецензента гл. ас. д-р Симона Самуилова от Института за исторически изследвания – БАН, която отбелязва: „Ученическият проект представя две от значимите в културно и историческо отношение места в района на Бургас, а именно остров Света Анастасия и рибарското селище Ченгене скеле. Темата е актуална, тъй като през последните години има силен интерес към двете забележителности, което ги превръща в основни дестинации за културен туризъм в района на Южното Черноморие. Учениците успешно се справят с поставената от тях цел да съберат и обобщят по-важните моменти от историята на посочените обекти с оглед да се подчертае значимостта им не само в регионален, но и в национален аспект. Коректно посочената цитирана литература показва добра осведоменост по темата, а снимковият материал допълва успешно изложението.“
За разработката и участието си в ІХ сесия на Ученическия институт на Българската академия на науките учениците от ПГСАГ – Бургас, се вдъхновяват от Европейската година на младежта 2022. Те показват, че макар да са ученици в професионална гимназия по строителство, архитектура и геодезия, се интересуват от миналото на Бургас.
Младите хора посвещават своя проект на учебното заведение, което преди две години отбелязва своя 60-годишен юбилей, но поради пандемията инициативите по този повод не се реализират. Ето защо екипът, разработил проекта, се възползва от дадената им възможност и показа, че в Европейската година на младежта младите хора могат да постигнат много и да израснат като достойни българи и европейци.
Друга група ученици от Строителния техникум, както е известна в града професионалната гимназия, пък се сдоби с престижни награди от Националния кръг на ХХХ конкурс на национален клуб „Родолюбие“.
Конкурсът е под наслов „Аз разбирам света единствено като поле за културно съревнование на народите – 150 години от рождението на Гоце Делчев“. В него участват стотици деца от цялата страна и българските училища в чужбина.
Наградите на победителите – ученици и техните преподаватели, връчват д.ик.н. Янка Такева – председател на НК „Родолюбие“ и на СБУ, и Мария Гайдарова – зам.-министър на образованието и науката.
Журито, оценяващо разработките в Конкурса, начело с проф. Красимира Табакова – преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“, отличава работите на учениците от ПГСАГ: Христо Химитлийски – ученик от Х клас, за разработката „Михаил Герджиков и подвигът на тракийци 1903 г.“ с първо място. Георги Балев от Х клас – за разработката „Разорението на тракийските българи – първият геноцид на XX век“ с трето място. Венелина Добрева от Х клас за разработката „Капитан Петко войвода“ печели специалната награда на Историческия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Специална грамота получава Петя Кудева – старши учител по история и цивилизации, като техен ръководител и консултант при разработването на темите и презентациите. За подготвянето на презентациите помага и Иванка Делева – главен уредник на РИМ, Бургас.
И в двете прояви прави впечатление името на Христо Химитлийски, ученик със сериозен афинитет към историята. За него Петя Кудева казва: „Христо е в специалност „Строителство и архитектура“. Интересът му към проектирането и строителството го мотивира да избере елитната специалност в професионалната гимназия, където полага стабилните основи на бъдещата си професия архитект. Наред с изучаването на специалните предмети водещо място за него продължава да заема историята, към която проявява интерес от малък. Приоритетна, разбира се, е темата за българската история и по-конкретно периодът от началото на XX век до наши дни. Именно тази страст е поводът да вземе участие в ХХХ юбилейно издание на конкурса на национален клуб „Родолюбие“, където спечели първо място. Силната му амбиция и желание да задълбочава знанията си по история, ме накараха да включа Христо в екипа за Деветата научна сесия на Ученическия институт на БАН.“
Макар че е превъзхождан по възраст и опит от съотборниците си в проекта, които са в XII клас, амбициозният десетокласник показва, че има потенциал за изяви наравно с тях. Друга значима тема, която го вълнува, е Втората световна война, а хобито му към сглобяване на макети го е превърнало в колекционер на модели на военна техника, използвана тогава. Интересът му към военната техника прави още по-вълнуващо представянето в заключителния етап на ХХХ издание на националния конкурс на НК „Родолюбие“, тъй като мястото на провеждане е Националният военноисторически музей.
„Друга страст за Христо е програмирането на електронни игри, а през свободното си време обича да играе шах, тенис на маса и футбол“, разказва бургас-
ката учителка за своя ученик.
Двете престижни участия на ученици от бургаската професионална гимназия са доказателство, че младите хора имат разностранни интереси, които могат да бъдат пълноценно развити с помощта на опитни педагози.

Your Image Description

Свързани статии:

От тетрис до назначаването на секретарка Отличник от Бургас ще учи авиоинженерство в Манчестър Да избереш България Да запазиш българското в сърцето на Чехия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Красив ум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Доц. Петя Трифонова от Геомагнитната служба на НИГГГ – БАН: Небесни фойерверки по Коледа ще радват жителите на полярните о бласти

Next article

В обувките на директора

Next article
В обувките  на директора

В обувките на директора

Всяко дете тук се чувства обичано и ценено

Всяко дете тук се чувства обичано и ценено

ПРИВЕТСТВИЕ  на министъра на образованието и науката Сашо Пенов по случай Международния ден на учителя

Проф. Сашо Пенов, министър на образованието и науката: Готови са проектите за промяна на учебните програми

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"