"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 50, 2022

Ще станат ли детските ясли детски градини

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-12-2022
in Брой 50, 2022
A A

Катерина КОВАЧЕВА

Цялостна реформа в образованието до 7-годишна възраст чрез промени в Закона за предучилищното и училищното образование предлагат народни представители. С измененията се предвижда преминаването на детските ясли от системата на здравеопазването към системата на предучилищното и училищното образование. Предлага се съществуващите детски ясли да бъдат преобразувани като детски градини или да се влеят в съществуващи такива, като приемът на деца в тях да бъде от навършването на 10-месечна възраст. Предвижда се и въвеждането на нов държавен образователен стандарт – за ранно детско развитие, който да бъде приет с наредба на министъра на образованието и науката, съгласувано с министъра на здравеопазването и с министъра на труда и социалната политика. Вносители на законопроекта са Елисавета Белобрадова и група народни представители.
Според вносителите, приемайки деца от 10 месеца до 7 години, ще се избегне повторната нужда от адаптация от ясла в градина и ще се повиши качеството на образованието и грижите. Вносителите смятат, че съчетаването на грижите за деца с образованието им е значително по-слабо реализирано в детските ясли, където вместо върху развитието акцентът е поставен върху здравната грижа за малчуганите.
От години родителски неправителствени организации призовават за промени на системата, които да премахнат условието в яслите да има задължително по една медицинска сестра на смяна. Но желаещи млади специалисти за позицията – медицинска сестра в ясла или яслена група към детска градина, липсват, а работещите са в критичния минимум в много градове в страната, но най-вече в столицата. За дефицит на кадри в софийските ясли се говори от години, а останалите, които работят, са предимно в пенсионна възраст. По данни на Столична община към 2022 г.
над 150 са свободните работни места за медицински специалисти в яслите, за които не се намира персонал. Ако не намерят, без да се промени законът, то яслени групи могат да бъдат закрити заради изискването за назначаване само на лице с медицинско образование. Затова и образователни НПО настояваха обхватът на лицата, работещи в яслите, да се разшири и с други специалисти – педагози, логопеди, психолози, хора, учили за ранно детско развитие, и други, след преминаване на обучителен курс. В момента педагог е задължителен в яслите, но на 60 деца се полага само един на смяна.
Още през юни предходният здравен министър Асена Сербезова обяви, че подготвят реформа в сектора. „За да се гарантира качествена грижа за децата в яслена група, там трябва да има един медицински специалист и една детегледачка. При невъзможност да се назначи медицински специалист, може да се назначат педагози, които да са преминали курсове по първа помощ и да отговарят и на други специални изисквания. Няма да се допусне закриване на яслени групи, но и няма да се допусне влошаване на грижата за децата в яслена група. От догодина новите изисквания може да влязат в сила. Трябва да се продължи тази реформа“, категорична е Сербезова.
Сега в законопроекта, влязъл за обсъждане в парламентарната Комисия по образованието и науката, е разписано, че назначените към момента в детските ясли педагози ще получат статут на педагогически специалисти, а медицинските специалисти ще продължат да осигуряват грижи по отглеждането и здравното обслужване на децата. Това именно е и голямото притеснение на медицинските сестри, работещи в яслите, че преминавайки към Министерството на образованието, те ще бъдат сък-
ратени.
„Прави се всичко възможно да се подмине липсата на медицински специалисти и да се игнорира проблемът, вместо да се подобрят условията“, каза пред в. „Аз-буки“ председателят на Синдиката на българските медицински специалисти Мая Илиева. Според нея често в яслите има деца, които се нуждаят от специализирана медицинска грижа, например диабетици и епилептици. Затова и педагозите, дори да преминат курс по първа помощ, няма да успеят да обгрижат тези деца.
„В момента педагог в градина взима почти 2000 лева, докато медицинските специалисти работят за 700 лева в някои общини, в други стигат до около 1500 лева. Ако една медицинска сестра взима 2000 лева, дали ще има липса на кадри в яслите“, пита Илиева.
Като „огромна грешка“ описват заличаването на яслите от структурата на здравеопазването в становището си директорите на детски ясли в Стара Загора. Те не са съгласни с твърденията, че в яслите липсва учебна програма, както се твърди в мотивите на законопроекта, а напротив – дори се прилага скала за оценка на психичното развитие, а резултатите се използват за планиране на педагогическата работа на специалистите. С критика към проекта излязоха и от Медицинската федерация „Подкрепа“, както и директори на детски ясли от София.
В изпратеното до Парламентарната комисия становище от Синдиката на българските учители подкрепят предлаганите промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Според СБУ изместването на фокуса от чисто здравните и социалните грижи за децата от 10-месечна възраст до 3 години към насърчаването на ранното детско развитие и ранното учене чрез създаване на подкрепяща и стимулираща среда ще допринесе за пълноценно развитие на децата чрез цялостно стимулиране във всички области на тяхното развитие – физическо, когнитивно, езиково, социално, емоционално и психично.

Your Image Description

Свързани статии:

Награди за участие в „Eразъм+“ Искат забрана на рекламата на хазарт МОН предлага нови девет защитени специалности Изпити на площада

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Искат забрана на рекламата на хазарт

Next article

МОН предлага нови девет защитени специалности

Next article
В ход е дигиталното обучение

МОН предлага нови девет защитени специалности

В ход е дигиталното обучение

Нови инвестиции в образованието

Вестник "Аз-буки"

Приобщаването

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"