"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 50, 2022

Как се раждат фамилните имена

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-12-2022
in Брой 50, 2022
A A
Катерина и Велислав от МГ „Акад. Кирил Попов“ –
Пловдив, за пети път са победители в област
„Хуманитарни и обществени науки“
на IX сесия на УчИ – БАН

Деляна ЛУКОВА

Фамилните имена в българския език, мотивирани от названия на професии и занаяти. С тяхното проучване се заемат пловдивските десетокласници от МГ „Акад. Кирил Попов“ Катерина Прончева и Велислав Борисов. Те са събрали и анализирали над 1500 фамилии. А изследователският им проект ги направи за пета поредна година победители в област „Хуманитарни и обществени науки“ на IX научна сесия на Ученическия институт на БАН. Проучването е ръководено от преподавателя по български език и литература Невена Ичевска. Предходните им разработки са свързани с названията за облекло в речника на Найден Геров, с Иван Богоров и изграждането на българския книжовен език. Още като петокласници се представят с проекта „Фразеологични словосъчетания, свързани с части от човешкото тяло“.
Младите изследователи обясняват, че съществуващите у нас фамилии са доста разнообразни и най-често са мотивирани от: лични имена (Йорданов), названия, свързани с професии (Даскалов), занаяти (Абаджиев), култура (Газетаров), религия (Попов), бит (Сайбиев – добър стопанин), качества на характера (Айнаджиев – хитрец), физиология (Пелтеков), населени места (Калоферов), социално положение (Чорбаджийски), история (Комитов), изкуство (Гайдаров), флора (Върбанов), фауна (Гълъбов) и др. Групата, която избират за изследване, е най-многобройната сред гореспоменатите, уточняват те.
На въпрос защо е насочила учениците към тази тема, преподавателят Невена Ичевска обяснява, че фамилните имена са ключ към бита, социалния живот и материалната култура на някогашния българин. Освен това чрез изучаването на избраната група фамилии могат да се „възкресят“ редица думи, изчезнали от речника на съвременния български език – най-вече названия на традиционни български занаяти, несъществуващи днес, както и значението на много фамилни имена.
Оказва се, че според изследването на Марчин Киура – полски специалист по компютърни науки, и най-популярните европейски фамилии също произлизат от професия или занаят, упражняван от родоначалника на семейството – ковач, мелничар, поп, хлебар, рибар, т.е. става дума за един универсален процес.
Тезата на гимназистите е, че в наше време семантиката на доста от тези фамилии е неизвестна за носителите им. Доказват го чрез проведена анкета, в която участват
92 души на възраст от 14 до 82 години. Анкетата се състои от 10 въпроса. Всеки от тях съдържа името на известна българска личност, занаята или професията, стоящи зад съответната фамилия, и 4 възможни отговора, един от които верен. Ясно се откроява зависимостта между възрастта на анкетираните и знанията им по темата. 65% от отговорите, доказващи познания, се оказват в групите 44 – 60 години и 61 – 82 години. Останалите отговори от същата категория, получени от другите две възрастови групи, са по-скоро изключения. „Впечатление правят и единични думи, оцелели в речника на българина до днес. Такива са вапцар и куюмджия, като съответно 72% и 55% от участвалите са познали значението им. Вапцар се отличава с най-висока успеваемост, което може да се обясни с употребата на негови сродни думи във фразеологизми – като например „Сега я вапсахме“, пояснява Ичевска.
Общата картина обаче показва масовото непознаване на думите, мотивиращи произхода на изследваните фамилии, и постепенното им преминаване в пасивната лексика на езика. Това несъмнено създава трудности пред младото поколение – например, когато се сблъсква с литературни произведения, писани преди векове.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученически патрули следят за дисциплината Да предизвикаш себе си и да спечелиш Контрол на компютъра с поглед използват в Златица Къщички за птици пазят кестеновите дървета в Благоевград

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Контрол на компютъра с поглед използват в Златица

Next article

МОН подкрепя децата в риск

Next article
МОН подкрепя децата в риск

МОН подкрепя децата в риск

Четворен юбилей  за столичното 134. СУ

Четворен юбилей за столичното 134. СУ

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нова програма и стратегия за културата

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"