"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 45, 2022

Ключът към успеха

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-11-2022
in Брой 45, 2022
A A
Директорът на видинската ПГ „Проф. Асен Златаров“ Мариета Георгиева получава европейската награда за иновативно обучение

Борислава БОРИСОВА

Иновативните училища в България през учебната 2022/2023 г. са 542 – с 32 повече от миналата година, казва Мариета Георгиева, директор на видинската професионална гимназия „Проф. Асен Златаров“. Тя уточнява, че в списъка, одобрен от МОН, влизат училища от 192 населени места на 28-те области в страната. Те разработват и въвеждат нови методи на преподаване, внедряват иновативни елементи в организацията и съдържанието на обучението, усъвършенстват управлението си. „Радваме се, че сред тези училища е и нашата професионална гимназия“, казва още директорът. На практика, гимназията е иновативно училище от пет години и в момента се работи по втори цикъл иновации. Първият е създаването на иновативни комбинирани уроци. Вторият цикъл е насочен към дигитална компетентност, комуникации и умения за учене.
Целите, които си поставя всяко иновативно училище, са различни, но има и общи. Основната е всяка иновация да подобри резултатите в учебния процес. И учениците да усвояват умения, да намират смисъл. Не просто да учат, а да умеят да извличат главното. Възможностите за иновации са неограничени, но в едно нещо директорът на гимназията е категоричен – ключът към успеха е в преподавателите. Затова целият екип се гордее, че в гимназията има учители, които са отворени към новото и редовно участват в обучения, свързани с иновативните практики.
Мариета Георгиева е убедена, че е назрял моментът, когато трябва да се погледне към образованието от друг ъгъл, да се промени съществено нормативната база и да се премахнат познатите стереотипи. Новото време и технологиите го налагат. И привежда следния пример – децата по-лесно възприемат и си обясняват какво е ДНК. Правят аналогия с вита стълба и свързват непознатото понятие с нещо познато. В тази връзка, се правят модели, дори театрални и танцови решения. С тях децата са провокирани да усвоят учебния материал по лесен и разбираем начин. Например с танц се обясняват функциите в математиката.
Неслучайно видинската ПГ „Проф. Асен Златаров“ е водеща сред иновативните училища в страната. Само преди месец гимназията получава две заслужени награди – Европейската награда за иновативно обучение и награда за иновативност на Министерството на образованието и науката. Европейското отличие е за изпълнението на международния проект GOSCIENCE, финансиран по програма „Еразъм+“ в партньорство със седем европейски държави, подчертава Мариета Георгиева. Награди от Европейската комисия по програма „Еразъм+“ получават общо 98 проекта от Европа. От тях 4 са български, сред които е и този на ПГ „Проф. Асен Златаров“.
Фокусът на проекта GOSCIENCE е върху прилагането на иновативни методи за обучение по науки и преподаването им по разбираем за учениците начин, разказва Георгиева. Целта, която си поставят тя и нейните колеги от седемте държави – Литва, Латвия, Унгария, Испания, Румъния, Италия и България, е децата да могат да разбират това, което им се преподава по достъпен за тях начин. Разбира се, това трябва да става в крак с новостите и използването на интернет в обучението. И така да се преподават уроците и да се навлиза в науките, че на децата да им не е скучно, а интересно и любопитно.
В рамките на Проекта е създадена обща електронна платформа, която предлага различни методи за обясняване значението на научни понятия, свързани с отделни учебни предмети.
В гимназията също е разработена платформа, в която нещата се обясняват по достъпен и прост начин. Професионалната гимназия работи в три основни посоки: т.нар. комбинирани уроци и обучение на децата от трима учители паралелно, преплитайки в обща тема трите предмета. Второ, работи се по обучението в STEM направлението и не на последно място e активната работа за изграждане на комуникации и умения за учене.
„В ежедневната си работа стигнахме до извода, че децата не са се научили да учат. И решихме да имаме такъв учебен предмет. Не са достатъчни само умения за учене, но и умения за личностно развитие и комуникация в живота на всеки ученик,“ смята директорът.
Фокусът на образованието, категорична е Георгиева, трябва да е върху практическите умения, но все още всичко е на хартия. Тя дава пример как преподавателите в гимназията са комбинирали в иновативен урок три учебни предмета – електроника, химия и физическо възпитание. Учениците тръгват по брега на Дунав, наблюдават и изследват материали от реката и почвата. Учебният час започва с физическа активност, после пеша отиват в училище и разглеждат поставената тема от гледна точка на химията, набраните проби от водата и почвата. След това се анализират и търсят решения за подобряване на показателите чрез създаване на модели и добри практики. Накрая от всичко научено и видяно в този урок учениците се опитват да създадат електронен модел по темата и ефективен бизнес план – например за оползотворяване на намерените отпадъци в реката и по брега, разказва Георгиева. „Подобна тема сме правили и в областта на комуникациите, като обединихме уроци по информационни технологии, философия и български. Показахме на децата как се общува, как се изпраща имейл, темата за „Аза“ и как да заявим себе си“, допълва още тя.
С награда за иновативност на Министерството на образованието и науката е удостоена и Десислава Цокова – заместник-директор и старши учител в Професионалната гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“. По предложение на Районното управление на образованието – Видин, тя е наградена от МОН за значителен принос към реализиращите се в област Видин иновации в образованието, казва Георгиева.
36 педагогически специалисти от цялата страна, сред които и Десислава Цокова, са отличени по време на провелия се в края на октомври в столицата национален форум „Училищата с иновации за бъдещето“.
Комбинираният урок на тема „Бизнес химия“ е този, за който Десислава Цокова получава наградата за иновации в образованието. Тя споделя, че в урока е обединила химия с икономика и физическо. Учениците са разделени на екипи. Всеки екип трябва да направи фирма и да създаде козметичен продукт, разказва Цокова. Осигурени са материалите и всеки трябва да се мотивира как и по какъв начин ще се финансира закупуването им. Това е икономическата част на урока. След това учениците трябва да наберат средства за начален капитал. На помощ идва физическото – те играят в щафетни игри и получават средства за началния капитал.
Десислава Цокова е убедена, че наградата ѝ дава стимул в работата и я мотивира да търси иновативни начини на преподаване. Според нея иновативен е всеки учител, защото децата се променят, средата – също, и няма как учителят да не се промени и да не гледа напред към новото. Когато подготвя новия урок, преподавателят мисли как да го предаде по различен начин, за да привлече вниманието на учениците и да ги заинтересува, за да има резултат. Но за да се случи всичко това, едно от задължителните неща е да има екип от търсещи и можещи учители, отдадени изцяло на професията, категорична е Десислава Цокова.

Your Image Description

Свързани статии:

Обогатяват историческия кът на ПМГ – Гоце Делчев Превенция на риска Уроци по креативност по латвийски До всеки новоназначен директор – наставник

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Площадката на щастливото детство

Next article

Обогатяват историческия кът на ПМГ – Гоце Делчев

Next article
Обогатяват историческия кът  на ПМГ – Гоце Делчев

Обогатяват историческия кът на ПМГ – Гоце Делчев

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕК одобри първото плащане на 1,37 млрд. евро за България

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Дни на образованието за климата

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"