Доц. Лъчезар КАРАГЬОЗОВ

на врата. Вляво – момиченце с няколко пръстена. Вдясно – жена с повече
от двадесет пръстена
Първото впечатление от човек идва от неговия външен вид. Когато мнението ни е положително, у нас се създава убеждението, че той притежава и други положителни качества, като доброта, ум, честност, талант. Това не е логично, но се случва независимо дали го съзнаваме, или не. Външната привлекателност лесно засенчва другите качества и ги оставя на заден план. Подсъзнателно убедени, че това, което е красиво, е и добро (т.нар. „ефект на ореола“), се оставяме да бъдем подведени. Така става например при интервю, при избори. Това определя успеха на една реклама.
Съществуването на тези стереотипни реакции е добре известно. Всеки иска да бъде привлекателен и красив.
А външната привлекателност или красотата, най-общо, е комбинация от младост, фигура и лице. Тези елементи подлежат на модификация. Нас-
тъпването на възрастта може да се завоалира с козметични средства. Ако се вярва на рекламите, идеална фигура може да се получи с диета и физически упражнения. Желани изменения в лицето могат да се постигнат със средствата на пластичната хирургия.

след усредняване лицата на 57 участнички
в телевизионния сериал „Зайнфелд“
(излъчван е и в България)
Усещане за красота
Няма единно мнение какво е красотата и кое е красиво. Философи и учени напразно търсят приемлив отговор на тези въпроси. Красотата мода ли е, или нещо вечно и непреходно? Запитани, много хора намират лицето на Анджелина Джоли за красиво. Но един ловец от каменната ера би ли се съгласил с това? Или един японец? Или папуас от Нова Гвинея?
Трудно е да се избегне заключението, че чувството за красота зависи от модата. Модата понякога е толкова необикновена, че нейните стандарти трудно могат да се приемат за всеобщи. Известен пример е народност, която живее в Мианмар (Бирма) на границата с Тайланд. Там момичетата от малки започват да носят метални пръстени на врата си. С времето към старите пръстени се добавят нови. Това деформира ключиците и до сватбата шията започва да наподобява шията на жираф. Никъде другаде това не е връх на красотата.
Друг пример дава женската мода в императорски Китай. Там за красиви и аристократични са се смятали жените с малки крака. На момиченцата се чупело стъпалото, пръстите на крака се привързвали. Ходенето трябвало да става със специални малки обувки. Тази болезнена процедура деформирала стъпалата и затруднявала ходенето в бъдеще. Това се смятало за красиво и признак за принадлежност към висшето общество – една истинска дама не следва да може да ходи самостоятелно. Здравите стъпала се свързвали със селския труд и низш произход. През ХХ век тази жестока мода изчезва.
Каприз на културата ли са стандартите за красота, или са израз на вродени стремежи? Все пак има ли нещо универсално в усещането за красота? Напоследък това става обект на експериментална проверка.
Красотата е в симетрията
Ако се замислим, ще признаем, че един предмет, да речем ваза, е естетически привлекателен, ако е симетричен. Ако симетрията е грубо нарушена, вазата може и да служи, но няма да привлича. Чертите на притегателното лице са симетрични. Но при хората винаги съществуват малки разлики между лявата и дясната половина на лицето. Влияе ли тази асиметрия на привлекателността на лицето? Това е проверено многократно с различни експерименти.
Изследователи подготвят серия от портрети на мъже и жени, които се отличават само по симет-
рията на лицето. Тези портрети се показват на оценители, които ги подреждат по привлекателност. Резултатите от експериментите показват, че колкото едно лице е по-симетрично, толкова то е по-привлекателно. Това особено се отнася за женските лица.
Така е обаче само до известна степен. Ако в серията от портрети се включат напълно симет-
рични лица, те внушават смътна тревога. Окото търси очакваните малки „недостатъци“, не ги намира, което обърква.
Средното е красиво
През 1878 г. Франсис Галтън – английски антрополог и психолог, има идеята да получи образите на определен тип хора – криминално проявени, вегетарианци и т.н. Той комбинира фотографиите на няколко души от един пол, приблизително на една възраст. Открива, че сливането на фотографиите води до образ, който е значително по-красив от всяко едно от индивидуалните лица поотделно.
Експериментът на Галтън дълго време е забравен. Напоследък е повторен нееднократно с помощта на компютър. Колкото повече лица се използват при смесването, толкова по-красив изглежда образът, който се получава накрая. Това не е лице, което е обикновено или се среща често. То просто е красиво и изглежда познато, но няма индивидуалност. Прилича на лицата на манекенките, които лесно се забравят. Виждаме ги по кориците на списанията всеки ден, но трудно ги разграничаваме.

Привлекателността се оценява, когато образът е показан самостоятелно или в група от 4, 9 или 16 лица (Psychological Science, 2014, Vol. 25(1) 230 – 235)
Ефектът на мажоретките
Идеята е на героите на американската комедия „Как срещнах майка ви“, показвана и в България. Като обсъждат посетителките в бара, те отбелязват, че жена, заобиколена от други жени, изглежда по-приятно, отколкото когато е сама. Според тях нещо подобно става с мажоретките – в ансамбъла всяка от тях е по-привлекателна, отколкото самостоятелно (ефект на мажоретките).
Това заинтригува двама психолози от Калифорния. Те се заемат да проверят съществуването на ефекта. Първо комбинират в обща снимка образите на три жени, съответно на трима мъже. Използват множес-
тво лица и правят множество групи от по три различни образа. След това показват на оценителите – студенти, всяко лице поотделно или заедно с две други лица от същия пол. Оценителите преценяват доколко им харесва всеки образ. Резултатите са недвусмислени: лицата, които са в група, се харесват повече.
Интересното е, че за да се прояви ефектът на мажоретките, броят на съпътстващите лица е без особено значение, стига те да са различни. Защото един образ, повторен няколко пъти, не става по-симпатичен.
Този ефект е несъзнателен, обяснението му е трудно. Изглежда, визуалната система, изправена пред няколко близки, но различни обекта (например лица), създава усреднен образ. Образът на всяко лице е близък до усреднения, а усредненото лице е по-красиво от индивидуалните лица. В ансамбъл лицата са по-красиви, защото приличат на по-красивото усреднено лице, което визуалната система, без да иска, създава.
Много хора, които ползват „Фейсбук“ или друга социална мрежа, на профила си поставят свои портретни снимки. Други поставят образи с децата си или с домашните любимци. Експериментите на двамата изследователи от Калифорния демонстрират, че в този случай най-благоприятно изглежда човек на снимка сред няколко свои приятели.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg