Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2022 Брой 11, 2022

Университетско лоби още от чина

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
16/03/2022
in Брой 11, 2022
0
Университетско лоби още от чина

Учениците от СУ „Н. Й. Вапцаров“ – Петрич, участват в честването на всички големи дати от националния календар

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Учениците от СУ „Н. Й. Вапцаров“ – Петрич, участват в честването на всички големи дати от националния календар

Надя КАНТАРЕВА

За да изберем за поредния маршрут на в. „Аз-буки“ петричкото училище СУ „Н. Й. Вапцаров“, както се казва, виновни станаха самите петричани. От тях чухме: дисциплинирани, целенасочени, паралелките са пълни още след първо класиране, най-голямото е в Благоевградска област.
Така започва и разговорът с директора Живко Тулевски: „Да, най-голямото сме, 915 деца. Вярно е, не остават свободни места в гимназиалните класове. За другото няма да говоря. Правото на оценка е на родителите. Най-важното, което те гледат, са резултатите от националните външни оценявания – най-вече в VII и XII клас. Резултатите от матурите ни класират в челните места на областта. Имайте предвид, че това е в конкуренция с природо-математически гимназии в Благоевград и Гоце Делчев, с езикови гимназии.
От 2001 г. сме средно училище, днес имаме 10 паралелки в гимназиалната степен. Тенденция е децата да намаляват. При нас, засега, броят на учениците е постоянна величина. Защо ли? Плод на труда на екипа е.
Създали сме атмосфера на спокойствие, всеки колега може да покаже на какво е способен. Проблемни ученици нямаме, няма и отпадащи. Обичаме децата, а те ни имат доверие – това е!“.
Според директора на СУ „Н. Й. Вапцаров“ важно е да се съобразява интересът на ученика. Колкото и да си обича училището, той няма да остане в XI и XII клас, ако то ще му пречи да кандидатства, да продължи напред. Днес „Вапцаров“ има две профилирани паралелки в гимназиалната степен – по обществени науки – водещи са историята, географията и икономиката, а втората е по математика. Създали ги след анкети и разговори с деца и родители. От тази учебна година разкриват и паралелка с разширено изучаване на английски език. Това станало по желание на родителите.
За кариерното ориентиране на децата работата започва още от шестокласниците. За целта петричкото училище сключва договори с Югозападния университет „Неофит Рилски“, УНСС, Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия. Така разчитат на систематична методическа помощ и университетски гост-преподаватели по различните учебни дисциплини. Лоби за СУ „Вапцаров“ в тези университети са възпитаниците му, днес студенти.
В СУ „Вапцаров“ учат над 200 деца от околните селища. Един не стига, три са училищните автобуси. Оказва се, че много родители предпочитат децата им да са в голямото училище в големия град. Логично следва въпросът: демографският срив и загърбване на местното училище не обричат ли малкото селище. Снежина Въчева – зам.-директор по учебната дейност, твърди, че дългогодишният ѝ педагогически опит показва, че за децата е добре да са в голямото училище. В него го няма делението, те бързо преодоляват смущението си от града.
Мнението споделя и педагогическият съветник Величка Митова, самата по образование психолог. Както личи, когато дете не е посещавало детска градина, далеч по-трудно се социализира, а това се отразява и на успеха му в училище. Така и ученикът от училището с 30 – 40
деца по-трудно се адаптира, когато поотрасне и трябва да смени средата.
В това отношение много помага партньорството по програма „Иновации в действие“ с други училища в страната. По „вътрешния „Еразъм“ посещават СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Пловдив, ЧАГ „Проф. Иван Апостолов“ в София, предстоят им срещи с ОУ „Цар Симеон I“ във Варна.
„Избрахме ги заради иновациите им – уточнява Снежина Въчева – Впечатлиха ни методите на преподаване в пловдивското училище. Демонстрираха интерактивен урок със смяна на средата на преподаване, направиха го в читалище. По биология шестокласниците изучаваха билките чрез народни обичаи и песни, с рисуване на билката, с информация за нея на английски. Разбрахме, че в края на учебната година, в рамките на седмица, обучението продължава задължително извън училище. С помощта на родителите използват производствено помещение, университетска лаборатория… Хареса ни и идеята на Езиковата гимназия в София да развиват предприемачески дух у младите хора. Например бяха разработили огромна бактерицидна лампа за дезинфекция на голямо помещение.
Търсим нашето място в света на иновативното преподаване. Може би ще се насочим в приобщаващото образование. Имаме добър опит. Училището е с модерен ресурсен център, имаме щатни психолози, логопед, педагогически съветник. Резултатът от работата им показва, че децата проявяват емпатия към съучениците си с проблеми. Толерантността се възпитава. Това се отнася и за самите родители“, допълва зам.-директорът.
Като в повечето български училища, на дневен ред за СУ „Вапцаров“ е политиката да се оформят СТЕМ паралелки. Но според директора: „В това отношение има слабо място. Математиката в горните класове! Губи се интересът у учениците. Трудно се справят и учениците от математическата паралелка. Все по-малко избират математиката за явяване на матура. Така е и с биологията. Допреди 2 – 3 години най-много ученици я предпочитаха за ДЗИ. Сега има рязък спад. Нещо отблъсква децата. „Необходимо е да се преразгледат учебните планове и програми, особено за профилирана подготовка – добре структурирани ли са.“
В този контекст поставя темата за учебниците Видка Опренова – учител по история. Според нея одобряването им е въпрос, изискващ прецизиране. „Пригодността на един учебник се вижда през втората година. Затова новият учебник, преди да се одобри или не, задължително е да се апробира поне една учебна година. В някои стилът е по-издържан, в други даден раздел е по-добър. Учителят ще вземе най-подходящото. И още, нивото на учениците, интересите им, особено след VII клас, са различни. Трябва да има повече учебници, съобразени именно с тези специфики – смята Опренова. И добавя: – Не на последно място, в предложението ми има и икономически смисъл. Учебникът, особено на хартия, е скъпо нещо“.

Your Image Description

Свързани статии:

Не учим за училище, учим за живота Кодово име „Живот“ Смисълът на оценките Госпожо, обичам ви

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Не учим за училище, учим за живота

Next article

Кодово име „Живот“

Next article
В ход е дигиталното обучение

Кодово име „Живот“

Последни публикации

  • Foreign Language Teaching, Number 4/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.