"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 45, 2021

Най-много средства се влагат в образованието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-11-2021
in Брой 45, 2021
A A

Държавата инвестира средно по 4718 лева на дете на година, което прави по 393 лева на месец. Данните са от анализ на Националната мрежа на децата (НМД) за финансовите инвестиции на българската държава за здравето, образованието и социалната подкрепа на подрастващите. Анализът е направен от Института за пазарна икономика по поръчка на НМД и е за периода 2017 – 2020 г.
От общите инвестиции най-голям е делът на разходите на държавата за образование – 61%, 13% са за здравеопазване, а 26% са за социална политика, уточнява Лъчезар Богданов – един от авторите на анализа. Изследването е първото по рода си в България и може да се използва за оценка и проследяване на инвестициите в детските политики.
Между 2017 г. и 2020 г. разходите за децата и семействата увеличават дела си от 4,1 на 4,7 на сто от БВП. Ръстът се дължи изцяло на нарастване на средствата за образование. Парите за здравеопазване са намалили дела си в БВП с 0,1 процентен пункт.
Увеличението на средствата за образование става на фона на общо увеличение на публичните разходи, чийто дял в БВП нараства през някои години с дори по-бърз темп от ръста на разходите, предназначени за децата и семействата. В голяма степен увеличените разходи за образованието се дължат на увеличаването на учителските заплати, уточнява Лъчезар Богданов.
Ако за всяко дете се отделяха поравно средства, през 2017 г. това биха били 3344 лева на дете, което се равнява на 3,95% от БВП, или 7,6 на сто от всички публични разходи. През 2021 г. това биха били 4718 лева на дете, което се равнява на 4,7 % от прогнозния БВП и 11,7 % от очакваните общи публични разходи.
Няма ясна тенденция за промяна на дела на разходите за децата и семействата, взети като цяло в рамките на държавния бюджет. Въпреки че са се увеличавали в абсолютно изражение, разходите за децата и семействата са намалявали дела си в общия държавен бюджет през 2018 г.
и 2019 г., преди отново да го увеличат през 2020 г., но без да достигнат дела от 2017 г. Това не се отнася за разходите за образование, които са претърпели значителен ръст през целия период, се посочва в анализа.
През 2017 г. 56% от разходите за деца са предназначени за образование, 31% са за социално подпомагане, а 13% са за здравеопазване. През 2021 г. поради изпреварващия ръст на разходите за образование, съотношението вече е следното: 61% от разходите са за образование, 26% са за социални разходи и 13 на сто са за здравеопазване.
Средствата, които се разглеждат в анализа, са предназначени за различни услуги и плащания, които развитите съвременни държави считат за полагащи се на всяко дете. Това са безплатното образование, универсалният достъп до здравеопазване и до социални услуги.
Всяко трето дете в България живее в риск от бедност, което е устойчива тенденция през последните години, става ясно от анализа.
В частта, която разглежда възможностите са нарастване на държавните разходи за децата, се уточнява, че парите от бюджета за дадена политика, се увеличават по няколко начина. Когато бюджетната политика не се променя рязко, темповете на нарастване на самия бюджет водят до пропорционално нарастване на средствата по отделни пера, т.е. за образование, здравеопазване и социална политика. При втория вариант финансирането в дадена област се увеличава с по-бързи темпове от други. Такъв е случаят с финансирането на средното образование – през последните години то е нараствало с по-бързи темпове от повечето други бюджетни сфери и от ръста на БВП.
Анализът бе последван от дискусия за политиките за финансови инвестиции в децата и необходимите мерки от страна на държавата.

Your Image Description

Свързани статии:

Отново в клас Поет е носител на „Перото“ за 2021 г. Италия посреща българисти Пъстрата селановска въртележка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Италия посреща българисти

Next article

Посрещат Шрея от Сингапур

Next article
Посрещат Шрея от Сингапур

Посрещат Шрея от Сингапур

Вестник "Аз-буки"

Под стъклен похлупак

Всяко пето дете получава психично разстройство

Всяко пето дете получава психично разстройство

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"