"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 5, 2020

Палè, палет или палета?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-01-2020
in Брой 5, 2020
A A

Диана БЛАГОЕВА*

Палета е съществително от женски род със значение „дървено или метално приспособление с една или няколко плоскости, една под друга, използвано за поставяне и подреждане на стоки с цел по-лесното им товарене и разтоварване“ („Речник на българския език“, т. 12). Думата е заета от френски (palette) и е адаптирана морфологично с окончание за женски род –а (като множество други френски заемки: багета, пинсета, пипета, розета). Наред с една палета (много палети) обаче се натъкваме и на форми като едно палè (много палèта) и един палет (много палети), срв. следните примери от съвременни вестници:

Едно празно пале веднага може да се разглоби и превърне в панел за таван.

В едно от палетата с авточасти митничарите откриват и бойно огнестрелно оръжие.

Поради проблем с един палет се наложило да спре работата в склада.

След като палетът стане негоден за употреба, той се унищожава и използва за огрев.

Тук не става дума за родово вариране на съществителното, а за неправилна употреба. Думи палè and палет не съществуват. Това показва и справката с „Официален правописен речник на българския език“, в който откриваме само палета.

Объркването се дължи най-вероятно на неправилно „разкодиране“ на формите на заемката. Както съществителните от женски род, така и повечето многосрични съществителни от мъжки род получават в множествено число окончание –and. Поради това формата палети погрешно би могла да се възприеме от някои като множествена форма на съществително от мъжки род (по аналогия с котлет – котлети, лорнет – лорнети). Формите палèта and палèтата пък биха могли погрешно да се сметнат съответно за нечленувана и членувана множествена форма на съществително от среден род (по аналогия с поле – полета – полетата, роле – ролета – ролетата).

 

* Проф. д-р Диана Благоева работи в Секцията за българска лексикология и лексикография на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“.

Your Image Description

Свързани статии:

Епоним – що е то? Рекорден брой диктовки за 24 май Паронимия и четене „Затварящата“ запетайка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

„Вале“ – или иноваторите в цифровия свят

Next article

39% от иновативните училища залагат на методите на преподаване

Next article
39% от иновативните училища  залагат на методите на преподаване

39% от иновативните училища залагат на методите на преподаване

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Механизмът работи, когато всички се хванат за работа

Важното е на учениците да им е интересно в час

Важното е на учениците да им е интересно в час

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"