Как да печелиш от това, което обичаш да правиш
Платформа за частни уроци, доставки на здравословна храна по училищата, самоучител по роботика, софтуер за разпознаване на употребили алкохол шофьори, проект за насърчаване на офлайн общуването сред тийнейджърите. Това са някои от идеите, по които работят ученици от мрежата на „Тийноватор“ през последната учебна година. С помощта на ментори от предприемаческия свят за девет месеца младежите превърнаха своите идеи в подробни бизнес планове с потенциал да предизвикат инвеститорски интерес. Дванадесет проекта са представени на финалния кръг на състезанието, като някои от отборите показаха и завършени прототипи. Например спечелилият първа награда
самоучител по роботика
EduBots дори вече може да бъде поръчан онлайн.Това се съобщава на страницата на фондация „Америка за България“.
Идеите и техният прогрес несъмнено са впечатляващи, но създаването на действащ бизнес не е главната цел на „Тийноватор“ – мрежа от предприемачески клубове, която през учебната 2019/2020 година достигна до над 250 младежи от 17 училища в три града. „Тийноватор“ се стреми да развие творческото мислене на младите и да им помогне да развият умения, необходими за създаване на собствен бизнес, когато са готови за това. По-важната цел на пред-
приемаческата програма е да им покаже, че те сами могат да си проправят път в живота, включително като си създадат поминък, независимо къде се намират.
„Не очаквам да станат предприемачи, а да придобият нови знания и увереност, че могат“, казва Калин Георгиев – ментор на предприемаческия клуб в Природо-математическата гимназия във Враца. Георгиев живее и работи в чужбина 20 години, но преди три години се връща в родния си град и оттогава подкрепя различни проекти за развитието на местната общност.
Едно от предимствата на Програмата според Георгиев е, че променя схващането – особено устойчиво в малкия град, че успехът зависи от някой друг. От своя опит Георгиев се е убедил, че успехът се крепи на личната инициатива, а предприемачеството е само едно нейно изражение.
„Не е важно как ще продължи да се развива даден проект, а уменията, които младежите натрупват през Програмата – казва Светлана Савова, ръководител на „Тийноватор“ за фондация „Прознание“. – За успешна реализация в XXI век са необходими нови умения и младото поколение трябва да е подготвено за това. Целта на „Тийноватор“ е да научи гимназистите как да печелят от това, което обичат да правят.“
Може би затова предприемачеството е все по-популярна извънкласна дейност в училища в цял свят. Тази тенденция обяснява и появата на международни мрежи като Ustvarjalnik – част от която и „Тийноватор“, с повече от 200 стартъп клуба в училища в Словения, Полша, Унгария, САЩ, Мексико, а през последните две години и в България.
След пилотното издание на „Тийноватор“ в четири софийски училища през учебната 2018/2019 година миналата година младежки предприемачески клубове са основани в 17 училища в София, Варна и Враца. Като част от усилията си да насърчи устойчиво развитие в Северозападна България, фондация „Америка за България“ подкрепя сформирането на „Тийноватор“ клубове във Враца.
Важна част от преживяването „Тийноватор“ са менторите – млади професионалисти с поне един успешен бизнес зад гърба си. В ежеседмични срещи през учебната година менторите предизвикват младежите да анализират и обсъждат реални казуси от бизнеса и да изпълняват практически задачи, подхождайки творчески. Менторите им помагат да развият
собствени бизнес идеи, които учениците презентират пред жури от предприемачи и инвеститори в два кръга – през стартъп уикенда на „Тийноватор“ през януари и на финален кръг през май/юни.
Някои от проектите напредват, а екипите им се разрастват и сплотяват, докато други се разпадат между кръговете. „Това отразява какво се случва на пазара на труда в реалния живот“, коментира Светлана Савова.
„Идеята е, че в живота ще се сблъскаш с държавната администрация и вратите ще се затварят, а трябва да намериш начин да постигнеш това, което искаш“, казва Георгиев. За да предаде опит, близък до реалния, той дава задача на младежите да се снимат с кмета на града и с началника на местната служба за пожарна безопасност. Усилията на някои от тях се увенчават с успех.
Бориана Статкова също е ментор от Враца и един от придружителите на врачанската група на „Тийноватор стартъп уикенд“. „Ползата от участието им в инициативата е да успеят да пречупят притеснението си от говорене пред публика, пред инвеститори, умението систематизирано да представят бизнес плана си в рамките на две минути“, казва тя.
„Подходът дава резултати. Два от петте проекта от Враца са отличени с награди на „Тийноватор стартъп уикенд“ – за най-устойчив бизнес проект и за най-добра презентация. И въпреки че само два местни проекта стигат до финала през юни, „Тийноватор“ събуди децата“, категоричен е Георгиев.
Вдъхновен от своя ментор Ивайло Йорданов – възпитаник на „Тийноватор“, работи по създаването на собствена агенция за дигитален маркетинг, а негов съученик
започва да пише книга със съвети за преодоляване на лични загуби и други трудности в пубертета. Възпитаници на „Тийноватор“ правят кампания за набиране на средства в помощ на засегнатите при пожарите в Австралия през 2019 – 2020 г., а членове на един от клубовете във Враца разработват и представят проект за рециклиране на мобилни телефони на друго предприемаческо състезание. Трета група се самоорганизира и прави хранителни доставки до домовете на възрастни хора по време на карантината през пролетта. Идеята на програми, които развиват ранното предприемачество, е да научи младите хора не как да изкарват пари, а да бъдат комбинативни и да отстояват каузата, с която са се захванали.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg