"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2017 Брой 7, 2017

Домът на пясъчната лилия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-02-2017
in Брой 7, 2017
A A

„Понятието „екосистемна услуга“ на по-достъпен език може да се преведе като „екосистемна полза“, която природата предоставя на човека“, обяснява доц. Анна Ганева – директор на Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания на БАН. Тя и нейните колеги са се заели със задачата да картират и оценят ползите, които хората имат от терени, отнасящи се към различни типове екосистеми. Подобно проучване се прави за първи път у нас.
„Досега се занимавахме основно с компонентите на екосистемите – растения, животни, гъби. Проследявахме тяхното функциониране, връзката между популациите на организмите и отделните климатични фактори – казва доц. Ганева. – Този път фокусът е насочен към това да покажем екосистемите, които са извън „Натура 2000“, и да ги оценим на базата на набор от индикатори.“
Учените ще проследят разнообразието от видове –растения, животни, каква площ покриват популациите на растенията на дадено място, дали има застрашени видове от Червената книга, дали присъстват инвазивни чужди видове, дали териториите са увредени по някакъв начин от ерозия, пожари, как се ползват – пасищно, сенокосно, има ли риболов в реки и езера и други.
Но как може да се остойности ползата от природата?
„Част от природните ползи хората потребяват директно – вода, слънчева енергия, дървесина – уточнява доц. Ганева. – Но има и ползи, които не се поддават лесно на измерване, нито са толкова видими. Това, че гората създава условия за задържане на вода в почвата и благодарение на това е източник на живителната течност, не се осъзнава винаги. Такъв горски масив създава микроклимат с определена температура и влага. Това също е тип полза, която не се вижда директно.
Когато въздействаме по някакъв начин върху природата, всъщност изразходваме нещо, което струва много. При подобни въздействия от най-различен характер трябва да си даваме сметка какво трябва, грубо казано, да платим обратно, за да възстановим това, което вече сме унищожили. Остойностено по този начин, впоследствие това може да послужи за оценка на това какво взимаме и какво трябва да върнем. Това е смисълът на работата по оценка на екосистемните ползи.“
Означава ли това, че ще се налагат глоби като при бракониерство?
Не, отговаря ученият. Някои вреди са ясни и подобни санкции са един от начините за тяхното предотвратяване. Но дори да не става дума за бракониерство, а за легално ползване, пак е необходима преценка как и доколко да се ползва дадено място и как да се възстановява. Взета под аренда земя може да се ползва по различни начини. Например да се промени типът на местообитанието и ако то е естествено пасище или ливада, да се разоре и да се ползва за друго. В такъв случай трябва да е ясно какво ще струва това от екологична и икономическа гледна точка. Такъв „ценоразпис“ засега няма. В Европа също тепърва започват този тип проучвания.

 

Четете повече в бр. 7, 16 – 22 февруари 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Старозагорската завера Самолекуването може да е следващата пандемия Прилепите са ни добри съседи „Наследство БГ“ съхранява паметта на нацията

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Foreign Language Teaching, Number 1/2017, Volume 44

Next article

Изкуството да омайваш учениците

Next article
Изкуството да омайваш учениците

Изкуството да омайваш учениците

Гимназията с търсени специалности

Гимназията с търсени специалности

С „Амалипе“ работят 240 училища

С „Амалипе“ работят 240 училища

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"