APPLIED LINGUISTICS /
ПРИЛОЖНО ЕЗИКОЗНАНИЕ
Акционалност на диалогичното единство с начален подбудителен изказ
[Actionality of the Exchange with an Initiative Directive Speech Act] /
Донка Мангачева / Donka Mangatcheva – 487
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY /
METHODOLOGY
Теоретични основи на граматичен минимум по турски език
[Theoretical Foundations of a Grammatical Minimum of Turkish Language] /
Милена Йорданова / Milena Yordanova – 498
LANGUAGE AND CULTURE /
LANGUAGE AND CULTURE
Поглед към света на женските литературни салони
[Women’s Literary Salons World at a Glance] /
Цвета Тодорова / Tzveta Todorova – 505
La Représentation des Femmes Dans L’affiche Suisse (Vision Fantasmée, Idéale ou Virtuelle)
[The Women in the Swiss Posters] /
Brigitte Grass – 525
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY /
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY
За названието мундрага
[On the Name Mundraga] /
Емил Боев / Emil Boev – 535
EVENTS / ХРОНИКА
Лвовската българистика от ново време
[Lviv Bulgaristics of New Time] /
Олга Сорока / Olga Soroka – 548
Международна научна конференция „Българистични четения“ – Сегед 2015
[International Scientific Conference of Bulgaristics Readings “ – Sеgеd 2015] /
Камен Михайлов / Kamen Mihaylov – 553
REVIEWS AND ANNOTATIONS /
REVIEWS AND ANNOTATIONS
„Изследвания в обучението по съвременни езици“ от Tодор Шопов и Екатерина Софрониева – преглед на книгата
[“Research in Modern Education Languages” by Todor Shopov and Ekaterina Sofroniev – Book Review] /
Петър Тодоров / Peter Todorov – 556
Сборник в чест на проф. Мария Китова
[Assembly in honor of Prof. Maria Kitova] /
Магдалена Караджункова / Magdalena Karadjounkova – 560
Старогръцкият език – вход към света на античната култура
[Ancient Greek − Entrance to the World of Ancient Culture] /
Анета Димитрова / Aneta Dimitrova – 565
Научни постижения на перспективни филолози
[Scientific Achievements of Prospective Philologists] /
Андрея Крупев / Andreas Krupa – 569
Саморегулираното учене – предизвикателство към академичната среда и показател за качество на образованието
[Self-regulated Learning – a Challenge to Academia and Benchmark for Quality of Education] /
Илиана Петкова / Iliyana Petkova – 572
OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ
На наших глазах появляется культура текстинга
[We Face the Birth of the Texting Culture] /
Валерий Ефремов / Valeriy Efremov – 577
Обучение грамотному русскому письму детей, для которых русский язык неродной
[Competent Written Russian Language Skills Educational Program for Children that are not Native Speakers] /
Андрей Остапенко, Вячеслав Гузеев / Andrey Ostapenko, Viatcheslav Guseev – 582
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 593
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 595
АКЦИОНАЛНОСТ НА ДИАЛОГИЧНОТО ЕДИНСТВОС НАЧАЛЕН ПОДБУДИТЕЛЕН ИЗКАЗ
Донка Мангачева
Sofia University
Absract. Статията систематизира и обобщава резултатите на едно лингвопрагматично изследване върху акционалността на диалогичното единствос въвеждащ подбудителен акт (въз основа на португалски езиков корпус).Представеният модел за анализ обхваща съществените принципи и начини засловесно междуличностно взаимодействие като фактори за формулиране нарепликата за отговор, както и възможностите за нейната синтактична реализация. Насоките за многоаспектно описание на минималната диалогична единица може да намерят място в концептуалната основа на приложното (учебно)моделиране на диалога.
Keywords: linguistic-pragmatic study, communicative interaction, actionalityof the exchange, initiative directive speech act, verbal response, minimal dialogicunit
ACTIONALITY OF THE EXCHANGE WITH AN INITIATIVEDIRECTIVE SPEECH ACT
Abstract. The article systematizes and summarizes the results of a linguisticpragmaticstudy on the actionality of the exchange with an initiative directivespeech act (on the basis of a Portuguese language corpus). The attention in theoutlined analytical approach is focused on the main principles and ways of thecommunicative interaction as factors for production and formulation of the verbalresponse. The guidelines for a multifaceted description of the minimal dialogic unitmay be integrated in the conceptual basis of the application (educational) dialoguemodelling.
Dr. Donka Mangatcheva, Assoc. Prof.
Department of Spanish and Portuguese Studies
Faculty of Classical and Modern Philology
University of Sofia
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504 Sofi a, Bulgaria
ТЕОРЕТИЧНИ ОСНОВИНА ГРАМАТИЧЕН МИНИМУМ ПО ТУРСКИ ЕЗИК
Dr. Milena Yordanova, Assoc. Prof.
Sofia University
Резюме. Настоящата статия предлага теоретичен модел на бинарен граматичен минимум. Диахронният бинарен граматичен минимум на съвременниятурски и османски език е изграден на постиженията на туркологията и лингводидактиката.
Keywords: diachronic binary textbook, grammatical minimum, Turkish language
THEORETICAL FOUNDATIONS OF A GRAMMATICALMINIMUM OF TURKISH LANGUAGE
Abstract. The present article offers a theoretical model of a binary grammaticalminimum. The diachronic binary minimum for modern Turkish language andOttoman language is built on the achievements of Turkology and Linguo-didactic.
Dr. Milena Yordanova, Assist. Prof.
Faculty of Classical and Modern Philology
University of Sofia
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ПОГЛЕД КЪМ СВЕТА НА ЖЕНСКИТЕЛИТЕРАТУРНИ САЛОНИ
Цвета Тодорова
Sofia University
WOMEN’S LITERARY SALONS WORLD AT A GLANCE
Dr. Tzveta Todorova, Assoc. Prof.
University of Sofia
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
LA REPRÉSENTATION DES FEMMES DANSL’AFFICHE SUISSE (VISION FANTASMÉE,IDÉALE OU VIRTUELLE)
Brigitte Grass
Bibliothèque de Genève, Suisse
Резюме. В статията „Представянето на жените върху швейцарскитеафиши“ се показва развитието на различните виждания за представяне наженския образ в швейцарските афиши през ХХ век и как отразяването наженското тяло и идеята за женското начало предизвиква ожесточени дискусиисред представителите и на двата пола.
Keywords: swiss posters, women, feminism, sexism
THE WOMEN IN THE SWISS POSTERS
Abstract. Posters are age-old means of communication, as they are used for announcingall kinds of events of everyday life. At the beginning of the 20th century,relatively high levels of public morality acted as a safeguard against some sociallyunacceptable posters. In the second part of the century, there were essentially feministmovements that opposed so-called sexist posters. However, no effective legislationforbids the use of the naked female body in posters as long as it is not considered«contrary to public order». This notion is obviously very subjective as its limits dependon each person’s age, sensibility, education, etc. Two paradoxes illustrate thediffi culty of making a judgment about “good moral” in posters: “sexist” publicity isdisapproved by a majority of French and Swiss people, but in reality they allow for a10 to 40 percent increase in sales of the underlying products; posters which are forbiddenor censured rapidly become desirable to collect.
Mrs. Brigitte Grass
Responsible for the collection of posters
Library of Geneva
Geneva, Switzerland
Емил Боев
Sofia University
Резюме. Един от важните проблеми на изследванията върху прабългарите,или първобългарите, са тези за техния произход, родствената им връзка с другиетнокултурни общности, както и езиковото родство с тях. Липсата на достатъчнописмени паметници затруднява езиковите изследвания. Въпреки това наличнитеоткъслечни данни са достатъчно убедителни, за да се наложи изводът, че езикътна прабългарите принадлежи към алтайската етнолингвистична общност и специално към нейната хунобългарска група. Тя именно прониква първа от СевернаАзия в Европа, пренасяйки на запад нови културни и езикови елементи.
Keywords: protobulgares, altai ethnolinguistic group, Mundraga
ОБУЧЕНИЕ ГРАМОТНОМУ РУССКОМУ ПИСЬМУ ДЕТЕЙ, ДЛЯ КОТОРЫХ РУССКИЙ ЯЗЫК НЕРОДНОЙ
1Андрей Остапенко, 2Вячеслав Гузеев
1Кубанский государственный университет – Краснодар, Россия
2Академия повышения квалификации работников образования – Москва, Россия
Резюме. В статье на основе знания последовательности формирования речевых навыков ребёнка предложена общая концепция обучения грамотному русскому письму детей-инофонов, в которой выделены частные пути формирования этого навыка у детей, для которых русский язык неродной. Концепция адаптирована к детям с родным болгарским языком.
Keywords: competent written Russian skills, speaking skills, children education,
language experience.
EDUCATIONAL PROGRAM FOR CHILDREN THAT ARE NOT NATIVE SPEAKERS
Abstract. Based on the knowledge of sequential development of speaking skills among children, the article offers a general approach to training non native Russian speaking children competent written Russian skills. This approach is adapted for native Bulgarian speaking children.
Prof. Andrey Ostapenko
Kubansky State University
Krasnodar, Russia
Prof. Viatcheslav Guseev
Academy of professional competence for teachers
Moscow, Russia