"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 21, 2021

Британското училище е различно

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-05-2021
in Брой 21, 2021
A A

Хората, които обичат да сравняват, ще бъдат разочаровани – не може лесно да се определи кое е по-добро: българското или британското училище, защото системата е абсолютно различна и в този смисъл, трудна за сравнение. Образованието е различно по структура на учебния материал и на училищен персонал, сгради, украса в училището, методи на преподаване. Няма например изпитване пред дъската – „дъската“ често е проекция на екран на компютър. Но да вървим поред.

Предучилищното образование за 4-годишните британчета се осъществява в училището,
където ще учат, за да свикнат с обстановката и униформите

Галя КЛАРК

Образователната система във Великобритания е разделена на 4 основни части – начално, средно, последващо и висше образование. Законът изисква децата да завършат начално и средно – от I до XI клас, т.е. от 5- до 16-годишна възраст. Детската градина е за 3-годишните, а на 4 вече са в предучилищна група. Първият ключов стадий включва първи и втори клас (година наричат класа тук), втори стадий е от 3-а до 6-а година. В VI клас децата са на 11 г. и накрая на годината държат изпити, след което са разпределяни според уменията в различни групи в гимназията.
Докато в началното училище има класове с класни ръководители, то в гимназията учениците учат според предметите и нивата, на които са разпределени. Ако са във високо ниво, от тях се очаква повече и прогнозните резултати за матурите им са по-високи от тези на ниските нива. Гимназията (средното образование) започва от 12-годишна възраст – VII клас, и приключва в XI клас, когато 16-годишните държат матури по основните и по избираеми предмети.
Третият обучителен стадий е от 7-а до 9-а година, а четвъртият ключов обхваща 10-а и 11-а година. Последващото образование е в година 12 и 13, когато учениците избират определени предмети,
някои професионални – например фризьорство в колеж, а други продължават тези две години в т.нар. шеста форма, която приключва с A Levels – важни изпити по избрани три предмета. Само тези предмети се учат в допълнителното образование.
Още от 4-годишни, когато са в предучилищна група, намираща се в избраното училище, а не в детска градина, децата носят съответната училищна униформа. Нарича се Reception – т.е. приемна година, по време на която децата учат в истинска училищна среда. В стаите им има зона за отдих, играчки, карнавални дрехи на принцеси и пирати за игра.
Първи клас – year 1, e, когато са на 5 години. Средното образование завършва, след като са учили от предучилищна до XI клас, т.е. това са 12 училищни години. Завършват на 16-годишна възраст с матури, наречени GCSE. Матурите са по 6 – 7 предмета, половината задължителни, а 3 – 4 са допълнителни, по избор на ученика.
При завършването има нещо като абитуриентски бал, но в много по-малък мащаб от българските балове. Разбира се, те бяха отменени по време на ковид пандемията. Балът е обикновено само една вечер, в местен ресторант на хубав хотел, кувертът е по възможностите на всички, алкохол не се предвижда. Около полунощ родителите отиват да вземат децата си от ресторанта. Те са в костюми и дълги рокли, но цялостната нагласа на родители и ученици към бала е доста по-скромна и различна.
След като завършат средно образование, могат да продължат или в A Levels, или в колеж.
Счита се, че в A Levels отиват тези, които са избрали университета, но не е задължително. Това е нещо като мост към университета, между средното и висшето образование, нарича се последващо образование. Обучението там е две години и ако трябва да се сравнява с някакво българско образование, вероятно е вид полувисше. Изучават се по три предмета, избрани от ученика. В XII и XIII клас не се учат основните предмети, като математика, физика, химия, английски и пр., а само неща, избрани от ученика. Те могат да бъдат фотография, биология, социология, психология, филм и т.н. И обучението по тези предмети в A Levels е на много високо професионално ниво, почти университетско.
Някои продължават в университети, но поради пандемията и онлайн образованието, както и изключително високите такси от 9000 паунда годишно и дълговото бреме, мнозина се отказват да продължат в университет и се стремят да си намерят работа.
Учебното съдържание по предметите в различните ключови стадии е определено най-общо от държавните органи по образование, с поставени цели и задачи. Учителите сами си разработват уроците, търсят помагала и пр. Учебници в общоприетия в България смисъл няма. Всеки ден децата получават различни листове и материали в зависимост от предмета.
Но дори и такива основни предмети за нас като история и география в английското училище не са толкова базови – когато ученикът избира предмети, по които да държи матура, той може да избира или история, или география. Може би е особено рядко някъде да предлагат и двете.
Стените по коридори и класни стаи са шарени, те на практика са учебни помагала. Няма портрети на важни люде и изчистени стени. Прозорците може да са затворени, но вратите са отворени.
В голяма степен средното образование е избираемо. Задължителни до 16-годишна възраст са само математика, английски и наука, т.е. физика, химия и биология.
В малките класове децата седят на земята, а по-късно – и на столчета пред маси. Чинове в британското училище няма. Подовете са постлани с мокети, а не са с паркет. И коридорите са с мокети.
В британската образователна система има най-различни кадри: освен директор (наричан главен учител в началното училище) и заместници има и административен директор, който обикновено организира назначенията на персонал и провеждането на интервюта, отговаря за бюджета и разпределението му. На входа на училището има рецепция, на която работят една-две секретарки. Те посрещат посетителите и ги напътстват. В началното училище има и стаичка за първа помощ. Хора от екипа, обучени да дават такава помощ и получили сертификат, имат право да я извършват. Често това са асистентите за обедното време или помощник-учителите. Лекари или зъболекари в училищата няма, а ако се наложи, се вика линейка.
Учителите са завършили специално образование, което им дава право да бъдат учители, а не въобще висшисти – те трябва да имат специален статут на учител, издаден от Националната агенция по образование. Има и учители без подобен статут, ако не може да се намери подходящ, но те са рядкост и са по-ниско платени.
В класната стая на началното училище обикновено има поне двама или трима възрастни – учител, помощник учител и специализиран помощник-учител, който е прикрепен към 1 дете със специални нужди. То може да бъде аутист или с други физически или психологически нужди. Помощник-учителят често работи с малки групи, прави упражнения по четене, писане, произношение, смятане. Той подава на учителя учебни материали, които да бъдат раздавани на децата. Помощник-учителят носи междинна закуска от нарязани плодове на 4-годишните към 10 – 11 ч. В училището има и библиотека с библиотекар, а книгите са разделени според съответната възрастова група, както и според уменията и напредъка в четенето.
Храненето на децата е основна част от училищния живот. То се провежда в зала, която на обяд се превръща в столова, а иначе в нея се провеждат
срещи на всички класове, на които директорът говори по определена тема.
При храненето няма супа, второ и трето, а само основно ядене – като например наденички с пържени картофи и боб в доматен сос, и десерт.
Децата могат да получават и храна от къщи в кутии за хранене – lunch box. Майките им приготвят сандвичи и добавят някакво десертче или плод и напитка. Храната от столовата се заплаща, с изключение на най-малките и децата, чиито родители са под определен доход – за тях е безплатна.
В началното училище има десетина асистенти, които помагат по обедно време: някои работят в столовата, други в кухнята, трети отвън. Те наглеждат децата, помагат им да играят, дават им различни спортни уреди, като обръчи, топки, и това, което е особено важно, е, че помагат да се преодолеят разпри и спорове. Тези, които са обучени в първа помощ, раздават специални антисептични лепенки при нужда.
В часовете по физическо възпитание се играят различни игри, като нетбол, напомнящ нашата народна топка, баскетбол, футбол. Футбол играят и момичетата. Те не изучават танци и елементи на художествената гимнастика.
Мястото за игра е доста обширно. Част от двора може да е бетонирана, а част е поле, чиято трева редовно се коси, заобиколено от хубави цветя и храсти. Професионален цветар поддържа красотата в двора. Често има отделена част, където малките учат за природата, растенията и животните. Това обучение се нарича „горско училище“.
Тук не е особено прието родителите да задават въпроси на учители и директори как се справя и учи отрочето им. Родителски срещи има, но те са рядкост. В ковид епохата са предимно онлайн. Комуникацията между училище и родители често е по имейл. Родителски комитети на отделните класове няма, а по-скоро на цялото училище – Родителско-училищна асоциация (PTA). Тяхната задача е да събират средства за училището от организиране на училищни фестивали отвън, на поляната, с различни забавни игри и щандове, на които се продават различни неща. Събраните пари отиват за закупуване на съоръжения, а понякога и в бюджета на училището, за да се похарчат за това, от което има нужда – например за построяване на спортна зала.

Your Image Description

Свързани статии:

Войнишка униформа вместо бои за рисуване Сладки букви за празника Австрийски музикални седмици – онлайн Училище, пълно с усмивки: Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Кюстендил изпрати седмица на веселие и хумор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Златоръки тамарини в Столичния зоопарк

Next article

Войнишка униформа вместо бои за рисуване

Next article
Войнишка униформа вместо бои за рисуване

Войнишка униформа вместо бои за рисуване

Любороден пламък

Любороден пламък

В ход е дигиталното обучение

Красотата на думите

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2025, година XLXII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2024, година XLXI
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2024, година XLXI
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2023, година XLX
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"