Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2018 Брой 31, 2018

Физиотерапевт или физиотерапист?

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
28/05/2019
in Брой 31, 2018
0
Защо „мекането“ е толкова заразно?
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Тя се намира в системни отношения с цяла група други думи с втора съставка -терапевт, които назовават специалности/професии в областта на медицината и човешкото здраве – психотерапевт, биоенерготерапевт, ароматерапевт, трудотерапевт, фитотерапевт, иглотерапевт, хипнотерапевт, балнеотерапевт, обаче няма да я откриете в Националната класификация на професиите и длъжностите, а там ще откриете другата дума – физиотерапист, която пък не бихте намерили в нито един правописен или тълковен речник на българския език. За грешка ли става дума, или за нещо друго?
Думата физиотерапист вероятно е заета от английски (physiotherapist) и целенасочено въведена в споменатата Класификация, с цел да се йерархизират професии и длъжности и да се разпределят специфичните професионални дейности между тях.Но не става напълно ясно в какво се състои разликата в значението на тази дума и на вече съществуващата дума физиотерапевт и дали въобще може да се говори за такава разлика. От езикова гледна точка не е оправдано в нормативни документи по изкуствен начин да се въвеждат нови думи, без те да са утвърдени в книжовния език. Налагането на думата физиотерапист в езиковата практика е непрепоръчително, а и едва ли би било успешно, тъй като причините за замяната на думата физиотерапевт с новата дума не са ясни за обществото и тази замяна изглежда неоснователна.

Гл. ас. д-р Илияна Кунева
работи в Института за български език – БАН, Секция за съвременен български език.
Научните ѝ интереси са в областта на езиковата култура, синтаксиса и прагматиката.

Четете повече в бр. 31, 2 – 8 август 2018 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова ли е думата новизъм? „Галилео“ има 4 нови спътника От време на време пристигам навреме Лале ли си, зюмбюл ли си… Наръчник ли си, ръководство ли си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Pedagogy, Number 6/2018, Volume 90

Next article

Знанието е ценност, а оценката – следствие

Next article
Знанието е ценност, а оценката – следствие

Знанието е ценност, а оценката – следствие

Последни публикации

  • Foreign Language Teaching, Number 4/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2025, Volume 52
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2025, Volume 52
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 51 (2024 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2024, Volume 51
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2024, Volume 51
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 50 (2023 г.)
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 3/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 2/2023, Volume 50
  • Foreign Language Teaching, Number 1/2023, Volume 50
  • Annual contents of Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Vol.49 \2022
  • Foreign Language Teaching, Number 6/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 5/2022, Volume 49
  • Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.