
Общо 100 директори, заместник-директори и учители от Софийска област обменят опит и споделят добри практики по време на участието си в един от петте майсторски класа, организирани от Регионалното управление на образованието – София-област, по модул от Националната програма на МОН „Квалификация на педагогическите специалисти“.
Майсторските класове са насочени към три теми – подходи за формиращо оценяване и преподаване в контекста на националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити; преподаване, насочено към повишаване на четивната грамотност на учениците за придобиване на умения за извличане на информация по качествен начин и нейното обработване и анализиране при вземането на решения, както и местни модели за повишаване на резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците.
Регионалното управление на образованието предоставя възможност за реализиране на новата организационна форма за продължаваща квалификация за втора поредна година, като бъде надграден опитът от предходната.
„Целта на майсторските класове е не да бъде поднесена суха материя, а колегите да обменят опит, да споделят ресурси и да изработят практическа задача. Педагогическите специалисти, които взеха участие миналата година, останаха доволни. Затова решихме тази година да разширим обхвата на майсторските класове и да включим две нови направления, насочени към директори и заместник-директори от професионални гимназии и учителите по физическо възпитание и спорт“, споделя Йоанна Чалъкова, старши експерт за квалификация на педагогическите специалисти в РУО – София-област.
По думите ѝ споделянето на педагогически опит мотивира развитието на потенциала при учителите, допринася за изграждане на професионални общности и за повишаване на педагогическите компетентности. Във всеки от петте майсторски класа се включват по 20 участници. Чалъкова уточнява, че желаещите да участват в тях, кандидатстват, а след това се прави подбор от Регионалното управление на образованието.
Експертът отбелязва още, че майсторските класове преминават под теоретичното ръководство на образователен експерт и преподаватели от висши училища.
Всеки майсторски клас се провежда в поредица от обучително-практически сесии. Ръководителят на съответното направление представя своята практика, като същевременно дава задача на участниците в класа. Те разработват своя идея или практика, която при възможност прилагат с учениците си. На последната сесия от майсторския клас участниците представят своите идеи.
Първият нов майсторски клас е в направление „Местни модели за повишаване на резултатите и качеството на подготовка по физическо възпитание и спорт на децата и учениците“ и се провежда в СУ „Васил Левски“ в Елин Пелин. Той преминава под ръководството на Росица Иванова от ОУ „Стефан Стефанов“ – с. Гара Елин Пелин, която е старши учител по физическо възпитание и спорт с доказан професионален опит. Академичен консултант е доц. Корнелия Найденова – ръководител на катедра „Теория на физическото възпитание“ към факултет „Педагогика“ на Националната спортна академия „Васил Левски“.
По време на майсторския клас в направление „Местни модели за повишаване на резултатите и качеството на подготовка по физическо възпитание и спорт на децата и учениците“ своя опит представя Виктор Тонев. Той е на 36 г. и от три години е преподавател в ОУ „Иван Вазов“ в село Мусачево, както и класен ръководител на VII клас.
За Тонев да бъде учител, от мечта се превръща в цел, която на 29 г. решава да следва неотлъчно и тогава се записва в Националната спортна академия. А само за трите години, през които е в системата, разбира, че училището е неговото призвание.
„Благодарен съм, че упражнявам професията си, и се радвам, че имам толкова възпитани и дисциплинирани деца. Всеки ден с тях е подарък“, споделя с усмивка учителят. И отбелязва подкрепата, която получава от директорката Мирослава Станчева.
По време на майсторския клас Тонев впечатлява колегите как без наличието на физкултурен салон в ОУ „Иван Вазов“ и само с подръчни материали успява да запали у децата любов към спорта.
Преди да постъпи в школото, не е имало титулярен преподавател по физическо възпитание и спорт. А като спортни уреди намира само една плътна топка и два конуса.
„Беше ми много трудно, но благодарение на Националната програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ вече разполагаме с по-голяма част от пособията и имам възможност да работя. Щастлив съм, че децата имат потребност и желание. Често дори когато нямат физическо възпитание, са при мен“, разказва Тонев.
Допълва, че са сформирани две групи – по футбол (I – IV клас) и по волейбол (V – VII клас). С гордост учителят споделя, че миналата година имат над 10 изяви без нито една загуба.

Спортните занимания се водят в помещение с размери 10 на 6 метра. „Може да упражняваш подвижни и щафетни игри с по-малките, но с прогимназиален етап е почти невъзможно“, обяснява учителят. И допълва, че от настоящата учебна година ще могат да разчитат на новоизградена спортна площадка, където ще преминават по-голяма част от заниманията.
Липсата на условия за спортни активности обаче не спира ентусиазма на преподавателя. Веднага след като е назначен, решава да закачи волейболна мрежа между две дървета. Не след дълго се появяват и първите резултати и победи на училището в междуучилищни прояви. Тонев е уверен, че възпитаниците му имат неограничени възможности, и е любопитен докъде могат да стигнат.
По време на майсторския клас Виктор Тонев споделя как отбелязват Европейския ден на спорта.
Избират начин, който да отговаря на дейностите в село Мусачево. Под формата на игри на терена пренасят предмети от всекидневието на децата – заниманията включват ръчна количка, кофи с вода, чували със слама. Част от празника става и цялата общност, която окуражава учениците.
Другата инициатива, с която запознава колегите си от София-област, е лекоатлетическото състезание „Бързи и задружни“, което се провежда по улиците на селото.
„Преди самите състезания се подготвяме, като обикаляме махалите на село Мусачево и всички баби и дядовци ни познават и ни се радват. Показваме, че спортът е жив, независимо дали има материална база, или не“, категоричен е Тонев.
Отбелязва още, че разгрявката е задължителна част от заниманията, а оценките, които получават децата, отговарят на реалните им възможности. Учителят разказва как бивша негова ученичка му споделя, че ѝ липсва организацията в часа спрямо тази в училището, където учи в момента.
Ново направление е и „Местни модели за повишаване на резултатите и качеството на подготовка на учениците, обучаващи се в професионалните гимназии“. Майсторският клас е насочен към представители на ръководните екипи на професионални гимназии. Той преминава под ръководството на Станчо Атанасов – директор на Професионалната гимназия „Велизар Пеев“ в Своге. Йоанна Чалъкова обяснява, че избират заниманията да се проведат в гимназията, защото тя е Център за високи постижения в професионалното образование и обучение за София-област и екипът има какво да сподели на колегите си. Академичен консултант е проф. д.п.н. Сийка Чавдарова-Костова – преподавател във Факултета по педагогика към Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Обучението включва както лекционна, така и практическа част в STEAM центъра на гимназията и Центъра за високи постижения. Участниците се запознават с конкретни модели за интегриране на иновации и технологии в професионалното обучение, които вече се прилагат успешно в гимназията.
Останалите три майсторски класа се провеждат в РУО – София-област. В направление „Местни модели за повишаване на резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците“ е проведен клас, насочен към директори на училища в областта. Заниманието е открито от началника на РУО – София-област, Росица Иванова, която пожелава на директорите да се мотивират за нови и креативни идеи, които да им помагат в образователната им мисия.
Майсторският клас преминава под ръководството на Захаринка Кусарова – директор на Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Костенец, а консултант е проф. д.п.н. Сийка Чавдарова-Костова.
Другите два майсторски класа са под ръководството на д-р Станимир Цветков от Института по образование. В заниманията в направление „Подходи за формиращо оценяване и преподаване в контекста на НВО и ДЗИ“ се включват учители по български език и литература и по математика, преподаващи в прогимназиален и гимназиален етап.
Първият етап на класа преминава под формата на тематично обучение, а след това самостоятелно участниците правят анализ на резултатите от изпитите на учениците, на които преподават, разработват инструментариум за реализиране на обратна връзка и представят разработките си за консултация и редакция преди последния присъствен ден. Те бива представени и дискутирани на финалното занимание.
В направление „Преподаване, насочено към повишаване на четивната грамотност на учениците за придобиване на умения за извличане на информация по качествен начин и нейното обработване и анализиране при вземането на решения“ д-р Цветков работи с учители по български език и литература, преподаващи в прогимназиален и гимназиален етап.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg












