Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Математика и информатика Съдържание на сп. "Математика и информатика"

„Математика и информатика“, книжка 3, година LVII, 2014

в Съдържание на сп. "Математика и информатика"

 CONTENTS  / СЪДЪРЖАНИЕ

IF YOU WORK WITH YOUNG STUDENTS / АКО РАБОТИТЕ С МАЛКИТЕ УЧЕНИЦИ

Инверсията – метод в началната училищна математика [The Inversion – a Method in Primary School Mathematics] /
Здравко Лалчев, Маргарита Върбанова / Zdravko Lalchev, Margarita Varbanova
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

EDUCATIONAL MATTERS/ ВЪПРОСИ НА ПРЕПОДАВАНЕТО

Стимулиране на творческа активност при билингви чрез динамичен софтуер [Creative Activity Stimulation of Bilingual Students by Dynamic Software] /
Сава Гроздев, Диана Стефанова, Калина Василева, Станислава Колева, Радка Тодорова / Sava Grozdev, Diana Stefanova, Kalina Vasileva, Stanislava Koleva, Radka Todorova
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Програмиране на числови редици [Programming of Number Series] /
Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова / Ivaylo Staribratov, Tcvetana Dimitrova
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

EDUCATIONAL RESEARCH/ НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКИ СТАТИИ

Крива на Чева за точка от равнината на триъгълник [A Ceva Curve for a Point in the Plain of a Triangle] /
Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

An Interesting Algebraic Inequality and some Applications [Едно интересно алгебрично неравенство и някои приложения] /
Šefket Arslanagić / Шефкет Арсланагич
 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

COMPETITIONS AND OLYMPIADS / ОЛИМПИАДИ И СЪСТЕЗАНИЯ

Някои методически подходи за съставяне на задачи за олимпиади [Some Methodological Approaches to Compose Olympiad Problems] /
Сава Гроздев, Веселин Ненков / Sava Grozdev, Veselin Nenkov
 Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

CONTEST PROBLEMS / КОНКУРСНИ ЗАДАЧИ

Рубриката се води от доц. д-р Веселин Ненков
Конкурсни задачи на броя [Contest Problems of the Issue]
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Решения на конкурсните задачи от брой 4, 2013 [Solutions of the Contest Problems from issue 4, 2013]

READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI” JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ” ЧЕТЕТЕ

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ


 ИНВЕРСИЯТА – МЕТОД В НАЧАЛНАТА УЧИЛИЩНА МАТЕМАТИКА

1Здравко Лалчев, 2Маргарита Върбанова
1Софийски университет „Св. Климент Охридски“
2Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Резюме. Авторите правят методическа адаптация на метода на инверсията за целите на обучението и представят неговите  евристични   възможности при реша- ване на „нестандартни“  задачи от началната училищна математика.

Кеуwords: primary school mathematics, inversion, transformation, mathematical model, chain diagram

THE INVERSION – A METHOD IN PRIMARY SCHOOL MATHEMATICS

Abstract. The authors adapt the inversion method didactically for the purposes of Education and represent its heuristic possibilities in solving „nonstandard” problems in Primary school mathematics.

Prof. Dr. Zdravko Lalchev
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia

Prof. Dr. Margarita Varbanova
Faculty of Mathematics and Informatics
University of Veliko Tarnovo „St. St. Ciril and Methodii“

нагоре


 СТИМУЛИРАНЕ НА ТВОРЧЕСКА  АКТИВНОСТ ПРИ БИЛИНГВИ  ЧРЕЗ ДИНАМИЧЕН СОФТУЕР

1Сава Гроздев, 2Диана Стефанова,
2Калина Василева, 3Станислава Колева, 4Радка Тодорова
1Българска академия на науките
2ОУ „Никола Вапцаров“ – Асеновград
3ОУ „Димитър Матевски“ –  Меричлери
4СОУ „Христо Проданов“ – Карлово

Резюме. Отчитайки спецификата при обучение на роми (недостатъчно позна- ване на българския език, обособяване на емоционалността като водеща във фор- миране на познанието), авторите предлагат подпомагане в условията на билинг- визъм на запознаването с геометрични фигури и връзките между тях, прилагайки динамичен геометричен софтуер (ДГС). Този подход има доказани предимства във всички степени на обучението по математика: спестяване на чертожно време; повишаване на интереса и активността на учениците в учебния процес чрез въз- можността да експериментират върху чертежи; създаване на среда за развиване на евристични способности в обучението; подпомагане на творческа активност.

Keywords: bilingual education, romani people, dynamic software, creative thinking

CREATIVE ACTIVITY STIMULATION OF BILINGUAL STUDENTS BY DYNAMIC SOFTWARE

Abstract. Accounting for the specificity in teaching of romani students (insufficient knowledge of Bulgarian language, differentiation of the emotions as leading in knowledge formation), in the conditions of bilingual education the authors propose a support to the acquaintance with geometric figures applying dynamic geometric software. The approach is with already proved advantages in all stages of the mathematical education: saving of time for producing figures; increasing of student interest and activity during the educational process by the possibility of making experiments on figures; creation of a media to develop heuristic skills in teaching; support of creative activity.

Prof. Sava Grozdev, DSc
Institute of Mathematics and Informatics – BAS

Dr. Diana Stefanova
Mathematics teacher
Primary School “Nikola Vaptsarov”

Kalina Vasileva
Mathematics teacher
Primary School “Nikola Vaptsarov”

Stanislava Koleva
Mathematics teacher
Primary School „Dimitar Matevski”

Radka Todorova
Mathematics teacher
High School “Hristo. Prodanov”

нагоре


 ПРОГРАМИРАНЕ НА ЧИСЛОВИ РЕДИЦИ

Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова
Образцова математическа гимназия „Акад. Кирил Попов”

„Колкото човек е по-близо, толкова по-малко вижда“
Зрителна измама, филм на Луи Летерие

Резюме. Разработена е система от опорни задачи, свързана с приложението на числови редици от математиката в информатиката. За придобиване на знания и умения у учениците за циклични алгоритми се използват числови редици. Темата е насочена към състезателна група Е по информатика (10 – 11-годишни ученици).

Keywords: informatics for competitions, methodology, programing for fourth graders

PROGRAMMING OF NUMBER SERIES

Abstract. A system of supporting tasks related to the application of number series from Mathematics in Informatics is developed. Number series are used to form knowledge and skills of students for cyclic algorithms. The article is focused on competition group E in Informatics (10 – 11 year old students).

Dr. Ivaylo Staribratov
High School of Mathematics „Acad. Kiril Popov“

Ms. Tcvetana Dimitrova
High School of Mathematics „Acad. Kiril Popov“

нагоре


 КРИВА НА ЧЕВА ЗА ТОЧКА ОТ РАВНИНАТА  НА ТРИЪГЪЛНИК

1Сава Гроздев, 2Веселин Ненков
1Българска академия на науките
2Технически колеж – Ловеч

Резюме. В настоящата статия е описан начин за получаване на конични сечения, определени от произволно описано за даден триъгълник конично сечение и точка в равнината на този триъгълник. Отбелязани са някои свойства на получените конични сечения.

Keywords: triangle, homothety, conic, Ceva circle, Ceva curve, Feuerbach configuration, Euler curve, Nagel point, GSP

A CEVA CURVE FOR A POINT  IN THE PLANE OF A TRIANGLE

Abstract. The paper describes a way to obtain conics, which are defined by an arbitrary circumscribed conic of a given triangle and a point in the plane of the triangle. Some properties of the obtained conics are noted.

Prof. Sava Grozdev, DSc
Institute of Mathematics and Informatics – BAS

Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.
Technical College Lovech

нагоре


 НЯКОИ МЕТОДИЧЕСКИ ПОДХОДИ ЗА СЪСТАВЯНЕ НА ЗАДАЧИ ЗА ОЛИМПИАДИ

1Сава Гроздев, 2Веселин Ненков
1Българска академия на науките
2Технически колеж – Ловеч

Резюме. За разлика от задачите, включени в курсовете на обучение или давани на изпити по математически дисциплини, задачите за олимпиади трябва да осигу- ряват възможност за проявяване на творчество и нестандартно мислене от страна на състезателите. Ето защо е желателно те да предполагат наличието на повече от един метод за намиране на решение. В статията са предложени задачи от такъв тип, като са описани различни подходи за тяхното решаване.

Keywords: methodology, olympiad problems, complex numbers, matrix, recurrence equation

SOME METHODOLOGICAL APPROACHES TO COMPOSE OLYMPIAD PROBLEMS

Abstract. In comparison with problems, included in lecture courses or in exams on mathematical subjects, the Olympiad problems should assure possibilities for creativity and non-standard thinking of competitors. Thus, it is quite desirable that such problems allow more than one method to find corresponding solutions. The paper proposes a type of problems with various approaches to their solutions.

Prof. Sava Grozdev, DSc
Institute of Mathematics and Informatics – BAS

Dr. Veselin Nenkov, Assoc. Prof.
Technical College Lovech

нагоре


СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Стратегии на образователната и научната политика, година XXII, книжка 3, 2014

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 3, година XLI, 2014

Следваща статия

Чуждоезиково обучение, книжка 3, година XLI, 2014

Географи, историци и философи с коригиран норматив

Математическата ни диаспора се среща у нас

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2021 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2020, година XLVII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG