Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Чуждоезиково обучение
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Чуждоезиково обучение Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2019 г.

Чуждоезиково обучение, книжка 2, година XLVI, 2019

в Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2019 г.

CONTENTS of issue 2/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 2/2019

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
Паронимията като източник на лексикални трудности в обучението по норвежки език
[Paronymy as a Source of Lexical Difficulties in Norwegian Language Learning]
/ Иван Й. Тенев / Ivan Y. Tenev – стр. 119Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Когниция и пунктуация
[Cognition and Punctuation]
/ Мариана Георгиева / Mariana Georgieva – стр. 131Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Планиране на съвременния урок по чужд език в контекста на дигиталната среда на XXI век
[Planning the Foreign Language Class in the 21st Century Digital Environment]
/ Данаил Данов / Danail Danov – стр. 139Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Обучение чрез казуси в специализираната подготовка на студенти по английски език
[Teaching through Case Studies: English for Specific Purposes at University Level]
/ Мария Нейкова / Mariya Neykova – стр. 150Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
Руският футуристичен взрив: заумът – провокация и идеолект
[The Russian Futuristic Blast: Reason Provocation and Idiolect]
/ Магдалена Кос­това-Панайотова / Magdalena Kostova-Panayotova – стр. 157Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Когнитивные основы когерентности образных средств художественного текста
[Cognitive Foundations of Coherence of Figurative Means in Literary Text]
/ Григорий Токарев / Grigoriy Tokarev – стр. 169Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY / ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ
Чуждоезиковото обучение в Университета за национално и световно стопанство
[Foreign Languages Teaching in the University of National and World Economy]
/ Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 176Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Методът на Франц Ан в чуждоезиковото обучение в България в края на XIX – началото на ХХ век
[Franz Ahn‘s Foreign Language Teaching Method in Bulgaria at the Turn of the 20th Century]
/ Весела Белчева / Vesela Belcheva – стр. 188Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

EVENTS / ХРОНИКА
La journée internationale de la francophonie
[International Francophonie Day]
/ Yuri Sterk – стр. 195Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Кръгла маса „Език и превод“
[“Language and Translation” Round Table]
/ Маргарита Гергинова / Margarita Gerginova – стр. 197Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

„Всичко зависи от учителя“ – нови перспективи за университетската подготовка на учители по немски език в България
[“Teacher Matters!” – New Perspectives of German Teacher Education at Bulgarian Universities]
/ Забине Брахман-Босе / Sabine Brachmann-Bosse – стр. 202Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Лингвистичната персонология като нова приложна дисциплина
[Linguistic Personology as a New Applied Scientific Area]
/ Юлияна Стоянова / Juliana Stoyanova – стр. 208Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

Бежанци и мигранти в португалоезичните литератури
[Refugees and Migrants in Portuguese-language Literatures] /
Дина Манчева / Dina Mantcheva – стр. 214Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– стр. 218

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 220

нагоре


ПАРОНИМИЯТА КАТО ИЗТОЧНИК НА ЛЕКСИКАЛНИ ТРУДНОСТИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО НОРВЕЖКИ ЕЗИК

Иван Й. Тенев

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Преодоляването на лексикалните трудности в обучението по норвежки език на университетско ниво и тяхното типологизиране изисква интегриран подход, който отчита както вътрешносистемните лексикални отношения и асиметрии, така и влиянието на отрицателния езиков пренос от близкородствените езици. Сред основните причини за възникването на лексикални трудности е паронимията, проявяваща се в междинния език на обучаваните. В статията се открояват три групи паронимни двойки, включително словообразувателни варианти, и с подбрани примери се илюстрира предложеният интегриран подход към лексикалните трудности.
Keywords: Scandinavian languages; foreign language acquisition; confusable words; semantic asymmetry; combined crosslinguistic influence

PARONYMY AS A SOURCE OF LEXICAL DIFFICULTIES IN NORWEGIAN LANGUAGE LEARNING

Abstract. Tackling lexical difficulties (i.e. confusable words) in learning and teaching Norwegian as a foreign language at university level and the typologization of those difficulties requires an integrated approach which takes into account the intra-system lexical relations and asymmetries, as well as the negative language transfer from genetically closely related languages. One of the major sources of lexical difficulties is paronymy, as manifested in students’ interlanguage. The paper outlines three major groups of paronymic lexical items, including word-formation variants, and illustrates the proposed integrated approach to confusable words by relevant case-in-point examples.

Dr. Ivan Y. Tenev, Assist. Prof.
Department of German and Scandinavian Studies
Faculty of Classical and Modern Philology
Sofia University
Sofia, Bulgaria

 нагоре


КОГНИЦИЯ И ПУНКТУАЦИЯ

Мариана Георгиева
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН

Резюме. В работата се обясняват пунктуационни употреби във връзка с предикацията, т.е. от гледна точка на когницията. Така уж типични употреби на запетая всъщност са изключения. Когницията „снема“ статута на съюзната употреба като маркер за употреба или не на запетая. Когницията оборва „инерцията“, че „да“ е съюз. Т.е. употребата или отсъствието на запетая е в зависимост от когницията и предикацията, а не от наличието на един или друг съюз.
Keywords: predikation; comma; relation syntax

COGNITION AND PUNCTUATION

Abstract: The cognitive approach explains the non-comma at predictive boundary in an identical relation, where there is a comma in other cases. The Union is derived from its status as a comma-tag and syntax link syntax and relation syntax.The cognitive approach explains punctuation as a function of the predicate rather than as a graph of one or another union use. The thesis is confirmed by the multifunctionality of allied uses.Formal signs and functionality as an end in itself are not an objective and true basis for the explanation of punctuation and the exceptions therein. Its syntactic principle obliges the syntactic attitude to be brought to the fore, which is not only represented by the position, nor by the explanation of the relationship when there is one and expressed in union.

Prof. Mariana Georgieva, DSc.
Institute for Bulgarian Language “Prof. L. Andreychin”
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria

 нагоре


ПЛАНИРАНЕ НА СЪВРЕМЕННИЯ УРОК ПО ЧУЖД ЕЗИК В КОНТЕКСТА НА ДИГИТАЛНАТА СРЕДА НА XXI ВЕК

Данаил Данов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Статията разглежда планирането на урока по чужд език като основен елемент на педагогическата теория и практика. Отстоява мнението, че използването на дигитално-медийната среда – фактор, определящ в голяма степен реалностите на XXI век, може да предизвика рязко подобряване на ефективността на учебния процес. Нещо повече, както показват приведените в статията примери, дигиталната среда – част от ежедневния опит на учениците – осигурява платформа за индивидуализиране на обучението и отговаря по-добре на техните нужди и интереси.
Keywords: planning; teaching; learning; digital reality; new technologies

PLANNING THE FOREIGN LANGUAGE CLASS IN THE 21ST CENTURY DIGITAL ENVIRONMENT

Abstract. The article analyses lesson-planning as a key element of pedagogical theory and practice. It argues that usage of digital media environment which largely shapes the twenty-first century reality could bring about a boost in learning achievements as digital technologies and tools offer additional opportunities for obtaining knowledge, skills and positive attitudes. Moreover, as the shown examples demonstrate digital means being part of learners’ daily experience provide a platform for a tailor-made teaching which answers better their needs and interests.

Dr. Danail Danov, Assoc. Prof.
Preschool Education and Media Pedagogy
Faculty of Educational Studies and the Arts
Sofia University
Sofia, Bulgaria

 нагоре


ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ КАЗУСИ В СПЕЦИАЛИЗИРАНАТА ПОДГОТОВКА НА СТУДЕНТИ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК

Мария Нейкова
Нов български университет

Резюме. Съвременното филологическо образование е призвано да отговори на обществените очаквания за практическа ориентираност и приложимост на знанията, получени в университетска среда. Преподавателите търсят интерактивни форми на обучение, сред които преподаването чрез казуси се откроява като вид обучение чрез действие, в рамките на което теоретичните познания се прилагат за решаването на конкретен проблем. Наред с умения за критичен анализ и намиране на адекватно решение студентите упражняват и развиват своите езикови знания и умения.
Keywords: case study; interactive; English for specific purposes

TEACHING THROUGH CASE STUDIES: ENGLISH FOR SPECIFIC PURPOSES AT UNIVERSITY LEVEL

Abstract. Modern philological education is expected to respond to the public expectations for practical orientation and applicability of the knowledge acquired at university. Teachers search forinteractive forms of learning, among which case-based teaching stands out as a form of learning by doing, within which theoreticalknowledge is applied to solve concrete problems. Alongsidetheir critical analysis skills and techniques for reaching adequate solutions to problems, students practice and develop their language skills and knowledge.

Dr. Mariya Neykova, Assist. Prof.
Department of Anthropology
New Bulgarian University
Sofia, Bulgaria

 нагоре


РУСКИЯТ ФУТУРИСТИЧЕН ВЗРИВ: ЗАУМЪТ – ПРОВОКАЦИЯ И ИДЕОЛЕКТ

Магдалена Костова-Панайотова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград

Резюме. Тази статия се фокусира върху поезията като феномен на футуристичното изкуство. „Заум“ не е изобретение на футуристи. Той съществува като адекватно средство за предаване на екстатичните състояния на шамана, неговите духове, неговата езотерична и религиозна функция е позната още от древността. За Кручоних, както и за редица други поети и драматурзи, като
И. Зденевич, това е възможност да се избегнат грешните словесни значения, речевите модели и разборът на речта. Това е път към емоционално-чувствената сфера и подсъзнанието на човека. В изкуството на футуристите е важно не да се копира реалността, а да се потвърдят собственото Аз и творческата дейност. Инструмент за такава дейност е деформацията, преобръщането, разчупването на формата. Следователно грешките са умишлено легализирани и дори канонизирани, защото грешката създава разсейващ ефект и ни кара да видим в акта на деформация връщането към поетиката. Този тип поезия, разбира се, не прекратява развитието си по естествен начин. Това е забранено, както и неразбираемото изкуство. През 1931 г. ОГПУ завежда дело срещу Обиратели и А. Туфанов, обвинявайки ги в подривни планове срещу съветската власт. Поезията на променливите чувства възкръсва през 50-те години, когато поети като Владимир Казаков, Хенрих Сапгир, Игор Холин, Сергей Сигей, Ри Никонова постепенно влизат в литературата. Връщането е към предкултурното състояние, което футуристичният ум нарича едновременното обновяване на света и изкуството, преоткриване на изгубеното единство между човека и пространството.
Keywords: futurism; zaum; avant-garde; experiment; Russian poetry

THE RUSSIAN FUTURISTIC BLAST: REASON PROVOCATION AND IDIOLECT

Abstract. This article focuses on poetry as a phenomenon of futuristic art. “Zaum” is not an invention of futurists. It exists as an adequate means of transmitting ecstatic states to the shamans, its spirites, its esoteric and religious function has been known since antiquity. For Kruchonich, as well as for a number of other poets and playwrights, such as I. Zdenevich, the opportunity is to avoid the wrong verbal meanings, the speech patterns, and speech parsing. It is a path to the emotionally-sensual sphere and sub consciousness of man. Since, in the art of futurists, it is important not to copy reality, but to validate one’s own being and creative activity. An instrument of such activity is deformation, overturning, breaking the form. Hence,mistakes are deliberately legalized and even canonized because the error creates a distracting effect and makes us see in the act of deformation the return to the poetic. Poetic poetry, of course, does not end its development in a natural way. It is forbidden, as is the incomprehensible art. In 1931, the OGPU brought an action against the Obiratels and A. Tuffanov for the sake of accusation, accusing them of subversive plans against Soviet power. Moody poetry resurrected in the 1950s, when poets such as Vladimir Kazakov, Henry Sapgir, Igor Choline, Sergey Siege, Rie Nikonowa gradually entered the literature. The return to the pre-cultural state to which the futuristic mind calls the simultaneous renewal of the world and art, the rediscovery of the lost unity between man and space.

Prof. Magdalena Kostova-Panayotova, DSc.
South-West University “Neofit Rilski”
2700 Blagoevgrad, Bulgaria

 нагоре


КОГНИТИВНЫЕ ОСНОВЫ КОГЕРЕНТНОСТИ ОБРАЗНЫХ СРЕДСТВ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ТЕКСТА

Григорий Токарев
Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого (Россия)

Резюме. Образные средства, включённые в один текст, формируют образную парадигму, во главе которой стоит базовый образ. Когерентность образных средств является структурирующим принципом художественного текста. Варьирование базового образа, с одной стороны, ограничено когнитивной матрицей, соответствующей тому или иному ментальному коду, с другой – безгранично и непредсказуемо, зависит от креативного потенциала создателя текста. Базовый образ организует когнитивную деятельность автора и читателя.
Keywords: text; understanding; base image; coherence; figurative paradigm

COGNITIVE FOUNDATIONS OF COHERENCE OF FIGURATIVE MEANS IN LITERARY TEXT

Abstract. One of the literary discourse features is the embodiment of thoughts in the form of images. The image structures artistic literary space. Artistic figurativeness simulates a particular reality, which has co-referent nature and it has visualization of worldview as the basis of intention. Processes of creating and understanding literary text are identical. Stages of the processes include figurative categorization, unpacking and reading of images. Imagery means, included in a text, form a figurative paradigm which is headed by the base image. The coherence of figurative means is the structuring principle of the literary text. On the one hand, the base image variation is limited by the cognitive matrix corresponding to one or another mental code; on the other hand, it is unlimited and unpredictable and depends on the text author’s creative potential. The base image organizes the cognitive activity of the author and the reader. It becomes the basis for artistic communication, ensuring its effectiveness. The base image determines the adequacy of the text understanding. Due to the base image, addressee covers the entire paradigm of figurative means and, to some extent, correctly interprets it. Violation of this pattern leads to destruction of the text imagery integrity, to interference in artistic communication. The base image embodies one of the fundamental principles of hermeneutics: the requirement of a holistic interpretation, subordination of all text elements to a single text-forming foundation.

Prof. Dr. Grigoriy Tokarev
Head of the Chair of Documentation and Stylistics of the Russian language
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
300026 Tula, Russia

 нагоре


ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ В УНИВЕРСИТЕТА ЗА НАЦИОНАЛНО И СВЕТОВНО СТОПАНСТВО

Димитър Веселинов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Резюме. Статията е посветена на историята на специализираното чуждоезиково обучение в Университета за национално и световно стопанство. Проследяват се етапите в развитието на обучението по чужди езици в този престижен български университетски център, като се акцентува върху работата в отделните езикови сектори и се извежда на преден план анализът на публикационната дейност на преподавателите. Проучването на историята и успехите на специализираното чуждоезиково обучение в Университета за национално и световно стопанство се явява част от задачите на модерната лингводидактологическа археология и се осъществява в навечерието на 100-годишнината на този реномиран академичен център за върхови постижения в областта на националната и световната икономика.
Кеywords: FLT; history of FLT; linguo-didactic archeology; UNWE; FL for specific purposes

FOREIGN LANGUAGES TEACHING IN THE UNIVERSITY OF NATIONAL AND WORLD ECONOMY

Abstract. The article makes an overview of the relevant aspects of teaching foreign languages for specific purposes at the University of National and World Economy (UNWE) in Sofia (Bulgaria), which is the economics and business school with the longest history in South-eastern Europe. It examines the different periods of foreign language teaching (FLT) at this hub of academic excellence, as special attention is paid to the different language sectors. Various scholarly studies, papers and articles have been given due analytical consideration. The research and academic achievements in teaching foreign languages for specific purposes at UNWE are seen as an integral part of the linguo-didactic archeology. In this respect various aspects of academic instruction in foreign languages have been explored against the background of the centenarian anniversary of the prestigious university that has been crowned with significant successes in the field of the national and world economy.

Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.
Faculty of Classical and Modern Philology
University of Sofia
Sofia, Bulgaria

 нагоре


МЕТОДЪТ НА ФРАНЦ АН В ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ В КРАЯ НА XIX – НАЧАЛОТО НА ХХ ВЕК

Весела Белчева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“

Резюме. Практическото ръководство за лесно изучаване на немски език на А. Буковски, въпреки че до голяма степен следва метода на Франц Ан, значително изостава в неговото адаптиране за нуждите на обучението по немски език в сравнение с вариантите на учебниците по френски език, разработени от Костаки Търновски и Сава Радулов. Не може обаче да се отрече, че също както учебниците на Костаки Търновски и Сава Радулов, така и учебникът на Буковски се превръща в носител на новата европейска духовна вълна и на осъществения образователен прелом в България в края на XIX – началото на XX век.
Keywords: Bulgarian education; foreign language teaching; history; teaching methods; Ahn’s Method; German Language Learning

FRANZ AHN’S FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHOD IN BULGARIA AT THE TURN OF THE 20TH CENTURY

Abstract. A. Bukovski’s practical German easy learning guide closely follows Franz Ahn’s Method but it lags considerably behind in its adaptation for immediate application in German language teaching when compared to the French textbooks designed by Kostaki Tarnovski and Sava Radulov. That aside, one cannot deny the fact that Bukovski’s textbook, along with Kostaki Tarnovski’s and Sava Radulov’s textbooks, became a harbinger of the new European spiritual wave and a sign of the effective breakthrough in Bulgarian education at the turn of the 20th century.

Dr. Vesela Belcheva, Assoc. Prof.
University of Veliko Tarnovo “St. Cyril and St. Methodius”
5003 Veliko Tarnovo, Bulgaria

 нагоре


СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Професионално образование, година XXI, книжка 2, 2019

Следваща статия

Педагогическата квалификация гони качество

Следваща статия

Педагогическата квалификация гони качество

Учителят, който вдъхновява с музика

Учителят, който вдъхновява с музика

Да учиш на игра

Да учиш на игра

Последни публикации

  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2023, година XLX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, том 49 (2022 г.)
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2022, година XLIX
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2022, година XLIX
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2021 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2021, година XLVIII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII
  • Годишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 6/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 4/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2020, година XLVII
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG